Erfarenheter av att tejpa öronen
Har en hund på ca 3 år av en ras där man "brukar" tejpa öronen för att dom garanterat ska stå som parabolantenner. Jag orkade inte riktigt fixa med det när han var valp av en massa olika anledningar. Så han har fått tippöron. Men nu har öronen börjat ställa sig upp lite då och då. Speciellt när våran tik löpte.
Det får mig att undra om det verkligen är för sent att tejpa öronen på våran 1 åriga hane, som också är av en ras där man "brukar" tejpa öronen så att dom ska se ut som parabolantenner.
Är det garaneterat för sent att tejpa ettåringens öron, eller kan det finnas en liten chans att dom ställer sig som dom ska med lite tejp så här sent?
På ettåringen skulle jag vilja ha upp öronen för att jg skulle vilja ställa ut honom och då får man nedslag på tippöron. Har inte haft honom länge, annars hade jag tejpat öronen då man "ska"
Vill inte ha några påhopp om örontejpningen. Jag vet redan allt ni kan tänkas vilja informera mig om som är negativt.
minavitas.wix.com/kennel
Jag tror inte alls på tejpning.
jag har jack russells som ju ska ha framåtvippade öron. Min äldsta tejpades då öronen började flaxa, men det ledde bara till att han spännde öronen hela tiden så nör han väl var färdigväxt var öronen ännu fulare!
mellanhunden körde jag med massage och tillskott av c-vitamin när öronen började flaxa och dem la sig tillrätta direkt.
valpen 6 månader gör jag likadant på, han har än så länge rätt bångstyriga öron men jag fortsätter masser och blir dem bra så blir dem ;-) han kommer också ställas ut men om han fick bra bedöming genom att öronen varit tejpade så skulle jag känna mig som en fuskare!
jag tycker det är viktigt att utställning och avel är helt ärlig. hundarna ska bli bedömda på det dem är födda med!!!
Men mina har ju en helt annan typ av öron, jag har ingen erfarenhet alls av att tejpa "upp" öron ;-)
(fast jag tycker all form av korrigering är fel)
Jag ska inte avla på honom, så det blir inte missvisande avel från honom om jag skulle få upp öronen. Möjligen en missvisande avelsutvärdering ifrån kenneln som han kommer ifrån, men min tanke är att gå på inoff eftersom han inte har dte som krävs för att bli champion men jag skulle ändå vilja ha en utvärdering på honom från en dommare.
Att jag vill ha öronen upp på honom är alltså inte enbart för utställningar utan jag tror helt enkelt att han skulle passa bättre i "rätt" öron.
Kan det fungera att börja ge c-vitamin tillskott och massera så här sent? Isf HUR ska man massera och hur länge.
Den eventuella tejpningen är ren estetisk egoism från min sida, det är jag fullt medveten om, men jag skulle aldrig göra det om jag tror att hunden skulle lida av tejpen. Om jag tejpar och det visar sig att han känner obehag så avslutar ag tejpningen och låter hunden vara som han är. Jag vill också tro att jag inte kommer att tejpa tilltänkta avelshundar i framtiden eftersom jag också anser att det ger en felaktig avelsbild.
minavitas.wix.com/kennel
Du kan alltid testa och tejpa, det skadar ju inte!
Det är inte säkert att de ställer sig eftersom han är såpass gammal. Men man vet aldrig!!!
Däremot kommer de inte ställa sig utan tejpning.
Å, vad fin han var! Får jag fråga vad det är för ras?
Fast jag är inte så sugen att fippla med tejpen om det garanterat inte kommer att ge resultat 
Han är nog inte färdigväxt ännu, om det kanske spelar in hur stor chansen för att tejpningen ska funka.
Tack, han är en mexikansk nakenhund
minavitas.wix.com/kennel
Jag tejpade öronen på min chi valp, eftersom hans öron hängde riktigt ordentligt. Det var INTE snyggt, och hade dessutom kunnat orsaka problem senare.
på honom fungerade det utmärkt, han störde sig inte på tejpen eller något sånt.
Jag tycker absolut att det är värt att prova! Det skadar ju inte 
Såhär såg hans öron ut innan tejpning
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Och såhär blev resultatet 
Jag förmodar att du tejpade när han fortfarande var valp? Då fungerar det i regel oftast som det är tänkt. Nu är min hund en unghund på ett år jag misstänker att det kan vara "för sent"
Han var ju riktigt söt med häng öronen :D
minavitas.wix.com/kennel
#4 Chansen är ju mindre än större att de ställer sig upp. Det är egentligen inte så mycket "fifflande" att tejpa. Vill du verkligen ha stå-öron så får du nog testa att tejpa, som sagt det skadar ju inte
Har själv aldrig tejpat. Men har fått tips från en del att man kan spänna upp öronen med lite bomull och lite tejp. Och då kommer blodcirkulationen igång i öronen. Vet inte om det stämmer eller om det är som med kryptokida. Att det finns en massa knep som aldrig fungerar.
Vi har norrbottenspetsar och dom jagar med öronen. Låter dumt va…? Dom använder hörseln och då är det väldigt viktigt att öronen står upp och fungerar som trattar
Men prova vet ja. Det är ju inget som kan göra din hund illa.
Lycka till
Haha jag tyckte att han var jätteful! Ser ut som om han hade pottfrissa !
Uppfödaren (och andra jag pratade med) sa att jag skulle börja tejpa direkt när han var 8 veckor, men jag väntade för att se om de skulle resa sig, så han var närmare 3,5 månader gammal.
Det gick väldigt fort dör hans öron att ställa sig, just pga att han var så ung. På din hund tror jag nog att det skulle gå om de har börjat ställa sig upp av sig själv lite, dom behöver bara hjälp på traven :) Så även om det tar tid så är det ju värt att chansa :)
Det är bara tejpa o prova :) Det är svårt antagligen försent men men vet inte ;) Tror det ska finnas något oxå att ge för få stabilare öron kanske nån som vet lite mer om detta? det kanske kan hjälpa öronen på traven.
Jo det förstår jag ju att det är :P Problemet är ju att jag inte vet hur man ska tejpa så att hunden inte sliter av sig tejpen efter 3 sek, så det blir ganska mycket fifflande för att få rätt teknik, sen när jag väl listat ut hur man gör så är det förmodligen lättare
Det är inte hunden som börjat ställa öronen själv jag funderar på att tejpa utan "lillebrorsan", men tanken att det kanske funkar på lillbrorsan kom för att vuxna hunden helt plötsligt får ståndöron ibland
minavitas.wix.com/kennel
Nu vet jag inte skillnaden på hängöron och ståndöron, men på mina hundar tycker jag att det känns rätt tydligt när öronen "bråskat på sig" ordentligt. Och då tror jag att det är svårt att påverka. Dem borde ju behöva vara rätt mjuka för att vara formbara?
Jag hämtade min valå då han var 4 månader och under den tiden då han var valp hade uppfödaren tejpat lite spontant då och då så dom stod inte riktigt. nu är han 8 månader och jag tejpar än så du kan inte räkna med snabbt resultat utan det tar sin tid tyvärr.
k
Utställningar är en avelsudvärdering o inte en skönhetstävling, hundar som får fina utställningspriser blir efterfrågade i avel o får föra sina gener vidare. Är det då rätt att fuska? Numera är kupering inte tillåtet o alla förfasas vi utav dokumentären "Ett renrasigt helvete", samtidigt vill folk tydligen fortsätta fuska med sina hundars utseende. Örontejping lider hunden knappast av, men vad tillför det aveln?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ett alternativ till att tejpa är att klippa ut en "öronformad" bit av en Duoderm-platta som finns att köpa på apoteket. Det ger örat stadga och luft kommer lättare in i örat. Jag använde mig av Duoderm-plattor när jag tröttnat på att mitt yrväder här hemma alltid lyckades få av sig tejpen.
Ingen större idé att tejpa en 1 åring !
Ska man nu tejpa så bör det ske under tanddbytet, eftersom det är då öronen "floppar".
Prova häftmassa! Dock kan örona "bygga upp" muskler så örat blir ännu starkare toppöron. Tejp fungerar inge vidare på en hund som rör sig hela tiden! Har provat. Särskilt vänligt häst"klister" fungerar utmärkt!