Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 4671 ggr
IsabelleJ
0

Vad ska vi göra med valparna?

Vi fick sju valpar av rasen rottweiler i Augusti, vi har nu tre stycken kvar, så dom är alltså lite mer än tre månader. Och det funkar inte längre, mer än hälften av energin läggs på valparna. Ingen vill ha dom. Vi la först ut dom på 10.000:-, men vi har nu sänkt med tiden och dom är nu ute för 3000:-. Vad ska vi göra? Finns det någon bra köp-/sälj hemsida att lägga ut dom på förutom blocket? Vi har lagt ut på ett par sidor till, kommer för tillfället inte ihåg vilka det var.
Det skulle ju kännas för jävligt att behöva gå och avliva dom. Men det fungerar ju inte längre. 

Otroligt tacksam för svar!

Karmatarerskanise
0

Är de reggade?

Chilli10
8

När man tar valpar på sin tik är ju just detta faktiskt någonting man måste ta med i beräkningen.

Förstår dock att det kan bli jobbigt. Undrar som #1 om de är reggade.

[countess]
6

Ursh vilken hemsk sits men tänkte ni inte på det när ni parade hundarna ? Det måste man ha i åtanke man kan lika gärna bli sittandes med hela kullen!

[Surina]
0

Oj oj!

Vad jobbigt :( Testat att lägga ut de på http://vovve.net? Och kanske skriva en tråd om dem?

Annars kan ju kanske kontakta orignitationer som http://www.hundarutanhem.se/ om de kan hjälpa till i värsta fall?

Maja2
2

oj… ja… att skaffa valpar är ju ett åtagande… och att man inte får valparna sålda direkt kan ju vara stressande. Nu gäller det för er att ta ansvaret och faktiskt stå kastet att para tiken. Hur hårt det än låter.

Att gå ner så drastiskt i pris lockar tyvärr … ska vi kalla det… okunniga och ibland oseriösa köpare…. och det hoppas jag ändå att ni försöker undvika.

MangoMelon
12

*räkna till tio och andas in och ut*

Sorry men jag måste börja med att säga att jag blir fullkomligt förbannad när jag läser att någon hotar att avliva fullt friska, oskyldiga djur "för att det inte funkar längre".. 

Men nu är inte min åsikt väsentlig i det hela så vi skjuter det åt sidan.

Är valparna renrasiga? Är det en planerad kull eller en tjuvparning? Har ni sett till att regga, vaccinera och chippa valparna samt veterinärgranska dem? Det underlättar försäljningen en hel del nämligen.
På vilket sätt har ni formulerat annonsen, har ni bifogat färska bilder i bra kvalitet på valparna?
Var har ni annonserat?

Jag föder upp tamråttor i mindre skala. De är "bara" råttor, men från den sekunden jag bestämmer mig för att para två råttor med varann, väljer jag också att ta ansvar för ungarna. Det spelar ingen roll om det föds fem eller femton ungar och jag bara får några enstaka sålda, jag har valt att ta dessa djur till världen, de har inte bett om att bli födda och finnas, så de som jag inte får sålda stannar kvar här hemma. Det är helt enkelt en risk som man får ta när man väljer att ta en kull.
Om det handlar om tjuvparningskull så är situationen förståss lite annan, där får man ju ha i åtanke om mamman eller pappan har några defekter eller sjukdomar som kan ärvas vidare till valparna och verkligen ta reda på om valparna kan leva ett värdigt liv. Vissa hundar är ju agressiva och sånt kan nedärvas och att ha en kull med 5 agressiva hundar är inget att rekommendera.
MEN, i vilket fall som helst så kan man inte säga att man avlivar valparna om man inte hittar hem åt dem, de är på ens eget ansvar, oskyldiga djur ska inte behöva avlivas för människans egoism.

Sorry om inlägget blev rörigt, jag blev lite upprörd här.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

IsabelleJ
0

Ja, dom är reggade.

Vi hade planerat kullen, men inte vid den tiden det skedde.
Det var mina två "låtsassyskon" som var hemma ensamma och dom slarvade lite och tänkte väl inte på att tiken löpte utan lämnade hundarna ensamma tillsammans på nedervåningen. Så det blev på tok för tidigt än vad vi planerat.

Maja2
8

#7 Det är ingen ursäkt, att skylla på låtsassyskon. Vet man att man har en tik på löpen, samt att det finns en hane i närheten, måste man som ägare ta sitt ansvar. Punkt.

[countess]
0

#7 varför gjorde ni inte abort?

MangoMelon
1

#7 Jag vet att många kan låta väldigt hårda i tonen, men du måste komma ihåg att alla (hoppas jag) tänker på djurens bästa och att många blir väldigt upprörda när de läser att oskyldiga valpar hotas med avlivning. För som jag skrev så har man som hundägare ett ansvar över sin hund och i ditt fall även valparna. Det hjälper inte att skylla på diverse olika saker, vare sig valparna har kommit till med avsikt eller av misstag så är det ditt ansvar att se till att de får det så bra som det bara går. Och det innebär också att om ni inte får valparna sålda så funkar det inte att hota med avlivning.. 

Jag har sett så många fall där människor tar kullar utan att riktigt tänka på det enorma ansvaret som följer där med. Och jag har även sett otaliga oskyldiga djur avlivas just pga detta, och det är fruktansvärt.

Vad är det för kön på valparna? Är de chippade, reggade och vaccinerade? Jag har en hel del kontakter och bla mina föräldrar letar ny hund så jag kan fråga av dem om de skulle vara intresserade av en valp.

Karmatarerskanise
0

TS; #6 ställer bra frågor. Vill du svara på dom? :)

[Sarahansson1]
0

För de första så är det ingen ursäkt att skylla på sina låtsatssyckon. Om man vet att de inte kan ta hand om hundarna så bör man inte lämna de ensamma. Och om man tar en kull valpar får man vara beredd att ta en smäll soma att vissa valpar inte blir sålda på en gång. De flesta ajg vet köper ju helst valp utav uppfödare. Sen så kräver ju rottweiler otroligt mkt det är ju en brukshund som vill arbeta. Sen så finns det ju tyvärr dåligt rykte om rasen(jag har hört mkt iallfall vilket såklart är tråkigt ifall det är fler som har hört liknade saker) Ingen hund föds för att avlivas. Om man tar en kull på en tik så får man vara bredd på att valpar kan bli kvar. Du kan ju göra en blogg om valparna och berätta hur det utvecklas med filmer och bilder det kanske hade uppskatasGlad Annars så är det väl att försöka upptatera dina anonser med nyare bilder eller lägga upp nya anonser. I allra värsta fall så får du väl lämna in dem till omplacerings hem t.ex hundstallet som kan hitta nya hem åt valparna.

russin
4

Jag hittar ingen annons på blocket om reggade rottisvalpar för 3000 kr ?

Mischa
2

Vet inte vad man skall skriva, jag tror jag håller mig kort för att inte trampa dig på tårna.

Kontakta rasklubben, din uppfödare som kanske har kontakter eller väntande valpköpare, annonsera på den lokala brukshundklubben (om det nu är meriterade hundar) eller i tidningen brukshunden.

Kan man verkligen skylla på att det var en tjuvparning och den skedde för tidigt när man saknar valpköpare?

sorry, det är en del av att ha en valpkull, priset är kanske inte frestande för dom som bara vill ha en rottis och föräldrardjuren kanske inte är intressanta för dom som vill ha en brukshund.

Säljer man dom för ynka tusenlappar för att slippa problemet kanske avlivning varit det bästa för dom iaf.

Det där med att hålla sig kort misslyckades jag nog med…

≧◔◡◔≦

[Doglovers]
0

Skk, s sidan Köpa hund.se.

IsabelleJ
0

För det första har jag INTE sagt att skulden har lagts på dom, jag säger bara att kullen blev oplanerad och varför den blev det! Ni hade ju kunnat försöka använda lite mildare ord, och om ni nu blir helt sprängförbannade, låt bli att svara. För det är inte skäll jag vill ha, jag vill ha tips och råd om vad som är det bästa som kan göras för valparna, vart man kan lägga in annonser. Jag VET att det gick galet denna gången och allt blev helt oförberett, vi alla är medvetna om det. Dessutom har jag inte sagt att vi hotar med avlivning, jag skrev ju att det känns för jävligt med avlivning, eller hur, vart ser ni hotet i det? Aldrig i livet att vi skulle avliva dom!

#6 Valparna är renrasiga, reggade, chipade, vaccinerade, veterinärgranskade och hela rubbet. Jag förstår inte riktigt vad du menar med om hur annonsen är formulerad men bilderna är alltid färska och av bra kvalité. Vi har annonserat på blocket, vovve.net, hundannonser.se, satt upp lappar i centrum av där vi bor.

#13 Och nej, det syns ingen annons på blocket ännu då vi nyss lagt in den, och om du inte vet så kan det ta, vad är det, 48h innan annonsen syns.

LinaK
0

Har du annonserat på rasklubbens hemsida?

Sen som #15 skriver: http://www.skk.se/kopahund/

Annars är det bara annonsera överallt ni bara kan.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Tillägg: det brukar ta nån timme eller två efter att man betalat sin blocket annons innan den visas, inte 48 timmar. Betalningen måste göras inom 48 timmar annars läggs ingen annons upp.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

KvirrZ
6

#16 Att ens nämna avlivning, ja det ger ju det intrycket.

- Mvh Emma

MangoMelon
5

#16 Tack för ditt svar, det var det jag behövde veta. Som jag skrev så har jag en hel del kontakter som letar hund, men för att jag ska kunna föra vidare infon så vill dessa människor veta om hundarnas bakgrund, om dom är veterinärbesiktade och chipade osv.. 

Du måste förstå att folk blir väldigt till sig så fort de läser orden valp och avlivning i samma mening. Det ger ett väldigt oseriöst intryck då man ens nämner avlivning i samband med valpar som inte kan säljas.. Jag tror inte att någon här inne menar något illa utan vi är alla hundvänner och värnar för djurens bästa, därför blir många upprörda.

Det jag menade med frågan om hur annonsen var formulerad var att det är större chans att någon nappar om det står "Renrasiga rottweilervalpar med fina föräldrar letar nytt älskvärt hem" än tex "Rottweilervalpar till salu". Och så i beskrivningen lönar det sig att understryka att hundarna är veterinärgranskade och chippade och reggade samt efter bra föräldrar, och att man stärker det positiva och verkligen framhäver det, då dessa raser ofta har ett lite sämre rykte och folk känner bara till det negativa och letar efter negativa saker i annonser.. Förstår du hur jag tänker nu?

Vilka kön är det på valparna? Jag ringde min farbror som sade att han bjuder 2000 kronor för en tikvalp och vi kan hämta den omgående. Mer vill han inte ge eftersom valparna redan är 3 månader gamla, det är en lång resa samt att vi inte vet något om hundens bakgrund. Och för den delen så borde ju priset inte spela någon roll om det ändå är såpass akut att ni ens tänkt tanken om avlivning, då borde ni ju bara vara glada över att valparna får ett nytt hem eftersom situationen hos er är ohållbar? Jag menar inget illa utan säger bara såsom jag tänker :)

Minxis
2

jag förstår hur du känner dig. Och helt enkelt blev det en tjuvparning är ju inte mer med det. Sånt kan hända även den bästa.

Sedan ang avlivning eller inte (då alla blir så upprörda)

Inget nån hundägare strävar efter men om man inte kan se till att hunden är välmående och kan garantera den en bra tillvaro så blir väl det det sista man kan göra. Inte vill man lämpa iväg till vem som helst bara för att "bli av med dom". Tragiskt men det är ju också en del av ansvaret. Har varit med och avlivat hundar som mått så dåligt att förhållanden. Där det inte fanns annan lösning. Tråkigt men är det andra valet att hunden ska gå ex. understimulerad. Men som du skrev också att det var ju inte tanken heller. Avlivning är ju det ultimata slutet då det inte finns andra val. Hoppas ni slipper att göra det valet :)

Tycker det är bra att du frågar här om det finns någon som har ett tips.

vart finns dessa valpar? (om man ska kolla på blocket senare) Vet några som är ute efter en rottis valp som kanske skulle vara intresserad. :)

Annars önskar ju all välgång och att ni hittar fantastiska ägare till dom alla

IsabelleJ
0

Jag kanske formulerade mig lite kasst det där med avlivningen. 
Men jag menade inte så som vissa av er trodde att jag menade. 

Ja, vi tycker precis likadant som folket här om avlivning av valpar, den s.k. egoismen finns inte i våran värld.

Vi bor i Gråbo, ca 30km ifrån Göteborg :)
Det blev något fel med annonsen så den kommer förhoppningsvis dyka upp imorgon istället!

fettmedkevlar
3

#20 Men 2000:- för en renrasig rottweiler är nästan lite i underkant om jag ska vara ärlig.

Till TS, mamma min har uppfödning och visst händer det att man har valpar kvar längre än 8 veckor. Det enda hon brukar säga är "Man får räkna med det och bita ihop".

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

MangoMelon
0

Jag har PMat dig nu i alla fall, ett långt och ingående mejl hoppas du orkar läsa allt! :)

IsabelleJ
1

Jo, det har vi sagt till oss själva med, att bita ihop. Syftet med denna tråden var endast för att få tips på olika sätt att få dom att "bli sedda" :)

Katti
15

Det är ändå bra att du skriver här tycker jag. För det kommer upp tankar om att "ta en kull" för att det är kul hos folk här med jämna mellanrum. Jättebra att folk får reda på hur verkligheten ser ut! Så skriv gärna på blandrashundar i fokus också!

Det jag vänder mig allra mest mot är att marknadsföra sig med ett lågt pris. Det är nog det dummaste man kan göra, speciellt med en ras som rottis som lätt drar till sig "fel folk". Skriv hellre bara "säljs till reducerat pris" tycker jag, och ta en seriös diskussion om priset om den som ringer känns seriös! Under 5000 tycker jag absolut inte att ni ska gå, helst inte under 8 000:-. Det är ju som att säga "vi säljer sekunda valpar" och ger ett först-till-kvarn-intryck som känns väldigt oseriöst…

Hur annonsen utformas är superviktigt! Den ska vara utförlig. Skriv gärna valparnas namn och lite om deras olika egenskaper. Skriv om föräldrarna, hur de har haft det hos er och kanske det viktigaste; riktigt riktigt bra bilder och kanske en film på dem! Har ni inga bra bilder eller ingen bra kamera så lägg några hundra på fotografering hos en fotograf (eller fråga på djurfoto iFokus!). Och ta 8000 för dem!

Loveradio
1

Oj oj oj… Håller med #2 om att detta är nånting man måste ta i beräkning. Att man kanske inte får valparna sålda, och att ta reda på efterfrågan av rasen.

Håller med #26 om att det är riktigt dumt att sälja dom får så lågt pris. 3000 har ju vem som helst råd med, och chansen är stor att eftersom ni är i en desperat sits att ni säljer till första bästa. Att välja rätt valpköpare är oerhört viktigt för att rasen inte ska hamna hos fel folk. Höj priset!

Aja… Hoppas ni har lärt er nånting av detta.

Och att avliva friska valpar är det värsta jag har hört! Avlivning bör alltid vara sista utvägen.

Ta kontakt med rasklubben och hör med dom vad ni kan göra!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Tess86]
3

Men om valparna nu är mer än tre månader, varför har ni inte satt ut annonser tidigare? Ni hade ju kunnat satt ut en annons så fort valparna var födda och ni visste könen. Jag tror att många köpare lockas till en hund eller en särskild uppfödare just när de kan följa valpens utveckling ända från att den föds. Och ni hade haft betydligt längre tid på er att hitta bra köpare, istället för att panikleta nu när valparna är så stora.

Fridaaaa
1

#28 Dem har förmodligen haft annons ute efter 4 valpar är sålda.
Bara för att man sätter ut annons tidigt är det inte säkert att dem blr sålda för det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
0

#16 - okej. Jag tyckte du skrev att du har annonserat på blocket och efterhand sänkt priset och då tyckte jag att jag borde ha hittat en annons. Eftersom valparna bara är 3 månader och en annons ligger ute en månad så trodde jag du annonserat för fullt då det var bråttom - men då tänkte jag väl fel.

Tyvärr så måste man tänka framåt när man tar en kull och att avliva 3 friska valpar lär göra många upprörda. Väljer man att låta en kull födas så har man även skuýldigheten att hitta hem åt dom - eller ha dom kvar tills man hittar hem. Det är många, många uppfödare so sitter kvar med valpar upp till halvåreet beroende på ras för det finns helt enkelt inte marknad för dom just då när det kanske behövs.

russin
0

Annars är annonsering det enda för att visa att dom finns - annonsera via rasklubben, via SKK.se, blocket mm.

Sophey
0

Det ar sant man for berakna med nar man har valpar helt enkelt Obestämd

Medarbetare på matlust

[Doglovers]
7

Snälla ni som skriver i den här tråden. Sluta knäpp på näsan. Det TS bad om, var råd och stöd. Jag ser ändå att hon får stöd från några väl insatta när det gäller avel och försäljning av valpar. ALLA kan någon gång hamna i Sanna situation. Även jag har gjort det, då köparen backat på grund av olika saker.

Fridaaaa
0

Jag hade inte avlivat valparna utan helt enkelt haft dem kvar tills dem är sålda eller satt ut på foder:)

Rafflan
2

Ut med dem på blocket för 7.000-8.000 och bara att börja sålla bland dem intresserade för att hitta dem seriösa :)

Jase
0

Svenska kennelklubben har väl valphänvisning, tror att den finns på internet nu för tiden. Vet bara inte vad den kallas för. Sen kan jag tänka mig att det finns någon rasförening för rottweiler, prova att annonsera där.

Karmatarerskanise
2

#26 Håller med om att priser borde vara högre för att ge ett seriöst intryck.

#28 Har TS skrivit att detta är första annonsen dom lägger ut? Inte troligt.

Sen förstår jag inte att en del av er fortsätter tjöta om avlivning. TS har ju skrivit att det inte är ett alternativ, så varför?

[Highonbluetomorrows]
0

#35, Håller helt med. Klart de inte ska säljas för 3000 kronor! Hade de varit över två år och omeriterade hade det varit en annan sak. Men det är knappt att valpar av blandras brukar säljas för 3000..

5000 - MINST. Tycker att 6-7.000 vore alldeles lagom.

IsabelleJ
0

Skrev jag att vi inte la ut annons med en gång? Nej jag tror inte det faktiskt. Du kan ju inte bara ta det för givet sådär. Det var nästan det första vi gjorde! Och vi har lagt ut flera annonser. Vi hade annons på blocket, men den senaste har gått puts väck! Jag vet inte vad som hänt eller hur det har hänt. Men ny annons är ju på gång.

Tack för ditt påpekande om det där med avlivningen. Folk verkar ju helt klart inte fatta när man skriver att man råkade formulera sig lite kasst i huvudinlägget och att avlivning är bortom diskussion!

Tack till övriga er som håller er till trådens syfte, d.v.s. råd och tips, och inte skäll och "idiotförklaringar".

[hyperiion]
0

Nu vet jag ju inte vart i sverge du bor. Men finns det ingen omplacering där? Här finns t ex Hundstallet.se där får du ju inte betalt för valparna men det är väl inte högsta prio just nu

Cassii
2

Hoppas allt går bra och att du hittar fina hem till valparna, vilket du säkert komma göra :)

IsabelleJ
0

Vad vi vet om så finns det inga omplaceringsställen här, men det kan ju faktiskt vara en bra sak att kolla upp för säkerhetsskull!

Kitten86
0

Hade jag haft tiden hade jag definitivt köpt en av dig. Har alltid älskat rottweiler och alltid velat ha en men bara om jag känner till 100% att jag har tiden.

Har ni hunnit kolla in köpahund.se sida via skk? Den är jättebra och lockar till sig en hel del intressenter. Så får ju den potentiella köparen all nödvändig information (mamma, pappa osv) på en gång!
Har ni hört av er till rasklubb osv för hjälp? Sätta upp lappar på lokala hundklubbar etc vore ett alternativ..?

Hoppas verkligen för allas skull att era valpar snart hittar nya hem!

[Tess86]
0

#29 Nej, det är ju inte säkert att man får dem sålda för det, men det är ju kanske, som jag sa, större chans att man får det.

#37 Nej, om man läser hela tråden så ser man att TS inte har skrivit detta. Okej, jag kanske tog för givet att det inte hade lagt ut någon innan eftersom det inte finns någon annons men jag ställde ändå bara en enkel fråga till TS utan att vara otrevlig.

#39 Förlåt för att jag tog förgivet att ni inte hade någon annons ute när det inte fanns någon annons, men jag tycker ändå att jag frågade om det på ett ganska trevligt sätt. Jag har inte använt några hårda ord mot dig eller skrivit att jag tycker att ni gör fel på något sätt. Konstigt att den andra annonsen bara försvann. Nu har ni väl tillräckligt mycket att tänka på ändå men egentligen borde ni klaga hos blocket, för ni har ju betalat dem för att få ha annonsen är och då ska den ju finnas också. Så egentligen borde ni få en ny annons gratis. Men som sagt, förstår om ni inte orkar bråka om det.

[Forest]
3

Oj ja detta är väl lite man får i beräkningen när man tar valpar sen om tiden är fel spelar igentligen ingen större roll tror jag, valpar blir lätt kvar och man får fler hundar kvar än vad man hoppas på. Hoppas allt går bra, då de är reggade skulle jag mer se efter kanske bra fodervärdar/halfoder eller helfoder. 3000kr är jätte billigt o det priset kan avskräcka köpare oxå då de tror det är något fel på dom.

sofiek90
0

Det finns ju flera bruksklubbar i närheten av Gråbo om jag minns fel. Har ni satt upp lappar och pratat med folk på alla?

förutom vovve.net å blocker finns ju t.ex annonser.se och även en annonssida här på iFokus.se som du kan testa att sääta ut annonser på. ridklubbarna kan ju ha ryttare som letar hund, kolla där :)

MVH

Sofie

Fridaaaa
3

Risken är om du säljer dem så billigt som för 3000kr är att fel person köper dem för att dem är billiga.

sofiek90
0

#47 Då gäller det att sålla bort de oseriösa, även om man vill sälja valparna ;)

MVH

Sofie

Fridaaaa
0

#48 Inte så lätt att veta? Vissa kan verka jättebra på besök osv men sedan inte visa sig vara det. visst kan ske med dyra hundar med men större risk med billigare hundar tyvärr.

[Forest]
0

48 oja man kan sålla bort de som verkar skaffa pga priset o inte pga de verkligen vill ha hund o vet vad de skaffar.

jag önskar iaf TS valpar lycka till till hitta bra nya aktiva hem :)

nnicoleee
0

hur går det?

sofiek90
0

Vill också veta hur det gått :)

MVH

Sofie

[Forest]
0

samma här nyfiken och har hållt tummarna för bra hem till dessa sista valpar :)

IsabelleJ
11

Vi har en valp kvar, så nu har vi det inte så kämpigt längre. 
De två andra fick fina hem med folk som haft rottweiler tidigare, så det kändes bra, en av köparna var bekanta till oss som inte bor allt för långt bort, så vi kommer kunna hälsa på honom i framtiden :)

Karmatarerskanise
1

#55 Vad bra. Hoppas dom trivs i sina nya hem Glad

Fridaaaa
1

#55 Vad skönt att det ordnar sig :)

fettmedkevlar
0

#55 Toppen!!

Får jag vara fräck och fråga hur du skrev i annonsen(om du annonserade) samt vad du satte för pris? :)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Maja2
0

Oj va skönt att det verkar ordna sig för er :)

[Forest]
0

Skönt o höra att 2 har nya hem o en bara kvar, ska den stanna kvar nu?

Be-Bopz
0

Hittar inte annonsen, har kanske en kompis som är intresserad.

Ankilika
4

Själv blir jag mest rädd över er som "kan tänka er" att köpa en av valparna utan att ens veta vilka föräldrarna är. *ryser*

Inte för att jag tror att det är dåliga föräldrar så, men det finns mer skit inom rottweilern än vad det finns bra hundar. Men jag kanske är kräsen!

[Forest]
0

62, man ska vara kräsen oxå Flört

Kitten86
0

Absolut skulle jag inte köpa en rottisvalp bara för att den är söt och för att jag kan tänka mig en hund av rasen….
Iaf för min del menade jag att jag skulle kunna tänka mig en valp, men jag skulle också vara kräsen med föräldrar vad gäller härstammning och tester både mentalt och fysiskt.

Pilon
4

Hur gick det för den sista valpen?? :o

IsabelleJ
3

Han bor sen ett tag tillbaka lyckligt hemma hos en familj lite längre upp i landet :)

sofiek90
0

#66 Skönt att det löst sig för alla valparna med nya hem. Har du kontakt med deras nya familjer?

MVH

Sofie

Pilon
0

#66 Aww :)

Pilon
0

#66 nästa gång kanske du kan ta hundarna till veterinären och be om en misstagsparningsspruta som man kan ge hunden. Så slipper du det problemet, fungerar som med dagenefterpiller för människor som haft oskyddad samlag, om jag förstått det rätt :)

Pilon
0

men då måste man fara till veterinären samma dygn har jag för mig. Så det gäller att vara snabb.

russin
0

#70 - abortspruta kan ges klart lgänre tid än så. Många väljer uttraljuda först vid 28-30 dagar för att se om ev tjuvparning gjorts/tagit och ger då abortspruta då. inge problem.

Pilon
0

#71 Aha!

russin
0

Illa stavade jag, men du fattade ändå Skrattande

Ibland skriver jag snabbare än jag tänker….

Pilon
0

#73 hah din felskrivning var inget emot hur mina inlägg kan se ut ibland, man kan ibland säkert tro att mitt tangentbord lever sitt eget lilla liv :P