Träna inkallning, hur?
Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få gällande detta!
Vad är bästa sättet att träna inkallning på? Finns säkert flera :)
Mogge har alltid varit duktig när det gäller inkallning, vi kör med "hiiit" när vi ropar och han har alltid kommit på engång. Har egentligen inte tränat på något speciellt sätt, det har bara funkat…
…ja, tills för drygt 2månader sedan när ALLT annat helt plötsligt blev mer intressant än husse&matte! T.o.m en buske är mer intressant just nu…
Suck…
En massa massa godis =)
Kör jag på kaninen allafall och funkar utmärkt. Och det borde inte vara så olik.
Jag såg på hundcoachen på tv4play när fredrik steen lärde en hund inkallning. Han gjorde så att han hade en lång typ spårlina på hunden. Sedan fick hunden gå iväg. Sen roppade han på hunden med ignorerade han. Då gick han fram tryckte ner den och vissade att han var besviken och gick genast där ifrån. Då följde ju hunden efter. Och då berömde han hunden! Sen efter det var det så fattade vovven! :)
Men hunden ignorerade ska det ju stå xD!
Hur gammal är han?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Hmmm… vet inte om godis är vår grej.
Vi har vid fåtal tillfällen använt godis som belöning när vi lärt Mogge något överhuvudtaget…
Blir det inte så att om man tränar inkallning med endast godis så förväntar sig också hunden då att få godis när han kommer?
Och när han sen en dag kommer och det inte finns något godis så slutar han komma? För man ska väl inte behöva vara beredd o ha med godis med varenda eviga gång hela livet utifall man ska ha hunden lös och behöva ropa in honom?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
det övre var till #1
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/hundcoachen?title=hundcoachen_del_11&videoid=762331
Där har du det klippet!
#2 Ahhhh, det lät som något som skulle kunna funka på vår Mogge. Han springer gärna efter om man går/springer därifrån, speciellt när han gjort något "dumt".
#4 ca 1år. Har åldern någon betydelse?
Nja ,Alla undar jag haft har tränat brukar få ett "bakslag" i just runt den oldern då de " som de kommit på" att de finns roligare saker.
De jag gjort då är att bli ännu roligare än allt annat som lockar. En hund som älskar bollar tex. Brukade jag ha med en boll i fickan o leka med sjäv.
En annan hade jag en kamptrasa då hon älskade de.
Kunde ha med en hel falukorv men de struntade de i. En matglad hund funkar säkerst de med gogis.
För mina hundar har "denna perioden" varat i ca 3 mån.
Jag själv har ingen hund. Det jag har tränat på är kaninen, plus katterna mellan varven. Även för några år sen tränade man lite med hund. Och jag själv tycker att godis funkar super bra. =) Jag har inga problem att ha gotta i fickan. Min mamma som har har vinthund som är lös mellan varven, mamma har nästan jämt lite gotta i fickan åt hunden. Det funkar jätte bra för dom med. Godis = belöning. Sen så glad prat och klappar/gos är bra belöning det med och kan varva det efter att djuret har lärt sig att komma in. När den sen ser en som någon som ger något gott och bra och något roligt.. typ. allafall har det funkat för mig så, även för min mamma. =)
Dock har även han haft sina spökålder och tonårsfasoner och sånt. Här i skogen slänger dom maträster, och då kan han sticka dit och sätta på dövörat.
#10 Okej, skönt och höra att det kanske bara är en liten fas då för det har aldrig varit problem med detta förut :)
Ja, alltså Mogge kommer fortfarande om man har någon av hans apportleksaker med (oftast just nu iallafall). Men det är just "hiiit" han slutat lyssna på för tillfället, sedan kommer han alltid till slut än idag men det dröjer flera minuter, han ska "bara" nosa överallt och kissa överallt först och det är inte okej.
#7 tack för klippet, ska genast kika!
#5 Det är snarare så att man ökar chanserna att hunden bjuder på det beteende man ber om ifall hunden inte får godis varje gång, samma psykologi bakom som varför folk köper lotter. Det är ju inte vinst på alla lotter, men belöningen blir stor när man väl vinner…om det så bara är 100 kr ;)
#14 Okej hihi. Ja, för vad jag har hört så är det inte bra och träna inkallning med godis varje gång. Får testa lite av varje, olika belöningar varje gång helt enkelt :)
Jag råder dig att inte lyssna på det som Fredrik Steen uppenbarligen säger! Jag är för positiv förstärkning och emot bestraffning. Jag menar, vill du verkligen att hunden ska komma till dig bara för att den vet att du trycker ner honom mot marken annars? Jag föredrar iallafall att min hund kommer till mig för att han vet att han får något bra utav det, inte för att han får något dåligt av att inte göra det… Men det kanske bara är jag!
Jag tror iallafall att detta är en period (de kan ju vara så vid den åldern) som kommer gå över om du bara tar det lugnt och ser till att kalla in endast när du är säker på att han lyssnar! Lite som när han var valp alltså.
Lycka till 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag har nu 3 hundar, alla i olika åldrar - 4 år, 18 månader samt en 5 månaders. Och alla kommer på inkallning oavsett om jag har godis i hand eller inte. Du måste antingen utgå från läget att, när hunden är i en jobbig period, du är a) roligare/bättre än det som lockar eller b) så pass obehaglig att det som lockar helt enkelt inte blir värt det. Unghundar har dessa perioder titt som tätt och då måste man motivera extra. Min relation med mina hundar byggs främst på glädje och deras vilja/motivation att lyssna i motsats till "kom hit annars". Jag börjar alltid med godis och tjo/stimm när de är små för att sedan successivt plocka bort godiset när hunden förstått att det är roligast att lyssna. Jag behöver inget godis på de vuxna och lillen på 5 månader slänger jag till godis emellanåt för att förstärka extra men han kommer ändå så fort jag ropar fast han inte får belöning 90% av tiden. Så man blir absolut inte beroende av godis för lydnad om man är konsekvent och trappar ned. Godiset är bara ett sätt att lura i din hund att du är roligare än vad du faktiskt är ;) Jag skulle börja med att träna in mycket kontakt och nostarget (där hunden får lära sig att dutta med nosen på din hand ex.). I början så kräver man inte för mycket utan ropar på hunden genom nosdutt- kommando (endast då man vet att den inte kommer att ignorera annars ha hunden kopplad - nu pratar vi inte om lång tid, en vecka max) och belönar för att den duttar mot din hand. Då får hunden en uppgift och inte bara "jaha nu ska jag lyda och komma dit - gud så trist". Skulle inte hunden komma så gå fram, ta tag i halsbandet och plocka bort den från det intressanta och be om nostarget igen på en nivå som han klarar av. Svarar inte hunden positivt så har ni antagligen krävt för mycket för tidigt - börja om på en lättare nivå! Gör man detta rätt så tar det inte alls lång tid, ett par dar eller så, att få tillbaka lydnaden hos hunden om man tidigare haft en god lydnad! :)
Håller med #17
Jag sommnade framför datorn i går. (Är förkyld med feber) Blev nästan lite fulliskratt när jag såg att de var någon som skriv de jag tänkte skriva ;)
Jag resonerar som så att motivationen för att komma måste vara större än motivationen att inte komma. Säg att du är ute med hunden okopplad i skogen, framför dig och hunden går ett rådjur upp.
I detta läge har det ju en ganska stor betydelse vilken ras hunden är då jaktinstinkten varierar väldigt, men säg att du har en labbe/golden/schäfer eller någon utav de andra vanligare brukshundsraserna. Instinkten att gå efter viltet är kanske väldigt hög.
I detta läge (om jag ser till mig själv och mina hundar) skulle inte godis motivationen räcka för att stoppa hunden från att gå efter viltet.
Men bara för att man inte tror på enbart berömm som fostran betyder det ju inte att man är för negativ inlärning.
Du har ju redan framgångsrikt lärt din hund inkallning, så det kanske bara handlar om att vara tålmodig och hålla ut under trotsåldern. Att vara tydlig med vad det är du vill och demonstrera ditt missnöje vid olydnad (ej handbegripligen).
Hoppas det löser sig för er, lycka till.
MVH
#19 tack så mycket!
O tack ALLA för era tips, guld värt :)
Vi ska börja med inkallning o även köpa en spårlina och testa med det. Återkommer längre fram om läget hihi!
Låt oss veta hur det gått.
Alltid intressant att få veta hur hundägare löser sina problem.
Lycka till.
Hej!
Vi har nu satt igång inkallnings.träningen igen och senast så körde vi med en av hans apport-leksaker som belöning. Och det funkade jättebra! Han kom direkt som en blixt när vi kallade in. Sedan kom ett störningsmoment i form av en mycket vacker tik (enligt Mogge), vi kallade in och han nosade/tittade efter damen men kom sedan in till oss nästan på engång ändå, vilken lycka! 
Inkallningsträningen går bara bättre och bättre.
Snart behövs nog ingen leksak eller godis som belöning. Känns så UNDERBART! Idag dök flera hundar upp i parken när vi var där och lekte/tränade med Mogge, först sprang Mogge fram några meter närmare den ena hunden, men jag ropade in och han kom DIREKT utan att tveka.
Sedan kan jag tillägga att vi har börjat sätta oss ner på huk precis innan vi ropar in och jag tror det har hjälpt oss. Han lockas till och komma när man sätter sig på huk det är som att han tror att något riktigt roligt händer då hihihi.
Så glad! 
TACK för ALLA tips!

minn hund e oxå sån men när han sen ignorerade mig vid inkallning så höjde jag rösten o sa mer bestämt att han skulle komma till mig. o jag tror inte på godis mer på ett bra beröm o gos när dom gör rätt o att man då visar de genom att låte glad
#24 Det handlar om Belöning, dvs vad HUNDEN ser som belöning. Ser hunden inte godiset som belöning, så BLIR det ju ingen belöning. :)
Ja här kan jag tala om att inkallningen verkligen har gått framåt. Mogge kommer på varje inkallning nu, ibland har vi godis och ibland får han massa uppmuntran och klappar som beröm. Han kommer ändå. Ibland kan det ta några sekunder extra innan han kommer men han kommer. Nästa steg för oss är att träna på att få honom och komma in och stanna kvar längre tid än han gör nu. För nu kommer han och får sitt beröm och sedan kutar han iväg igen. Så vi ska träna på att få honom att sitta kvar tills vi säger till att han kan sticka igen
# 25 Att bli nertryckt i backen kan knappast klassas som belöning.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#27 Nej, det är ju ren bestraffning, men jag svarade på #24
Vi använder inte alltid godis som belöning, jag glömmer ofta att ta med det :p Men vi kallar in och när han då kommer så får han leka med den som då ropade. Om han är lite trög kan jag ropa och springa bortåt. Men min hund är ju då också väldigt lekfull :)