Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1134 ggr
TeamRajtantajtan
0

Agilityinstruktör

Hej!

Är det någon som vet hur gammal man måste vara för att utbilda sig till agilityinstruktör? Måste man vara över 16? Finns det i sånafall undantag om man är yngre?

Michaela-N
3

För att få delta i A1 (steg 1, Instruktör för nybörjare i agility) är lägsta krav:
-  Ha fyllt 16 år
- Själv ha tränat hund från nybörjare till klass 1.
- Erfarenheter av eget tävlande vid inofficiella eller officiella tävlingar.
- Ha varit hjälpinstruktör vid agilitykurs
- Genomfört SBK:s kursledarutbildning eller Studiefrämjandets L1 med tillägg av "Hunden & lagen" och "SBK:s organisation"- Rekomenderad av styrelse eller sektor i den lokala klubben

http://www.brukshundklubben.se/templates/FAQ.aspx?id=3174

TeamRajtantajtan
0

Åhh :/ Finns det inga undantag..?

Michaela-N
0

#2 Det vet inte jag något om, men jag har svårt att tro att de skulle det. Finns ingen anledning, är ju bara att vänta.

TeamRajtantajtan
0

Nej, tror inte heller det :/

Ronja06
0

#2: Jag agerade hjälpinstruktör på agilitykurser för min hundklubb i ett par år innan jag sedan gick A1. Det kanske du också kan göra? :)

Mvh Emelie Förlägen

[Forest]
0

vad är det för undantag du menar? ålder tror jag inte de drar ner men visst kan man försöka att få så mycket kunskap man kan o vara med lite som hjälpreda för nån trevlig instruktör som tycker det är helt okej att lära ut lite :)

Letfors
0

Visst är det kul att var utbilade, men tills du fyller 16 finns det en massa du kan göra, var hjälpinstuktär på kurser, gå L1, L2 och L3. Att för att vara så förberädd som det går tills du fyller 16 :)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

TeamRajtantajtan
0

Ja, jag ska få vara hjälpinstruktör på en agilitykurs :D

Men jag skulle ju vilja utbilda mig, men det är ju en jättekul början! :D

[IsabelleA]
0

Det är (vad jag vet) nya regler för i år för att få utbilda sig till A1 instruktör. Eller ja, det är högre krav i alla fall vilket jag tycker är otroligt bra. För idag känns det som att varenda aktivt tävlande förare är utbildad instruktör.

Jag själv är även utbildad efter två års medhjälpande på kurser, tävlande och tränande. Jag har även hållit många privatkurser runt om i Stockholm och dessa gratis då jag inte varit utbildad och kan inte då heller ge garantin att metoderna ska fungera.

Ett tipps om man vill bli instruktör är att kolla med sin klubb.