Tikar?
Hej alla!
Jag skulle bara vilja fråga om lite personlig erfarenhet av er alla som har haft eller har tik 
Jo då jag ska bli fodervärd så tänkte jag höra lite om hur ni upplever era hundar under löp tid eller inna löp?
Min uppföddare ska gå igenom allt sånt här med mig men jag tänkte att det kan inte skada att känna att man är lite säker innan?
Jag har läst mycket men jag tycker att det blir inte samma sak…
Så till punkt! Dessa är mina frågor :
- Hur märker man att det är snart dags för löp?
- När är löpet slut ungefär
- Är det under höglöp man ska para?
- Hur länge varar höglöps tiden?
- Vad är det "värsta" beteende ändringen? (personlig erfarenhet)
- Vad är första tecknet på att tiken är dräktig?
- Hur mycket motion tycker ni att en dräktig tik ska ha? Som vanligt eller mindre?
- Vad är era små tips som ni använder för era tikar ?

- **Hur märker man att det är snart dags för löp?
**Jag har inte märkt något speciellt, inte vad jag kan komma på just nu iaf. - **När är löpet slut ungefär
**Efter ca. 3 veckor. - **Är det under höglöp man ska para?
**Ja, om jag har förstått det rätt så. - **Hur länge varar höglöps tiden?
**Vet inte. - **Vad är det "värsta" beteende ändringen? (personlig erfarenhet)
**Det är nog perioden efter löper, typ skendräktigheten, hon blir aaaaasseg på promenader osv. - **Vad är första tecknet på att tiken är dräktig?
**- Kan inte svara. - **Hur mycket motion tycker ni att en dräktig tik ska ha? Som vanligt eller mindre?
**- Kan inte svara på frågan - **Vad är era små tips som ni använder för era tikar ?
**- Har inga speciella.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
**Hon äter sämre och blir mer pipig oftast - **När är löpet slut ungefär
**Efter runt 3 veckor, blöder dock bara ca 1 vecka - **Är det under höglöp man ska para?
**Japp - **Hur länge varar höglöps tiden?
**Tror det är 2-3 dagar men inte säker - **Vad är det "värsta" beteende ändringen? (personlig erfarenhet)
**Vissa ändrar inte ens beteende. Våran har inget "värsta" beteende:P - **Vad är första tecknet på att tiken är dräktig?
**Olika - **Hur mycket motion tycker ni att en dräktig tik ska ha? Som vanligt eller mindre?
**Kan ej svara på - **Vad är era små tips som ni använder för era tikar ?

**Inga direkt. Använder kalsonger på våran när hon blöder istället för tikskydd.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
**Jag märker det främst på att mina tikar kissar oftare, liksom för att markera och göra sig intressant för hanar. - **När är löpet slut ungefär
**Mina löper i ca. 2-3 veckor - **Är det under höglöp man ska para?
**Ja precis. Man brukar säga att det är runt 10e dagen in i löpet, men de är väldigt individuellt. En del är tidigare och en del är senare. - **Hur länge varar höglöps tiden?
**I några dagar. Men som mest tillgänglig tror jag att hon är i 2 dagar ungefär. - **Vad är det "värsta" beteende ändringen? (personlig erfarenhet)
**Mina har inte så jätte stora beteende förändringar. Men skendräktigheten är jobbig och jag är mest allmänt orolig varenda gång. Mina tikar producerar även mjölk. - **Vad är första tecknet på att tiken är dräktig?
**Första tecknet vet jag inte.. Men tecken som man själv kan hålla utkik efter är att vulva fortf kan vara lite svullen efter löpet, hanhundar är intresserade och tiken kan bli illamående. Efter 5e veckan så blir spenarna större och det kan börja synas på buken. Det kan också komma en klar och lite seg flytning. Annars kan man ju känna genom bukpalpation och ultraljud. - **Hur mycket motion tycker ni att en dräktig tik ska ha? Som vanligt eller mindre?
**En dräktig tik ska ha motion precis som vanligt i den takt hon orkar. Den sista veckan/dagarna är det ju klart svårare för henne men så länge hon är pigg och kry så är det bra med promenader. - **Vad är era små tips som ni använder för era tikar ?
**Tips för vad?
Mvh Jenna
1. Många tikar ändrar beteende lite. Kissar lite oftare, ska "kissa över" där andra hundar varit osv. Vissa blir lite slöa eller lite oroliga, framförallt vid första löpet.
2. Efter 3 veckor brukar löpet vara över.
3. Ja. Är inte tiken i höglöp kommer den inte vilja para sig.
4. De kan vara i höglöp allt från någon timme till någon dag, det varierar från hund till hund. Det varierar också när under löpet som höglöpet kommer, vissa hundar har sitt höglöp precis i början eller i slutet av löpet, men de flesta har det någonstans i mitten av löpperioden.
5. Skendräktig tik som vägrar röra sig en millimeter, får mjölk i juvren, bäddar hysteriskt osv. Personligen tycker jag att man inte ska sätta en tik i avel om den har det tydligt jättejobbigt vid löp/skendräktighet.
6. Det varierar från tik till tik. Kul svar va ;) Det kan många gånger vara svårt att skilja på skendräktighet och riktig dräktighet förrän man tydligt ser en mage med valpar i.
7. Många tikar gillar att röra på sig även som dräkiga, men under dräktigheten ska man absolut undvika hård träning och situationer som stressar tiken. Allt eftersom de blir tjockare får man dra ner på mängden motion, det blir trots allt väldigt jobbigt för dem att röra sig med stor mage.
8. En tik är en hund, så mitt enda specifika tik-tips är att INTE låta henne umgås med hanar eller gå lös ute under löpen för att undvika tjuvparningar. Det går väldigt(!) fort för dem med en tjuvparning ibland…
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm