Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 989 ggr
LLLINN
0

2 hundar, lite frågor

Hej! Om ca 2 veckor får vi hem våran Finska Lapphundsvalp, och vi har en Westie vid namn Sixten redan. Vi har lite frågor nu kring hur man ska göra första tiden!

1. Hur introducerar man de? Räcker det om man går en liten koppelpromenad och sen släpper in dom i huset?

2. Hur gör man med leksaker? Sixten har en låda på golvet med sina leksaker, ska valpen ha en egen låda bredvid/nån annanstans i huset med sina leksaker? Ska dom dela leksaker? osv

3. När kan man börja gå lite längre promenader med valpen (ca 3-5 km)? Sixten började vi gå långpromenader med när han var 6 månader, men detta är ju en lite större ras tänker jag..?

4. Är det något speciellt att tänka på när man har två hundar, speciellt med tanke på att våran nuvarande hund också är hane och bara drygt ett år gammal? Vi kommer förstås ha enskild tid med hundarna, enskilda promenader och träningspass och så.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

knutteknop
0

När jag skaffade min andra hund introducerade jag dom med en kort koppelprommenad på varsin sida av mif runt kvarteret. Sen innan vi gick in fick de nosa på varandra å så släppte jag dom i lägenheten. Det gick hättebra å min äldre hund gick å la sig utan nå tjafs :)

Jag brukar aldrig ha hundarnas leksaker framme för att hålla intresset för dom uppe sp där har jag inga tips.

Nå speciellt att tänka på är väll att lära de att vara trygga med varandra och kunna slappna av tillsammans :) Sen tror jag på att du ska ha enskilda träninspass som du skrev också :)

Lycka till med nya valpen :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

[Forest]
0

1. Hur introducerar man de? Räcker det om man går en liten koppelpromenad och sen släpper in dom i huset? Svar: Vi var på nerotral plats med hundarna en stund, det gick superbra. Så hem o var ute lite här. För att sen gå in Då våran fd hund var snäll hund så hade inte vi städat undan leksaker annars kan jag rek att man faktist gör det för slippa att sin gammla hund vaktar "saker" glöm inte bäddar. Även det kan dom vakta

2. Hur gör man med leksaker? Sixten har en låda på golvet med sina leksaker, ska valpen ha en egen låda bredvid/nån annanstans i huset med sina leksaker? Ska dom dela leksaker? osv Svar: Har svarat på det redan :)

3. När kan man börja gå lite längre promenader med valpen (ca 3-5 km)? Sixten började vi gå långpromenader med när han var 6 månader, men detta är ju en lite större ras tänker jag..? Svar: Du får gå lite hur du tycker eran valp utvecklas o ta det i valpens takt.

4. Är det något speciellt att tänka på när man har två hundar, speciellt med tanke på att våran nuvarande hund också är hane och bara drygt ett år gammal? Vi kommer förstås ha enskild tid med hundarna, enskilda promenader och träningspass och så. Svar: menar du att hundarna kan börja bråka? Mina hundar vet mycket väl vad den andre tycker ena är jätte busig medans den andre är fröken polis jag får säga åt polisen att lägga av ibland. Allt är inte enligt hennes vilja o det får hon ta. Nu funkar hundarna här bra i hop kemimessigt o de trivs med varandra. De ser fördelen med vara två leker,sover osv ihop.

Säger lycka till härligt med liten valp :) Grattis igen