Kamphundar - Helsingborgs Dagblad....
Jag vet att det finns redan en tråd om detta.
Men jag vill inte blanda eller det kanske jag inte gör men i allafall vill jag inteatt detta ska bli en länk i den andre långa tråden, så jag börjar på en ny tråd….
(Förlåt)
Länk: HD
När säger lagen att jag får gå och slå ner idioter?
"- Det faktum att hundarna kan användas som vapen skapar rädsla kring dem. Hur skulle det uppfattas om grannen gick omkring i bostadsområdet med en laddad automatkarbin? Karbinen skjuter inte om inte ägaren riktar vapnet och trycker av, men vapnet uppfattas som skräckinjagande i sig, och det är i många fall också syftet med innehavet av en kamphund, säger Peder Palmstierna."
En 'kamphund' som är bra avlad gör ingenting utan att den blir hetsad, och en hund som inte går till anfall när den blir hetsad är i mina ögon döende. Alltså ska alla hundar förbjudas, medans katter som går och skiter i barnens sandlådor får gå omkring hur dom vill utan att någon reagerar. -_-'
För övrigt så bor det upp emot 10 'kamphundar' (både rena och blandisar) här omkring, och alla är supergosiga.
Oh my goodness!!!!
Min granne kör som en biltjuv och skrämmer folk. När ska han förbjudas?
Min granne är dömd för våldsbrott och skrämmer folk. När ska han förbjudas?
Min granne har en psykisk sjukdom och skrämmer folk. När ska han förbjudas?
Min granne är dement och gör underliga saker och skrämmer folk. När ska han förbjudas?
HAHAHAHHAHAHAHAHA!
Men nu ska du inte avslöja mig, Kerstin.. 

jo, men då kommer några följdfrågor….
VEM kan avgöra att en kamphund är BRA avlad?
Vilka 10 anser du som är kamphundar av dem 10 raserna?

ASG!!!
Nu fick vi svaret på varför tantis är som hon är!!! 

#4 Självklart finns det följdfrågor, det finns det ju till allt. Men 5 av dom 10 här är amstaff/staff, resterande 5 är blandraser med 'kampraser' i. Jag anser dock att ingen av dessa är kamphundar då ingen används inom kamp, då ägarna tänker längre än näsan räcker.
Och ingen specifik person kan avgöra hur pass bra/dåligt en hund är avlad, då det finns många som dömer efter ras, utseende eller förare.
Ett alternativ skulle ju vara om man började med 'körkort för hund'.

håller helt med du…
men detta med "hundkörkort"…tja…det skulle aldrig kunna funka tyvärr…..
Se, jag KAN argumentera! ;)
Det beror väl på hur man tänker sig att det ska se ut. Och visst, sedan är ju ingen hund lik en annan på pricken.. Hum… 
Blanda inte in mina prickar!!!
//Alfons
Så kallade kamphundar stod för ca 10 procent av alla angrepp mot människor och andra djur under förra året.
Källa: RPS (TT)
De resterande 90% då???
Kamphund;
Kriterierna som har belönats i aveln har framför allt varit s.k gameness som innefattar kamplust, låg rädsla, smärttålighet.
Tvärt emot gängse uppfattning så har kamphundar i regel inte avlats fram för agressivitet gentemot människor.
Tvärt om, en hund som visar aggressivitet mot en människa har i regel inte varit föremål för vidare avel.
#10 Resterande 90% stod nog Schäferhanen Rex för.
Vilken Rex??
En schäfer som bor här som attackerar allt, hundar som människor, alla kön, åldrar, färger och storlekar. Och han har typ 15-20 anmälningar, och polisen har sett när han flugit på andra, men dom gör aldrig något. 
Det är för sorgligt att man ska peka ut en hund och kalla den kamphund….vilken hund som helst kan bli uppfostrad att bete sig så ….undra om dom skulle kalla en collie eller en Pudel kamphund om dom började kampa mot andra hundar eller attackerar människor….bara en fundering.
Nu har jag svamlat klart…hoppas att det går att förstå iaf ;)
Här är min "kamphund", Ella. På bilden håller hon på att äta upp min 3-åriga dotter Amanda… =)
Jag får mig minst ett gott skratt varje dag då folk springer för livet då Ella kommer lallandes.. Hon ser inte ens läskig ut, hon ser till och med fjantig ut lixom.. Hon lunkar efter vagnen eller om Amanda går så håller hon i kopplet..
Nää.. folk borde inse att det inte finns någon ras som heter kamphund..
Det är föresten vanligare att folk blir bitna av den trogna familje hunden än en "kamphund".
Förbjud inte kamphundar, förbjud oansvariga ägare!

#16: Jag håller helt med i vad du skriver.
Folk som inte är lämpliga att ha hund skulle sättas med djurförbud. Och sedan ska detta hållas stenhård koll på. De ska inte ens få hålla i ett hundkoppel. Oavsett om kopplet tillhör dem eller inte. Ännu mindre en hund i andra sidan av kopplet. Total förbud alltså. Då skulle man äntligen få se skillnaden i detta otroligt löjliga svammel om dessa hundar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tycker det ska införas djurpoliser precis som det man kan se på animal planet!
Dom påstår att det inte finns resurser för det, att det inte finns personal som kan göra det jobbet…. BULLSHIT!!!!…. Det finns hur många som hellst som är arbetslösa i Sverige, sätt dessa på utbildning innom yrket så vips så har vi hur många som hellst som kan ta sig an det jobbet!!!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#18: Nickar och instämmer. Sådana vill jag ha. och skulle gärna vara också.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vet dock inte om jag skulle vara direkt lämplig för det jobbet själv med tanke på mitt humör men jag känner flera som skulle vilja ha det jobbet och definitivt passar för det
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Handlar ju om pengar som precis allt annat tyvärr. Det kostar för mycket.
Och nu ska ju Djurskyddsmyndigheten avvecklas oxå. (flyttas till Jordbruksverket)
jaa jag skulle vilja vara djurpolis!:) utbilda mig..
Kan int göra annat än att sucka
inte åt mig hoppas jag?:O
#24 Njdå, vill snarare uppmuntra ditt engagemang. Jag mena mot alla fördommar mot hundrasen.. Att folk aldrig tröttnar. Visst, de är ganska "farliga" hundar. men folk drar alla över en och samma kant, de flesta iaf. Precis som md utlänningarna, att det är våldtäksmänn, misshandlare och brottslingar. Hehe, ganska överdrivet enligt mig
Jag säger som jag brukar: jag vägrar att kalla en hundras för kamphund. En kamphund är en hund som blivit tränad och torterad till att attackera djur och människor. Ingen ras. Jag tänker inte ens skämta om det.
Håller fullkomligt med dig zeretki =)
jag har skrivit alldeles för mycket om de här nu.. och känns uttjatat.. Om folk vill vara så trångsinta så kan ja itne göra nått åt de.. vore bara trevligt om folk förstod någon gång.
jaa.. jag vill bli djurpolis. vore hur underbart som helst.. få jobba med de jag brinner för!!

Jag skickade mail, men fick tillbaks ett mail där det stog att mailadressen inte finns. Visst är det några veckor sen det publicerades, men mailen borde finnas kvar.