Ouppfostade hundar?
Hej jag har en kompis som ha 5 hundar o dom är jätte ouppfostrade, Dom kan inte ens sitt och ligg o när de hör någon som går utanför så skäller dom i typ 10 minuter o när man kommer in i hans hus så kommer dom i fullfart o hoppar upp på en o lyssnar inte när man ber dom gå ner. de enda de kan e väll att de inte drar i kopplet om de inte kommer en annan hund då börjar alla skälla o ska flyga på hunden vare sej de e tikar eller hanar dom går förbi o han har alltså 5 tikar. O en utav tikarna har en jätte stor böld på nacken också nästan lika stor som en tennisboll o ja har frågat honom vad det är för man vet ju aldrig om de e en tumör eller nått. Men han säger att de e efter ett slagsmål med en annan hund. Men ja vet inte.
Rasen e föresten Kuvazs
Vad tycker ni om sådanna hundar som beter sej som dessa ? Hunden mår ju inte bra av att inte kunna nånting. osv.
O ja e orolig för den där knölen som en av dom har också. Kan de bli en sådan böld efter ett slagsmål? Som e lika stor som en tennisboll?
Efter hundbett kan det bli otäcka skador, även om skadorna på yta verkar små. Muskler kan släppa från fästen och det kan bli stora varansamlingar under huden, om det vore jag så skulle jag föreslå veterinären för din bekant.
I övrigt så borde det troligen vara önskvärt att så stora hundar (även små naturligtvis) skulle kunna uppföra sig på ett trevligare sätt. Men sociala färdigheter kommer ju inte på posten, det kräver hårt arbete och engagemang. Något som inte alla hundägare är beredda att ge, tyvärr.
Hoppas att det löser sig med den skadade hunden.
MVH
Okej ja har sagt att han borde åka te vet med hunden men han säger att de inte behövs, o just de glömde lägga till en grej att hundarna får heller typ aldrig va ute o när dom får de så går dom en liten bit från huset sen vänder han igen o går in med dom så de får ingen mortion o så biter dom sönder allt i huset möbler o sängar osv. :/
Ledsamt att din vän (eller dennes föräldrar kanske?) har valt att skaffa en ras av hundar som kräver betydligt mer än de är villiga att ge. Detta är tyvärr ett ganska så vanligt problem, där okunskap ofta ligger som grund.
Kanske kan du lite smidigt föreslå för din vän att ni kunde ta en promenad i vårvädret med hundarna;0)
Eller helt enkelt pröva och tala med honom och förklara att om hundarna får komma ut och röra sig så kommer de att bli betydligt lättare att hantera och uppfostra?-
Lycka till.
MVH
En hund behöver inte nödvändigtvis kunna kommandona Sitt och LIgg för att vara bra och lydiga hundar. Det är alltid lätt att kritisera andra utan att veta hela bakgrunden. Om du misstänker vanvård, anmäl till länstyrelsen.
Så länge det inte påverkar nån annan negativt så rör det mig inte i ryggen hur folk vill ha sina hundar.
Vissa anser ju att "tiggande" hundar är ouppfostrade, för min del är det just vad en normal hund gör och jag lägger inte ner energi på att ändra något jag inte känner att jag vill eller bara för att andra tycker något (som exempel)
Men att låta en sjuk hund gå obehandlad strider mot djurskyddslagen.
≧◔◡◔≦
Jag tycker du ska anmäla detta till länstyrelsen, du kan ju göra det anonymt eller be dom säga att det var nån som dom hittar på, så att inte dina vänner misstankar kan vändas mot dig…
Men detta tycker jag låter gansa mycket som vanvård att ha 5 hundar som inte rastas och den ena som är hundbiten, han behöver ju läkarvård för detdär såret, det låter ju som att det har blivit infekterat om det har blivit en böld. och hundarna äter upp huset desutom, låter lite som att det går åt fel håll för dom… Kanske har dom knappt en försäkring, kanske är det därför han inte har gått med hunden till veterinären, för att han tänker att det kan bli dyrt och dom inte har råd att betala (5 stora hundar kostar mycket att köpa mat åt), och har rman fler än 4 egna hundar måste man desutom registrera sig som kennel och det har dom inte heller gjort kanske, eller?
Eller är det en kennel?
De e min kompis hundar. :) O ja har sagt till honom ofrågat om vi ska gå ut med hundarna när ja bodde där han bor nu o då säger han att de går inte o att hundarna inte "Kan" för dom blir galna, o ja har ju vart där o gått ut med dom typ en mil nån gång ibland o inte blir dom galna då. Men men
#4 ne de behöver kanske inte lära sej sitt o ligg men om de gör typ allt tvärs emot än vad man säger till dom osv.
o hundarna e ju också långhåriga o behöver kammas ganska ofta vilket han aldrig gör. Hundarna har fullt med tussar på kroppen o de e inga små tussar o så har dom jätte långa klor.
#5 ja vet inte om hunden e sjuk elr hundarna. Men ja skulle nog åka iväg till veterinären om ja vore han för han har aldrig vart där med dom o den äldsta e lixom 8 år. den yngsta blir 2 i september.
:(
#8 Vart anmäler jag då? Har nämligen aldrig gjort de tidigare.
#9 Här är allt du behöver veta
http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d714b20b9cb46224405f0ca-hur-anmaler-jag-vanvard
Dethär fallet kanske inte låter så superallvarlgit, men man får ju tänka sig in i hundens situation, hur roligt är det att leva som hund på detdär sättet liksom? Och kan man göra nått åt det så varför inte.
Ja :) Ja hoppas ja kan hjälpa dom. :D
#12 Superhundhjälpten Jennifer!!!
You can do it!!!
Go for it!!
Nu har ja gjort de. :D
#14 haha Wow det gick undan :o Mailade du??
haha :D A de gjorde jag :)
#16 Grymt! Så gör man om man är en hundvän! :)
:D
Visst kan man som hundmänniska se att hundarna mår dåligt av att inte få den uppmärksamhet och motion dom behöver. Men de är inget vanvård. Dom ser helt enkelt på hundar på det sättet och bryr sig inte. Även om du pratat med honom om "bulan" så är de ju möjligt att hans föräldrar har kollat upp det där noggrannare. Han verkar ju inte särskilt engagerad så hur är du säker på att han vet all fakta?
Självklart ska man anmäla när man misstänker vanvård och att djuren lider, men de är sånna här anmälningar som gör att det blir överflöd av anmälningar att länsstyrelsen inte ens har tid att kolla upp riktigt allvarliga fall. Ibland får man tyvärr bara bita ihop då de inte är ens egna hundar. För hundarna går inte runt i sin egen skit, blir inte slagna och är inte undernärda.
Mvh Jenna
#6 Förresten, självklart kan man ha fler än 4 hundar utan att registrera sig som kennel, var får du det ifrån?
Mvh Jenna
#6 ne han har inte regesstrerat sej som kennel. Men vrf måste man de om man har mer än 4 hundar? Tänk om de finns nån som har 4 blandras hundar då? ska de också regestrera sej då också eller ?
#20 Man får inte ha hur många hundar som helst, efter 4 hundar räknas det som en kennel. Läste det nån stans för ett par år sen.
#19 beror väl på hur mycket man bryr sig om hur hundarna i fråga mår utan understimulans och undermålig pälsvård och desutom brist på uppfostran, speciellt då dom är 5 tillsammans och säkerligen triggar varandra.
Detta är inte "såna fall som gör att det blir överflöd av anmälningar", vilken konstig inställning du har. "bita ihop" aa visst, hur långt ska det behöva gå innan någon höjer på ögonbrynen menar du??
Du tycker alltså att detta är ett värdigt liv för en hund att få leva?
Det är inte vårat problem att länstyrelsen inte har tillräcklig med personal. Det är inget regitimt resonemang att man inte ska anmäla mindre fall bara för en sån anledning..
Och det handlar inte om att länssyrelsen har för många småfall att ta hand om och därför inte "hinner" ta dom större fallen. Dom kan själva prioritera ett fall beroende på allvarlighetsgraden. Hon har gjort din del, hon har gjort vad som är rätt, skickat in anmälan, sen är det upp till länsstyrlensen att ta tag i det och dom gör det när dom har tid för ärendet.
Dom blir inte direkt panikslagna när detta fallet kommer in och bara "omg! SHEAT!! Nu kom Jennifers anmälan in!!!! STOPPA PRESSARNA!! Skt i lägenheten som är smockad med 40 katter och lever i avföring!! Vi tar Jennifers fall först!!!" :D
Sen vet vi ju inte än, dom kanske kontaktar jennifer nu och pratar om det och dom emellan kommer fram till att det kanske trots allt inte behövs nån kontroll eller ens anmälan… Men då har hon fortfarande gjort vad hon har kunnat.
Nu ser jag att det jag tänkte på är om man passar 4 andra hundar än ens egna. Man får ha hur många egna hundar som helst ;-) Fel av mig!
Jag tycker det verkar mest läskigt eftersom det är en stor ras som är understimulerad och aggressiv mot andra hundar, som tydligen slåss med andra hundar också. Stackars de med hund som bor närheten….
sen #24 man får ha 10 hundar innan det börjar räknas som verksamhet..
Hade det varit 1 hund och den hunden var okontrollerad och ovårdad, då är det tyvärr så, att inte så många bryr sig, men detta handlar om 5 hundar.
jag var iofs själv påväg att anmäla en 1 liten minipudel som var rätt vanvårdad, pälsen hade ingen klippt på minst 1 år eller ens borstat, tänderna hade ruttnat till den grad att jag fick ha munskydd om jag ens skulle öppna hennes mun för o titta. Fick ha munskydd under tiden som jag trimmade henne för det stank så fort hon slicka sig om nosen. Det är otroligt hur hon hade lyckats äta över huvud taget med den munnen, Det stank som in i h*lv*te. Höll på o kräkas flera gånger. Och jag har rätt stark mage egentligen. :S Och ni kan ju tänka er hur pälsen såg ut där bak på henne vid hålet. och jo, hundar tvättar ju sig och i och med hennes Dåliga mun så hade hon smetat ut det illaluktande drägglet över hela sig så hela hon stank. Klorna hade hon för visso slitit ner gaaanska mycket själv. men det behövdes fortfarande klippas. Hon var så snäll Skrollan…Så snäll och så glad, och tillgiven, helt fantastisk var hon. Problemet där var ju att hennes matte, en rätt gammal o risig tant, hade inte råd med veterinären och kände ingen som kunde klippa eller borta hunden åt henne. Det var därför det blev så illa. Så jag hjälpte henne klippa, hahaha hon blev så söt, alladeles naken, tjock som en tunna och små spinkiga ben :P Man kunde använda pälsen som blev över till att klä 2 andra minipudlar :P Sen bad jag matte att ta med skrollan till veterinären ändå fast än hon inte hade råd, vår veterinär brukar vara rätt juste och ställa upp när det är sånahär fall, och det gjorde dom, rensade munnen på henne, drog ut en del tänder osv…
Det var värt ALLT, hon fick 2lyckliga sista år innan hon slutligen avlivdes på grund av canser i livmodern vid 12års ålder. RIP Skrollan.
Men jag menar, där var jag påväg att anmäla, men sen matten gick med på att jag hjälpte henne och var till och med tacksam för hjälp så behövdes det inte.
#22 Det står ingenting om undermålig pälsvård eller på något sätt vanvård. (förutom bulan, men den har hon ingen information om öht)
Om man skulle anmäla alla hundägare som har hundar med understimulans och brist på uppfostran så får man ju anmäla halva landet. Det funkar inte.
Mvh Jenna
#28 ja e bara orolig för hundarna ser inte friska ut.
Det förstår jag. Men hur gammal är din kompis? Är de hans hundar eller hans föräldrars? För isåfall tycker jag att du ska fråga hans föräldrar istället eftersom han inte verkar bry sig eller ha någon information. Bara fråga vad de är som hänt att hunden fått bulan osv, på ett vänligt sätt. Och se om du kan få svar på dina frågor. Det kan ju hända att de har gjort allt de kan.
Jag har en kompis som har 6 hundar hemma och en av dom har jätte tovig päls och han har även flera små bölder på kroppen. De är en sjukdom han har och ifall dom ska kunna göra något åt det så måste dom operera bort allt och de vill dom inte riskera eftersom han är så gammal, och han har inte ont av dom.
Det kan finnas en förklaring till varför dom ser ut som dom gör. Men sen är dom tydligen lata och borde inte ha hundar, men de är ju en helt annan sak.
Mvh Jenna
#30 ne han har inga föräldrar mamman dödade hans pappa sen tog hans mamma livet av sej. så har har inga o han är ju endå 41 år gammal.
omg vad hemskt :O :S
haha han e inne på fb hela tiden typ så :D haha o så finns de ju fler jennifer fahlander :D
#34 haha okej :D Jo det är sant :D
:D fast de finns inte så många som heter fahlander o de som heter de tror ja e släkt till mej elr nått. Haha :D fast innan hette ja ju andersson innan pappa gifte om sej o han fick byta efternamn till Rehn så då va de bara ja som hette Andersson o då bytte jag :) o de e lättare o hitta mej också eftersom ja har ett ovanligare efternamn :))
#36 hahaha, hm :)
Haha de märks väll om han kommer på mej elr inte. :D De e ju inte hela världen om han skulle göra de så :D
#38 hehe :D