Hundar iFokus

Hundar

Etikett: efterlysningar
Läst 1557 ggr
[Macho]
0

Mött en fantastiskt hund men.

I helgen var jag med min pojkvän, och han var hundvakt. Efter att jag klivit av tåget för att gå och möta honom, ser jag en svart silhuett bredvid honom. När jag kommer närmare visar det sig att det är min drömhund. Så som jag alltid velat att min hund ska se ut. Men man ska ju inte gå efter utseendet, det vet jag mycket väl. Efter att ha umgåts hela helgen med den här hunden var jag kär. Den hade ett helt fantastiskt temperament och lättlärd som få. Jag ska skaffa en egen hund, och nu behöver jag hjälp med vilken ras det kan ha vart, för en sån hund vill jag läsa ner mig i.

Den var STOR, muskulös och vargliknande, väldigt lik. Hade svart mellanlång, mjuk, len och tjock päls, mjuka stora upprättstående öron som rörde sig för varje ljud. Huvudet liknade en valps, med bruna pigga ögon och fluffiga kinder.

Han gick fint i kopplet, men fick lite spel över andra hundar, men det var inte något problem. Han dregglade lite märkte jag. Han lyssnade när man sa till honom, och han kunde göra ganska många trix självmant.

Pojkvännen sa att det var en polsk hund, och möjligen en blandras.

Är det någon som vet vad det kan vara för ras? Nästa gång dem tar hand om den kan jag försöka fixa en bild.

Pilon
0

blir svårt om du inte är säker på om det är en renrasig hund

Pilon
0

jag ger upp! :) (redan)

Jenna_Nord
1

Om jag var du hade jag gått in på skk's hemsida och kollat igenom alla rasgrupperna :) Där hittar du kanske en bild som liknar den hunden (om den nu inte är blandras)

Mvh Jenna

[Driva]
1

Ingen av de polska raserna stämmer in på den beskrivningen, men låter som en huskey eller liknande slädhundsblanding som du beskriver den.

[Forest]
0

4 tror du är på rätt spår.

Across
0

Är det möjligtvis inte en Ceskoslovensky Vlcak du menar?

Edit: Läste om några gånger och såg att beskrivningen absolut inte passade in på denna ras…

Arulo
0

Ja, skulle precis föreslå groenendael jag med. :) Hm, finns svart schäfer också annars.

[Macho]
0

#7 Var mäst lik, fast han var mer kompakt, om du förstår vad jag menar. Mer rund i kroppen och lite kortare ben, samt rundare huvud.

Maja2
0

Ts, be din pojkvän fråga vad det är för ras/raser, det låter enklast.

[Driva]
0

#9 Om det är en blandning så kan de ju se ut nästan hur som beroende på vilka raser som är i. Så kan ju hända att det var en belgare-blandning i såna fall.

Väldigt svårt att bedömma om det är en renras eller blandis utan bild :)

[Macho]
0

#1o min pojkvän visste inte heller, och dem som har hunden är inte så pratglada, och dem vet nog inte heller.

#11 ska försöka fixa bild nästa gång han passar vovven.