Aussie
Hello :)
Det är så att jag har kollat runt på olika raser och bestämt för att jag vill satsa på en Australian Shepherd.
Det jag är intresserad av att göra med hunden är alla möjliga hundsport, bla agility, rallylydnad och spår.
Jag vill vara akriv med hunden och har intresse för att vara ute mkt i natur och mark.
Nu undrar jag om det skiljer sig mellan arbetslinjerna och utställningslinjer och OM det gör det så vad är det som skiljer sig?
Jag vill inte enbart ha arbetslinjer eftersom jag aldrig kommer kunna valla med min hund mer än bara testa någon gång för skojs skull.
Däremot vill jag ha en allround hund.
Så jag tänker mig att en blanding mellan arbetslinjer och utsällningslinjer är bra. Vilket de flesta uppfödare i Sverige verkar föda upp, iaf de jag har kontaktat.
Sen har jag fått kontakt med de som enbart kör utställningslinjer, och de hundar jag träffat som är från dessa linjer verkar mer, "bastanta" och har mer hår…de påminer lite om berner sennen :S
Den hanen jag träffade kändes lite mindre intresserad av mig och inte lika engagerad eller vad man nu ska säga…dock kom en annan hanhund förbi och jag blev genast mindre intressant..
Uppfödare av enbart utställninghundar har sagt att deras hundar funkar lika bra att jobba med…men kanske inte kan bli champions i agility tex…
Jag har träffat en Aussie som är från arbetande linjer och utslällninglinjer blandat och hon var mer smäckrare och smidigare..även mindre behåring. Mycket mer intresserad av mig och allmänt en riktig go hund!
Visst kan det säkert skilja sig från individ till individ..
Har någon erfarenheter av detta?
Någon om har en Aussie och som kan hjälpa mig i mitt val?
Jag har varit i exakt samma sits som dig och virrat mellan olika linjer och "typer". Dock vill jag påstå att det är få aussies som kräver vallning, även om de är av arbetande linjer. Det de flesta uppfödare värderar högst är förare med bruksambitioner. Jag tycker inte att du ska haka upp dig på vallningen, prata med uppfödare som du finner intressanta om vad du kan erbjuda så kommer denne vara ärlig med om dennes hundar kan passa dig.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
jo precis, man blir så himla förvirrad…
Det jag INTE vill är att ha en stor klumpeduns till hund och det känns som att utställningslinjerna mestadels har utseenden som är så. Som jag sa innan, liknande berner sennen..?
Jag e på jakt efter en liten mer smäckrare typ av hund.
Vart kommer din vovve ifrån? Kanske kan kolla inden kenneln..
Loke tillhör den smäckrare sortens aussie. Som synes. Och inte så förbannat hårig, pälsvården är ingen konst alls. Med på allt. Tävlat i lydnad, har ett LP1 och i sommar blir det kanske LP2. Superläraktig, han tycker det är kul att jobba, man får snarare säga stopp än peppa. Vi tränade inte särskilt intensivt i en månads tid innan LK1-tävlingarna satte igång. Det lilla vi testat spår har han varit med på en gång, så ett viltstpårschampionat ska vi nog också ta oss för någon gång, allt skulle gå så mycket fortare om jag inte var den sämsta människan i världen när det kommer till tävlan.
Loke är med på allt, man föreslår agility och han är på, rallylydnad ska vi börja med nu - han är på, följa med på cykelturer - han är på, sätta igång med Disc Dog - han är på. Han är en Expert Trick Dog via Kyra Sundance, att lära hundar tricks är ju det jag själv tycker är roligast.
I signaturen finns en länk till hans YouTube-kanal.
Kan inte yttra mig om de bastantare aussiesarna, har inte haft någon och inte sett så mycket av dem annat än på kort.
//Lina
#3 & #4 Gud vad fin han är
. Hur mycket aktivering ungefär kräver han varje dag/per vecka (och aussies generellt)? Alla säger så olika - vissa menar att Aussien kan mäta sig med BC'n och andra säger att den "blir vad man gör den till" 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#4 vacker kille!
Vart kommer din ifrån?
#6 Kalote's i Vara (de finns på Facebook som Kalote's Working Australian shepherd).
#5 Loke skulle nog kunna jobba heldagar varje dag, men han måste inte - som i att han går inte upp i atomer om det inte händer något en vecka. Vi har flera dagar i veckan som bara är promenader och eventuellt lite trickträning (jag börjar få slut på idéer…). Vintern är ofta mer händelselös än sommarmånaderna. Jag har inte träffat någon aussie som inte varit arbetssugen, men jag har hört talas om latmaskar som mest vill ligga på sofflocket. I år ska vi cykla runt Gotland och hundarna ska med.
//Lina
#2 Han kommer från Sugarwind's.
Jag har en aussie av den bastantare typen. Hon är av blandlinjer, alltså både utställning och arbete. Hon är större än rena arbetslinjer (55-56 cm hög och väger ca 30 kg) men har mindre päls än de utställningsavlade.
Hon är smidig och arbetsvillig, hänger med på allt och är alltid glad. Tycker om dom flesta men är en riktig mammagris. Otroligt lättlärd och lättjobbad, oavsett vad det är man gör.
Vissa uppfödare satsar på vallning med sina Aussies, men det finns många som är mer åt brukshållet. Finns en hel del som sysslar med båda också. Du måste helt enkelt känna dig för, hälsa på uppfödare med olika inriktningar, träffa olika hundar i olika åldrar så du själv kan bilda dig en uppfattning om vilken typ av aussie som passar dig allra bäst. 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#12 Så fin! Red merle är en stor favorit hos mig 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#10-12 Wow han är jättesöt. Han ser väldigt lurvig ut.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#9 Precis så känner jag också..och alla hundar e så olika med.
Denna hane som jag träffade som var bastant blev jag lite besviken, men jag förstår att han hade fokus på en annan hane…så jag såg kanske inte hela personligheten.
Jag tänkte hälsa på en kennel som kör arbetslinjer nu på lördag. Dom har en som jag har tittat på och träffat en gång i verkliga livet, han är ju underbar…sött som socker men jag känner att jag också vill träffa de äldre hundarna från samma kennel så att jag vet ungefär vad jag får för sorts hund.
Men håll tummarna, kanske är lilla Eskimo något för mig?
Jag ska ta massa bilder och lägga upp här!
EDIT: jag menar utställningslinjer INTE arbetslinjer… 
#13 och #14
Ja visst är han underbar? Han är lika vacker i verkligeheten!
ja han är lurvig, uppfödaren sa att han var den som har grövast ben i kullen…
därför jag blev lite fundersam…vill jag ha en lurivg med tjock benstomme…?
Det återstår att se…
#17 Kanske bättre att vänta tills du hittar någon då du bara känner "wow".
#18 Jag kan inte avgöra det direkt på en 7 veckor gammal valp som jag fick se i 20 min, det enda dom gjorde var att vackla runt lite klumpigt med dålig kooordination som valpar i allmänhet har.
Han var ju lyhörd och kom när jag kallade och ville gosa och upp till mig, så det var absolut inget fel på honom, men jag vill gärna träffa de äldre hundarna från samma kennel för att kunna avgöra.
Det är därför jag ska dit nu på lördag 
#19 Okej berätta hur det går.
#9 Vad skönt att höra att din Aussie är av den lite grövre varianten med ann han ändå är villig att jobba.
Det gör mig lite lugnare iaf.
#20 Ja det gör jag absolut! Jag ska ta bilder och filma lite snuttar och sen lägger jag upp det här…så får vi se om det blir lilla Eskimo i slutändan eller om jag bestämmer mig för att vänta 
Lite svårt att svara på vad man tycker om honom. Klart att han är jättesöt (det är alla valpar) men för att avgöra om han kan passa en själv måste man kolla på både linjer, föräldrar och uppfödare.
Är Silver Dream en svensk kennel? Jag hittar en utländsk kennel som föder upp aussies under det namnet.
Lycka till! Han var jätte söt! 
#22 Nej det är en Ungersk kennel
Har du en hane? Det kan nog vara stor skillnad på hanhundar och tikar både i grövhet och mängden päls.
Om din är en kille, hur upplever du honom? Större än honorna?
Jag kanske borde sikta på en tik om jag vill ha en lite smäckrare variant?
#23 Tack!
#24 Kikade in på din profil och såg att du bor i Ungern, spännande.
Då förstår jag varför du kikat på den kenneln.
Ja min aussie är en hane, 8 mån. Tåss, som han heter, är inte större än någon just nu, haha. Han var minst i sin kull (viktmässigt) för någon månad sedan och det är han nog fortfarande. Jag gissar på att han kommer väga omkring 20 kg som vuxen (hans mamma väger 19 kg). Oftast väger hanarna lite mer än tikarna men det beror också av att de ofta är lite högre än tikarna.
Jag ville också ha en smäcker aussie (tycker själv att de har bättre förutsättningar för viss typ av arbete) och valde en hane för att slippa löpen. Jag vill kunna tävla när jag vill utan att bli hindrad av löp.
Jag tycker inte att du ska sikta in dig på en tik bara för smäckerhetens skull. Det kommer finnas mååånga tikar som är mycket grövre än min hane när han blir vuxen.
#25 ok tack för infon….intressant..Jag har också riktat in mig på en hane, konstigt nog verkar tikarna gå som smör..jag undrar vad det beror på..?
Nu har jag hittat en annan valp…i italien. En blue merle hane med ett ljust och ett brunt öga.
Han ser lite smäckrare ut tycker jag, men enligt beskrivningen väldigt aktiv men också väldigt sammarbetsvillig.
Här kommer han; Sky:
#26 Så verkar det vara inom de flesta raser, att det är lång kö på tikar. Jag vet inte vad det beror på, folk vill väl ha en tik helt enkelt. 
Jag vet inte hur saker funkar i Ungern och Italien, men när jag ska köpa valp kikar jag noga igenom föräldrarnas MH och ev KORNING. Skottberördhet vill jag inte ha. Dessutom vill jag gärna att föräldrarna ska ha visat sig duktiga i arbetsprov med det jag vill hålla på med med min hund (spår, sök, lydnad, vallning mm).
Sedan såklart ua på HD, ED, ögon.
Sky var jättesöt, ser ut att vara ett riktigt energiknippe. 
Om man ska titta utseende mässigt så skulle jag tagit den sista såå söt!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Ja visst e han fin!
jag tycker dock båda är vackra
Och nu har jag snackat med en svensk uppfödare som tyckte att hundar som har mer av utställningslinjerna är allmänt trevligare hundar..
#31 Gissar att den uppfödaren själv föder upp aussies av utställningstyp.
Klart att uppfödare hyllar sina egna linjer och hundar, annars skulle de inte bidriva den avel de gör.
Själv tycker jag att aussien är som allra trevligast och vackrast när den gör det den är skapt för - arbetar.
#32 Njaa..jag tror hon föder upp hundar för bruk faktiskt. Jag har träffat en hund från den kennel och den är väääldigt trevlig, tjejen som har tiken tränar väldigt mkt med hunden och tävlar i en del grenar.
Kanske har hon mix linjer, men enbart utställningslinjer vet jag att hon inte sysslar med :)
Hon är seriös och testar HD ED, skottberördhet och ögonlyser hundarna, hon har också MH testar föräldrarna
#33 Vilken uppfödare var det då?
Det kan ju vara bra att få klart för sig exakt vad en person menar när den säger att något är bättre än det andra. "Allmänt trevligare" var ett lite flummigt uttryck.
Hur är din kille nu då?
Väldigt aktiv? Krävande?
HUr upplever du honom? Rolig, skällig, lugn,intensiv?
Hade vairt kul att veta lite om honom 
#35 Han är aktiv och full av hormoner som de flesta unghundar är. 
Att säga att han är krävande skulle vara fel. Han kräver aktivitet men det var också därför jag köpte honom - för att jag vill jobba tillsammans med honom. Han klarar av flera dagar med kortare promenader om jag skulle vara sjuk, men då är han destå mer intensiv i träningen när vi sätter igång igen.
Rolig är han på så sätt att han ställer upp på allt vi gör tillsammans med enorm glädje, är otroligt läraktig och är social och mysig att ha och göra med.
Skälla kan han göra vid vakt och i situationer där han känner sig frustrerad.
# 34
eller förresten så var det kanke en uppfödare som körde utställning? Åhh nu e jag förvirrad, jag har pratat med för många kennlar så allt snurrar i huvudet…sorry
Har iaf pratat med Spinnrocken´s, Solskenets, Ruby Passions, BearFoot Ausse är några
#37 Alla de du räknar upp hör väl till de som avlar på utställningslinjer med lite blandade inslag. BearFoot känner jag inte till.
Är det så?
Ok, tack för infon, då vet man det 
#39 Nu är jag ingen expert och uppfödare brukar själv kunna berätta vilken "inriktning" de har. Vissa säger att de har en blandning mellan uställnings- och agilitylinjer.