Cykelkorg till hund
Hej!
Är det någon som har provat någon form utav korg/väska/bur till cykeln att transportera hunden i?
Jag behöver en till min hund då det antagligen kommer att bli en hel del cykelturer till odlingslotten, badplats med mera under året. Jag funderade på detta redan förra året men då cyklade jag nästan bara till jobbet.
Min hund är för liten för att springa bredvid cykeln långa sträckor, särskilt eftersom jag bor mitt i stan och det är mest asfaltsvägar som gäller.
Jag skulle gärna ha en cykelkärra till hund men har i dagsläget tyvärr varken råd med det eller tillräckliga förvaringsmöjligheter.
Jag har främst funderat kring en korg av den här typen: http://www.myone.se/product/2646-cykelkorg-pil.aspx
Den är snygg, går att hitta av flera varianter rätt så billigt och är hård och stadig vilket känns viktigt då jag vill ha hunden skyddad ifall jag skulle ramla med cykeln eller dylikt.
Å andra sidan verkar det lite obekvämt för hunden, lite bökigt att använda och enligt en bekant kan vissa hundar tycka att "korgljudet" är obehagligt.
Här finns flera varianter: http://djurmaxi.se/hund-bruks-fritid-cykel-c-1_38_198.html
Och den som tilltalade mig mest av dem var den här: http://djurmaxi.se/cykelvaska-biker-bag-p-1184.html?cPath=1_38_198
Den går att stänga helt, ser rymlig och bekväm ut, fästes på pakethållaren och går med fördel att använda som transportväska vilket jag ser stor nytta i. Frågan är hur bra skydd den skulle ge hunden om vi skulle krascha…
Erfarenheter, åsikter, råd och tips mottages tacksamt!
mjag tror personligen att detdär med squikiga ljud i korgen är en vanegrej som kan försvinna, men annars var väl bikebag bra? det är väl säkrare att ha hunden där bak än där fram skulle jag tänka mig, själv köpte jag en helt vanlig sidokorg som man hakar i pakethållaren och där i satt hundenn som ett sött paket inlindad i en filt och öronen fladdrade i vinden. Men jag har ju en rätt lydig hund också som stannar kvar om man ber henne stanna:) Det jag tycker var bra med cykelkorg på sidan är dels att korgen är nära marken vilket säkert känns bättre för hunden och korgen är samtidigt rätt hög vilket säkert gör det säkrare vid tillexempel en kraftig inbromsning, sen kan man köpa eller tillverka ett cykelkorgnät att trä över korgen, för extra säkerhet, såg ett sånt nät på coopforum en gång, den var perfekt. det var ett sexkantsnät och man kunde klippa upp en av rutorna så att hunden kunde få möjlighet att sticka ut huvudet. En sån kylenkorg är lätt att skölja ren efter som den består av metall, lätt att ta med sig och man kan använda den tilll handla med - billig varen också! 250kr eller mindre på biltema. ;)
Jag har en sådan här cyklekorg
http://www.vipdog.se/karlie-cykelvaska-i-nylon/751-0
Fördelar:
Sitter fram så jag ser hunden.
Har en krok att fästa i hundens sele som bromsar urhopp.
Har ett mycket stabilt fäste som sitter permanent på cyklen som man klickar fast väskan i.
Nackdelar:
Sidorna är bara tyg, så det blir ingen stadga i de, lite läskigt för en ovan hund (överkanten och botten är hårda).
Jag hade inte köpt en korg man bara hänger på, för mig känns det som att den sitter stabilt. Det är lite annorlunda att cykla med en hund än med "död" vikt. Min hund tyckte det var jätteläskigt att sitta i korgen. Första gångerna klarade han kanske en minut i korgen medan jag stog och höll i cyklen och tryckte in godis i munnen på honom. Grannarna var rätt roade, haha. Din hund kanske inte bryr sig alls, men var beredd på att det kan ta några veckors träning innan hunden klarar längre sträckor :)
Nu har jag ingen liten hund själv, så mina springer bra brevid :)
Men de enda jag kan tycka är att, är de inte bättre att ha hunden i cykelkorg där bak på pakethållaren? Blir det inte väldigt vingligt om hunden skulle röra sig i korgen om den sitter fram, eller ganska skakigt för hunden då man svänger eller råkar rycka till i styret? Eller det kanske bara är vad jag tror, har ju aldrig testat själv.
Bara en tanke som slog mig när jag såg på bilderna :)
Mvh Jenna
djurmagazinet (västerås) har fått in fyra olika modeller förra veckan och flera verkar bra!
den första modellen du visar finns, även en som jag tycker är bra som känns hård och stadig men är mjuk för hunden! ^^
även en som är bra för små hundar (typ Chihuahua eller yorkshire) men jag vet inte om det passar :)
# Ja, det blir lite vingligt i början. Det blir bättre när man själv och hunden lär sig anpassa balansen, men det blir aldrig samma balans som när man cyklar utan hunden. Min hund är rätt pillig av sig så jag prioriterar att ha honom under uppsikt och cyklar så mjukt jag kan :)
Tycker den är väldigt bra, stabil botten, lätt att montera på cykeln och bra med förvaringsfickor på sidorna sen är den lätt att ta på och av cykeln emellan gångerna man använder den.
Sen är det ett litet fäste i botten av korgen som man kan fästa i hundens sele så den sitter säkert
Skulle rekommendera den.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#6 haha gullit! :-)
#7 Ja han gillar att sitta där och kolla runt på allt som händer runt omkring 
#6 det där är en sån jag menar! :D
Tack för alla svar.
#6 Ja en sådan har jag sett också och den ser ju jättebekväm ut för hunden men jag tror att jag vill ha en som går att stänga helt, dels för att minska risken att hunden kommer ur under färd eller vid krasch och dels för att jag tror att det kan vara bra för min lättstressade vovve att inte titta på allt hela tiden.
Jag har också funderat på vilket som är bäst av att ha hunden framför eller bakom, först tänkte jag att jag helt klart vill ha hunden fram så att jag har full uppsikt hela tiden men jag har börjat tänka om och är rätt så sugen på Biker Bag… Det där du sa om balansen Jenna är ju värt att fundera på.
Är det någon som känner till några regler, anvisningar eller dylikt för hur man får ha hunden i cykelbur?
#11 finns inget sådant än :)
#10 Kan säga att han sitter stensäkert där. Han kan inte ta sig över då fästet är så kort och man kan korta det så mycket man vill. Sen tror jag inte dom där gallrerna över gör så mycket nytta vid en eventuell krasch. Men är ju inte säker
Men jag hoppas du hittar någon bra cykelkorg iallafall.
Tycker den första korgen såg väldigt fin ut, med galler över. Går ju att fästa tyg på ena sidan så att hon slipper titta ut hela tiden.
Biker bagen såg också väldigt fin ut.
Elsa gillar att sitta i korgen, så hon sitter, halvstår fint och jag håller henne i selen och cyklar/går sakta.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#14 Ja eller hur är den fin! Och Elsa är jättesöt i sin!
Smart idé med tyg för att minska sikten.
Att den inte sitter fast och bara krokas på kan man ju lösa genom att själv fixa något extrafäste med något spännbandsaktigt.
Just nu lutar det dock åt Biker Bag, jag kan inte förklara riktigt varför men den verkar ha många bekväma fördelar.
varför skymma sikten för hunden, den vill ju också ha möjlighet att se sig om kring! Det är ju ingen kanariefågel! ;D
#14 du måste ju fixa en bild på hunden i korgen framifrån nångång!! :D
haha
Jag har ju två små hundar, så jag har tanthunden i cykelkorgen fram, den vanliga som hör till cykeln, hon är lugn och fin så jag oroar mig inte för att hon ska hoppa ut men jag har oftast på henne en sele som jag knäppt fast i styret för säkerhetsskull.
Knorten åker i en cykelkorg jag sätter fast på pakethållaren, det är en korg i naturmaterial med nät över. Han kan både ligga och sitta i den. Jag har aldrig märkt att den knarrar, när man cyklar blir ju inte såna ljud så tydliga, men sedan är den väldigt stabil så jag vet inte riktigt varför den skulle knarra så mycket. Den här cykelkorgen kostade 999:- vill jag minnas, för 1-2 år sedan:) Jättenöjd med den!
#16 Som jag skrev så går min hund väldigt lätt upp i stress när det är mycket att titta och lyssna på, särskilt stökiga miljöer som trafik. För att cykelturen ska bli så säker och trevlig som möjligt både för mig och hunden underlättar det ju att hon kan slappna av i buren/korgen/väskan.
Jag ser även andra fördelar med att kunna stänga till.
Nej det är ingen kanariefågel, lite konstigt jämförelse eftersom hunden bara skulle vara där instängd under transport….
nu har två av dem som jag pratade om visats på bild! :D bara ifall ni inte fattade vad jag menade^^
Min äldsta hund som är en riktig latmask sitter framme i den "vanliga" cyklekorgen. han älskar att slippa springa och sitter alltid blickstill :-)
Min unghund som är för liten för att springa hatar att behöva sitta still. Han vrålar som besatt hela vägen. Så honom har jag i en ryggsäck anpassad för hundar med bottenplatta och när på sidorna. Då sitter han säkert och jag riskerar inte att krasha med cykeln för att han kastar sig åt sidan. men så fort han är färdigväxt i kroppen kommer han såklart springa bredvid istället.
Jag har ju jack russell som storleksmässigt får plats i korg, men mellan hunden springer 100 gånger hellre bredvid :-) och valpen lär bli likadan ;-)
#20 haha va vadå varför vrålar hunden??? :D
Blir han triggad av farten? :D Som en siren på en ambulans? :D
Då beöher du inte använda ringklockan iaf! :)
#20 Alla jack russells får inte plats i en cykelkorg
Sigge väger 11 kg och skulle knäcka min cykelkorg på mitten tror jag
Men TS: Hoppas du hittar någon bra cykelkorg, du får visa bild om du skulle köpa någon 
#21 Han blir så galet avundsjuk av att se kompisarna springa men själv behöva sitta still :-) Så vi hörs på typ en mils avstånd ;-)
#22 Min Liam är nog lite gränsfall också, fast han skulle aldrig klarar av att sitta i korgen eftersom han älskar att springa :-) Fast dem flesta normalstora jrt går ju lätt ner i en cykelkorg, fast samtidigt har dem ju inga problem med att springa bredvid lååååånga turer :-)
#23 Jo jag förstod vad du menade med ditt inlägg, ville bara inflika lite
Jo dom stora kan ju lätt springa bredvid. Bara det att Sigge inte gillar cykeln alls
Men men, nu blir det OT och jack russell prat, det kan vi ta inne på JRT-ifokus istället 
Tack hörrni för att ni delar med er 
Jag ska visa resultatet sedan!
Och ingen fara med OT den här gången, det är ju relevanta och intressanta anekdoter.
Förresten har jag funderat på det där med att springa bredvid. Jag och Ilsa har börjat konditionsträna en del (linlöpning) och shelties är ju arbetande hundar. Hade vi kunna cykla mestadels på mjukare underlag hade jag absolut övervägt det, men nu blir det nästan bara asfalt och Ilsa är en sheltie av nätt typ (liten och tunn benstomme) så jag tror att det blir för tufft för henne.
Jag tror att det är skillnad på hur hårt och på vilket sätt man kan belasta en hund av större och/eller kraftigare typ.
Någon som har en annan uppfattning?
Min ena jack russell kan springa bredvid cykeln i upp till en mil (han orkar säkert betyligt mer men där har jag satt gränsen).
Men då är han ju dels välmusklad och i god kondition, jag varierar tempot mycket och vi är tilt större delen på grusvägar och gräsvägar. Dem sträckorna som är på asfalten finns det dessutom en halvmeter asfaltsfritt intill diket så inte ens då behöver han ju springa direkt på asfalten.
Men har är ju också en "rejäl" hund som alltid varit kraftigt byggd :-)
#26 Jag ska börja cykla med Lexie och våra är ju av samma "typ", man kan ju helt enkelt bara ta det lite lugnare på asfalten än på andra vägar, så kommer jag iallafall göra :) Enligt mig är det onödigt med en cykelkorg till en sheltie ;)
#28 Ja fast det är inte för motions skull som vi kommer att cykla mycket, utan för att ta oss till ställen, i stan. Vi kommer bland annat vara på vår odlingslott flera dagar i veckan och vägen dit är enbart asfalt, 15-20 min cykelväg.
Under löpträning försöker jag hålla mig till mjukare vägar när hunden är med, det blir så mycket asfaltpromenader ändå och vägen till motionsområdet, och därmed uppvärmingen, blir oundvikligt på asfalt.
#28 Så är det ju, man får jus e till hunden, kanske prova en gång och se omd en gillar o jogga bredvid eller inte :)
#26 Nog för att det blir OT, men sheltien är väl ändå ingen arbetande hund. Den har ju aldrig använts för något annat än sällskap.
Jag cyklar med min Papillon, inga problem det inte. Har försökt ha henne i korg men det vill hon verkligen inte.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#31 Ja det där går ju att diskutera i all oändlighet. Och nej jag menar inte att det är en utpräglad arbetande hund som t.ex. de vallhundar och fåglehundar som används idag.
Men jag ser heller inte sheltien som en ren sällskapshund. De är framavlade för att klara vall- och gårdsarbete i tufft klimat och har kvar sina atletiska kroppar och sin arbetsglädje och motor. De behöver arbeta med både kropp och hjärna. Mer än vad vissa rena sällskapsraser behöver och klarar av.
Får man fråga ni som har 2 hundar hur har ni löst detta? Jag har en cyckelkorg som LinaK har men skulle behöva en till men vart tusan kan man ha den?
#34 som jag skrev i #17 har jag en cykelkorg man sätte fast på pakethållaren som ena hunden sitter i:) En sån här:
http://www.zoosajten.se/cykelkorg-fraktfri--p-1249-c-189.aspx
35 tackar för tipset :)
omg 1000kr
Tycker min lösning fungerar kanon! ;)