Annons:
Etikettdrag
Läst 22126 ggr
BernerKarro
4/25/12, 10:43 AM

Hundpulkor/selar

Hej.

Jag har en Berner Sennen hund som jag vill träna drag med, även på vintern. Jag har kikat runt men kan inte hitta någon som säljer nya pulkor. Är det någon som har något tips? Bra pulkor? Vad använder man för selar? Är det vanliga skaklar som till sennendraget och hur gör man om man vill spänna fast flera hundar?

Jag är helt nybörjare på detta så är tacksam för svar och inte dumförklaringar.

/Karolina

Annons:
pius314
4/25/12, 1:09 PM
#1

hittade den här

http://www.segebadenpulkan.se/start/

annars bör du kunna ta vilken fjällpulka som helst och köpa en hundskakel till

(det finns för två hundar)

jag är själv nybörjare och ska börja träna drag om hunden i fråga går igenom röntgen så jag hänger nyfiket med på fler svar som kommer in. Har försökt utröna vad som är plus och minus med olika selar men det är lite svårt tycker jag…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Sittrica
4/25/12, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag kör lite drag med både pulka & kärra med mina leonbergers, mest för skoj skull då de tycker att det är kul! Glad

Jag använder mig av en kombisele & kortkoppel från http://www.mrkoppel.se/ och även skakel. Det här sättet föredrar vi att dra på, och har fått detta tipset från en draghundsinstruktör.

Det finns massor av olika pulkor/slädar/kärror relativt billigt på blocket, man får kolla ofta och ha lite tur!
Men det finns även flera tillverkare av både dragselar och pulkor/slädar/kärror, så det gäller att kolla runt lite, fråga på draghundsforum m.m.!

Här kommer en bild på hur det ser ut när min tik Fiona drar kärran med sina två små kompisar Alex & Eddie som sitter i!

Sittrica
4/25/12, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En bild till på min tik Fiona som drar vagnen och min hanhund Dante som sitter i! Tungan ute

Sittrica
4/25/12, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4