Bild+ info.
Hej!
Jo tänkte köra en liten "lek" man lägger upp en bild på sin hund och skriver tex
Namn: Namnet
Ålder: Åldern
Ras: -11-
Tränar/tävlar:
Bästa med hunden?:
Roligaste med hunden?:
Tråkigaste med hunden?
Bästa minnet du har med din hund?:
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund:
Vi har tillsammans testat på:
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då) ¨
Jag valde - för att..:
Jag valde namnet - för att:
Jag tävlar - för att:
Jag valde rasen - för att:
Jag ville testa på - men det ville inte min hund:
Övrigt:
Sen vill jag att man skriver något vackert till bilden tex "Matte hjärta!"..
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Jag börjar!
Namn: Malta
Ålder: 3 år i maj
Ras: Mops
Tränar/tävlar: Tränar mycket kroppskontroll, balans, lek i skogen, cykling, promenad, agility, skogs-agility, utställning mm.
Bästa med hunden?: Att hon alltid finns där för mig och har ett mycket bra träningssug!
Roligaste med hunden?: Hennes sovstilar
Tråkigaste med hunden?: Eeeh att hon inte leker med främande hundar. Och att hon slickar på mig som en dåre!
Bästa minnet du har med din hund?: Vår första utställning! :)
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Finns inget.
Vi har tillsammans testat på: Agility, utställning, vardagslydnad, mm.
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då): Vår första tävling var en utställning i Eskilstuna med mamma, en här ifrån och hennes pappa. Det gick Toppen!
Jag valde - för att..: Mamma valde Malta för att hon var den enda i kullen och var fin, sen ville mamma verkligen ha kvar en valp ifrån den hunden.
Jag valde namnet - för att: Hennes pappa hette Malte.
Jag tävlar - för att: Ingenting just nu. Men ska börja ställa ut.
Jag valde rasen - för att: Mops för att mamma föder upp dom och det är en frisk ras, rolig, snäll, bra temprament, passar till allt.!! Och mycket mer!
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Vi har inte testat på ngt som inte hon vill göra.
Övrigt: Malta är en riiiktig mamma gris som valde mig och inte tvärtom. Malta är en riktig mysig och rolig sak som gärna går i skogen i 5 timmar, vilket vi gör på hösten. Hon älskar att följa med mig och lämnar aldrig mig.
Rosor är röda violer är blå, det är alltid vi 2!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Namn: Wahidah
Ålder: 4år
Ras: Saluki
Tränar/tävlar: Lure coursing, lydnad, rallylydnad och senare även agility.
Bästa med hunden? Att hon är så otroligt rolig att vara med!
Roligaste med hunden? När hon "pratar", när hon busar eller bara tittar på mig med sina fina ögon.
Tråkigaste med hunden? Att jag behöver ensamhetsträna henne.
Bästa minnet du har med din hund? För tillfället så är det från i förrgår, då vi var på lure coursing-tävling. Hon sprang sina bästa lopp någonsin och slutade som 4a!
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: De gånger hon varit skadad.
Vi har tillsammans testat på: lure coursing, rallylydnad, lydnad, personspår, sök, kapplöpning, agility, släphareträning och olika tricks.
Vår första tävling var: solotävling på kapplöpningsbanan. http://salukitrix.files.wordpress.com/2011/04/kapp1.jpg
Jag valde - för att..: Jag älskar båda hennes föräldrar, många hundar bak i släkten och känner att uppfödarna var otroligt seriösa då.
Jag valde namnet - för att: Valparna skulle ha arabiska namn på W, gärna med fin betydelse eller något som passar dem. Wahidah betyder "den enda/unik".
Jag tävlar - för att: För att det är så otroligt kul! Jag är världens tävlingsmänniska ;)
Jag valde rasen - för att: Den passar mig otroligt bra.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Jag kan faktiskt inte minnas att hon säger "nej" till någonting alls. Vi gör inte stora framsteg i allt hela tiden, men hon älskar att hålla igång så vi har alltid roligt ändå.
Övrigt: En helt underbar, tokig saluki som jag älskar otroligt mycket.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Namn: Zala
Ålder: 11 år
Ras: Saluki
Tränar/tävlar: tränar lite tricks, släphareträning, lure coursing och ibland personspår. Som ung tävlade hon lure coursing och ställdes ut en del.
Bästa med hunden? Hon är den mest fantastiska hund jag vet. En "riktigt riktig" saluki på alla sätt och vis.
Roligaste med hunden? När hon busar runt, när hon slåss för att man ska klappa henne eller när hon blänger på mig för att jag gör något (enligt henne) fel.
Tråkigaste med hunden? Att hon ofta är ganska osäker runt andra hundar.
Bästa minnet du har med din hund? Svårt att välja ett.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: De gånger hon varit skadad eller sjuk.
Vi har tillsammans testat på: lure coursing, rallylydnad, personspår, kapplöpning, agility, släphareträning och olika tricks.
Vår första tävling var: Innan hon kom till mig tävlade hon en hel del, men tillsammans har vi bara varit på utställning. Här är en bild från den första: http://salukitrix.files.wordpress.com/2011/04/lovudden1.jpg
Jag valde - för att..: Jag jobbade på kenneln där hon bodde, blev kär i henne, fick möjlighet att ha en egen hund och kidnappade hem henne.
Jag valde namnet - för att: Hon har fått fortsätta ha det namn hon alltid haft.
Jag tävlar - för att: Hon är för gammal för att få tävla nu.
Jag valde rasen - för att: -
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Agility. Hon hatar att gå på konstiga underlag, tycker att tunnlar är läskiga, vill inte råka nudda slalompinnar och ser hopphinder som onödiga ;)
Övrigt: Mamma till två underbara kullar. Wahidah är en av hennes avkommor. Zala är den absolut mest fantastiska hund jag någonsin mött.
---------
Namn: Red Goblin's Izor
Ålder: 14 månader
Ras: Belgisk vallhund - Tervueren
Tränar/tävlar: Lydnad, sök och tricks (Vi har inte börjat tävla än)
Bästa med hunden?: Han har det där lilla extra, han är helt enkelt världens bästa!
Roligaste med hunden?: Det är mycket, när han skrattar och när han studsar som en gummiboll rätt upp i luften
Tråkigaste med hunden? Slyngåldern, ibland får man gråa hår av honom
Bästa minnet du har med din hund?: Jag har inte haft någon så länge (3 månader) Men bästa minnet är när vi skulle köpa honom och han vågade sig fram till mig tillslut
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När han lekte med en annan hund och flög rätt in i ett träd, trodde att hans rygg hade gått av
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då) Ingen
Jag valde - för att..: Jag hade länge letat efter en Tervueren, när fd ägaren berättade om honom och visade bilder så var jag fast. När vi åkte upp för att hämta honom så kunna jag inte tänka mig ett liv utan den vackra hunden. Varför vi inte hälsade på honom innan vi köpte honom var för att de bodde 12 timmars enkel tågresa från oss.
Jag valde namnet - för att: Jag vela döpa om honom till Tarras men när jag fick se honom i verkligheten så var han ingen Tarras utan en Izor (som han heter i stamtavlan)
Jag tävlar - för att: Vi har inte börjat tävla än men det kommer, jag gör det för att ge oss båda en större utmaning
Jag valde rasen - för att: Jag har levt med Tervueren i 7 år och skulle inte kunna tänka mig ett liv utan rasen
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Min hund vill testa på allt, han gör vad som helst för att få jobba
Övrigt: Min fina prins, jäklar vad jag älskar denna hund. Det är helt sjuk! Han har till och med lyckats fjäska sig till min lillebror som inte alls är så förtjust i djur. Idag kan han sitta och klappa på Izor utan problem. Han har (autism)
Sen vill jag att man skriver något vackert till bilden: Världens finaste prins, jag älskar dig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Vad är lure coursing? :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Namn: Lillan
Ålder: 4½ år
Ras: Sankt bernhard, långhårig
Tränar/tävlar: Vardagslydnad, spår och trix
Bästa med hunden?: Social (mot dem hon litar på), busig och lättlärd.
Roligaste med hunden?: Att hon är så livlig och muntrar upp en! :)
Tråkigaste med hunden? Att hon är så osäker i sig själv.
Bästa minnet du har med din hund?: Åh det är många. Den dagen då fick fick reda på att vi fick henne tror jag nog
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Hmm…När hon inte lyssnar, t.ex viss del av löpet!
Vi har tillsammans testat på: Rallylydnad, lydnadsklass1, blodspår, agility och trix.
Vår första tävling var: Aldrig tävlat
Jag valde sankt bernard därför att: Ren slump. Svärmor fick en kull valpar. Jag började ta med den ena som dem behöll till skolan och sedan fick vi henne. Så ren slump. Sedan fäste hon sig mycket vid oss också
Jag valde namnet Lillan för att: Lite ironi eftersom hon är stor. Men sedan tror hon att hon är mindre än vad hon är med ;) haha
Jag tävlar - för att: Tävlar ej
Jag valde rasen - för att: Med ren slump. Fick lära känna rasen när jag träffade min pojkvän, då dem hade 3 st då. Sedan föddes då en kull valpar och då var det kört ;) Är helsåld i rasen nu! :)
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Vill testa på att tävla rallylydnad med Lillan men går inte pga hennes osäkerhet. Även lydnadsklass 1 men hon tar ej apportbocken haha
Övrigt:
Du & jag i vått och torrt! :) <3
(bild från april 2011)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Namn: Sigge
Ålder: Född februari 2010
Ras: Jack russell terrier
Tränar/tävlar: Tränar agility, lydnad och rallylydnad.
Bästa med hunden: Lekfull, glad, busig, charmig, snäll.
Roligaste med hunden?: Att han är så arbetsvillig och vill alltid vara till lags.
Tråkigaste med hunden: Att han är osäker mot vissa människor och speciellt män. Och då blir han rätt skällig. När han blir lite uppstressad eller uppjagad så skäller han hejvilt :P Sen är han rädd för smällare/raketer och gillar inte att åka bil.
Bästa minnet du har med din hund: Svårt att bara välja ett då man har många minnen.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När han blev attackerad av en annan hund, två gånger dessutom på en kurs. Plus en incident med en smällare som gjorde att han blev rädd för skott och smällare.
Vår första tävling var: Har ännu inte tävlat i något
Jag valde - för att..: Det sa bara klick när jag såg honom första gången, han kom galopperande på sitt lilla klumpiga vis och bara viftade på svansen. Det är som att vi är menade för varandra han och jag!
Jag valde namnet - för att: Vet ej varför, det var bara så givet!
Jag tävlar - för att: -
Jag valde rasen - för att: Det är en pigg och arbetsvillig ras, sen så gillar jag min hunds mamma väldigt mycket. En mycket trevlig jack russell tik som är väldigt bra att ta hand om sina valpar (kände uppfödaren innan jag tog min hund)
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Min sambo ville löpträna med honom men det ville inte Sigge. Husse har inte samma hand med hundarna som jag antar jag. Han gillar bara inte att springa med husse.
Övrigt: Sigge är en grabb som tycker att det ska vara fullt ös medvetslös utomhus, men inomhus är han lugn som en filbunke. Han är jätte rolig att träna med och vill alltid vara mig till lags. Det är en mycket trevlig hund!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Namn: gibson
Ålder: 2 år
Ras:Fransk Bulldog från frankrike
Tränar/tävlar: presitionsbajsning på de mest skummaste ställena…
Bästa med hunden?: att han alltid får mig att skratta genom sina sjuttioelva tokiga uppdåd han gör varje dag.
Roligaste med hunden?: se ovan ;)
Tråkigaste med hunden? att han har ensamhetsångest deluxe och inte verkar kunna "prata" eller leka med andra hundar..
Bästa minnet du har med din hund?: När han somnade i min famn dagen jag hämtade honom från uppfödaren
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: har nog inget faktiskt
Vi har tillsammans testat på: skogsvandring och klickerträning
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då) aldrig tävlat.
Jag valde rasen - för att: det är en ras som passar mig, när jag spenderar en dag i soffan gör han det med, när jag vill ut o gå följer han glatt med.
Jag valde namnet - för att: Gubben valde, han är musiker, you do the math. jag ville döpa honom till Winston, bubbah (uttalas babah) eller buddy…
Jag tävlar - för att: tävlar inte
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: tja ensamhetsträning, det vill han inte lära sig…
Övrigt: min otroliga knasboll som är mer lik mina illrar än en hund.
Namn: Dalorogården's Lee-Smile
Ålder: 7 år
Ras: Australian shepherd
Tränar/tävlar: Tränar lydnad, rally, agility, freestyle, spår och tricks.
Bästa med hunden?: Det bästa med Smilla är att hon är min bästa vän, i vått och torrt.
Roligaste med hunden?: Att hon har massa roliga tokigheter för sig.
Tråkigaste med hunden?: Osäker vid hundmöten pga en attack.
Bästa minnet du har med din hund?: Har många fina minnen men ett är från i somras, när vi gick ner till älven en tidig morgon och tittade på soluppgången. Det var så fridfullt, bara hon och jag och fåglarnas kvitter.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När hon blev attackerad av en pitbull och fick bogen söndersliten. Det var det värsta jag varit med om och jag blir gråtfärdig när jag tänker tillbaka på den kvällen och alla veterinärbesök, alla vakna nätter när hon grinade av smärta, den långa vilan och vad det förstört henne.
Vi har tillsammans testat på: Agility, rally, lydnad, spår, sök, apportering.
Vår första tävling var: Har inte tävlat
Jag valde - för att: Första gången jag såg henne visste jag helt enkelt att det där, det är "the one". Mycket riktigt, från dag ett har det varit hon och jag.
Jag valde namnet - för att: Hon heter Lee-Smile på stamtavlan och kallades Smilla till vardags innan jag köpte henne, och det finns inget namn som passar bättre. Smilla är alltid glad, svansen går hela tiden och namnet betyder "den småleende"
Jag tävlar - för att: Tävlar inte.
Jag valde rasen - för att: Det var lite av en slump, men nu har jag fått aussiesjukan och tycker det är en underbar ras!
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Smilla hänger med på allt.
Övrigt: Smilla är min själsfrände, jag älskar henne så det gör ont och jag skulle inte fungera utan henne. Vad hon gör för mig genom att bara finnas till är obeskrivligt.
Jag älskar dig mitt finaste hjärta!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Namn: Medingets Arach
Ålder: 6 år
Ras: Tervueren
Tränar/tävlar: Lydnad, rally, spår, tricks, agility
Bästa med hunden?: Att han är så trogen och go!
Roligaste med hunden?: Arach är en riktig clown och det går inte en dag utan att man skrattar åt hans påhitt.
Tråkigaste med hunden?: Skotträdd
Bästa minnet du har med din hund?: Alla framsteg vi gjort är minnen jag håller väldigt kärt.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Arach är en väldigt sorglös hund, han skar upp trampdynan en gång och det är det värsta han varit med om i min ägo. Inget jättehemskt alltså.
Vi har tillsammans testat på: Lydnad, rally, agility, spår
Vår första tävling var: Har inte tävlat
Jag valde - för att: Jag valde honom inte direkt, var på långpromenad med hans förra ägare och det slutade med att han följde med hem och blev kvar.
Jag valde namnet - för att: Heter så i stamtavlan och har kallats det under hela sitt liv.
Jag tävlar - för att: Tävlar inte.
Jag valde rasen - för att: Valde inte rasen.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Arach hänger med på allt.
Övrigt: Arach är som sagt en riktig clown och glädjespridare. Han kan ge en gråa hår ibland men han är genomsnäll och jag är så glad över att ha honom i mitt liv. Han är vacker som få och han betyder oerhört mycket för mig.
Min finaste prins, jag älskar dig!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Namn: Valentin
Ålder: Född 17 April 2011 (fyllde nyss 1 år alltså)
Ras: Boxer
Tränar/tävlar: Tränar än så länge bara på vardagslydnad och tricks. Och kör ett och annat godisspår.
Bästa med hunden: Att han är så otroligt snäll, glad och mysig. Kommer bra överens med alla hundar (om dom inte är tjuriga). Har aldrig visat aggressivitet.
Roligaste med hunden?: Att han är en riktig clown och får mig att dra på smilbanden varje dag.
Tråkigaste med hunden: Att han är lättstressad. Han kan inte hälsa lugnt på människor och hundar utan stressar upp sig och är väldigt "på". Han blir lite väl glad och går upp i varv och går inte att få kontakt med. Och att han har svårt för att vara ensam. Och inte kan vara lös överallt då han inte kommer på inkallning.
Bästa minnet du har med din hund: Han är bara 1 år så vi har inte så många minnen tillsammans än. Men dagen då jag hämtade hem honom och han låg på mina axlar och sov hela bilresan hem är ett fint minne.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Hmm har inga.
Vi har tillsammans testat på: Lydnad lite smått. Då han bara nyligen fyllt 1 år så har vi inte testat på så mycket än. Det jag vill testa är agility, spår, sök och weight pull bl.a.
Vår första tävling var: Har ännu inte tävlat i något.
Jag valde - för att..: Det kändes rätt. Valle stod och tittade på mig hela tiden från valphagen när jag satt och pratade med uppfödaren och det kändes som att han valde mig. Det klickade helt enkelt :)
Jag valde namnet - för att: Valentin är ett namn jag verkligen gillar. Och namnet passade honom.
Jag valde rasen - för att: Jag ville ha en bruksras som man kunde hitta på allt med. Föll för humorn och livsglädjen rasen har. Och utseendet såklart tillsammans med rasens egenskaper.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: -
Övrigt: Valles mottot är fullt ös medvetslös. Han är en riktigt snäll hund som älskar allt och alla. Han är en riktig clown som hittar på en massa tokigheter. Han är full av livsglädje och energi. Och han är en riktigt underbar hund. Dock är han, som alla unghundar, ibland riktigt jobbig och ger mig en hel del gråa hår. Men at the end of the day så är jag väldigt glad att jag har honom :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Namn: Sixten
Ålder: 1 år
Ras: West Highland White Terrier
Tränar/tävlar: Tävlar inget, tränar viltspår, freestyle, klicker och vardagslydnad!
Bästa med hunden: Han är så social och tillgiven, och älskar mig villkorslöst! Älskar hans valpighet 
Roligaste med hunden: Han pratar jättemycket, och knorrar som en gris ^^
Tråkigaste med hunden: Att han inte vill lika mycket som jag..
Bästa minnet du har med din hund: Svårt att välja.. Men kanske valp-sommaren?
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När han stack efter ett rådjur 
Vi har tillsammans testat på: Agility, Lydnad, Personspår, Viltspår, Freestyle, Cykling, Klicker m.m.
Vår första tävling var: -
Jag valde Sixten för att: Han var mest framåt och "på" i kullen! Ville ha en social och aktiv hund (tji fick jag, iallafall på den aktiva biten
)
Jag valde namnet Sixten för att: Det var hans namn i stamtavlan och det passade honom så bra!
Jag valde rasen Westie för att: Den skulle vara aktiv, pigg, sportig, lättlärd och passa som agility-hund. Än en gång - tji fick jag!
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Agility!
Övrigt: Han är trögtänkt, egensinnig och självständig. Men jag älskar honom oavsett och han är den knäppaste, bästaste och gosigaste hund en tjej kan önska sig 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Namn: _Love Bites WantedMan "Melker"
_
Ålder: _8 mån
_
Ras: Chinese crested dog
Tränar/tävlar: Utställning, men kommer börja med spår inom kort
Bästa med hunden?: Hans godhet & lojalitet
Roligaste med hunden?: Att han drar till sig uppmärksamhet och gör folk nyfikna på rasen.
Tråkigaste med hunden? Att han tror att han är större än vad han egentligen är.
Bästa minnet du har med din hund?: När jag hämtade honom, han var så lite och söt <3
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: inga
Vi har tillsammans testat på: Utställning
Vår första tävling var: Utställning i Örnsköldsvik med goda resultat
Jag valde Melker för hans personlighet samt utseende, finns ingen mer lättsam och kärvänlig hund än honom.
Jag valde namnet för att han ser ut som en "farbror Melker"
Jag tävlar i utställning för det ligger nära mitt hjärta och att han har stor potential.
Jag valde rasen - för att den rasen passar min livsstil och de kräver inte så mycket utan nöjer sig med några små promenader. sen är de så fruktansvärt vackra och unika.
Jag ville testa på : …
Övrigt:
Namn: Ruby
Ålder: 1 år och 4 månader
Ras: Cavalier King Charles Spaniel
Tränar/tävlar: Agility
Bästa med hunden?: Att alltid ha en trogen vän vid sin sida.
Roligaste med hunden?: Man har aldrig tråkigt.
Tråkigaste med hunden? Att inte ha möjlighet att ta med henne överallt.
Bästa minnet du har med din hund?: När vi åkte hem i bilen efter att ha köpt henne, då hon låg i min famn och sov.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Inget än..
Vi har tillsammans testat på: Agility,sök,spår och trix.
Vår första tävling var: I december 2011 (Agility)
Jag valde: Jag valde Ruby för att hon var så lugn och mysig.
Jag valde namnet - för att: Det var ett sött och enkelt namn.
Jag tävlar - för att: Det är roligt och stärker bandet mellan oss.
Jag valde rasen - för att: Jag hade tidigare erfaranheter och tyckte att det var en passande ras för mig.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Vatten apportering, hon är inte alls förtjustit i att bada.
Livet blir ännu mer rikare när man har en hund vid sin sida ♥
Namn: Ares
Ålder: 9 månader
Ras: Airedaleterrier
Tränar/tävlar: Tränar personspår, lydnad och shejping. Tävlar i utställning, om det är rätt formulerat…
Bästa med hunden?: Entusiasmen. Man kan göra i princip allting roligt för honom så länge man själv är glad!
Roligaste med hunden?: Förutom gladheten så… alla ljud han har för sig. Sen så är han så intelligent att han blir fjantig.
Tråkigaste med hunden?: Han är så hoppig och försöker ibland nafsa i nya människors händer när de hälsar. Vi jobbar på det och det blir bättre, men ändå!
Bästa minnet du har med din hund?: Ingen aning, höhö.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När han blev sjuk :s
Vi har tillsammans testat på: Agilityslalom&tunnel, lydnad, personspår, uppletande och klickergrejs.
Vår första tävling var: Utställning i Varberg när han var 4 mån. Vet inte om det räknas som tävling eftersom den var inoff.
Jag valde - för att..: Hade letat airedaleterrier i flera månader och hittade äntligen en valp med en bra stamtavla. Han var den enda som var kvar på kenneln då det blivit återbud på honom. Bara för att han är så liten :(
Jag valde namnet - för att: Kval mellan Eros och Ares. Hade velat ha Eros, men känns dumt när man känner en hund som heter samma sak. Ares fick det bli och nu kan jag inte se honom som en "Eros".
Jag tävlar - för att: Utställning, för att uppfödaren vill. Har som mål att tävla LK1 någon gång också.
Jag valde rasen - för att: Ville ha en hund över 40 cm mankhöjd, korthårig, lättlärd, inte för skällig, inte överdrivet krävande. Sen var det ett plus att rasen inte var översocial i andra människor.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Somsagt, han är med på allt!
Övrigt: Det var någon minikändis i england som försökte köpa honom istället för oss, men vi hade tur ;)
Namn: Azlan
Ålder: Snart 8 månader
Ras: Pekingese/Tibetansk spaniel/Chihuahua
Tränar/tävlar: Tävlar inte. Tränar det vanliga saker som man ska kunna. Då han är försiktig av sig så vi har gått framåt varsamt.
Bästa med hunden?: Att han är alltid så glad, försöker så gott han kan med allt.
Roligaste med hunden?: Man kan inte ha tråkigt när han finns i ens liv.
Tråkigaste med hunden?: Att han inte är intresserad av att träffa andra pga rädsla/osäkerhet som han har i sig.
Bästa minnet du har med din hund?: När vi hämtade honom. Han satt i min knä och sov under resan. :)
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Inte än har det dykt upp.
Vi har tillsammans testat på: Lite lydnad. Så småningom ska man träna in Az i klickern och sen kanske kan man gå vidare till något kul.
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då) -
Jag valde Azlan för att..: Han verkade helt enkelt passa oss då han är lugn och utstrålade någonting så att vi föll.
Jag valde namnet Azlan för att: Uppfödaren valde namnet, vi valde att inte ändra på det då det passar honom.
Jag valde rasen - för att: Den passar in i vårt livstil. Vi ville ha en hund som är lätt att ha med och göra, kunna ta med överallt så att säga. Samtidigt ha roligt tillsammans med den också.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Inte än har man sett det, kanske sedan.
Övrigt: Az är en speciell hund på många sätt, alla ägare säger nog så om sin eget hund. :) Han blir kallad för clownhund av några i vår omgivning då han gärna visar konster som att han kan gå på bakbenen osv. Han använder mycket tassarna när han ska visa/vill något.
Lure coursing är vinthundarnas "bruksprov", en "låtsasjakt" där man kan få ett hum om hur de hade jagat om det varit riktig jakt.
Du kan läsa mer om det och se foton här: http://salukitrix.wordpress.com/aktiviteter/lure-coursing/
---------
Namn: Nala
Ålder: 7
Ras: Chinese crested hairless
Tränar/tävlar: Inget. (Trixträning lite varje dag)
Bästa med hunden?: Hon har sån stor personlighet och anpassar sig snabbt så länge jag alltid är med henne.
Roligaste med hunden?: Att hon är så villig att lyda, och när hon "ler".
Tråkigaste med hunden? Att hon fryser jämt
Bästa minnet du har med din hund?: Sommrarna då vi gick i skogen varje natt/morgon och om dagarna. :)
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När hon inte kunde röra sig, skrek av smärta. Hon hade fått diskbrock, fick äta smärtstillande en hel vinter. Nu får hon aldrig gå på långpromenader när det är snö ute, vilket hon är nöjd med. (Mycket lek inne) Märker aldrig av det längre
Vi har tillsammans testat på: Agilitykurs
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då) Inoff på agilitykursen, som "avslut"
Jag valde - för att..: Enda valpen kvar
Jag valde namnet - för att: Kom inte på nåt annat, hon heter så i stamtavlan
Jag tävlar - för att:
Jag valde rasen - för att: Mamma köpte henne till mig, var allergisk mot de flesta raser förutom nakenhund och några fler.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Bada :D
Övrigt: Lite ful bild på henne, hon är inte rakad
Namn: Knickerbockers Luriga Lapis - "Dante"
Ras: Leonberger
Tränar/tävlar: Tränar Livräddning i vatten, Viltspår, Vardagslydnad, Drag med vikter & kärra/pulka, Freestyle-trix. Tävlar i Utställning. Ska börja tävla i Livräddning & Viltspår.
Bästa med hunden?: Arbetsvillig, Aktiv, Rolig, Mysig, Busig, Nyfiken!
Roligaste med hunden?: Se svaren ovan.
Tråkigaste med hunden? Osäker i vissa situtationer. Lite slarvig vid inlärning av vissa moment. Fällningsperioden!
Bästa minnet du har med din hund?: När jag & Dante kammade hem BIS-3 på en inofficiell hundutställning!
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Tråkigaste: När han fick en skada lagom till tävlingssäsongen förra sommaren och vi fick skjuta upp alla tävlingsstarterna till i år.
Vi har tillsammans testat på: Rallylydnad, Freestyle, Utställning, Viltspår, Livräddning m.m.
Vår första tävling var: Eftersom det oftast är husse som ställer ut Dante så blir det inte nån bild på det, men de kom 3:a med HP i valpklass 4-6 månader på första utställningen.
Jag valde rasen Leonberger för att: Jag skulle kunna skriva flera spaltmeter om varför jag valde rasen, har haft Leonberger sen 2003 och kan inte tänka mig att leva utan en!
Jag valde Dante för att: Han var den enda hanen kvar i sin kull, men jag hade spanat in honom i flera veckor innan vi egentligen bestämt oss! Ville ha precis honom ur den kombinationen och från den kenneln.
Jag valde namnet Dante för att: Det var enda namnet jag och sambon var överrens om…!
Jag tävlar - för att: Tävlar inte än, men jag tycker att det ska bli himla kul! Laddar som tusan nu!
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Han är väldigt på allt vi testar, så jag tror inte att han skulle säga nej till nåt bara han får hänga med!
Övrigt: Dante är mattes lilla gullhjärta, träningskompis & kamrat i alla väder!
Namn: Boyzone's Copycat - "Fiona"
Ålder: 3 år
Ras: Leonberger
Tränar/tävlar: Tränar Livräddning i vatten & Viltspår, diverse trix och drag med vikter & kärra/pulka.
Pensionerad från Utställningslivet, hon hatar det. Vi får se om vi försöker oss på nån slags tävling med henne…
Bästa med hunden?: Fiona är nog världens lustigaste leonberger, hon har så mycket konstigt för sig att man alltid brister ut i skratt.
Roligaste med hunden?: Hennes sovstilar och hennes "pratande" när hon vill/kräver något.
Tråkigaste med hunden? Att hon är osäker i vissa situationer. Hennes ovillighet inför träning. Att hon har dålig impulskontroll. Svårmotiverad till tusen!
Bästa minnet du har med din hund?: När uppfödaren ringde och berättade att hon hade fött 7 st välmående valpar.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Inget.
Vi har tillsammans testat på: Rallylydnad, viltspår, utställning, freestyle-trix, Drag med vikter & kärra/pulka.
Vår första tävling var: En utställning i Öppenklass som vi fick ett Excellent på, men vi blev oplacerade i konkurrensen.
Jag valde Fiona för att: Vi fick Fiona på foder när hon fyllde 2 år. Vi hade egentligen tänkt att köpa en valp efter henne, för vi älskade Fionas sätt, utseende & härstamming. Men vi fick henne istället för en valp!
Jag valde namnet Fiona för att: Hon hette redan Fiona, och det passar henne superbra!
Jag tävlar - för att: Tävlar inget just nu.
Jag valde rasen Leonberger för att: Se mitt tidigare inlägg.
Jag ville testa på ALLT men det ville inte min hund: Hon är lite av en "Ferdinand" som helst ligger under korkeken och luktar på blommorna…!
Övrigt: Fiona har en speciell bakgrund, som gör att man måste ha ett enormt tålamod, stor envishet och kämpaglädje för att kunna guida henne genom livet.
Fiona är husses lilla gullgroda och mattes lilla snärta!
l
Namn: Luna
Ålder: ca 4år
Ras: shihtzu 75% / bichon 25%
Tränar/tävlar: nej bara hemma!
Bästa med hunden? så gosig, lugn, lyssnar och pigg
Roligaste med hunden? när hon "pratar" : )
Tråkigaste med hunden? rädd och väldigt blyg
Bästa minnet du har med din hund? massor :)
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: när hon blev biten av en lös polishund
Vi har tillsammans testat på: alla möjliga äventyr
Jag valde - för att.. hon var störst i kullen och det kändes bra i magen
Jag valde namnet - för att: det är fint!!
Jag valde rasen - för att: -det ska vara en bra ras mot allergiska, vilket det var *tur*
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: agility
Övrigt:
luna med bästa cairn terrier kompisen
Namn: Vitterklippens Nelly Furtado
Ålder: 9år
Ras: Irish softcoated wheaten terrier
Tränar/tävlar: Tävlar inget och tränar inte lika mycket längre heller men vi hittar på lite alltmöjligt. Agility, viltspår, drag, vardagslydnad, cyklar osv.
Bästa med hunden?: Att hon är den hon är. Att hon är min bästa vän och följer med mig i vått och torrt, i med och motgång <3
Roligaste med hunden?: Att hon är så mångsidig, vi kan göra det mesta tillsammans :)
Bästa minnet du har med din hund?: Har många fina minnen med min älskade Nelly så det är svårt att välja ut ett. Ett fint minne är tex när jag inte kunde sova så vi klev upp mitt i natten och gick ner till sjön och promenerade och bara var tillsammans i den stilla natten. <3
Det tråkigaste minnet du har med din hund: Första gången hon sövdes, hon skulle röntgas och jag fick panik när hon somnade för att det kändes som att hon dog i min famn. Det var verkligen inge kul men det var ju inte någon fara egentligen och hon led ju inte direkt av det. De gånger jag hittar nya knölar i hennes juver och tråkiga minnen från operationerna är inte heller roliga..
Vi har tillsammans testat på: Drag, lydnad (inkl klickerträning), agility, viltspår, personspår, cykla, vandra.. kommer inte ihåg mer just nu men något mer är det säkert.
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då): Vi tävlar inte då jag är långt ifrån en tävlingsmänniska..
Jag valde Nelly för att: Jag hade inget val :P Skulle välja valp först av alla, enda kravet var att jag ville ha en tik men nu råkade alla sju valpar i kullen vara tikar så det hjälptes man ju inte av. När vi kom till uppfödaren för att välja trodde jag att det skulle bli omöjligt men Nelly valde mig så det kunde inte blivit lättare :)
Jag valde namnet Nelly för att: Jag hade funderat mycket på namn innan och tyckte att Nelly passade bra på en wheaten. Uppfödaren skulle döpa valparna efter sångerskor och vi fick välja själva vilken sångerska man ville ha, jag valde Nelly Furtado eftersom jag skulle kalla henne för Nelly :)
Jag tävlar inget för att: Jag har inte nerver för det!
Jag valde rasen irish softcoated wheaten terrier för att: För att jag ville ha en allergivänlig ras (då jag fortfarande bodde hemma och min lillasyster är allergisk) som inte var så liten och som skulle gå att göra lite allt möjligt med. Dessutom tycker och tyckte jag att dom är väldigt fina!
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Jag hade gärna dragit skrinda och skakelpulka med Nelly då hon gillar att dra men hon är livrädd för skaklarna så jag har gett upp den tanken.
Övrigt: Hon är världens underbaraste lilla vän och vi har varit med om mycket genom åren tillsammans. Jag var 16 då jag köpte henne och är nu snart 26 och hon har varit som en klippa att luta sig mot i både glädje och sorg <3
Namn: Lexie
Ålder: 14 månader
Ras: Shetland sheepdog
Tränar/tävlar: Agility, Lydnad, Freestyle, Rallylydnad och vardagstrix.
Bästa med hunden?: Kan inte välja en sak 
Roligaste med hunden?: Hm.. att hon älskar allt som vi gör tillsammans
Tråkigaste med hunden?: Att hon tar åt sig väldigt lätt, om tex. mamma och jag bråkar så kan hon ibland bli låg, hon vill liksom aldrig göra fel..
Bästa minnet du har med din hund?: När jag hämtade henne
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När hon blev hundbiten
Vi har tillsammans testat på: Agility, utställning, trix, promenader, åkt tåg, buss, pendel, båt, freestyle m.m
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då)
http://www.youtube.com/watch?v=6vsPEz3BWrc&feature=player_embedded¨
Jag valde Lexie för att..: hon valde mig, genom att det var hon som hoppade och skuttade osv på mig, den valpen jag egentligen var intresserad av sprang bara förbi mig, sen var lexie den jobbigaste av de alla - hade uppfödaren sagt.. hon hoppade över ett halv kompostgaller som 6 veckor (perfekt tyckte jag, lite galenskap är bra)
Jag valde namnet Lexie för att: Kollade på grey's anatomy dagen innan vi skulle skriva pappren och fastnade för Izzie och Lexie, när vi skrev pappren så satt jag o kollade på henne sen blev det bara Lexie..
Jag tävlar - för att: tävlar inte ännu
Jag valde rasen sheltie för att: Det är den perfekta rasen för mig 
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: finns inget sådant
Övrigt:
Namn: Borsalino´s 2nd I Iboni "Dimma"
Ålder: 1år
Ras: Bedlington terrier
Tränar/tävlar: Tävlar inget. Har inte heller hunnit börja träna annat än vardagslydnad. När det blir barmark ska vi börja med viltspår och agility är det tänkt :)
Bästa med hunden?: Att hon är så pigg och energisk när vi är ute men sjukt avslappnad och gosig inomhus. Och att hon är väldigt trygg.
Roligaste med hunden?: Att hon jämt är glad och framåt.
Tråkigaste med hunden? Vet inte ännu..
Bästa minnet du har med din hund?: Har inte haft henne så länge (drygt 3mån)
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När hon pga några olyckliga omständigheter var nära att bli påkörd, det var det värsta jag varit med om på länge! Sen har hon haft kennelhosta och det var inte roligt inte. Hon var den enda av tre hundar här hemma som är vaccinerad men hon fick det först, hon hade det mycket längre och mycket mer hosta än de andra två..
Vi har tillsammans testat på: Inte desto mer än så länge, men det kommer. Snart hoppas vi kunna böra med viltspår och längre fram på våren/sommaren hoppas jag att vi kan börja en agilitykurs :)
Vår första tävling var: Har inte tävlat och kommer nog inte göra det heller..
Jag valde Dimma för att: Tog henne som omplacering. Hade egentligen tänkt skaffa en bedlingtonvalp till sommaren men det var osäkert om jag skulle kunna vara ledig tillräckligt länge osv.. Sen hittade min syster en annons på blocket om en ettårig bedlington som omplacerades. Jag skrev ett mail direkt och jag fick bra kontakt med hon som sålde henne och Bella som hon då hette verkade vara precis som jag läst att bedlingtons är. Jag ebstämde mig för att åka ner till Enköping för att hälsa på och det klickade direkt. Hon gick även bra ihop med Nelly som var med ner så hon fick följa med oss hem :) Ångrar det inte en sekund!!
Jag valde namnet Dimma för att: Hon hette som sagt Bella när jag hämtade henne men jag hade ju länge planerat en bedlington och jag hade tänkt att hon skulle heta Dimma så det kom naturligt at jag började kalla henne för det och hon började lyssna till det direkt så då fick hon heta det :)
Jag tävlar inget för att: Jag har inte nerver till det. Sen har vi inte heller hunnit träna något tillräckligt mycket heller.
Jag valde rasen bedlington terrier för att: Jag har läst massor om rasen och jag tyckte att det verkade vara den perfekta rasen. Dessutom ville jag ha en hund som inte fäller och jag tycker om pälsvård. Sen att dom är väldigt vackra gör ju inte valet svårare. Kan ju tillägga att jag inte är ett dugg besviken, fler bedlisar blir det så småning om!
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Inget än så länge!
Övrigt: Värlens gulligaste och snällaste lille skitunge som jag hoppas få många fina år med <3
Namn: Red Basta Ruben " Akillez "
Ålder: blir 2år 15maj
Ras: Perro Dogo Mallorquin
Tränar/tävlar: Tränar: uppletande, Vilt och Personspår, Rallylydnad och bruks. Tävlar: Utställning hittils bara, men lite längre fram blir det viltspår
Bästa med hunden?: Otroligt lätt för att lära sig saker, Vaktar bra hemma och i bilen :)
Roligaste med hunden?: Hans fina välkomnande hälsningar, ibland blir han så glad så han slår krokben på sig själv ;)
Tråkigaste med hunden?: han gillar inte riktigt att vara passiv ute
Bästa minnet du har med din hund?: När vi var på spårkurs så gick vi elitspår fast utan pinnar i spåret! Det var en härlig kännsla! :)
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När han blev attackerad och blev inlagd på djursjukhuset över natten
Vi har tillsammans testat på: Uppletande, personspår, viltspår, tävlingslydnad, rallylydnad, bruks, agility, utställning och även åkt lite båt! :)
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då) Inoff i örebro, utställning. Har dessvärre ingen bild eller film tillgänglig
Jag valde - för att..: Akillez är en omplacering
Jag valde namnet - för att: han hade namnet när han kom
Jag tävlar - för att: det är roligt!
Jag valde rasen - för att: jag gillar deras dådkraft, mod, skärpa m.m
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: finns inget han inte vill göra :)
Övrigt: Akillez är en underbar hund, ställer upp i vått och torrt och vaktar lägenheten med livet till insats (låter det som när någon knackar på)
Namn: Honey eve's Dream "Debbie"
Ålder: Fyller 4 år i sommar
Ras: Golden Retriever
Tränar/tävlar: Tränar mest trix, även lydnad, rallylydnad och spår.
Bästa med hunden?: Hon är en underbar hund som gärna hänger med på det mesta och som har mycket energi och lekfullhet när man är ute men som slappnar av och vilar när man kommer in.
Roligaste med hunden?: Hon är så charmig när hon ska sitta i knät och gosa.
Tråkigaste med hunden?: Hade önskat lite mer arbetslust.
Bästa minnet du har med din hund?: Oj..hmm.. Första dagen är ju oförglömlig.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När hon fick sitt första fukteksem.
Vi har tillsammans testat på: lydnad, rallylydnad, personspår, sök, ringträning.
Jag valde - för att..: Vi letade efter en omplacering och hittade Debbie, hon var då 1,5 år. Vi åkte för att hälsa på hos uppfödaren och sen dess har hon varit våran.
Jag valde namnet - för att: Hon hette redan Debbie och passade bra i det.
Jag valde rasen - för att: Det var egentligen mina föräldrar, de ville ha en golden eller en labrador, vi letade omplaceringar av båda raserna.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Hon testar det mesta, men hon föredrar vissa saker framför andra.
Övrigt: Min finaste bebis!
- Mvh Emma
Oj vad många som svarat! :D kul! #7 vilken kennel kommer Jean ifrån? ;)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#27 Jean?
Är det mig du skriver till eller?
#28 Yes de va de! :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Namn: Zero Brilliant
Ålder: 5 månader
Ras: Dvärgpinscher
Tränar/tävlar: Vardagslydnad, i framtiden agility
Bästa med hunden?: Otroligt social, pigg och mysig.
Roligaste med hunden?: Att han alltid är positiv och framåt.
Tråkigaste med hunden? Inte van vid andra hundar och människor så en aning rädd.
Bästa minnet du har med din hund?: Har inte direkt hunnit bygga upp några ännu då jag haft honom 8 dagar.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: -
Vi har tillsammans testat på: Ingenting ännu.
Jag valde Zero därför att: Letade efter den rasen i vårt område och av en slump fick jag uppn hans annons på datorn. Halvfodervärd och nappade direkt. Åkte dit och hälsade på, var fast vid första stund.
Jag valde namnet Zero för att: Var redan döpt då vi tog över honom 5 månader och lyssnade redan till namnet. Därför fick han behålla det.
Jag tävlar - för att: Jag tävlar inte ännu men i framtiden tänkte jag satsa på agility.
Jag valde rasen - för att: Jag ville ha en liten pigg och arbetsvillig hund att aktivera och älska i många år framöver. Ville ha en social och sällskaplig hund som älskar att aktiveras och gå promenader men likaväl älskar en slappardag hemma. Sedan var det enda rasen sambon kunde tänka sig.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: -
#27 Kollade nu på vad jag skrev JEAN ?! Mobilen har sitt egna lilla liv här, ska stå *han*;) men du förstod ju ändå väl?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Namn: Hugo
Ålder: 2 år idag!
Ras: Papillon/yorkshireterrier
Tränar/tävlar: Agility, freestyle, lydnad och andra vardagstricks 
Bästa med hunden?: Att han är världens sällskapligaste!
Roligaste med hunden?: Hur han leker med bollar i snören: Han tar tag i snöret med munnen och svingar den runt sig!
Tråkigaste med hunden?: Ibland är han alldeles för lat för min smak.. hade önskat att han varit lite mer arbetskrävande, men det är väl det man får om man väljer en sällskapshund I guess 
Bästa minnet du har med din hund?: Lyckan när jag fått honom
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När han sprang bort en gång när vi var hos min mormor, letade så länge och hade precis nästan gett upp och insett att han aldrig skulle komma tillbaka, jag har aldrig varit så rädd och ledsen någonsin. Men han kom ju tillbaka, som tur var.
Vi har tillsammans testat på: Oj… det mesta. Förutom det vi tränar så har jag testat på rallylydnad, olika spår, kantarellsök, treibball… Det mesta tror jag. Det är bara bruks kvar 
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då): Ingen än! Vi tävlar första gången den 20:e Maj 
Jag valde - för att..: Han somnade i mitt knä medan jag kollade på alla valpar. Helt självvalt. Då insåg jag att han måste ha varit rätt valp.
Jag valde namnet - för att: Övriga familjen valde det. Hugo är världens fulaste namn. Men mina syskon blev lite ledsna över att jag hade fått valt allt som gällde honom, gick med på att de skulle få döpa honom tillsammans med min mamma. Det ångrar jag bittert idag
I hemlighet kallar jag honom andra saker istället…
Jag tävlar - för att: Tävlar inte än.
Jag valde rasen - för att: Det var inte jag som valde direkt. Min mamma hade av någon anledning snöat in på yorkshireterrier under en period, skickade av en slump en annons på blocket till hennes email, hon bokade in träff och på det viset var det 
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Egentligen skulle jag vilja valla. Han har vallat bollar, men jag skulle vilja valla boskap. Sen önskar jag att han tyckte agility var lite roligare än vad han gör just nu. Det är tråkigt.
Övrigt: Han är världens bästa vän enligt mig. Han gör aldrig en dag tråkig. Han följer mig var jag än är. Om det går förstås.
Namn: Charlie
Ålder: 7
Ras: Border collie och samojed
Tränar/tävlar: Inget, bara privat hemma.
Bästa med hunden?: Att han är den bästa vän man kan ha. Han finns alltid där, är otroligt trygg i sig själv, alltid positiv och glad. Och att han är precis som oss, väldigt familjekär och trivs bäst hemma :)
Roligaste med hunden?: Att han är otroligt lättlärd, förstår nästan allt man säger (även meningar!) och att han gillar att träna allt möjligt.
Tråkigaste med hunden? Att han ibland vägrar att gå ut fast man själv är på humör för en härlig promenad. Och att han sällan bara vill ligga och kela längre stunder.
Bästa minnet du har med din hund?: Oj, svårt att välja. Alla våra härliga skogspromenader tillsammans är oslagbart.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När han fick i sig paddgift och fick världens anfall, kunde knappt andas, hostade vitt skum med mera. Hela familjen fick panik och trodde att han skulle dö.
Vi har tillsammans testat på: Lydnad, agility, freestyle, spår.
Jag valde Charlie för att..: Vi skulle bara åka och "titta" på en kull valpar, han var den sista kvar, uppfödaren skulle behållit honom men pga tidsbrist valde de att sälja honom, och då han var lugnast och goast i hela kullen så tvekade vi inte alls :)
Jag valde namnet Charlie för att: Uppfödaren gav honom det namnet, vi kunde inte valt ett mer passande namn.
Jag valde rasen - för att: Vi drogs till bc men valde honom, en blandning, av ren slump.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Ingenting, han tycker om det mesta och testar gärna allt jag vill.
Övrigt: Det bästa som hänt mig, en bättre vän kan man inte ha, han är underbar.
Charlie för ett par år sen <3
#31 haha, blev helt förvirrad. Trodde att du menade att min hund hette Jean
Sigge kommer iallfall från Sjöbolyckans Kennel, det är en vän till mig som har den kenneln.
Namn: Algot eller Ispärlans Black Knight som han heter i stamtavlan
Ålder: Född i December 2008
Ras: Bichon havanais
Tränar/tävlar: Tricks och lite agility på väldigt låg nivå
Bästa med hunden?: Så himla lätt att ha och göra med, går att ha med överallt utan problem. Anpassar sig till nya situationer. Glad och go!
Roligaste med hunden?: Han är jätte duktig att stå på två ben och gör det väldigt ofta
Älskar tikar även när dom inte löper och gör allt för att fjäska lite extra för dom
Tråkigaste med hunden? Gillar inte att träna allt för länge och tappar fokuset och lusten rätt fort.
Bästa minnet du har med din hund?: Har så många minnen med honom, men första gången vi var i fjällen med honom.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Vet inte om jag har något, eller jo när jag råkade klippa honom i pulpan vid kloklippning och efter det blev han rädd för kloklippning (dock går det att klippa rätt bra iaf)
Vi har tillsammans testat på: Agility, lite spår på låg nivå, rallylydnad.
Vår första tävling var: Tävlar ej och har inga ambitioner att göra det heller.
Jag valde - för att..: Fick välja mellan tre hanar, Algot var den som var framme hos oss mest och det sa bara klick 
Jag valde namnet - för att: Namnet Algot valde vi nog för att jag gillar gamla namn som är lite konstiga. Det var ett namn som både jag och min sambo tyckte om
Jag tävlar - för att:
Jag valde rasen - för att: Sällskapsras som är väldigt lätt att ha och göra med, fint utseende, glada och trevligt temperament.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Lydnad, det gillar han inte alls ;)
Övrigt: Algot är min lilla fluffboll som bara inte går annat än att älska, han är otroligt charmig och lätt att äga. Han är en perfekt sällskaps hund som bara ÄLSKAR att göra tricks.
Namn: Meisje's Can-Tilla "Tilla"
Ålder: 070514 - 5 år
Ras: Kooikerhondje
Tränar/tävlar: Tränar: Lydnad, agility, viltspår, freestyle, aktiveringssök, lite fysträning/balansövningar samt cykling. Tävlar: Lydnad och agility.
Bästa med hunden?: Hon är min bästa kompis. Hon är mitt syre. Kan inte vara utan henne en längre stund.
Roligaste med hunden?: När samarbetet bara flyter får man nästan en euforisk känsla. Roligt när andra även lägger märke till det.
Tråkigaste med hunden? Vårt sorgebarn är Tillas osäkerhet på lydnadstävlingarna.
Bästa minnet du har med din hund?: Ojoj. Vi har så otroligt många. Att jag släpade med mig henne som valp till alla mina kompisar (vilda tonåringar) för att jag inte ville vara utan henne. När vi åkte till world dog show 2008 tillsammans bara för att titta och umgås med vännerna. När jag och två kompisar cyklade från Ängelholm till Göteborg tillsammans med Tilla och en till hund, en resa på 5 dagar varav en dags paus för midsommarfirande. Alla oförglömliga dagar på internatet på gymnasiet och alla långpromenader i solnedgången <3 I sommar skall vi åka på kooikerläger i Sälen. Ännu ett minne att lägga till listan.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Sådant funderar vi inte ens på :)
Vi har tillsammans testat på: Allt.
Vår första tävling var: Agility i skurup april 2009. Bådas första tävling. Ojoj, säger jag bara.
Jag valde Tilla för att: Hon var minst i kullen, hade kroksvans och var billigare (min uppfödare ville så gärna att jag skulle ta en valp, men jag var fattig student så jag sa att jag tog vad som). Tilla är min lilla REA-hund :P
Jag valde namnet Tilla för att: Ingen aning. Säger som jag sagt till alla andra som frågat. kom på det när jag tittade på ett avsnitt av Ugly Betty samt Desperate housewives. Fråga mig inte hur, för det vet jag inte.
Jag tävlar lydand och agility för att: Det är KUL! Vi skall ha kul, är mycket kravlös på tävlingar för att Tilla inte skall bli osäker. Vi tävlar mycket sällan och det är mest för min skull. Träningarna är för Tillas skull men tävlingarna är mest för min egen.
Jag valde rasen kooikerhondje för att: Det var en ovanlig ras. Hittade den i en rasbok och läste sedan på om den. Jag var fast helt enkelt :P Mitt förstaval var egentligen en rottis, men jag antog att det skulle bli lite för mycket för en nybörjare :P
Jag ville testa på … men det ville inte min hund: Tilla har velat allt i princip. Jag tycker ingenting är kul om inte hon tycker det.
Övrigt: Min själsfrände.
Namn: Indra
Ålder: 1 år om 8 dagar
Ras: Schäfer
Tränar/tävlar: Lydnad och skydd
Bästa med hunden?: Otroligt possitiv och social
Roligaste med hunden?: Alltid glad och träningssugen
Tråkigaste med hunden?: Tuggar sönder saker inomhus när hon har tråkigt
Bästa minnet du har med din hund?: Första gången jag träffade henne och hon blev så himla glad att hon inte kunde sluta pussa mig
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När hon blev attackerad av en mellanznaucher och när hon blev dålig i sitt ben för ett litet tag sedan
Vi har tillsammans testat på: Utställning, skydd, agllity, lydnad
Vår första tävling var: Den första tävligen är nästa lördag (den 5 Maj)
Jag valde Indra för att..: Jag ville ha en tävlingshund, helst en tik eftersom jag redan har en hane
Jag valde namnet Indra för att: Hon heter redan det i stamtavlan (Noordhgårdens Indra)
Jag tävlar Lydnad och skydd för att: Jag tycker att det är så otroligt roligt och Indra är som lyckligast under lydnad och skydds träningar.
Jag valde rasen schäfer för att: Den passar mig perfekt. Den är träningssugen och glad.
Jag ville testa på … men det ville inte min hund: Finns ingenting hon inte vill göra.
Övrigt: Detta är en helt underbar tjej som vill alla gott. Hon är alltid glad (förutom vid kloklippning) och visar sin kärlek mer än vad jag någonsin varit med om att en hund gör.
Jag älskar dig, min galna dåre 
Namn: Hugo
Ålder: Ca 10 månader
Ras: Blandras (Schäfer, Labrador, Collie, Wachtel och Otterhound)
Tränar/tävlar: Tränar lydnad, agility (tunnel & slalom) och lite tricks. Men skulle även vilja testa på rallylydnad, freestyle och spår så småning om.
Bästa med hunden?: Han har en sådan glad och busig utstrålning och går bra ihop med de flesta hundar och människor. Han har alltid massa roliga saker för sig och får mig full i skratt varje dag. Hugo är helt enkelt en hund man har roligt med!
Roligaste med hunden?: Han är extremt klumpig och har en förmåga att streta med benen åt alla håll och kanter när han leker med andra hundar. Han blir alldeles stollig kring vatten och måste dricka ur varje pöl han hittar. Dessutom kan han dregla något extremt när han är godissugen.
Tråkigaste med hunden? Han har lätt för att gå upp i varv och blir då helt okontaktbar. Han gillar absolut inte kloklipparen. Han ska bestämt jaga ALLA löv som blåser på backen när han går i koppel. Sen har han fått en fix idé att han måste rulla sig i alla döda, utkletade maskar på vägen :S Det går så snabbt att jag inte hinner reagera, helt plötsligt tar det bara emot i kopplet och så ligger han där på backen med alla fyra i vädret!
Bästa minnet du har med din hund?: Ett roligt minne är från den dagen då vi bestämde oss för varandra, och vi skulle promenera de drygt tjugo meterna till Lantmännen. Han vaggade fram så bestämt på sina korta ben tills han tvärt satte sig på baken och började käka blommor istället.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: Första gången på kursen i grundlydnad var en ganska sorglig historia :P Jag kom hem med blåsor i händerna, grym träningsvärk i ben och rygg och en känsla av att det aldrig skulle gå att få någon pli på honom.
Vi har tillsammans testat på: Lydnad, agility (tunnel & slalom) och olika tricks. Till sommaren ska vi fjällvandra! :)
Vår första tävling var: Ingen hitills.
Jag valde Hugo för att..: Jag fick möjligheten att följa hans uppväxt från första veckan och vi blev helt enkelt förälskade i varandra. Han var den gosigaste av sex busiga syskon och när han tittade på mig med sina speciella ögon var jag fast. Dessutom var han den enda som lyckades lista ut hur man klättrar uppför kompostgaller för att ta sig ut! Haha.
Jag valde namnet Hugo för att: Jag vet inte. Han var en Hugo helt enkelt! :)
Jag tävlar - för att: Någon gång kanske vi ställer upp i någon tävling bara för skojs skull och för att göra träningen mer motiverande. Dvs. när och om han lär sig att koppla av trots olika störningar.
Jag valde rasen - för att: Jag ville gärna ha en arbetsvillig och följsam ras som är med på det mesta och gillar att gå långa promenader i skogen. Att det sedan blev en blandras var inte alls vad jag hade tänkt mig, det bara blev så :)
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Hugo ställer upp på allt med glädje! Ja förutom kloklippning då.
Övrigt: Hugo och jag gör nästan allt tillsammans, varje dag. Samtidigt som han verkligen kan gå mig på nerverna ibland är han verkligen världens bästa hund i mina ögon.
Mattes lilla bustroll!
Namn: Grandelectras Klenod
Ålder: 2½ år gammal
Ras: Grand danois (tik)
Tränar/tävlar: Tränar agility, tävlar i utställning.
Bästa med hunden? Att hon verkligen försöker sig på saker som jag ber henne om även om hon är lite osäker på det. Man riktigt ser på henne hur osäker hon är men hon provar ändå på det för att jag säger till henne och hon litar till 110% på mig :)
Roligaste med hunden? Att hon alltid är glad och lätt att få igång/taggad
Tråkigaste med hunden? att hon är en koppeldragare…
Bästa minnet du har med din hund? När jag hemtade hem henne och jag kände "detta är bara min egna hund" har aldrig varit lyckligare i mitt liv :)
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När hon hade typ vinterkräksjukan :/ det var mycket tråkigt för hon kräkte och mådde dåligt.
Vi har tillsammans testat på: Personsök, agility, hundsim och massage.
Vår första tävling var: en inofficiell utställing i närheten där jag bor.
Jag valde Klenod för att: Jag fick välja mellan Klenod och hennes syster som heter Kolla Kolla. Jag valde Klenod för att hon tydde sig till mig och hon var mycket lugnare + att min uppfödare tyckte att Klenod passade mig bättre och jag litade på henne fullt ut. Och vilken tur att det blev Klenod =)
Jag valde namnet Klenod för att: Hon hette det innan och lyssnade till det. Annars hade hon hetat Annelie :P
Jag tävlar i utställning för att: Jag tycker det är kul och bra övning för Klenod :)
Jag valde rasen Grand danois för att: Den alltid har fashinerat mig jättemycket. Jag tycker den är otroligt vacker också och sen så passar det lugna och "vi gör det en annan dag"-tempramentet mig väldigt bra.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: inget.
Övrigt: Klenod är verkligen min klenod i livet och hon är det bästa som någonsin hänt mig! Jag kan inte berätta för henne så att hon förstår hur mycket hon betyder för mig men jag tror hon känner det på sig ändå <3
Medarbetare på Hundar.ifokus
Namn: Ottercap Sunshine Superman "Movits"
Ålder: 10 månader
Ras: Borderterrier
Tränar/tävlar: Tränar mest allmänlydnad på klubben men har som mål att göra en träningstävling i rallylydnad innan sommaren är slut. Vi ska även ställa ut i sommar samt träna honom i konstgryt. I höst blir det injagning.
Bästa med hunden?: Så glad och positiv.
Roligaste med hunden?: När han ska mysa så ska han helst ligga på ens ansikte
Tråkigaste med hunden?: Han hoppar upp på köksbordet och snor mat.
Bästa minnet du har med din hund?: När vi hämtade honom på polisstationen efter att han vart hundnappad i 3 dagar.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: De dagar han var borta innan vi hittade honom. Var helt övertygad om att vi aldrig skulle få se han igen. Men vi hittade honom i en helt annan stad efter tre dagar. Och han hade inte bara sprungit bort, utan var stulen.
Vi har tillsammans testat på: Inget riktigt ännu. Han fick jaga en dag i vintras och hade två drev. På söndag blir det hans (och min) första utställning och som sagt är målet rallylydnad någon gång i sommar.
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då): Vår första utställning blir på söndag.
Jag valde Movits för att..: Bra jagande linjer och den enda grizzlehanen i kullen.
Jag valde namnet Movits för att: Movits är min sambos favoritband
Jag tävlar - för att: För min egen skull. Fast vi tävlar ju inte än.
Jag valde rasen Borderterrier för att: Det är en ras som passar min sambos jakt och en liten och smidig hund. Dessutom tycker vi de är fina och jag fick en rolig hund på köpet att träna.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Hmm, Movits hakar nog på allt.
Övrigt: Movits är vår lilla glädjespridare här hemma. Man har aldrig tråkigt i hans närvaro.
#40 Åh har du en Ottercap hund? Vad roligt! Har tränat en av deras hundar i agility förr (många år sedan) Jag och min mamma tränade agility med hon som har kenneln, var mycket på tävlingar och så tillsammans med henne förr när vi hade våran border collie 
Namn: _Storm (Lilla Enebys Win´Warchief)
_
Ålder: 8mån
Ras: (mellan) pinscher
Tränar/tävlar: tränar allmänlydnad, spår
Bästa med hunden? hans personlighet, han är så energisk, full med bus och lek ute. Innomhus är han en riktig soffliggare ;)
Roligaste med hunden?: Han gör mycket roligt. Han är väldigt kontaktsökande. Har har lätt för att leka med sig själv, tex anfalla sitt tuggben, sringa runt med det och sen bara ligga med den i munnen medens han rullar runt.. Han är även expert på att hitta strumpor! Kanske inte så roligt för oss men han tycker det!
Tråkigaste med hunden? Han har svårt att vara själv. Då och endast då ylar och skäller han.
Bästa minnet du har med din hund?: har många bra minnen med han. Blir väldigt stolt och glad varje gång jag kört ett längre spår och han klarar det super!
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: inget än, peppar peppar!
Vi har tillsammans testat på: spår, allmänlydnd.
Vår första tävling var: (gärna bild/film med då) ¨ Har inte tävlat än
Jag valde - för att..: vi ville ha en modig, fammåt och stor valp i kullen. Storm var störst och väldigt frammåt och nyfiken. En hane verkade ha adhd för han sprang fram och började kampa med min sko. han blev det inte. Storm var den som var näst mest frammåt/dominat. Men ändå väldigt cool av sig. han blev det!
Jag valde namnet - för att: Tycker det är fint, inte allt så vanligt. Passar han väldigt bra! Han fångade iaf mig med en storm ;)
Jag tävlar - för att: Vill tävla spår när han är äldre
Jag valde rasen - för att: pigg och alert. Mycket engeri. Bra allround hund. Perfekt storlek när man bor i lägenhet!
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: vi testade rallylydnad på en prova på dag på bruks. Gick så där, mycket för att han inte kunde så många moment och det var många nya hundar som var väldig distraherande. Tror han kommer tycker om det längre fram då vi tränat mer och han känner sig mer focuserad på träning trots massa andra nya hundar runt om kring.
Övrigt: Storm sprider glädje, svårt att vara sur med honom runt omkring sig. Jag och min man gör mer saker ihop då vi går ut på promenader tillsammans och tränar ute med Storm. Annars hade vi olika intressen, så man kan säga att Storm för oss närmre ihop :)
Believe you can and you're half way there.
Believe you can and you're half way there.
Namn: Alf
Ras: Dvärgpinscher
Tränar/tävlar: Precis börjat träna nybörjar agility
Bästa med hunden?: Att han är positiv till allt. Ibland nästan lite för positiv.
Roligaste med hunden?: Att han har sådan stuts i kroppen. Och att han vill vara med på allt och tycker om alla. :)
Tråkigaste med hunden? Att han har lite svårt att slappna av med andra hundar och människor omkring sig. Tar en liten stund innan han kan låta nya vara.
Bästa minnet du har med din hund?: Många. Men varje gång han gör det jag ber honom om blir jag väldigt glad att han förstår.
Tråkigste/sorligaste minnet du har med din hund: När han blev biten och låg på sjukan. Det var inte kul men han överlevde. :)
Vi har tillsammans testat på: Vardagslydnad och agility. Än så länge.
Vår första tävling var: Har inte tävlat med honom än.
Jag valde - för att..: Han är en omplaceringshund så han kom till mig när han var 8 månder. Jag gillade att han var så positiv trots att han redan hade haft tre olika ägare. Han är en riktigt solstråle.
Jag valde namnet - för att: Det bara kom. Tyckte det passade honom så bra.
Jag valde rasen - för att: Jag gillar den stora hunden i den lilla kroppen.
Jag ville testa på - men det ville inte min hund: Han vill testa på allt.
Övrigt: Han är en riktigt mysputte som mer än gärna ligger och gosar med matte under täcket eller filten i soffan/sängen. :)