Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 8595 ggr
Sophie&Segra
9

Fästingskydd till valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu blir det ju knappast kallare ute och fler och fler fästingar börjar krypa fram..
Lilla Segra på 10 veckor har inte haft någon hittills, men det är ju bara en tidsfråga innan hon får sin första fästing..

Så, vad är då bästa fästingskyddet för en liten valp?

Scalibor kommer inte på fråga, så det behövs inte ens tipsas om Tungan ute

Jag har funderat på ett bärnstenshalsband, men dom är ju så sviningt dyra (dom jag hittat) och eftersom hon växer i en rasande fart känns det som att kasta pengarna i sjön att köpa ett sånt som hon kanske kan ha i max två veckor.. Obestämd

Sen funderar jag ju även på hur bra det faktiskt fungerar, och vart man i sånna fall köper det (till en hyffsad peng, då hon som sagt säkert kommer växa ur det snabbt!).

Vad har Ni haft för fästingskydd till era valpar?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

phôenix
0

Bärnstenshalsbandet jag köpte kostade bara 150:- kr + 12 kr i frakt så inte så farligt dyrt;) Plus att man får gummiband till så man kan själv öka längden på den så då kanske du bara behöver köpa ett par st tills den är fullvuxen :)

Believe you can and you're half way there.

Sophie&Segra
0

Låter ju toppen! Vart köpte du det? Skrattande

Jenniferri
0

Tass

// Hannah

russin
0

Frontline - måste ha något som verkligen fungerar då vi har mycket smittad fästing här och detta räcker åt mina.

Sittrica
0

Grönsåpa vet jag flera som använder som fästingmedel. Man badar hunden med det med någon/några veckors mellanrum. Har själv planer på att testa det i sommar på våra hundar.

En bekant hon tvättar allt tyg i hemmet med grönsåpa, torkar golven med det, badar sig själv (inklusive tvättar sitt eget hår) med det, och hon badar hundarna med det. De bor i ett fästingtätt område och har i princip aldrig några fästingar (kanske 1-3 st per fästingsäsong på 4 hundar).

Man kan ju aldrig garantera att det funkar på alla hundar, men det är billigt, giftfritt och värt en chans! Glad

phôenix
0

Om du googlar bärnstenshalsband + sörmland så kommer det fram en annons av en tjej som heter Lisa, hon gör egna :) tänk bara på att halsbandet ska sitta löst på hunden, så beställ lite större.

Jenniferri
0

Vi kommer alltingen prova Frontline eller Bärnstenshalsband till våran 10 veckors & 4 dagars Lagotto valp (:

// Hannah

phôenix
0

[Forest]
0

4 lo katt :) ställer en fråga en droppe räcker det för att prova o se om hunden tål frontlien eller ska man ha på mer? Donna har inte haft något fästingmedel o nu är det dags o börja preparera dom nu.

Cassii
1

Vi hade Fixodida till Lexie förra året och då var hon valp, hon fick två fästingar, men då kröp de endast, hon fick ingen som satt fast, hon har fått det i år också och än så länge inte en enda fästing, vi kör även det till nya valpen, kan verkligen rekommenderas :)

Sophie&Segra
0

Tack för alla tips!

Jag testar nog med bärnsten, fungerar det inte så är det ju riktigt snyggt i alla fall!

Fixodida blir det inte, har inte hört nån förutom du nu, #10.. Som har tyckt att det fungerat.
Hade det till Xox och Ruff, hjälpte inte ett jota.. Dom fick lika mycket fästingar som den korta perioden dom gick oskyddade, om inte MER Obestämd

LinaK
1

Kör också på fixodida, trodde inte mycket på det. MEN jag gjorde ett litet test och slutade att ge det mitt i sommaren och jösses vad fästingar dom fick när jag slutade med det. Med pulvret hade dom några enstaka på hela sommaren. I år ska jag köra på fixodida kombinerat med petwise halsband Glad

Du hittar säkert det som du tycker är bäst för Segra!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Letfors
1

Jag tycker inte att man ska ha gift på små valpar, då det är kännsligare än vuxana hundar, sen har jag uppfelt det som att valpar inte får fästlingar lite lätt som de vuxana, under Rutans fösta år had vi inget medel på henne och hon fick inte än ända fästing, under andra året fick hpn fler att vi satte då på Exsport på henne.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Nicolina
0

Har hört att Tic-clip ska vara bra! En liten bricka som man fäster i halsbandet, ska sitta på dygnet runt och helt giftfritt =)

faw
0

Shoo-tag är ju ännu ett giftfritt alternativ man hört bra om! :)

Dock, så har jag läst att man ABSOLUT INTE ska använda fästingsmedel med gift i på en valp under fyra månader. Låter till och med vettigt.