Svartsjuka
Min lilla blandrashane Nicko blir alltid svartsjuk när min pojkvän kommer på besök. Nicko tycker mycket om och vill gärna hälsa på min pojkvän men så fort vi sitter i soffan, sitter och äter tillsammans eller lägger oss på sängen för att vila hör vi snart Nickos höga skall. Vi märker att han vill vara med och vill ha uppmärksamhet hela tiden. Det har nyligen också hänt hemma hos en kompis när jag och min pojkvän satt bredvid varandra i soffan och kramades.
Hur kan vi träna bort hans svartsjuka och sökande efter uppmärksamhet? Hans skall låter så man får ont i öronen så det är INTE bara att ignorera honom!
Någon som har haft liknande problem?
Marre
Svartsjuka finns inte hos hundar. Det är en mänsklig känsla. Däremot låter det som om han har antingen tagit på sig rollen som din beskyddare, eller så vet han att han får uppmärksamhet när han skäller. Och det ÄR bara att ignorera, eller gå i från platsen. Det löses inte på annat sätt. Du ska se till att hunden inte tjänar något alls på att be om uppmärksamhet genom skall. Titta inte på honom när han skäller, och säg inte till honom! Det felet gör många, men i och med att du säger till honom blir han självbelönad - du tittar på honom, precis som han vill.
Detta har jag hört förut men svartsjuka är ändå det som beskriver situationen bäst och det står dessutom med i böcker jag har läst om hundars beteende dvs. det jämförs med svartsjuka.
Vi låter ju bli att titta på honom när han blir sådan SOM SAGT. Det är ju därför vi hör hans skall.
SOM SAGT GÅR DET INTE IGNORERA PÅ GRUND AV HANS HÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖGA SKALL. Om det hade gått hade vi självklart redan klarat av det. Vi borde inte behöva överdriva genom att använda öronproppar.
Marre
#2 Var befinner sig hunden när ni tex sitter i soffan eller vilar i sängen?
Han kommer till oss
Marre
#4 Sitter nedanför och skäller, alltså nedanför soffan och sängen? Vill han hoppa upp och komma mellan?
Han hoppar upp och slickas eller skäller
Marre
#6 Då skulle jag börja med att inte släppa upp honom överhuvudtaget, utan mota ner honom.
Kanske sätta på honom en tygmunkorg så kan inte kan skälla. då blir det kanske lättare att ignorera om det bara kommer gnällljud och inte riktiga skall.
Lycka till iallafall (hihih det rimmade)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tror att det kan vara på sin plats att plocka ner honom i rang. Han är din beskyddare, tror han. Jag har gett några samma tips när hunden inte ville släppa upp husse i sängen och dyligt.
När ni äter ska ni äta först. Hunden ska äta sist. Låtsas att ni äter ur hans skål varje gång han äter. Ni börhöver ju inte ligga och krypa på golvet, men ni kan hålla i skålen så han ser det. Vänd ryggen till honom och låtsas äta allihop. När ni ätit klart, så får hunden resten. På så vis kan han trilla ner utan något som helst krångel. Prova och se. Det låter helt sjukt men fungerar jätte bra.
Detta handlar inte om rang eller svartsjuka - det är resursförsvar! Han är helt enkelt orolig över att hans mat-automat och tak över huvudet ska "stjälas" av pojkvännen. Har läst någonstans hur.man ska göra, men minns inte :P. Skulle.dock intd råda dig att göra som #9 föreslår, då jag är säker på att rangordning mellan hundar/människor inte existerar. Att störa hundens matstund leder endast till att hunden tappar förtroendet för dig. Behandla hundenom din jämlike ocg agera ledare genom att ta intiativ och visa hunden vad den ska göra i olika situation så garanterar kag.en sund relation till din hund, till skillnad från om man helatiden ska bevisa att humden är lägre än dig! Lycka till även om detta inte var så hjälpsamt! (skriver på telefonen så ursäktar stavfel)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
8#
Munkorg finns ej att få tag på så liten och låter extremt dessutom.
9# och 10#
Maten är knappast problemet jag tar upp. Vi äter och han är på golvet och skäller för att vi inte uppmärksammar honom. Vi stör aldrig hans matstund, vad har ni fått det ifrån? Snälla läs VAD jag skriver, läs inte vad jag INTE har skrivit.
Det är sökandet efter uppmärksamhet när vi sitter i soffan och myser eller ligger i sängen som är problemet. Tar vi ner honom på golvet hoppar han bara upp igen och vägrar lyssna.
Marre
#11 Problemet ligger nog i att hunden vägrar lyssna. JObba med att få honom förstå NÄR det är tillåtet att hoppa upp i soffan, och när det INTE är det.
#11 Jag svarade mest till 9 ang. maten, jag menar inte att du stör hans matstund! Jag menade att #9 föreslog att du skulle störa, och det är fel 
8/5-13 & 1/6-13
Jag blir lite mörkrädd när jag läser vissa svar i den här tråden. jag skulle jobbe MED hunden inte MOT den…
Om det var min hund skulle jag försöka få pojkvännen att göra saker med hunden, ta ut den på promenader, se till att han är den som serverar maten. kela med hunden osv. Göra lite små "trix" och ge godis.
Få hunedn att förstå att pojkvännen är inkluderad i flocken och att han också är en "resurs" , som någon skrev.
Ignoerar och säg till honom när han ex skäller, men bjud in hunden til kel och mys från er båda när han sköter sig, så han ser att han inte blir bortglömd och att mysstundenrna inte försvinner bara för att pojkvännen kommer över.
Hunden tycker om min pojkvän och gör saker med honom men det är när det är jag och pojkvännen tillsammans som hunden blir konstig och skäller sitt höga skall. Hunden får vara med i bland men inte alltid så klart. Jag försöker att jobba med honom och inte emot honom men han vägrar att han inte får som HAN vill. Han är en envis liten kamrat.
Marre
#14 Du har helt rätt… det är så man skäms att man inte tagit med det åxå i tipsen. Det handlar nog om att baka ihop allt till en bra helhet.
#15 Du säger att hunden får vara med ibland, men inte alltid …. Hur ser det ut när han FÅR vara med? Hur gör ni när han iNTE får vara med?
#10 Om nu inte rangordningen existerar. Hur kan du då tala om att ägaren är ledaren…
Och man stör inte hunden i maten. Den har inte börjat äta ännu.
Innan du ber någon att inte använda en metod, ska du veta om den fungerar eller inte. Det du gör genom att uttrycka dej, gör att du tror att du kan den bästa lösningen.
Jag ger lite tips och råd om det jag själv vet fungerar. Sen att det finns massor av olika metoder är väl jätte bra
Jag har 14 hundar,arbetat med hundar i många herrans år. Jag har själv provat metoden och även gett råd om den. Man får ett oerhört snabbt svar och de som provat den har haft samma "problem " som trådskaparen. Problemet är bara att det låter så jätte sjukt. Metoden alltså
Så jag har genom PM gett tips och råd och även fått tacksamma svar då problemet är löst. Vilket glädjer mej.
Och kan man hjälpa någon blir i alla fall jag väldigt glad
#17 Jag tror säkert att metoden fungerar! Det gör även Cesars metoder, det behöver inte betyda att de är bra.. Ang. ledarskap, jag menar att man kan vara en stark ledare utan att visa hunden att den är lägre i rang osv. Ledarskap innebär enligt mig att man vägleder hunden, inte regerar över den.
8/5-13 & 1/6-13
#18 Men man ska inte säga till någon att si och så är dåligt, att det ska du inte göra, mm,mm. Om man själv aldrig provat den metoden. Jag rekomenderade den då jag tyckte den var bra och väldigt lugn
Det finns så enormt många olika sätt att instruera en hund. Lika många hund instruktörer finns det. Och det ena passar en hund medans ett annat sätt passar en annan hund, och ägare ska man väl säga då det inte är hunden som väljer utan ägaren.
Har som sagt många vovvar, men ingen jag regerar över. Sammarbete är A-O.
Nog om detta, då jag inte vill ha något negativt i TS tråd