Ras - din nästa hund
Vilken ras kommer din nästa hund att vara? 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag vill helst ha en sankt bernhard till 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
nån liten eller en till tollare
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
Mest troligt blir det väl en till saluki, annars… ingen aning. Någon lite mindre ras som är rolig att träna med kanske.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag vill köpa en egen hund som inte jagar. Är just nu insnöad på korthårig collie eller en jaktlabrador (okej, jakthund men inte en drivande som de vi har hemma idag). Men flera jagande hundar blir det nog. Sambon ändrar sig varje vecka men den ras som denna vecka står näst på tur är gråhund.
Med största sannolikhet så blir det en finsk lapphund, tibbe kommer jag alltid ha men jag vill ha en något större hund också som är lite mer förig än tibben =)
Staffe (a)
Som det ser ut nu - korthårig collie. Men det lär väl ändras antar jag :P
Troligtvis Basenji, Afghan eller Borzoi.
Medarbetare på Sphynx iFokus
Jag och min sambo ska bli med labrador hade vi tänkt, dock inte jaktlabbe… men det blir lite senare, inte just nu^^
Basenji eller Shiba lutar det mest åt! :)
Som det känns nu(och har kännts ett tag) så blir det bichon frisé eller chinese crested(hairless).
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
SHELTIE! Men sen när jag är vuxen aussie! Sen kommer jag alltid ha en liten Mops hemma hos mig.. :) de är liksom jag :)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Portis! och det är nära nu…
Amstaff eller Staffe lutar det mot :) en vuxen omplacering blir det iallafall.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
BC eller Australian shepherd… lite beroende på hur min livssituation ser ut och om den ena (av de 2…) aussietikarna jag kan tänka mig valp efter kommer att ha fler kullar. Annars blir det nog en BC när jag kollat in linjerna lite mer och pratat in mig lite hos SVaK-människorna i min närhet 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Tervueren eller Malinois
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Vit herdehund. :)
om jag någonsin kan ha hund, så vill jag så himla gärna ha en långhårig collie i Lassiefärger (ni vet väl vem det är..?) eller en shetland sheepdog i den färgen :) såå vackra!
#19 Är det sobel du tänker på?! :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Shetland Sheepdog, om jag lyckas hitta en bra sådan…
Eller en bruksgolden :).
Rottweiler. Men kan bli en kooiker till också.
Som det känns nu blir det nog en till bedlington terrier. Men det är också mycket möjligt att det blir en wheaten terrier. Men än är det långt kvar till nästa, det räcker med två hundar för mig och jag och Dimma har massor:-) med träning framför oss
Schäfer, å den kommer hem på Lördag!
Trolightvis blir det en kh collie eller en whippet :)
Welsh Corgi Cardigan.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#21, JA! så heter det :D
Nästa hund kommer ju hem hit om 3 veckor, det blir en Finsk Lapphund
. Men om typ 5-10 år så hoppas jag att jag har tiden för en mer krävande bruksras, typ Australian Shepherd, Boxer eller Schäfer! Dock som det ser ut nu så har jag inte tiden som krävs för en sådan hund 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
En lagottotik som kommer i sommar blir nästa hund :)
// Nadja
en liten podengo portugese kommer flytta in hois oss i sommar :)
En till schäfer, men är facktiskt lite sugen på en Bearded Collie.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Det enda jag vet i nuläget är att både jag och min sambo vill ha en större ras i framtiden. (Ja, större än CCD) Det dröjer flera år tills dess… Just nu räcker våra två kineser
Men i dagsläget har diskussionen hamnat på rottweiler, faraohund, basenji, pinscher och så sambon som alltid haft en förkärlek till dobermann.
Så vi får se i framtiden!
En schäfer tror jag mest på att det blir, men det kan också bli en amstaff :)
Antagligen en Leonberger till 
Ja nästan hund blir en irlänska varghund men det blir mer min pojkväns hund. För min del ja ni har så många att välja på. En till amris kanske. Eller en kooiker, lh collie. Det är dem jag kommer på nu men jag har fler jag väljer mellan. Men det dröjer ju ett tag till. Blir väl giftemål, hus, barn och irlänsk varghund innan. Just nu lutar det väl mest åt amris då min pojkvän fallit för rasen med. Är endast pälsvården jag inte gillar är för mycket inför utställning.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag skulle så jättegärna ha en jämte, men jag vet att jag inte skulle kunna aktivera den så som den kräver, så min näst största hunddröm är en Grandis :)
Är grymt sugen på en welsh corgi cardigan..
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
För mig rent personligen? Ingen aning faktiskt. Jag är väldigt nöjd med min sheltie och BC pojk här hemma. (som dessutom inte är så gamla)
Men raser som hjärtat klappar för extra mycket är som alltid sheltien och BC. (har dock försökt övertala mig själv att det räcker med 1 duracell border collie här hemma. Grejen är väll att jag brinner för vallningen och då gärna hade vallat med mer än 1 hund) Även om det kan hända att jag skulle vilja testa något nytt - kelpie står högt upp exempelvis.
Men det kommer dröja ett par år innan jag köper en till hund själv hur som helst. ;)
Mvh Emelie 
Jag har ju redan bytt ras senaste året och kommer nog inte byta igen på ett tag.
Hoppas nästa hund ska bli en avkomma till någon av mina heeler - men det lär dröja lite till
Jag vill gärna ha en Xolo eller "Moonflower" (vilket jag föredrar att kalla rasen som egentligen heter Perro sin Pelo del Perú), men det blir troligen inte av nu. Jag gillar inte hundarna i Sverige, så jag skulle behöva importera, och om jag ändå ska flytta (mycket troligt) till Latinamerika om några år så kommer de säkert vara lätta att få tag på där också.
Jag vill ha andra djur som är betydligt lättare att få tag på i Sverige än Latinamerika, så "jag tar dem först".
Jag ville ha en King Charles Spaniel eller Japanese Chin, men har bestämt mig för att inte uppmuntra någon avel på djur där kroppskonstruktionen i själv kan vara osund (brakycefala, långa hängande öron och stora ögon som måste rengöras).
Jag älskar fortfarande raserna, men kan inte med gott samvete stödja aveln.
Så då tänkte jag istället - Malteser, en ras jag också funderat på i flera år. Mycket "fräschare" och definitivt friskare än Charlien eller JCn, men då kvarstår ett litet moraldilemma i att jag skulle behöva klippa/raka ned ansiktet på den (tål inte hundar med håriga ansikten, inte särskilt hygieniskt heller), och då försvinner morrhåren.
Så det enda, ännu mer "naturliga" (alltså sunda) alternativet till Maltesern som jag kan tänka mig, är Volpinon.
Båda är små (Volpinon väger bara ett kilo mer), vita, italienska sällskapshundar (inte för att hemlandet spelar någon roll
), extremt friska och kan leva 15-20 år, glada och pigga, kan följa med på mycket utan att kräva det.
Så någon av dem lär det bli. (Dessutom *host* har jag konstigt nog aldrig haft en hund med ståöron, jag ska banne mig ha det någon gång.)
Men så kan det hända att det blir en katt innan dess.
En Pixie-Bob isåfall.
Jag har också bone mouth Shar-Pei högt på önskelistan, men där är jag också orolig för hälsan och skulle också tvingas importera, dessutom är det lite samma typ av hund som jag redan har - medelstor/stor vakthund.
Jag vill ju ha en liten sötsak också. 
#25 hemligt än så länge :p men en ras som jag ska använda tills bruks :p
#45 får man fråga varför de är hemligt?
Bruks är ju inte en direkt ledande ledtråd, de kan man ju ha de flesta hundar till :)

Oj vad svårt. Jag älskar verkligen Leonberger som ras och tycker den är superhärligt på alla sett och vis men är lite sugen på är Engelsk Springer Spaniel. Men tror det med stor sannorlikhet kommer bli en till Leonberger tycker det är en så mysig och härlig på alla sett och vis 
Podenco Ibicenco. Men det blir om ett par år..
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Perro dogo mallorquin :) Import från PR! redan bestämt från vilken uppfödare med :)
Jaktgolden, så fort jag bara kan, har råd och tid! :)
Svårt, men just nu står det faktiskt mellan Fransk bulldogg & Mops. Lutar mer åt mops då dem inte har några kända rassjukdomar.
Men jag ändrar mig lite titt som tätt
Det blir iaf inte förrns om ett antal år nästa hund kommer.
#53, trodde mopsen var en av de raser som verkligen hade många probelm.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Nästa hund blir Az's lillebror Apollo som ska komma hit om 3-4 veckor. Annars drömmer man om en rottis efter Az och Apollo. :)
#54 Ja det sägs ju att det ska ses så men vi har haft Mops(eller mamma har) i typ 10 år och har bara varit till veterinären 1 gång och det var pgr av livmoderinflammation och när vi har vart och avlivat de pgr av ålder. :/ :) veterinären vi åker till säger att mopsar är friska särskilt våra. ;) roligt att höra! #53 Ja Mops är en riktigt rolig ras, tycker att alla borde ha en att dela glädje med! :P
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Schäfer eller finsk lapphund! :D
30, Vad roligt hoppas allt går bra :) ser fram mot höra hur allt sen gått :)
Det beror på helt livssituation, eftersom det kommer dröja mååånga år innan nästa hund kommer.
Men förmodligen en face rase, eventuellt staffe eller kelpie också
Troligtvis någon vinthund. =9
//Lina
#47 Förklara gärna vad du menar med att de flesta passar till Bruks. Beror i för sig på vilken gren man tänker hålla på med då isåfall, men det skrev jag inget om så.
Och hur långt man vill komma också.
Och svar på varför det är hemligt, jo, helt enkelt för att jag inte ser någon större mening att gå ut med det just nu?
#62 Vill träffa uppfödaren och så först inann jag säger något
Och när det blir exakt kan jag inte svara på just nu, eftersom jag inte vet.
#61 ja vill man hålla på med skydd så måste man ju såklart ha en "godkänd" ras, men de andra bruksgrenarna kan man ha de flesta hundraser till, sen är det lite en fråga om hur mycket man vill jobba också, men det är väldigt många raser som passar bruksgrenarna.
Jag vill ha en Norsk Buhund (:
// Stephanie och hårbollarna 

Vill ha en lite svårare hund nästa gång så antagligen blir det en långhårig collie, tollare eller en afghan.
Om jag skulle tänka efter en pom så skulle jag kanske vilja ha en Saluki eller någon av de andra vinthundarna :) Inte säker.. annars blir det en pom till!
Schäfer, Amstaff eller Mastiff :) Jag vill helst ha en schäfer, medans pojkvännen vill ha en Amstaff eller Mastiff, så det blir till att fundera o diskutera :)
Sheltie helt klart! Rasen för mig utan och innan
Så jag hoppas en liten sheltievalp flyttar hit under 2013!
En Engelsk Mastiff tror jag, men beror lite på hur det ser ut då. Är ju mååånga år dit:)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#66 man måste inte ha en godkänd bruksras för att hålla på med skydd.. jag vet en som har en Cocker som hon tränar OCH tävlar i skydd! iofs så är hon i norge och tävlar :D
Och när jag får min nästa Perro dogo mallorquin så kommer jag träna o tävla med den oxå i skydd :)
Defenitivt en Italiensk vinthund. stod mellan en sån och en nakenhund innan jag slutligen bestämde mig för nakenhund :)
Tervueren, Australian Shepherd, En till Lagotto, Pumi, Finsklapphund & Kelpie ev Sheltie om man hittar ett riktigt bra kennel.. (andra raser kan det oxå bli, men kommer inte på några fler nu :P) Men om jag börjar valla med hunden när jag blir äldre, om jag har någon tur så kommer det bli en Bc ^^
Men man vet ju inte hur framtiden ser ut hos nån och det är ju ett tag tills jag blir äldre å skaffar en till hund så man får välja ras då som passar en, då jag frf är tonåring 
// Hannah
#23 och #76 Vad menar ni med "om jag hittar en bra sådan" och "om man hittar ett riktigt bra kennel.." ?
alltså med sheltien.
De lär nog blir en bruk lappis! Eller en amstaff.. Är så nöjd med båda raserna att jag nog inte kan tänka mig ha annat! :)
Mvh Jenna
Vilken ras jag vill ha som nästa hund varierar ofta haha, men det står alltid mellan samma raser :)
Rottweiler, Australian shepherd, Berger des pyréneés à face rase, Mudi, Pumi, Hovawart, Australian cattledog och Australian kelpie haha. Så jag har en del att fundera över ;p
#77 Jag tycker det låter rätt sunt att bara välja sheltie om man hittar rätt uppfödare. Det är inte längre en av de mest stabila raserna tyvärr.
#80 Jag tycker det gäller alla raser 
#80 Personligen tycker jag rasen går åt rätt håll.
#81 Håller verkligen med.
#81 #82 Visst gäller det alla raser. Men med vissa är man mer försiktig. Ja skulle inte vara lika noga med rädslor (bland annat) om jag valde en annan ras. Men då kanske det är något annat att tänka på. Och det går säkert åt rätt håll, men vi har inte än blivit av med problemet. Det bearbetas, finns en anledning till att sheltie mfl. prioriteras i BPH framöver.
antagligen en Grand danois eller en Schäfer men är också lite sugen på en Borzoi men de blir när jag fått pengar tid och plats :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Du får träna skydd OM du kommer in i en träningsgrupp där rasval kan vara av stor betydelse.
Men tävla får du inte göra i sverige om det inte är av bruksras varken i IPO eller svenskskydd, då får man åka utanför landets gränser.
≧◔◡◔≦
Jag har alltid velat ha en border collie. Men nu har jag även fått upp ögonen för berner sennen :)
Så någon av dessa raser planerar jag att skaffa i framtiden!
Men så som det ser ut nu så tror jag att våran familj hela tiden kommer hålla sig till rottweilern.
sheltie, flatte eller jrt ;) eller blandras
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Någon av dessa raser kommer antagligen flytta hit sommaren 2013 kelpie, boxer, schäfer, Kh collie, amstaff eller Tollare. Fast det lutar mest åt en boxer, schäfer eller kh collie. :)
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
En till pinscher <3 Fast en tik
Believe you can and you're half way there.
Antingen en Amstaff eller en Aussie! eller vem vet, kanske en schäfer till ;)
Är väldigt sugen på lagotto :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Du gör mig ju bara mer nyfiken… Ska bli så spännande att få reda på vilken ras.