Annons:
Etikettdrag
Läst 22126 ggr
BernerKarro
4/25/12, 10:43 AM

Hundpulkor/selar

Hej.

Jag har en Berner Sennen hund som jag vill träna drag med, även på vintern. Jag har kikat runt men kan inte hitta någon som säljer nya pulkor. Är det någon som har något tips? Bra pulkor? Vad använder man för selar? Är det vanliga skaklar som till sennendraget och hur gör man om man vill spänna fast flera hundar?

Jag är helt nybörjare på detta så är tacksam för svar och inte dumförklaringar.

/Karolina

Annons:
pius314
4/25/12, 1:09 PM
#1

hittade den här

http://www.segebadenpulkan.se/start/

annars bör du kunna ta vilken fjällpulka som helst och köpa en hundskakel till

(det finns för två hundar)

jag är själv nybörjare och ska börja träna drag om hunden i fråga går igenom röntgen så jag hänger nyfiket med på fler svar som kommer in. Har försökt utröna vad som är plus och minus med olika selar men det är lite svårt tycker jag…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Sittrica
4/25/12, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag kör lite drag med både pulka & kärra med mina leonbergers, mest för skoj skull då de tycker att det är kul! Glad

Jag använder mig av en kombisele & kortkoppel från http://www.mrkoppel.se/ och även skakel. Det här sättet föredrar vi att dra på, och har fått detta tipset från en draghundsinstruktör.

Det finns massor av olika pulkor/slädar/kärror relativt billigt på blocket, man får kolla ofta och ha lite tur!
Men det finns även flera tillverkare av både dragselar och pulkor/slädar/kärror, så det gäller att kolla runt lite, fråga på draghundsforum m.m.!

Här kommer en bild på hur det ser ut när min tik Fiona drar kärran med sina två små kompisar Alex & Eddie som sitter i!

Sittrica
4/25/12, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En bild till på min tik Fiona som drar vagnen och min hanhund Dante som sitter i! Tungan ute

Sittrica
4/25/12, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Från i julas (hon drog alla julklappar till stället där vi firar jul!)

pius314
4/25/12, 1:56 PM
#5

#2 nyfiken, att ni har skakeln så långt bak, är det för att skakeln är kort eller är det pga selen?

för massa år sen när jag var barn och vår förra hund drog pulka hade vi en lok-sele och då satt skakeln framme vid axeln ungefär…

varför har ni skakel och koppel?

sorry, hoppas det är ok att fråga på?

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Sittrica
4/25/12, 2:12 PM
#6

Du får gärna fråga! Jag kanske inte är så duktig på att förklara, men jag ger det ett försök! Flört

Vi har ju en kombisele, och i kombiselen så fäster vi ett kortkoppel med en expander längst bak i selen och i själva kärran, hoppas att man kan se det på bilden.

Och eftersom kortkopplet är själva punkten för "draget", så tränar vi alltså musklerna längst bak i ryggen hela vägen fram till nacken, och ger på så sätt en helkroppsträning.
Använder man en loksele, eller liknande, så tränar man främst framdelen av kroppen.

Vårat skakel är i det kortaste laget, vi har nyligen skaffat ett längre, och fyller endast funktionen att hindra kärran från att rulla in i hunden vid ett stopp/gupp/nedförsbacke. De drar aldrig endast i skaklet.

Så här har jag fått lära mig, av en draghundsinstruktör, är ett bra sätt att hjälpa hunden att både bygga muskler och ha roligt!

Fråga gärna mer, om du inte förstod riktigt eller har fler frågor! Glad

Annons:
Sittrica
4/25/12, 2:23 PM
#7

Jag säger inte att det är fel eller nåt sånt att dra med loksele eller liknande, det är helt enkelt det här sättet jag har fått lära mig att dra på. Glad

Jag vet inte ens om det funkar att dra såhär med alla hundar. Har rätt liten erfarenhet i dragträning egentligen. Så om det är nån annan som drar på andra sätt så berätta gärna! Glad

BernerKarro
4/25/12, 3:21 PM
#8

Tycker också att skakeln sitter för långt bak samt att den är jäkligt kort för en så pass stor hund. Ska man vara riktigt ska man ju ha riktiga dragselar för denna typ av hund.

http://www.bernersennen.se/drag%20135as.jpg

det är sådana selar som man använder vid träning och arbetsprov, Du belastar ju fel del av kroppen om den är fastspänd längre bak. 

Nä sådär kommer inte jag göra.

Sittrica
4/25/12, 3:54 PM
#9

Jag presenterade bara ett alternativt sätt att dra på, jag tänker inte tvinga dig att göra som jag har fått lära mig.

Noa-Nisse
4/25/12, 4:09 PM
#10

Va bra att här kommer olika alternativ! Vi får inte glömma att vi alla är ju olika =)

Sittrica, gud vilka fina leonberger du har! Min kompis har en tik och det är en riktigt glad hund, alltid vifftar svansen på henne =) Hon och min grandis är så söta tillsammans :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

pius314
4/25/12, 4:14 PM
#11

#8 fast hundar som drar i spann har ju "angreppspunkten" rätt långt bak väl?

(där har jag INGEN erfarenhet)

Jag tänker att Sittricas metod påminner om det sättet och att skakeln agerar som bromsaren gör i ett hundspann, dvs hindrar att vagnen, pulkan åker in i hunden i nerförsbackar.

Medans tex en loksele (eller vad det nu finns för andra typer) funkar mer som en hästsele, där man belastar bogen mer?

Vi kommer också att dra med skakel och det är intressant att få ta del av olika synsätt på detta, tycker jag!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Sittrica
4/25/12, 4:49 PM
#12

#11 Min draginstruktör kör spann med ett gäng huskys, så det är nog därför hon lärde mig att dra på det viset. Glad

Vattnadal
4/25/12, 5:42 PM
#13

Vi kör drag med våra hundar. Oftast drar de släde eller vagn/ATV i spann på 4-10 hundar. Då har vi nomesele fäst i draglina som sitter i stamlinan. Hundarna sitter dessutom fast i en nacklina ut från stamlinan till halsbandet.

Cyklar vi med 1-2 hundar, nomesele och om mer än en hund, nacklina mellan halsbanden. Selarna fgästs i dralina, och linan har en expanderande bit, så att det ryckdämpas en aning.

Drar de pulka eller skrinda (vilket är väldigt ovanligt, då vi oftast kör med flera samtidigt) så har vi en kombisele, dvs en nomesele med magrem och fäste för skakel. Skaleln kan fäsas baktill på hunden, som Sittrica visar, eller längre fram, så bågen går över hundens skuldror. Man kan även använda sig av lokselen, men inte många använder den nu för tiden, då dessa belastar sämre än nome och kombiselarna gör.

En korrekt sittande nomesele fördelar dragkraften över hela kroppen. Öglan ska sitta över svansroten på hunden. Drar man däck ed, så får man ta en längre lina så att inte dragpunkten blir för låg och trycker ner rumpan på hunden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Upp till toppen
Annons: