Kong leksak
Jag funderar på att köpa en s.k. Kong leksak till min 11-veckors valp. Vad har ni andra för erfarenheter av den här produkten? Är den rolig, hållbar, praktisk?
Säg vad ni tycker!
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Underbar! Har en kong i mindre storlek till min westie, den är superhållbar! Man kan ha godis i den (både gegga: typ leverpastej och bitar: typ frolic), men kan kampa med det och man kan kasta iväg den. Sixten älskar den, han vill leka alla möjliga lekar med sin kong haha
. Om man smetar in lite skinkost på innerkanterna så håller den hunden sysselsatt i evigheter!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Vi köpte en sån till vår första hund när han var valp. Mest för att han är så glupsk med maten så fick han en del av maten i kongen istället. Men han lärde sig ganska snabbt att överlista den och fick ut alltför mycket på en gång.
Sedan var den kongen i form av en rund boll som rullade runt på golvet (lät förskräckligt) och Mogge sprang efter som en idiot och skällde (lät också förskräckligt) när han inte fick ut något (fodret var slut men det fattade inte han, inte alltid vi upptäckte det i tid för att ta bort kongen).
Uppfattade det också som att Mogge blev stressad av den. Men det är väl individuellt.
Jag vet inte om jag tycker det är en sån bra aktiverings-leksak egentligen. Kommer inte köpa en ny till nuvarande valpen iallafall. Aktiverar hellre med annat isåfall.

Den är suverän!
Dock är det egentligen inte tänkt att hunden ska ha fri tillgång till den. Visst kan man ha den som vilken gummileksak som helst. Men tanken är att du tar fram den ibland, fylld med godis. När godiset är slut eller hunden trött, tar man undan den igen.
Börja med typ hårda godisar, leversnittar ed. När det är för lätt, eller om du vill ha en lugnare hund, fyll den med mjukost eller annat kladdigt. Man kan tom frysa den med mjukost ed i, så blir det ännu svårare att få i sig godiset.
Ett trick att ta till sen, är att böja in torkad fisk i den, riktigt svårt att pilla fram.
Den svarta har hårdast och hållbarast gummi.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för svaren allihopa! Förmodligen blir det en Kong leksak för lillen. Kanske börjar med "puppy" varianten och låter honom ha den tills han blivit lite större.
Han älskar leverpastej, så det ska jag absolut gömma inne i Kongen!
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Kong Wubba (rund/äggformad med flärpar undertill) är det roligaste som finns i leksaksväg tycker mina galningar - den går att kampa med, den piper om man vill och är outslitlig
Valpstorleken är lagom till mina små huliganer.
Även Kong Wubba som är avlång är superkul och kanonbra. Det är dom två leksaker som går hem bäst här hemma och som fungerar som bästa lekbelöningen vid träning.
Dessa är alltså tygöverdragna, men väldigt hållbara.
Vanliga Kong är mina inte lika förtjusta i och fungerar nog kanske bättre som t ex jobba med maten (stoppa mat i). Det går inte med Kong Wubba utan den är ren lek/kampleksak