Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2673 ggr
Magdalenaa
0

Rumsrenhet?!

Jag ska ta en omplacerings pudel, letar för fullt och har nu sett att det finns en annons på en som är 5 månader gammal hane.

Hur långt är det vanligt att man har kommit till rumsrenheten?
osv.

Maja2
0

Det är väldigt individuellt, går inte säga hur långt man kommit vid en viss ålder.

Magdalenaa
0

Nä jag förstod det. Men tänkte hur en valp brukar vara i den åldern. Har aldrig haft valp utan tagit vuxna alltid.

Satum
0

#2 Precis som #1 säger, det går inte riktigt och säga. När våran första kille var ca 5månader så var han så gott som rumsren. Våran granne har en 8månaders nu som fortfarande pinkar inne då och då.

Det är så olika.

Magdalenaa
0

# 3 okej tack!

Men hur är de övrigt i den åldern? Hur mkt kan man lämna dem ( såklart måste man ju ha ensamhets tränat osv ).

Noa-Nisse
0

Man kan väl säga som så att valpen säkert har tränat mycket på rumsrenheten men att den inte lyckas alltid. För man brukar ju träna såfort man får hem sin valp att gå ut ofta och berömma mycket när den gör det ute. Så den förstår säkert att den ska kissa och bajsa utomhus men man kan ju som människa missa tillfällen då valpen är kissig och då händer det plötsligt innomhus.

PS fint av dig att ta omplaceringar :) Lycka till med den lilla killen om det nu blir han :) pudlar är ju bara för härliga och fina att titta på också :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

Ts, fråga även inne på pudel i fokus, om du inte gjort det :)

russin
0

För mig har det varit helt olika med olika raser.

Mini tidigare shar-pei var 100% rumsrena vid max 12 veckors ålder (underbart).

Nuvarande ras lancashire heeler litar jag inte helt på förrän bortåt 7-9 månader, även om dom oftast är duktiga tidigare.

Noa-Nisse
3

#7 Fast det är fysiskt omöjligt att en hund är 100% rumsren vid 12 veckors ålder… Kanske du erbjöd utevistelse så pass ofta att den bara utredde sin abehov ute. Men det betyder inte att den är rumsren för det.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

Det är olika i den åldern o inte heller jätte ovanligt tyvärr att vid flytt så backar valparna/hundarna en del i träningen så som rumsrenhet. Men i den åldern brukar de vanligt vis vara rumsrena. nyfiken varför letar du efter omplaceringshund/valp är det så att ni jobbar? För tänk på att oxå ge den nya hunden lite tid att infinna sig i nya hemet. Jag tror du kan detta innan men iaf allti bra att bli lite påmind om det :)

Donna var i den åldern när hon kom och inte rumsren för 5 öre dels beror det på hennes defekt men hon bajsa oxå inne så jag räkna henne som inte rumsren än idag får vi gå o små passa o gå ut oftare. Men det beror allså på defekten (felplaceradurinledare) så liten blåsa.

Magdalenaa
0

Tack alla för era svar! 

#5, Jo det känns som pricken över i:et när jag tar han omplacering, en bra känsla i kroppen. Då många "äldre" hundar brukar avlivas ( har jag hört ) för de tror att ingen vill ha en vuxen hund. 

#9, Jag hade som sagt tingat en valp för ett tag sedan men allt har förändrats…

För någon dag sedan uppstod det en otrolig jobbig känsla inombords. Kändes som om jag svek mig själv och fick en otrolig ångest. En valp som jag ”tingat” innan de ens var en parad kull, föddes för nån dag sedan. OCH de blev en hane med två systrar. Jag tingade en hane från början för jag kan ej ha tik med våra små hanar.

Vet inte om jag nämnt tidigare, men jag beslöt mig för dryga 2v sen att inte ta valp, meddelade även uppfödaren det då.
Varför jag inte kan ta en valp är för att jag får mest troligen i sommar en tjänst på 100%. Jobb för en student som går ut och arbetslös är guld.  Uppfödaren förstod som tack och lov, gick i många dagar och velade mellan att ta jobbet eller valpen. 9 av 10 av alla dagar var valpen en självklarhet, då linjerna är guld i mina ögon. Men måste tänka långsiktigt och beslöt mig för jobbet. Vilket sved extra i mitt hjärta när jag såg att det bara föddes en hane. Fick otroligt med ångest och ville ringa och säga upp jobbet. Men jag kunde inte, hur mycket det än kittlades i fingrarna så kunde jag inte.

Jo jag vet att omplaceringar kräver sin tid, men inte på samma sätt som en valp med allt "de där". Min nuvarande omplacering blev sitt "jag" efter 6 månader. Tid tar det att omställa sig, ibland ändrar hunden sin personlighet från där den var innan. Vilket min gjorde totalt.

[Forest]
0

10 Har du hundvakt till dom när du jobbar? för det underlättar en del. Jag tycker självklart man kan fundera lite på en omplaceringsvalp :) Vi ångrar inte en sek av våran Donna trots att hon itne var ensamtränad alls, så den biten går sakta sakta framåt. Hon blir snart 1 år. Även hon är totalt annan hund glad sprallig o total tokig liten pudel. Glada är vi över hennes förändrig :) Fundera lite o planera :) Du har redan en pudel o en till blir så dubbelt mycket roligare Flört

Magdalenaa
0

#11,Jag går fortfarande i skola, och bor hemma. Jag och min syster delar upp om att gå ut med dem när man väl är och jobbar samt går i skolan. Men vi har varsin hund, så man vet vem som har det sk. huvudansvaret. Samt tränar vi på olika sätt, lättast att ha egen. 
Så dem är aldrig hemma själv om nu inte mer än 2-5 timmar. Givetvis om mamma är hemma så går hon ut och går med dem om vi båda nu är borta på festligheter samt jobb båda. 

Jo jag funderar på en omplacerings valp. MEN går just nu i skola samt praktik. Och då blir det lite tjärvt med att träna rumsrenhet. Då min syster också går i skola samt praktik just nu.

Men tar studenten i Juni. Och sen går på jobb. Och när jag jobbar hoppas jag att syster och jag jobbar int allt för lika scheman. Men om det vore så, får man gå hem på lunch och dyl.

russin
0

#8 jo det verkar faktiskt fysiskt möjligt för den rasen - tro mig, då jag levt med den så många år och med flertalet valpar och en valpkull.

Valparna i min valpkull började redan vid 5 veckors ålder att säga till när dom behövde gå ut och bajsa. Dom ville inte göra ifrån sig inne och kunde vänta en timma innanför dörren om det regnade ! Dom höll sig frivilligt alltså, för dörren var öppen men dom ville inte gå ut i regn och inte heller göra inomhus.

Fråga även chow chow ägare, så säger dom samma sak angående tidig rumsrenhetFlört

Adalissa
2

För mig känns frågan om hur länge du tänkt att valpen skall vara ensam på dagarna viktigare än hur rumsren den är (även om det på sätt och vis hör ihop). Du säger att valpen är 5 månader men vad vet du om hur ensamtränad den är? Den är fortfarande väldigt liten och jag tycker att 2-5 timmar som du sade att de kunde få vara ensam låter mycket.

Då du inte verkar veta hur du och din syster kommer att jobba i sommar kanske du borde vänta med att skaffa hund tills du vet hur din livssituation ser ut?

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Kitten86
0

Kan också jag intyga att en valp vid 12 veckors ålder kan vara 100% rumsren! Då min sheltiekille var det vid den åldern…!! Uppfödaren hade tränat med dem, och haft dem ute en hel del och även jag sprang regelbundet med honom. Han är en sheltie och fattade riktigt snabbt att det går att säga till och bli utsläppt för att göra sina behov ute….

Min första hund däremot, en dv pudel, tog längre tid på sig men var även han rumsren inte alls långt efter 12 veckors ålder. Kan säkert i båda fallen ha något med att göra att jag bor på landet med inhägnad tomt och att båda hundarna kommit till mig i slutet på sommaren och att man då fortfarande haft dörren mycket öppen…!!

Rumsrenhet är väldigt olika mellan hundar och beror på ganska många faktorer. Visst kan den vara rumsren vid 5 månaders ålder likväl som jag vet hundar som är 1,5 år och fortfarande inte 100% rumsrena…!! Spännande iaf med en omplacering Cool

Magdalenaa
1

#14, Nej man vet aldrig hur ens livs situation ser ut, allt kan ske från dag till dag för ALLA. 

Jag har redan hund? Så varför vänta ? De är hemma själv max 2-4 timmar själva. kan hända 5 ibland.

Letar efter en vuxen, men såg denna på 5 månader och blev fundersam. Har mailat ialla fall och frågat om den osv,

[Forest]
0

Jag kan tycka 2-4 tim är mycket för valp nu kanske den inte skulle behöva det direkt o bli lite större + hinna landa lite i nya hemet innan den blir ensamen hemma. :) För unghund som är bra ensamtränar är inte 2 tim något men då bör den vara bra tränad innan. Lycka till :)

Adalissa
0

#14 Det har du rätt i att ens livssituation alltid kan förändras. Men om man vet att det är mycket osäkert ett tag framöver hur det ser ut med tider som man jobbar så kan det ju vara bra att vänta några månader tills man vet hur det ser ut. Sedan att du redan har hund ändrar ju inte det faktum att den andra hunden måste lära sig att vara ensam också. Alltså utan människor runt sig. Och upp till 5 timmar är alldeles för lång tid för en så ung valp. Kanske skall kolla på vuxna omplaceringar istället?

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Magdalenaa
0

#18, jag är ute efter VUXNA, men såg denna och blev fundersam :) 

Men ska ej ta en sån ung har jag kommit fram till.