Sterilisering i förebyggade syft?
Jag har fått mig en lite tankeställer nu, det hela började med att vi fick at ut livmorden på våran snart 13 tik, hade inte så mycket val då den var välidgt inflamerade och medinc hjälpte inte.
Nu till min fråga är det en bra ide att sterilisering tikar i förebyggade syte? För om det får det som äler har de mycket jobbigar med operation, skulle ni lägga tussenlapparna på att sterilisering ianna det behövs?
Så klar finns de undantag på hundar som man inte ska sterilisering. Min BC tiks linger funkde det inte med. Brårde hennes mamma och mormor blev mycket dåliga efter åt tex ofta urinväksinfektion
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Dom säger att det är bra, mot urinvägsinflamation och canser :)

men jag tänker med på infamaltioen… för det är väll inte en canser typ av? och vilka är dom? lite källor snälla!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
En liten rättelse - det heter kastrering och inte streilisering.
Visst kan man kastrera en tik före första löpet om man vill, men själv är jag emot operationer på en frisk hund om den inte har problem.
Om man väljer kastrera före första löpet, så minskar risken för ljuvertumörer massor - och juvertumörer är relativt vanligt på äldte tikar. KAn skulle dock inte kastrera enbart för det.
Självklart kan en tik med bortopererad livmoder inte få livmoderinflammation, så även den risken försvinner.
Nackdelen är att ett stort antal kastrerade tikar (även hanhundar) blir inkontinenta och inte alla bli hjälpta av medicinering mot det. Känns även lite galet att operera en frisk hund och få problem pga det och vara tvungen att medicinera.
Jag har låtit kastrera en tik i mitt liv och det var pga mycket svåra skendräktigheter - hon fick oerhörda mängder mjölk med mjölkstockning och hög feber varje gång. Annars hade jag inte gjort det. Hon blev även inkontinent efter ingreppet.
Urinvägsinfektioner har inget med livmodern att göra, så kastrering gör ingen skillnad för det.