putsar han sig med lera?
Hej, jag undrar om någon har upplevt att hunden tar små lerkokor och i samband med det tuggar på sin päls? Det knastrar mellan tänderna på honom och han tuggar frenetiskt särskilt på sina ben, men även på resten av kroppen. Vad kan det betyda? Han är inte understimulerad. Han har kort päls. Han är snart 12 månader gammal och har gjort så här i minst ett halvt år redan, inte varje dag, men ca var tredje.
Varje gång håller han på i kanske tio minuter och det händer nog oftast när vi kommer in efter att ha varit ute. När jag känner igenom hans mun för att få bort ev grus som fastnat mellan tänderna ser han ut som om han helst vill ha sitt grus kvar. Jag har aldrig hittat något grus, ändå fortsätter det att knastra direkt efter det att jag undersökt honom och då ser han så nöjd ut över att jag inte "lyckats" ta det från honom . En gång hittade jag ett långt människohår vid hans tungrot och då tänkte jag att det inte var grus som knastrade utan hårstrån. Teorin var då att han kanske tuggade på sina egna hårstrån när det inte fanns några långa människohår som kommit fel. Det knastrar dock även när han inte håller på med sin päls. Jag är orolig för att han förstör sina tänder om det är grus och även orolig för varför han blir så besatt av att bita sin päls.
Har någon erfarenheter att dela med sig som liknar dessa?
Tack!
Hmm … jag tycker att det verkar som att han har klåda. Det kan ju låta rätt mycket när de "tuggar" där det kliar.