Aktivera min border collie
Jag har nog varit lite väl lat med våran hund, förut lärde jag honom massor av tricks, lite freestyle och körde agility hemma, kurragömma och spår i skogen var och varannan dag. Nu har jag blivit lite slapp och likaså Charlie.
Behöver lite inspiration. Vad kan vi hitta på?
Tips på något nytt trick jag kan lära honom kanske? Eller någon ny aktivitet (hemma)? :)
Han kan sitt, ligg, tass, vinka, high five, kram, snurra, gå runt, slalom, drick (vatten), sitt fint, spela död, rulla runt t.ex.
Kasta boll och sånt gör vi nästan varje dag en stund för det älskar han.
Simma tycker han om men det finns inga badställen speciellt nära så det blir rätt sällan tyvärr.
Vallning? Är ju det mest naturliga för en border collie.
#1 Nja, valla vill vi inte göra med honom. Tack ändå :)
#2 Hur kommer det sig att man köper världens mest utpräglade vallhund om man inte vill valla med den?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tråkigt att du inte vill valla. Håller med Sabina, konstigt att skaffa en ras som är avlad för att valla!
Men nog om det från min sida, spår är bra aktivering, och tröttar ut hunden bra. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Eftersom det är en blandras, kanske det inte är så mycket vall i honom?
Vad gör övriga familjen med hunden?
Varför köpte ni egentligen en BC om ni inte ville valla med den? (eller är det en blandras som #5 säger?)
Men iaf.. spår, sök, agility & frisbee?
Kan din hund Zebra (när man står upp på bakbenen?) tror jag det va :P
EDIT: Hahah sorry, såg nyss på din sida att det var en blandning mellan BC & Samojed så han kanske inte har så mycke vallning i sig :)
// Hannah
#3 Ingen av hans föräldrar vallade vad jag vet, pappan (renrasig) tävlade dock mycket lydnad. Mamman, som även har lite samojed i sig, används bara till sällskap.
Han har klarat sig bra utan att valla och har inte så mycket vall i sig faktiskt. Lite märks det ju, han vallar bollar under soffan och ska hålla koll på mina smådjur då och då och även familjen förstås. Det är väl ju hans instinkter. Men det är ingenting vi uppmuntrar på riktigt, då vi vill undvika problem med bil och cykeljagande här hemma bland annat.
#4 Spår/sök skulle jag verkligen vilja hålla på mer med. Förut gömde jag korvbitar lite här och var i skogen, det tröttade ut honom. Men det gick så fort, 5-10 minuter sen var han klar… :P hur mycket ska man sprida ut egentligen för att han ska få jobba en bra stund?
#5 Nej, precis :) mamma tar bara promenader och leker med honom, annars gör ingen annan i familjen något specifikt med honom förutom jag.
#6 Frisbee! Tack för förslaget, det har vi ju köpt men aldrig använt, ska absolut testas :)
#7 Jag tänker mer på t.ex personspår. Finns flera sidor på google att läsa om detta på! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#8 Jaha, okej. Ska läsa på om det, låter intressant :)
Om du brukar gömma korv och sånt i skogen kan du ju avancera det och gömma den i olika höjder som att trycka in någon bit i barken på träden eller under en bit mossa. Så blir det lite svårare för honom att hitta allt :)
Mvh Jenna
Som 10 säger kan man göra denna spårning svårare o svårare :) Gömma "bytet" på svårare ställen men oxå låta spåret vila lite innan man söker/spårar korven :) Högt lågt o under nerfallna träd mm det är jätte bra att deras nos får andvändas. Sen trix varför inte göra mer trix eller göra det mer som ett pogram alltid roligt o visa för nån i familjen vad man tränat på :)
#7 om inte föräldrarna vallade, kan de inte har gjort ett vallhundsprov pch då räknas inte avkomman som renrasig border collie….
men träna freestyle, spår, treibball eller liknande så blir det nog bättre! :D
gör något kul tillsammans så kommer han att må mycket bättre!
men vallning vore bäst ändå!

Kasta boll kan vara stressande, då det är jaktlek. Du kanske skulle ta med 10 bollar (eller små söktrasor ed) och gömma dem istället?
En hund som har vallinstinkt och får utlopp för den, valar inte cyklar ed. En hund som har vallanlag och INTE får utlopp för dem, kan däremot berika sig själv med att valla allt möjligt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Olika sorters spår tycker jag är en bra aktivitet för att trötta ut högtempade hundar på ett lugnt men mentalt krävande sätt.
Att valla får med denna hunden som inte är renrasig eller verkar ha bra vallanlag öht tycker jag är en mindre bra idé. Fåren är också levande djur som man behöver ta hänsyn till..
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
12 om du läser hennes inlägg så är det inte bara bc som ras heller i hunden ;)
#15 hajade inte detxD ^^
Tack för svaren :) vi körde lite spår idag, spridde ut korv och köttbullar lite överallt, i träd, under stenar, på berg, sen när han började leta så gick jag åt andra hållet och kastade iväg resten lite här och var så att det skulle bli svårare att få upp spår där jag gått. Det gick utmärkt, han fick jobba i 20-30 minuter och var helt slut efter :)
#14 Bra skrivet tycker jag som är väldigt förtjust i mina får och inte bara har dem som ett tillbehör till min Bc 
#17 Du kan åxå sprida ut matransonen på det sättet.
Annat han kan leta är tex nån leksak eller nåt som du kastar iväg en bra bit medans han sitter bredvid dig, sen låter du honom leta den.