Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 3475 ggr
Björnidet
2

VARG-BJÖRN-LO-JÄRV

De som vill kan fortsätta med sitt deltagande i debatten om våra rovdjur här. Vad som är absolut förbjudet är att kränka en annan debattör, du får inte anspegla på låga IQ, att skrivaren är korkad och sådant som är direkt riktat och kränkande till den man svarar.

Sedan skall du ta hänsyn till att vissa lever som vegetarian och andra som köttätare vilket är fria val och får inte kränkas för det.

Skriver du ex: att någon debattör är korkad eller har lågt IQ så är du inte bättre själv, tänk på det.

Debatten här skall föras så saklig som det är möjligt och inte sväva ut i periferin om andra saker än om just våra rovdjur och deras beteende mot annat vilt och tamdjur. Skall vi tillåta mer varg än de 150 st som Svenska Jägareförbundet rekomenderat?

Vill du ha ytterliggare information har du en informativ länk på www.vargfakt.se som beskriver berättelser och händelser då det just gäller varg. Självklart finns även andra länkar som ger information om vargens beteende.

Brunbjörnen som vi har i våra skogar är ett annat rovvilt som nu blivit så många att en årlig avskjutning har pågått i ett antal år för att få ner stammen till ett mera hanterligt antal och att de med detta skall fortsatt vara skygga och inte som nu vistas stora delar av sin tid inne i samhällen med att rota i soptunnor m.m.

Här har statsmakterna vaknat för sent och brunbjörnen har blivit allt för många för vad vår natur tål, de har tappat skyggheten i många fall vilket är ett måste för att björnstammen inte skall bli halvtama samhällsstörande djur. En björn är snabbare än man tror och farlig att komma allt för nära vilket en del i vårt Sverige redan fått uppleva.

Tillbaka till vargen, enligt min åsikt så får vi inte låta antalet vargar i Sverige bli så många så att de orsakar skador på hundar eller andra tamdjur, du måste som hundägare kunna ha din hund lös de tider på året som man får det utan att behöva ta risken att den dödas av en varg vilket har hänt flera gånger. Samma sak gäller för och i de områden där tamdjursuppfödning bedrivs, man måste kunna utföra och driva sitt flretag med uppfödning utan att vargen dödar avkommor och vuxna tamdjur. Inhängnad har visat att det inte hjälper, vargen kommer ändå in och begår massakrer på tamdjuren. Hittills har inga stängsel hållit måttet för detta.

Skriv nu ditt inlägg men tänk på att inte kränka din motpart.

Björnidet
0

Det går också bra att lägga in artiklar om andra rovdjur som järv och lodjur, örn och hökfågel, alla rovdjur är självklart ett ämne som kan debatteras.

I tråden "vargdödad boxer"(både början och fortsättning) gick debatten väldigt högt mellan vissa debattörer, här i denna tråd kan den självklart gå lika här men kom ihåg att vara saklig och inte bara komma med tyckanden som man tror är sanning, du måste ha torrt om fötterna för att påstå att detta är sanning.

Jag vet att jag sticker nålen i flera men det är meningen för att få igång debatten.

DesK
1

Detta är ett stort ämne som alla vi som har olika husdjur bör fundera över.  Du har gett bra riktilinjer för vad som gäller i den här tråden Glad Jag tror att mycket av det tyckande som förekommer delvis är beroende av var vi bor. Jag har bott större delen av mitt liv i Stockholm med omgivningar och knappt 10 år i södra Halland och nu sedan drygt 4 år bor jag strax untanför Falun. Jag instämmer med dig att viltbeståndet bör anpassas så att tamboskap inklusive hundar och katter ska kunna vistas i skog och mark under uppsikt av ägaren. Att exempelvis ha en björnstam där de flesta individerna är så orädda att de vandrar runt i tättbebyggt område är helt olämpligt. Här kommer dock ett litet problem, vad betecknar vi som tättbebyggt område? Jag menar vi tar ofta långprommisar i skogarna här i närheten och det händer att vi ser spår av såväl varg som björn, men vi har hittills inte sett några sådana spår på vår tomt. När jag bodde i södra Halland däremot såg jag ofta spår av vildsvin på såväl den egna tomten som ute i skog och mark. För den som inte vet det kan jag tala om att vildsvin ingalunda är ofarliga. Så hur ska vi tänka här? Såväl björn som vildsvin är gott på tallriken, men mindre trevligt att stöta på med bil eller i skog och mark. Det finns således fler aspekter att ta hänsyn till i debatten om våra vilda (rov)djur.

/Désirée

[Doglovers]
4

Fin och trevlig tråd.

Hoppas den får fortsätta såSkrattande

Äldsta grabben flyttade upp till Dalarna och jobbade där som Dräng för några år sedan. Hjälpte till med allt som hade med jordbruk att göra. Ägarna var gamla och behövde hjälp.

Dom var förtvivlade då björnen jagade ut boskapen till skogs. Dom ansökte flera gånger om hjälp för bättre stängsel, men varje gång fick dom till svar att pengarna var slut. En gång tog björnen ett vuxet djur. En tjur faktiskt.

Vargarna gick genom grannbyn mitt på dagen. Sju individer. Inte ett dugg rädda. Dom hade haft väldigt mycket vilt i skogarna omkring det lilla samhället men inte ens en hare såg dom till längre berättade dom.

På en vecka såg grabben 3 björnar. Och när han jobbade i skogen hade björnen varit framme och kollat vad han hade i matsäcken, under tiden han högg ved en bit därifrån.

Tyvärr har rovdjuren ökat extremt kraftigt den senaste tiden. En liten by hade flera björnar som luffsade omkring och byborna gick bara ut om dom var beväpnade. Dom ansökte om skyddsjakt, men fick avslag då kvoten redan var nådd i härjedalen/jämtland. Hur det gick sedan vet jag inte.

#2 Det stämmer nog vad du säger. Hur man tolkar allt beror nog lite på var man bor.

Bodde jag till exempel i storstan och inte hade hund, så skulle jag inte bry mej. För då är det inte mina problem.

Men nu bor jag ute på lansbygden och föder upp jakthundar. Sunda, friska med fin mentalitet. Och för att kunna ta valpar så är kravet jaktmeriter. Och hur ska man kunna meritera en hund med varg inpå knutarnaGråter

Man får kolla upp med grannarna, spåra av vägarna och göra allt för att undvika vargen i mån det går. Ibland skrapar vi vägen dagen innan för att kunna se spårstämplar. Man gör allt som går, men ibland är det inte tillräckligt.

Men nu är det ju inte bara vi som drabbas utan vilka hundägare som helst som vill gå promenader i skogen.

Vildsvin ja, riktigt läskiga. Har tre grabbar och alla jagar. Många ringer till dom och vill att dom ska skjuta bort lite gris hos dom. Många äldre jägare vill inte ge sej på den jakten då dom har för dålig erfarenhet tycker dom. Och det är ju klokt tänkt. Ena grabben blev kallad till en gård där kvinnan i huset inte vågar gå ut då sugga och flera kultingar håller till mitt på gården och ha bo under en loge. Och en granne fick en hel vall upplöjd härom natten. Tyvärr var det fel åker som skulle plöjas, annars hade han ju fått lite hjälpFlört

Grabbarna skjuter vildsvin varje vecka.

Björnidet
3

#2.

Jag håller med om att dett är ett stort ämne detta med rovdjur för att inte säga ett hett ämne, många som tror sig veta har debatterat om detta i en annan tråd och med all respekt så måste man ju få tycka vad man vill men tyckandet blir aldrig sanning, detta var det svårt att få fram med förståelse för i den andra tråden.

Visst har du rätt i detta och vildsvin kan bli mycket farliga för de kommer med sån stor fart då de anfaller.

Själv var jag och en kompis ute på MC i Roslagen, vi körde efter små vägar och vipps så hoppade det upp fem st små kultingar framför oss, kompisen bromsade och då startade den sjätte som höll på att springa rakt in i bakhjulet på mon kompis hoj. jälv låg jag c:a 20-25 meter bakom och såg allt. Jag stannade upp vid sidan om min kompis och frågade jasså du, du har blivi grisbonde på gamla dar,he he. När vi tittade ner mot det ställe som kultingarna stack så vi en stor sugga komma med en jäkla fart mot oss och eftersom vi hade hojarna igång var det bara att dra iväg. Man vet aldrig vad som skulle ha hänt om vi stannat jag vill inte heller veta det.

Då det gäller björn har vi haft en björnhona med två ungar så nära som utanför sovriumsfönstret på morgonen, vi såg hur de välte soptunnan  i sitt matsök och trots att jag skrek åt björnarna så brydde de sig inte, efter tio femton minuter masade de iväg mot en äng vi har nedanför huset, denna gång blev ingen skadad av björnen men jag är säker på att om jag gått ut så hade jag varit illa till.

Med detta i tanken så har björnstammen vuxit sig för stor så att de tappat respekten för människan vilket är mycket olyckligt och farligt, jag vill inte tänka på vad som hade hänt om ett barn kommit på väg till skolan just då.

Vargens spår eller lämningar av halvdöda djur har vi i jaktlaget stött på ett antal gånger men lyckligtvis så har det inte hänt så ofta som det gör i Värmland och Dalarna. Om du bor i Falun så bor du ju i ett vargområde där de haft problem med att vargen rivit ett flertal tamdjur, jag vet inte hur myndigheterna aggerar där men misstänker att det blir större avskjutning i de vargtätaste länen nästa år.

Beträffande köttet på tallriken då håller jag med, både Vildsvin och Björn smakar alldeles utmärkt och det är klart att vi skall fortsätta med att äta det.

Björnidet
2

#3 Ja visst får vi hoppas att vi slipper påhopp av personer som kränker de som skriver inläggen, det är ju inte meingen att så ska vara det är ju rovdjuren vi debatterar.

Björnen är som du vet en skicklig jägare, att han tar en vuxen älgoxe är lätt som en plätt. vi har också hittat en älg som var slagen av björn så sent som förra året, älgen var en kviga som gått och betat i kanterna av några ängar inte långt från en av jaktlagets medlems hus, en dag så hittade han kvigan nerdragen i ett dike med ris och mossa över, där fanns massor med björnspår och spillning som talade sitt tydliga språk.

Vargen däremot är nog svårare att skydda sig mot om du vill ha hunden ifred på en promenad eller under träning, vargen är listig och känner vittring lång väg så man kan säga att han vet var du går med hunden.

Enligt min mening så skall jag kunna ha mina hundar lösa då det inte är förbjudet enligt jaktlagen, speciellt om jag har jakthundar så behöver dom vara lösa för att kunna läsa av de områden du går genom.

Har man en pekingeser eller en vanlig sällskapshund kan ju sittuationen vara en annan för den hunden kanske inte är van att få springa lös vid promenader och framför allt den jagar inte.

Vi alla som är jakthundsägare vet vad du beskriver med träning av hundar för jaktmeriter och jag kan förstå att det är ett he--vete att få sina hundar skrämda för livet av varg i sitt sök efter ett vilt.

De som bor i staden eller annan tätort och har sällskapshundar har nog svårt för att förstå vad det egntligen blir för problem med varg i områden där du tränar dina hundar och jag hoppas att du slipper hitta din ögonsten liggande halvt död efter ett vargangrepp.

Här där jag bor har vi inga vildsvin i markerna, troligen är det väl för kallt här på vintrarna men kanske om en tjugi år så finns dom. Hur långt upp i landet de har spritt sig har jag ingen information om, vet du det.

Du har fullkomligt rätt med att om man bor i en storstad då drabbas man inte och behöver inte bry sig om hur vi på landsbygden har det med rovdjur som dräper våra hundar och andra tamdjur, de får som sagt inga ekonomiska förluster av vad rovdjuren ställer till med och därmed ointressant för dom.

Vad jag inte kan förstå är att de som sitter i Stockholm och inte har minsta kontakt med våra rovdjur skall vara dom som bestämmer hur vi på landsbygden som drabbas skall ha det, man önskar många gånger att de skulle sättas ut mitt i ett vargrevir utan bössa ett tag för att själv få känna hur det är. Jag tror nog att de skulle fly från stället rätt snabbt.

Hela tiden snackas det om forskning hit och dit, vilken forskning då och var har dom utfört den? Jag tror att sanningen kommer nog fram en dag, då vi i detta landet blivit drabbade på samma sätt som i de länder där det bevisligen finns för mycket varg det är bara synd att "sent skall syndarn vakna" på samma sätt som skett med björnen,lodjuret,älgen m.fl.

Björnidet
0

#2.

Jag läste igenom ditt inlägg igen och såg då frågan om vad vi skall se som samhälle,  vad jag menat är att det kan vara byar på landsbygden likväl små samhällen och då oftast i anslutning till skogspartier.

Björnar,vargar och andra rovdjur skall inte vara så orädda att de trampar runt i byarna och skrämmer befolkningen vilket har hänt.

Det har också förekommit att två björnar höll sig i flera dagar i en by några mil söder om Luleå där de rotade i soptunnor. På c:a 20 meters avstånd stod publik som kom i strida strömmar dit för att se björnarna, publikens beteende var både dumdristiskt och att de utsatte sig för en mycket stor fara med att öppet stå och fotografera björnarna vid soptunnorna. Det hade bara behövts att något hade stört björnarna då hade de anfallit. Bägge björnarna var unga c:a 2 åriga djur som avlivades av polisen för att de inte var skygga nog.

DesK
1

Med all respekt för att detta förekommer skulle jag vilja veta hur ofta det förekommer och om det kan anses som ett stort problem? Naturligtvis är jag medveten om att det i utsatta områden är ett stort problem.

/Désirée

Björnidet
1

Om du menar detta med att vi får se speciellt björnen inne i byarna så förekommer det flera gånger under sommaren, däremot varg är inte ofta förkommande här i norrbotten utan då får man söka sig till Dalarna och Värmland som har fasta stammar i olika revir.Lodjur är också vanligare där i Dalarna än här och hur mycket björn som finns vet de på Svenska Jägareförbundet i Falun.

Vi i Norrbotten har ingen fast stam av varg ännu, de som vi sett har vandrat till sydligare län i Sverige och samlats där.Björn har vi gott om liksom järv, enstaka lodjur har vi spårat också

Då det gäller rovdjurens antal och få veta var de mest förekommer runt där du bor skulle du söka kontakt med Svenska Jägareförbundet i Falun 023-18125 de vet säkert hur det ser ut i ditt område.

Skall du ut i skog och mark rekomenderar jag att du hör dig för före du går ut för att slippa problem, man kan aldrig garantera att du inte stöter på något rovdjur ändå, men det är bäst att veta hur ditt område ser ut, kanske finns där områden som inte har revir av varg, kom bara ihåg att vargreviren är oftast väldigt stora och hur det vet jaktföreningen.

/////////////////////////////////

Björnen skall nu ha gått ur idet enligt bondepraktikan:

Tubertiusdagen den 14 april är den dag då björnen lämnar idet i alla fall här i norr och enligt bondepraktikan. Redan har björn synts i trakten av Piteå vilket talar för att nu har nallen vaknat.

Björnidet
1

Måste inflika att regeringen gav licens för x-antal vargar förra året vilka också sköts av jägare.

Tidningarna var snabba på att publicera smaskiga bilder på fällda vargar vilket det blev en storm i ett vattenglas om. Det värsta är att de som skjutit vargarna och i vissa fall deras familjer blev hotade av obetänksamma personer som självklart var anonyma.

Om de som var emot jakten bara det minsta satte sig in i varför vargarna skulle skjutas hade dom kanske förstått lite ändå, nu blev det inte så utan det blev hot och trakasserier i stället på jägarna som gratis ställde upp och jagade dessa vargar som skulle bort.

Jag hoppas att detta inte upprepar sig för att vi skall ha klart för oss att det kommer att bli fler vargar som faller för jägarnas vapen och det måste även de som vill ha mer varg acceptera.

Det är inte jägaren själv som bestämmer om och hur vi skall jaga varg, det är vår demokratiskt valda regering som bestämmer det, därför är påhopp på jägaren som utför uppdraget av regeringen helt oskyldig och skall inte belastas för det.

Björnidet
0

Vart tog alla inläggsskrivare vägen? Har ni inga tankar om om vi skall ha mer än de 150 vargar som Svenska jägareförbundet rekomenderat?Är ni plötsligt inte intresserade av frågan? Häng med i debatten vetja.

Magrat
8

Jag tror att de flesta inte är intresserad av en debatt där man bara står och stampar på ett och samma ställe. Dessutom har inte din attityd till människor som inte lever i närheten av varg eller jägare varit särskilt rolig läsning.

De flesta tröttnar när ett ämne har stötts i två trådar och inte leder någonvart för endera part. Du blir frustrerad över att din motdebattör inte köper dina argument och samtidigt har du din motdebattör som blir frustrerad över att du inte lyssnar på deras argument. Den här debatten är egentligen en ickedebatt då den inte går ut på att diskutera på ett sakligt sätt och lyssna på sin motpart och ta till sig av varandras argument. Istället blir det till slut en otrevligare och otrevligare ton allt eftersom alla blir trötta på de oändliga upprepningarna som inte leder någonvart.

De flesta har förstått att det finns människor på forumet som inte vill ha en stor vargstam, medans andra personer vill ha en större stam.

För den här tråden är inte skriven för att diskutera våra främsta rovdjur, utan en ytterliggare Vargens vara eller ickevara.

Jag tror (OBS Jag tror) att många tröttnar. Redan nu när jag läser är inte min åsikt i frågan lika relevant, för jag är bosatt i Stockholm med mina "sällskapshundar", och bor inte i de Värmländska skogarna med vargen som är så nära att den sover under sängen på natten. Detta trots att jag är uppväxt med jägare omkring mig och spenderat större delen av livet i skogen.

Människor tröttnar.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Pilon
0

jag tror en del ligger i det #11 skriver men sen att kanske man som TS inte ska skriva så jättemycket själv för än andra har börjat skriva en massa och angagaret sig, för vissa kanske bara inte orkar läsa så mycket, är bra o tänka på :)

Sen kanske det är så att vissa inte har velat delta för att dom inte får vara elaka, och slänga in påhopp o såna sär saker :-) "äsch då får det vara, om jag inte får vara elak" ;)

men jag kan trots detta säga att jag har läst allt du skrivit och andra här skrivit och faktiskt fått en bättre uppfattning om hur folk där det finns varg och björn har det och kanske inte tycker riktigt lika mycket syn dom vargen som jag gjorde tidigare.

Men det jag störa mig på när jag ser bilder med skjuta vargar är sen hur dom behandlas, att man står och tar trofebilder med dom och är glad och sånt, sånt stör jag mig på, stör mig även på när någon tar trofe bilder tillsammans med andra skjuta djur också. Men speciellt tycker jag det är fel att göra så med vargen faktiskt, just för att dom ändå är så nära beslöktade hunden.

För mig är det som att skjuta en hund som springer ute i skogen och sen ta en trofebild tillsammans med den.

Tänk om en veterinär skulle ta en trofebild tillsammans med en just avlivad hund och lägga upp det på sin blogg. Ojojoj sån konkurs den kliniken skulle gå i sen då… :P 

Jag har aldrig riktigt förstått detdär med att jägare skiljer så pass mycket på hund och varg.

Att skjuta eller avliva varg är helt okej tycker jag, men sen ska man behandla den med respeket.
Jag blev så förbannad när jag såg nått klipp på youtube där ett par unga jägare just skjutit en räv och sen står och skrattar över det och den ena jägaren sparkar räven i skallen(ganska hårt) för o se om den verkligen är död eller inte. Hur tänker man som jägare egentligen. Skrev nån kommentar till klippet och det var fler som höll med mig där, så det är inte bara jag som reagerar på sådan respektlöshet.

Pilon
0

ja det kanske inte är riktigt samma sak som en hund som springer lös i skogen, men du kanske förstår hur jag menar :)

Björnidet
1

#11.

Tråkigt nog så måste jag upplysa dig om att det finns debattörer som envist håller sin linje som den rätta fastän det är tvärtom, dessa debattörer måste besvaras med hur det i verkligheten förhåller sig, tar då inte den envise debattören det till sig då fastnar debatten.

Vad som blivit och kan bli helt fel är just det att ingen ger sig, okunniga debattörer tycker att de har rätt utan att kunna bevisa det. Med den långa erfarenhet av jakt, vilt och viltvård en del besitter så vill jag påstå att det är dom som blir svåra att slå på fingrarna i en debatt, man måste ta till sig att kanske man har fel och gör man inte det då blir debatten fylld av osanningar som i den debatten om "vargdödad boxer". Beskrev någon hur det verkligen förhåller sig då blev vederbörande hånad.

Vad som ytterligare gick fel var att "alias Moa" gick till personligt andrepp mot mig bara för att hon inte kunde bevisa att hennes utsago var den rätta,när jag efterlyste sanningsenliga neutrala länkar så fick jag länkar till de som inte vill ta ansvar för vår natur och de vilda djur vi har i landet, jag vill påstå att det var en uppdiktad saga och den kom från en drömvärld hur det skulle kunna se ut om vi inte hade djur som kallades för rovdjur och alla dom var snälla och kramgoa, de ställde aldrig till med trassel för ortbefolkningar m.m. Hela tiden var det hennes motpart som gjorde fel och vad de än skrev så var det fel och osanningar vilket inte fanns belägg för.

Självklart blir det så när en debattör känner att nu har jag inga mer sagor att berätta då hoppar hen av eller som i vargdödad boxer tråden där hen räddades av att tråden stängdes vilket var synd och då hen inte har mer att ge i debatten avstår hen från att deltaga

Vi var där minst två debattörer som gick emot de felaktigheter som beskrevs där och fick då veta att man hade lågt IQ och att man var korkad m.m.Den typen av påhopp och kränkningar anser jag inte höra hemma i debatter om så allvarliga saker som vår natur och vårt vilt. De måste själva ransaka sig och fråga sig om det är de själva som lider av åkommor som att vara korkad eller ha lågt IQ innan man säger sådant om andra.

Självklart är det också att storstadsbor som inte lever sitt liv i och nära naturen inte kan få samma erfarehet som den som lever där, annat vore ytterst märkligt. Det går inte att bara läsa sig till hur ett rovdjur ser ut och vad dom äter för att sedan tro att man blivit specialist på just dom djuren, erfarenheten smäller betydligt högre.Det är inte heller särskilt högt förtroende för kunskap om djur och natur hos den som sitter på ett bankkontor i stora staden, kunskap om rovdjur skaffar man sig på plats för det tar lång tid och inte i ett kontor.

I den länk som ovan hänvisats till finns folks berättelser hur de har det på landsbygden där vargen är överbefolkad,de har en population som växer med rasande fart och de som får ta stöten är de som lever nära och i naturen, detta kan aldrig en storstadsbo sätta sig in i om de inte dels kan ta till sig den information som beskrivs och dels blundar bara för att de tycker vargen är ett sött djur som måste få vara ifred, följderna det får landsbygdsbefolkningen ta hand om.

"12.

Detta med trofé är ett kvitto på att man lyckats fälla eller fånga ett djur vilket som. Du har säkert sett bilder eller filmer på hur storfiskaren visar upp sin stora gädda på en bild, det är också en trofè. Visst kan jag hålla med om att vissa överdriver och gör dumheter vid sina jaktkap vilket är onödigt och det retar folk.En avlivad hund kan jag inte se att det är en trofé, det är ju bara en sorglig händelse i familjen.

För att delta i en debatt bör man veta vad motparten skrivit innan man ger denne kritik och ger sig in i debatten. Det finns folk som skriver på sådant sätt att texten blir svår att förstå och därför kan de få fel svar.Vissa inlägg som detta blir långa då det är en lång fråga innan men för att förstå måste man läsa hela inlägget.(läs svaret till #11).

Visst är vargen ett hunddjur men den är vild och är mycket svår att tämja, folk har försökt men med dåligt resultat och flera har blivit rejält bitna och skadade av sina vargar.Det finns hundraser som också är mycket aggresiva men de har jag inte tänkt diskutera här då de inte lever i vilt tillstånd.Hunden är ju människans bästa vän och skall så förbli, du ser ju så många som har hundar och bär dom som en katt alltid ute på stan,söta och goa är de men kan vara ettriga ibland.

Jag poängterar att detta med att vara elak och skriva med ironi är en sak men att direkt angripa en motdebattör med kränkande uttalande likt det i förra tråden är inte acceptaqbelt i en debatt. Det är bara dumt ,obehärskat och okunnigt att uttrycka sig i kränkningar vilket jag inte vill att vi skall använda i denna tråd.

Måste folk skriva och kränka någon så får dom välja en annan tråd för här är det inte tillåtet, en sådan gång får sajtvärden rycka in och ta bort inlägget.

Magrat
3

#14 Och där gör du om precis samma misstag som tidigare: Jag och de som delar min uppfattning är de som har rätt ingen annan, även om du inte vet bakgrunden eller vad de har för kunskaper har rätt, sålänge de inte håller med dig.

Man påstår felaktigheter, om man inte håller med dig, eller litar på dina källor, man är inte lika kunnig om man inte jagat sedan barnsben. Ser du inte själv hur absurt det framstår?

Jag har full förstålse för att man väljer att avstå en debatt, det handlar inte om att någon "känner sig besegrad", människor ger upp när de ständigt får höra att de kan minsann inte ha rätt, för de delar inte din uppfattning.

Tycker du att det är en viktig debatt så bör du föra den på ett helt annat sätt, för så som man bemöter andra blir man själv bemött. Diskuterar du på en bra nivå där du respekterar andras åsikter så lär andra göra detsamma, rötägg finns alltid. Jag köper inte att du säger att alla andra säger saker som du tycker är fel, bara för att de inte jagat i hela sitt liv. För det är minst lika kränkande att du indirekt idiotförklarar andra för att de inte delar din uppfattning och inte tänker ändra sig.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Doglovers]
4

Hmm, jag är varken för eller emot rovdjur. Då jag är väldigt intresserad av natur och fotograferar många djur så när som på dagligen.

Men man ser väldigt många baksidor tyvärr. Rovdjuren är otroligt vackra, men när man har en varg sittandes i skogen ett par hundra meter ifrån huset och ylar, så vågar jag faktiskt inte gå ut och rasta mina hundar. Jag kopplar hundarna vid kvällskissningen när dom bara går 2 meter från dörren. Dom är alltid kopplade i och för sej. Man vet att vargen tidigare gått på en hund som låg ihop tråcklad på djursjukhuset. Strömsund var för några år sedan världens mest björnrika område.

#12 Det du skriver om Trofeèr gör mej ont. Jag har alltid lärt mina barn sedan barnsben att behandla det skjutna viltet med respekt, så där håller jag med dej av hela mitt hjärta. Och det har dom tagit till sej. Inget slit och släng. När dom var små kunde dom peta lite i ögonen och kolla tänderna med mera, men det var mer i undersökningssyfte. Jag fotograferar väldigt många byten. Och kravet är att det ska se snyggt ut. Viltet ska vara "vilande" fint på ett snyggt ställe. Inte ligga i en blodpöl med räntan=maginnehåll liggandes bredvid. Blod blir det alltid på en skottplats, men man flyttar viltet lite då. I danmark har dom tackseder där dom tackar viltet när jaktdagen är slut. I öst lägger dom in en kvist i munnen på det fällda viltet som en sista måltid. I många länder hissar dom flaggan för viltet. I ett land (vet ej vilket) så ska man slå vildsvinsjägaren med ris i baken. En cermoni som gör att vildsvinet får sin hämd. Cermonier för viltet kommer mer och mer hit  också. Och det gillas av väldigt många.

Då dom jagade varg i ett revir en bit härifrån, så visade dom bilder på vargen då jägarna brutit granris och lagt vargen på. Det kallar jag respekt.

TS Om du kan, så skriv lite kortare inlägg. Jag vet, när man skriver rasar det bara iväg. Det blir likadant för mejObestämd

Men det kanske är fler som läser dom då.

[Driva]
3

Jag tyckte det var väldigt intressant när jag besökte vancouver, kanada, och där har de lås på sina soptunnor, och de sätter upp skyltar när de har varit "bear sightsing" så man kan undvika den vägen.

Detta var alltså i en tätort till vancouver (svårt att jämföra med sverige eftersom de är så mycket fler i vancouver, men kanske danderyd till stockholm).

De hade dessuom prärievarg (tror ja det är iaf) som strök omkring och det var väldigt mycket lappar om saknade katter….

Där var det ingen som skrek om att man skulle skjuta av björnar och vargar, utan det var så det var, man tittade två gånger innan man gick ut i trädgården på morgonen, och undvek vägar där man sett björnar ett par dagar.

Och detta var som sagt i tätorten.

Jag säger inte att Sverige behöver ha en sån liberalsyn på rovdjur,, men det var väldigt intressant kontrast till sverige.

bambiiii
0

Uraäkta mig

Är det någon här som kan förklara vad tråden handlar om…har läst den nu men fattar inget!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

db-2
3

Det är den här typen av uttalanden som gör att ingen engagerar sig. Du har i 2 trådar fått reda på vad som är FAKTA dvs i stort sett allting som är motsatsen till din favorit länk. Men POLLETTEN TRILLAR INTE NER!

Redigerat av Medarbetare..

[Moa-]
5

Björnidet; första och sista inlägget för mig i denna ”debatt”. En debatt där du startar genom att tala om att du har rätt och alla som inte håller med dig ha fel, är inte en debatt. Jag har aldrig sagt att någon har lågt IQ, det jag skrev var direkt citerat ” Björnidet; nej, jag vill bara bryta in och tala om att du bör ha ett extremt lågt IQ och låg läskunnighet för att tolka Indra-bus inlägg som rasistiska.” Att antyda att någon skulle har rasistiska åsikter utan att ha belägg för detta är enligt mig djupt kränkande, om du väljer att ta åt dig och vill läsa missvisande så är det upp till dig.

Källor har jag gett dig flera. Kan ta dem åter igen:
Jag anser inte att vargfakta.se är en faktasida som ger en nyanserad bild, eller en faktasida överhuvudtaget utan snarare en propagandasida. Skall den tvånget läsas så bör den läsas tillsammans med två alternativa sidor med fakta, Svenska Rovdjursföreningen och Vargreviret. Ingen av sidorna är 100 % objektiva, däremot har det ett brett faktastöd för sina åsikter och är ett bra ställe att hämta relevantstatistik ifrån, de har källor på det som de presenterar (tillskillnad ifrån vargfakta som innehåller mycket godtyckligt tyckande).

Det du vill kalla för mångårig erfarenhet är i denna form av debatt ej att anse som källa då den ej kan beläggas och ej är relevant, den speglar helt enkelt dina egna åsikter om hur det ev. är nu och hur det ev. varit tidigare. Alla vi andra har erfarenheter och åsikter som är exakt lika viktiga och korrekta som dina, detta är något som du bör lära dig att acceptera.

Du hävdar om och om igen ”150 vargar, 150 vargar”, fortfarande har ingen uträkning påvisats, inga källor presenterats så enligt mig och alla andra källkritiska läsare så framstår det som en godtycklig åsikt som diskuterats fram under en kafferast.

Jag har kommit fram till att debattera med dig inte ger något då du inte kan försöka se saker ur andra synviklar eller bredda ditt perspektiv, därför tänker jag inte ge mig in i ”debatten” igen. Dock ogillar jag starkt att du lägger ord i munnen på mig och hävdar att jag skrivit saker som ej stämmer. Det är fritt för er andra att läsa originalinlägget i den ursprungliga tråden.

Björnidet
3

Magrat.

Du påstår att du och ni andra har rätt om de inte håller med mig, rätt i vaddå?

Nej, jag känner inte till den bakgrund som alla har, vad man kunnat läsa ut av de inlägg som gjorts har de stött sig på statistik som finns i länken svenska rovdjursföreningen och vargreviret.

Samma typ av undersökningar hade gjorts på 60 och 70 talet om älg där de kom fram till att många fler älgar kunde finnas i våra skogar,det beslut som regeringen då tog blev ödesdiger för många som körde ihjäl sig vid älgkrockar( som var mer sällsynta före) och alla de skogsägare inte minst dåvarande domänverket gjorde stora förluster p.g.a. de skador som älgen gjorde. En stor avskjutning blev det på 80 talets slut och in på 90 talet för att få älgstammen mer lämplig o storlek, problem finns ännu av detta dumma beslut.

Samma sak hat hänt med björnstammen, i vissa områden är den alldeles för stor och björnen har tappat skyggheten för människan i många fall.

Om vi skulle godta att vargstammen skulle få föryngra sig fritt vilket du och fler med dig vill då kommer vi att få stora problem här i Sverige också.

Eftersom det inte finns så mycket skrivet om just vargskador och hur de angriper folk,tamdjur i hägn och hundar så har vi ingen annan länk att titta på än just vargreviret. De länkar jag nämnt ovan har ju bara statistik vilket insatta utredare inom viltundersökningar inte anser vara den säkraste källan.

I något inlägg skrev jag om detta med statistik och vad det är, det finns tre riktiga lögner det är lögn, förbannad lögn och statistik. Statistik går att förvanska precis som utredaren vill därför är den inte en säker källa.

Jag vidhåller att en som vistats i naturen han har jagat och gjort annat där i hela sitt liv har mer erfarenhet än den som sitter bakom ett skrivbord i storstan, det får du sedan tolka som du vill.Kom bara ihåg att jag idiotförklarar ingen, absolut ingen men jag försöker informera om hur det är och hur farhågorna är hur det kan bli.

Märkligt är att det finns folk som inte tror på de som drabbats av angrepp bara för att dom själva inte har blivit det och det gör mig bekymrad.

Björnidet
0

I ovanstående inlägg skrev jag FEL!!! jag skrev att det fanns ingen annan länk än vargreviret vilket var fel,fel,fel.Den länk som jag skulle hänvisa till är vargfakta och inget annat. Om du läser där skall du komma ihåg att vad som skrivs är det som hänt i verkligheten och inte statistik.

Björnidet
2

Moa.

Du upprepar dig igen, jag trodde att du kunde i alla fall be om ursäkt för ditt påhopp. Din tolkning var i ditt uttryck att jag måst ha ett mycket lågt IQ och läsförståelse som inte uppfattade vad intra-bus skrev. Varifrån fick du den tolkningen.

Jag har säkert inte sämre IQ än vad du har och då är vi rätt lika eller hur. Att göra anspeglingar på att ens IQ är lågt är att gå över gränsen för vad som jag kan tillåta i denna tråd och respekterar du inte det då bör du inte heller skriva här.Kränkande uttryck behöver inte upprepas och använda det som en ursäkt för att man trampat i klaveret.

Björnidet
3

# 16 doglovers.

Ja jag vet att det bara rinner iväg med text, det är inte lätt att hålla igen må du tro och jag skulle kunna skriva här flera sidor om vargens vara eller icke vara.

Nu är det så att vi har fasta stammar med varg i landet och det får vi acceptera, de skall också ha en plats i vårt samhälle. Problemet är som du säkert förstått av mitt skrivande detta med att vi inte kan släppa vargföryngringen utan kontroll, vi skulle då få för många löss i pälsen så småningom, skulle det hända vem blir det då som skall ta hand om avskjutningen, jo jägarna och därigenom få spe av befolkningen som inte gillar jakt på varg.

Enligt min mening skall man inte behöva vara rädd om sina husdjur överhuvudtaget, den vilda stammen av rov måste hållas nere så att vi slipper problem med dem.

Maja2
1

#24 Var går gränsen för stammen av rov, för att man inte ska behöva ha problem med att man är rädd om sina husdjur? Försvinner de problemen vid en viss stamstorlek?

db-2
4

Björnidet jag ger det ett sista försök genom att visa hur snuttifierat du resonerar/tänker vilket hela tiden leder till dina felslut.

Fler älgolyckor från mitten av -70 talet = sant. Orsak - fler älgar (enligt dig). Tyvärr är det bara en av många faktorer. Exempel på andra faktorer är; fler bilar + fler körda antal km/bil, ökad hastighet, utbyggt vägnät.

Det ovanstående är bara ett (av många exempel) på hur katastrofalt felaktigt och snävt du resonerar. Men som sagt:

& nu ska jag leva som jag lär..

Redigerat av Medarbetare..

Magrat
6

Men herre min je..

Jag upprepar: Du behöver inte anse att jag har rätt MEN om du vill ha en debatt får du ju förtusan acceptera att andra inte delar din uppfattning. Vad du påstår i ditt inlägg är ju enbart den metod du använder dig av själv, nämligen "Jag har rätt och alla som inte tycker precis som jag har fel". Jag tror inte det är något fel på din läsförtståelse, däremot rekomenderar jag att du tar och läser om texterna när det går för fort första gången, för du har uppenbarligen inte tagit in ett ord av vad jag skriver. Selektiv läsning är ingen vidare grej att göra när man diskuterar med någon över internet.

Jag rekommenderar att du ser över dina inlägg och faktiskt funderar över vad du själv skriver, för inläggen bara skriker dubbelmoral lång väg. Du kan anse dig ha hur rätt du vill och jag accepterar att det är så du tycker, men då får du faktiskt själv respektera andras åsikter och ställningstagande. För det ser inte särskilt snyggt ut när man, som du tyvärr gör, kastar sten i ett glashus.

Vill du diskutera får du låta bli att kränka dina meningsmotståndare och sen skrika högt när du blir bemött på samma sätt tillbaka. Vi har nog alla förstått din ståndpunkt, men man vinner som sagt inga sympatier genom att föra en diskussion på sättet du gör. Jag förstår att ingen vill debattera frågan med dig, du tycker ju att andra inte har lika stor rätt, om ens någon, till en åsikt (sålänge den inte stämmer överrens med din bild) för att de inte har jagat och bor i vargtätaste område.

Om du släpper attityden och faktiskt börjar lyssna på andra, kanske människor vill debattera just sakfrågan du intressear dig för istället för att diskutera sättet du för en debatt på. Och att lyssna på andra betyder inte att du måste hålla med, men det är så otroligt respektlöst att säga åt alla andra att "ni har fel för att jag har rätt". Det är inget vinnande argument, subjektiv fakta är inget vinnande agument, det är personliga åsikter som du har och delar med andra, precis som dina meningsmotståndare. Och alla, precis varenda person, har rätt till sin egen åsikt trots att du tycker det är käpprätt åt skogen fel. Skärp till ditt sätt att skriva så kanske andra vill diskutera och inte håller sig undan för att du säger att de inte ha någon rätt till sin åsikt sålänge den inte är delad av dig.

Björnidet
1

#26 db-2.

Självklart så respekterar jag andras åsikt för utan den blir det ju ingen debatt, debatt har man för att föra fram just sin egen åsikt och den kan ju och ser ju väldigt olika ut.Jag har inte mig veterligen sagt att de som inte tycker som jag har fel, vad jag sagt att en jägare med hela livet i skogen med både jakt och viltvård i övrigt är mer erfaren och där är skillnaden.

Du påstår att jag alltid anser mig har "rätt" i mina inlägg, det är ju en sanning med modifikation just därför att det är min åsikt som jag framför och inget annat. Däremot så tror jag på det folk som blivit utsatta för att rovdjuren blivit för många dels av deras berättelse och dels av min egen erfarenhet efter c:a 50 år som jägare och skogsman.

Berättelser får du på varfakta.se och statistik på Svenska rovdjursföreningen.se. I mina ögon och då man lever i verkligheten så är statistik mycket missvisande medan en berättelse av den som utsats för rovdjursangrepp har mer innehåll för den som inte vet vad det handlar om.Svårare än så är det inte.

Vet du inte att vi fick en expolsion av älgstammen i slutet av 70 talet och hela 80 talet som gav våldsamma antal älgar över i stort sett hela Sverige, hur mycket som helst finns att läsa om detta. Eftersom vi som jagade då också vet hur det var så behöver jag inte gå närmare in på den frågan.

Viiserligen så var det en ökning av antalet fordon i landet men orsaken var inte det utan att älgstammen blev för stor.Samma sak befarar jag kan hända med andra rovdjur som får föröka sig fritt, björnen har redan passerat gränsen och blivi för många.

Vad som redan gått fel i denna tråd är att det diskuteras hur man lägger fram  sina ord och att det är hela tiden ett angrepp på en då man skriver om vargen eller annat rov. Vi måste kunna städa upp tråden med att inte gå till angrepp mot någon oavsett vem och hålla oss till saklig debatt och inget annat.

Alla dessa påhopp om Troll och IQ m.m har poppat upp efter det att jag står för att antalet vargar inte bör överstiga 150 st i landet och skrivit det, då vaknade helt plötsligt flera stycken som läst Rovdjursföreningens statistik och deras åsikter för att föra fram det som en sanning vilket är helt åt skogen. Varken Svenska Rovdjursföreningen eller länken vargreviret redovisar fakta över vad som skulle hända om antalet blir för många och det är just det jag debatterar. Jag bryr mig inte om hur ni skriver och själklart än en gång, får ni skriva ut Er åsikt bara det inte går över till angrepp på den som skrivit inlägg här.

Supjektiv eller objektiv fakta finns inte i detta land att läsa om men som jag sagt tidigare så finns det verklighetsberättelser att läsa ifrån länder där vargstammar växt sig för stora. Någon skillnad blir det inte i Sverige än vad det är på andra ställen i världen. Varg är varg oavsett vart den lever.

indra-bus
5

Ja skulle bara vilja säga att jag står för min åsikt!

Jag kommer inte att ändra mig!!

Jag bor i VÄRMLAND på lands bydgen. Mina grannar är jägare o jag är vegan.

Men varken jag eller dem tvingar på någon annan sin åsikt.

Fortsätt att skräma folk för varg ni. Men de flästa går inte på de. Att doglovers inte kan meritera sina jakthundar är hennes problem inte hela sveriges. O vill du vara snäll att inte skriva otrevliga pm till mig. O skyll inte på mej att din skrämselpropaganda inte biter på alla.

Nu slutar jag att skriva i denna tråden inte för att jag bytt åsikt utan de börjar bli sanlåda..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Pilon
0

Jag funderar nu på om det verkligen är rätt sätt att avhjälpa problemen som finns med björn och varg, med att hålla beståndet ner till ett visst antal. Är det inte bättre att man bara skjuter dom vargar och björnan som lever eller blir för närgångna människor och sivilisationen? Så fort man ser att en björn i skogarna nära bebyggelsen så tycker jag att man borde kuna kalla på jägare som kommer och tar hand om den. Sen kanske man kan hitta andra lösningar för att skrämma det farliga viltet. För visst är dom stora och hårdnackade, men det finns alltid sätt att skrämma vargar på.

I USA finns det dom bönder med boskap som använder ljudet av revir-ylande vrgar för att hålla borta vargar som kan finnas i närheten. Vargar använder sig av olika yl-ljud vara av en av dom är till för att tala om för andra vargar att hålla sig borta, detta har man lyckats spela in för att sedan spela upp i somsagt, syfte att skrämma bort/hålla vargar på avstånd. Det va rlänge sen jag läste om detta, men jag minns att ddet ståd att det fungerade rätt bra?
Men annars måste det ju finnas andra sätt också.

Om man nu ska elstängsel med kraftigare ström i än normalt tillexempel… Eller att man i syfta att skrämma vargen till att hålla sig på avstånd från tamdjur och boskap och människor, rent av skjuta dom med Pantbolls eller nått annat som känns rätt obehagligt för vargen utan att det egentligen skadar individen.. Jag är egentligen inte för att man ska göra illa djur på dethär sättet, men hellre tillföra lite smärta än att skjuta av hela flockar. :P
Och skulle man göra detta under en längre tid borde vargen då lära sig att människor är farliga. Kanske man ska göra detta speciellt mot dom yngre vargarna, alla nya unghundar osv.

Samma med björnar. Börn kanske för visso inte skulle bry sig om nån sköt med paintboll på den ;P Dom är så fruktansvärt tåliga :P
Då får man väl konstruera pantbollpistoler som skjuter kraftigare skott kanske :P

Man kanske ska sätta sändare på alla vargar som finns i landet för att se hur dom rör sig och vart det eventuellt finns vargar, så att man kan kartlägga dom och eventuellt vidta åtgårder i tid innan nått händer.

LinaK
3

Tycker inte att man ska kalla andra medlemmar här för troll, så detta undanbedes. I denna tråd tycker jag man kan diskutera på en schysst nivå utan att gå på person.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Doglovers]
4

Det finns en orsak till varför så många eftersöksjägare lagt ner eftersöken.

En del av er riktar in er på länkar hela tiden. Många incidenter står det inget om, dom upplevs ändå. Vi måste väl ändå kunna tro på folk när dom berättar vad dom varit med om.

Funderar ni över något speciellt, så googla.

Björnidet
3

#31 och 32.

Eftersom det hela tiden skrivs om hur jag skriver och uttrycker mig anser ajg det lönlöst att gå i polimik med de inläggsskrivare som gör det.

Hur man än förklarar så förstår inte de som skriver mot mig i debatten hur verkligheten är vilket är mycket synd.

Jag menar liksom du doglovers att man måste kunna lyssna på vad folk varit med om och inte blunda för deras olyckor. Inte en sekund tror jag att någon av dem ljuger i sina berättelser och de bilder som redovisas talar ju sitt tydliga språk.

Att hänvisa till statistik är inte något som talar om verkligheten vilket flera inte lyckats förstå.

Jag kan förstå att alla har inte samma åsikt som en själv och det får man acceptera men att blanda det ämne vi debatterar för med hur jag lägger fram mina åsikter som blivit huvudsaken i debatten då har det gått för långt och därför drar jag mig till baka. Mera tid lägger jag inte ner på att försöka förklara för dem som inte förstår, de får skaffa sig erfarenheten själv.

Jag vill att denna tråd stängs med detta och om någon vill öppna en annan tråd i ämnet så varsågod.//

Björnidet//

Pilon
2

Vad tråkigt Björnidet att du blivit lite paff och inte fick man nån kommentar på inlägget man skrev :)

Maja2
1

Ts, jag undrar faktiskt kring det här med att om rovdjursstammen hålls nere, så behöver vi inte längre oroa oss för husdjuren. Vad är det som säger det?

[Doglovers]
4

Förnekelse kan ställa till många tråkigheter. Det har man fått se genom historien. Tänk och begrunda hur framtiden kan komma att se ut. Tack för mej ;o))

indra-bus
5

Obs!!!

Jag är inte intreserad av att få pm från någon som inte kan respektera vad jag tycker!!

Jag står för de o drar man igång en debatt så skall de väl vara en debatt, så får man väl ändå räkna med att få mot hugg.

O säga att andra är okuniga bara för att man inte jagar eller har samma åsikt är ett på hopp!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

LinaK
4

Låser nu denna tråd, då diksussionen inte kommer någon vart.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer