Springer in i cykeln
När jag cyklar med min vovva så springer hon i höjd med framhjulet. Dock vill hon gärna hålla sig för nära så hon nästan snuddar i hjulet vilket kan sluta illa.
Hur lär jag henne att hålla lite mer avstånd?
MVH Erika :)
genom att visa henne, och belöna när hon håller rätt avstånd
Putta ut henne lite med foten om du kan :) Sen får du vara snabb o vara rolig och ba "*putt* jah!! komigen!" Så att hon inte blir ledsen, för hon försöker antagligen vara dig till lags när hon springer intill, så kan du putta uthenne om hon försöker närma sig igen eller håll ut foten andra gången lite så hon inte kan komma närmare, gäller dock att ha bra cykelbalanssinne om man ska kunna manövra cykeln och hålla i kopplet och putta på hunden samtidigt :D hehehe
Skaffa en springer eller liknande fästanordning så hon är tvungen att springa bredvid bakhjulet.
Håller med 3.

Har en springer som hon får panik i och drar ganska rejält. Har försökt med allt möjligt men hon accepterar inte den helt enkelt.
Får hon springa bredvid framhjulet är hon lugn och håller mitt tempo bra.
MVH Erika :)

Man kanske kan öva med springern så att hon accepterar att hon ska vara där bak, typ koplla henne i den och sen ta det lugnt så att hon inte behöver få panik? Enklaste vore kanske om du leder cykeln så att det inte gör så mycket om hon tokdrar…
Annars kan du väl hålla ut armen med kopplet så att det tar stopp? Fast då måste man kunna cykla med en hand.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
tänkte också föreslå att hon kunde gå med cykeln när hunden är fastspänd i springern en bit och så att hunden får vänja sig vid det.