Problem med klor?
hej alla hundmänniskor, jag har precis fått hem en omplaceringshund, en dvärgpinscher, som får panik när man ska klippa klorna på henne, det går bra att pilla på tassarna med händerna å så där, men så fort klosaxen kommer fram får hon panik och sprattlar som ett hej kom och hjälp mig… vad kan man göra för att kunna klippa dom? dom är riktigt långa…
Du får vänja henne sakta men säkert. Bara håll i den några gånger om dagen så att hon inte bara kopplar den till det läskiga med själva kloklippningen. Du kan ju även åka till en veterinär som söver ner henne första gången om du behöver klippa dom väldigt mycket. Men vänj henne vid den sen. Har du provat med att slipa dom?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Ta det lugnt. Har du precis fått hem hunden så låt den boa in sig i lugn och ro innan du börjar med kloklippningen. Koncentrera dig på att få henne att känna sig lugn och trygg i första hand. Så småningom kan du träna henne i att ligga i ditt knä medans du masserar hela kroppen på henne, ben och tassar åxå. Sen kan du börja pilla i tassarna, klämma på klorna … allt utan att ta fram klosaxen. När det går bra, kan du klippa nån klo i taget. Så har jag gjort på mina tre, och det har gått alldeles fantastiskt bra. Nu vet de alla tre att kloklippning är en del av en mysstund :)

Den här artikeln som jag har skrivit är några år gammal nu, men jag vet att den har hjälpt en del hundägare jättemycket: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1639854
Ett alternativ som det står om längst ner i artikeln med, det är att man ju faktiskt kan prova att fila ner klorna istället för att klippa dem, med en hund som är så här livrädd för klotången så kanske det vore det första att prova?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Hon har bott här i snart 2 månader, hon har inga problem med att man tar i tassarna, det är själva tången hon inte tycker om…
#4 Hur gör du när du tränar det?
Min omplacering fick jag börja med att fila ner en liten liten bit i taget.
Nu går det att klippa efter att ha gjort nästan likadant som #3 beskriver i länken.
Efter mycket tålamod och en ny klosax med stoppbricka (så att man inte kan klippa för långt) och som dessutom inte "låter" när man klipper så går det riktigt bra att klippa nu.
Lycka till!
Zabelle
För oss gjorde det stor skillnad att byta klotång och börja träningen på nytt. Med byta klotång menar jag byta modell, i mitt fall från 'sax/avbitare-modell' till en Resco giljotintång, inte bara att köpa en ny klotång av samma modell. Eftersom hunden inte längre var rädd för själva tången, hon visste ju inte vad den kunde göra, så gick det mycket lättare att få henne att acceptera kloklippningen.
Jag började med att vänja henne vid tången och att tången var nära/rörde vid klorna utan att klippa innan jag faktiskt klippte första klon.
Med en giljotintång är det viktigt att tänka på hur man håller tången i handen. Tången ska hållas så att den fasta skänkeln ligger mot tummen/handflatan och den rörliga mot fingrarna. Då ligger det rörliga bladet från klon/hunden och mot dig själv och det är då lättare att se hur mycket man klipper.
Fila med fotfil.