Mattider
Lite nyfiken på vilka tider på dagen ni brukar ge era hundar mat? :)
Har en liten valp på 4 månader som förut brukade få mat 4 ggr om dagen men har nu börjat ge han bara 3 gånger.
Tycker ni det är viktigt att vara supernoga med att ge exakt samma tid varje dag? Hur gör ni?:)
Tacksam för svar : )
Våran tik får mat 2 gånger/dag. Hon är 4½ år gammal.
På morgonen får hon mellan 8-10 någongång.
Och på kvällen får hon mat mellan 18-20 ungefär :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När Sixten fick 3 gånger om dagen så fick han vid 7, 12 och 17 tror jag. Nu får han vid 7 och 18. Vi är inte så jättenoga med tiden egentligen, men det blir ändå alltid samma tid eftersom han får när vi vaknar och sen när vi äter middag 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Morgon: när jag går upp. Vardagar mellan 7-8, helger typ 9-10 :) Kväll: alltid kl 18:00!
Vi försöker hålla tiderna ungefär såhär…
Mogge (ca 14månader): kl 9-10, 14-15, 19-20
Uno (drygt 10v): ca kl 8.00, 10.30, 14.00, 16.30, 19.00
_
_
#2 hur kommer det sig att din hund äter 3 gånger/dag? Tänkte, han är ju 1 år gammal nu :) (mest nyfiken) :D
Nja … så supernoga är jag inte. Det beror på aktiviteter … Det jag är noga med, är att de inte äter nära inpå fysisk ansträningning, varken direkt före eller efter.
Tycker inte tiden spelar så stor roll, det är själva rutinen, hur man gör som spelar roll. Om du tillexempel brukar ge hunden mat direkt efter kvälls promenaden och morgon promenaden så lär hunden förvänta sig att det då också ska komma nån mat. Eller om du alltid ger mat till hunden efter att du har ätit osv
Visst är det inte bra att man inte går långt ifrån den tid då hunden brukar få sin mat oavsett rutin men det är inte viktigt att hålla exakt tid, tror jag.
När Fia kom gav jag henne 6, 10, 14 och 18. Men hon var dålig på att äta upp maten så jag provade ganska snabbt att ge henne tre gånger per dag istället och då fungerade det. Hon får 6, 12 och 18. Ganska noga med tiderna men det kan variera på en halvtimme ibland. (Hon är 4 mån)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Inte supernoga, men ändå ganska kontinuerligt.
Jag ger 3 gånger dagligen till klenod och har alltid gjort det för att undvika magomvridning som är så vanligt på stora hundar.
Ca-tider: 07:00 - 15:00 - 22:00
Medarbetare på Hundar.ifokus
#5 Läs om läs rätt
När han fick 3 gånger om dagen står det! Nu får han 2; Kl 7 och 18! 
8/5-13 & 1/6-13
#10 Hon frågade ju om vad vi ger våra hundar **nu.
**Och fick stod inte innan? Jag läste texten 2 gånger noga. Ändrat i efterhand?
Varierar lite, men mina hundar (6 månader och 3 år) får 2ggr om dagen.
På vardagarna: Runt 6 på morgonen och 6 på kvällen.
På helgerna: Runt 10 på morgonen och 7 på kvällen.
Min hund får mat 2 ggr/dag. Första målet får han nån gång mellan 9-12 (beror på när jag går upp). Och andra målet får han vid 21-22.
Anledningen till att jag ger kvällsmålet så sent är för att han annars brukar kräkas på morgonen pg.a att han är tom i magen.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Våra hundar får mat 2 ggr om dagen…
Frukost: 07-09.00
Kvällsmat: 18-19.00
Vår golden är supernoga med mattiderna så hon låter oss aldrig glömma att ge henne mat ;)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Mina hundar får frukost mellan kl 08-10 och kvällsmat mellan kl 20-22 :)
Min 12-veckors valp får mat 3 gånger om dagen, vid 8-10 (beror på när vi stiger upp) sedan vid 14-16 och en sista gång vid 20-21. Eftersom han är valp så får han även en hel del belöningar mellan måltiderna när vi tränar. 
Nån som kan tipsa mig om när det vore lämpligt att gå över till 2 måltider om dagen?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#11 Nä jag har inte ändrat 
8/5-13 & 1/6-13
Min hund äter tv gånger om dagen, kl 10 och kl 19. Om vi har tränat eller gjort annat så han är uppe i varv flyttas tiderna lite.
#16 Vad har du för ras? Har man en stor ras så kan man ge mat 3 ggr om dagen även när hunden är vuxen för att förebygga magomvridning (som är vanligt bland stora raser).
Sen beror det lite på hunden om den "klarar sig" på 2 mål om dagen eller om den mår bättre av att få 3 mål.
Men jag började ge min hund 2 mål om dan när han var 5 månader. Efter min uppfödares rekomendationer.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#16 tycker du ska ringa uppfödaren och fråga henne om sånt, det är mycket bättre. Desutom blir säkert uppfödaren glad när man hör av sig och snackar.
Debbie får frukost runt 7-8 på vardagar och 8-9 på helger. Middag får hon runt 18-20, oftast vid 19 
Sen anpassas det ibland pga aktiviteter.
- Mvh Emma
Enja äter nu 5 gånger per dag då hon väntar valpar
Donna äter 3 gåner per dag då hon behöver det hon är annars nu jätte fin o gått upp kanon bra smal men som en pudel ska vara.
Hundarna brukar äta frukost-lunch-kvällmat här det är normalt. Torrfoder frukost-rå kost till lunch-kvällsmat färskfodret.
#22 omg, 5 ggr :o
#19 Det är en toypudel/powder puff mix, så någon stor hund är han inte. Pappa väger ca. 3,5 och mamma 2,5 kg, och han väger just nu 1,5. Som vuxen borde han bli ca. 3 kg.
Kan nämna att han är hungrig hela tiden, och jag har fått ställa katternas mat på diskbänken, annars äter han upp det också, trots att han inte får.
#20 Jo, det kanske vore bäst, men det är alltid nyttigt att höra efter hur andra ha gjort.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Min får inte på några speciella tider. När det faller mig in snarare. 
Varierar även mellan 1-2 gånger per dag.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Mina hundar får mat såhär: Frukost: ca 06,45 Middag: 17 Det får lika mycket mat bårda gånngerna, Rut får äve. 1/2 dl innan vi går och lägger oss då vi har haft en del probel med magkatar, skäerskit på mogonen, vi månnar då der får frukos sent (hälger mm)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Mina hundar får mat såhär: Frukost: ca 06,45 Middag: 17 Det får lika mycket mat bårda gånngerna, Rut får äve. 1/2 dl innan vi går och lägger oss då vi har haft en del probel med magkatar, skäerskit på mogonen, vi månnar då der får frukos sent (hälger mm)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
23 japp hon äter 5 gånger per dag, hon väntar valpar o ständigt hungrig hon kan inte äta stora mängder mat per gång :) Pga av att katten är har fiskallergi så kan vi inte ha torrfoder framme hela tiden, det hade kanske underlättat lite men jag vill ha stenkoll oxå vad hon äter. Men våran matid börjar redan kl 7 här hemma sen kl 11 är det luch sen mellis för fröken vid 14, 17 äter lite igen och 20 äter dom färskisen. Det är allså bara pga hon väntar valpar annars äter hon 3 gånger per dag.
Mina killar får mat tre gånger om dagen, även om den gamle (snart 13) rätt så ofta hoppar över frukosten som de får runt 8-11. Middag runt kl. 15-16 och kvällsmat vid 21-22.
Innan vi skaffade Hugo var Fido van vid att ha maten tillgänglig hela tiden så att han kunde äta lite när det föll honom in, men det funkar inte riktigt nu. Hugo är extremt matglad och äter allt vad han kan komma över!
Tacktack för alla svar!! :)
#30 Varsågod !!! Jag kan skicka kontonr så kan du betala in lite cash, jag tar 200k för mitt inlägg ;)

Våra hundar äter 2 gånger om dagen. Vi har inga fasta tider alls, utan det blir när det passar. Frukost mellan 8-12, middag mellan 16-20.
Innehundarna får frukost innan jag äter, utehundarna får sin när jag är klar med innesysslorna. Middagen blir oftast direkt vi kommit hem från jobbet. Jobbar vi inte, blir det när det känns vettigt. Vi mkatar gärna hundar och alla utedjur, sen går vi in och fixar middag åt oss. Känns bra att kunna vila efter egen middag landat i magen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#31 haha roligt :D jk.
Jag har gått från 4 ggr per dag till 3 ggr per dag för min 6 månader chihuahua-hane. Han får mat runt 9:00, 15:00 och sen 20:00.
Mina får mat när jag vaknar (mellan kl 8-10 på morgonen ungefär), sedan mellanmål efter att vi gått långpromenad (vilket vi brukar göra mitt på dagen) och kvällsmat vid ca kl 18.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Min 5 månadersvalp får 3 ggr/dag och tiderna jag försöker passa är; ca 8.00, 14.00 och 20.00 Regelbundet med 6 timmars mellanrum tycker jag känns bra för oss :)