Hur långt ska man gå med valpen?
Hej! Jag vet att det finns 10000 trådar om det här men jag vill veta vad ni tycker och tänker!
Jag har alltid läst och hört att man ska gå 1km per månad! Så 4 månader 4km…
Vad tycker ni om det och hur långt brukar ni gå med era hundar?
Tyck till!
Det låter väldigt långt tycker jag! Då skulle ju en liten 8-veckors plutt kunna gå 2 km! och dem ska enligt mig inte gå några promenader alls. En liten lekstund på gräsmattan ärcker gott!
Min lille gick bara någon minunt åt gången första veckorna sedan har vi succesivt trappat upp. Nu kan han få gå 30-40 minuter om vi är i skogen så att han kan gå lösa (han är 6 månader). Kopplepromenad skulle jag nog nog inte gå mer än 2-3 km!
Tycker också det låter helt galet mycket!
Vi har en snart 11-veckor gammal valp hemma och det längsta han har gått är till parken här vid oss och dit kanske det är 300m.
Annars sker utomhusvistelsen här på gården/gräsmattan här utanför oss där han får busa/springa/gå/sniffa. I annat fall bär vi med honom till andra ställen dit det är längre och sedan får han leka med våran äldsta hund där istället
Det tycker jag också låter långt. Jag tycker det är bättre att se till tiden (och självklart individen).
Något man kan gå efter är 5min/mån. Alltså inte mer än 10 min på en 8 veckors valp. Men jag gick inte ens så långe den första tiden, en liten plutt skall mer bara rastas än motioneras.
Stora hundar hinner ju av självklara skäl längre på 5min än vad en liten hundras gör - så att gå efter sträcka känns lite väl osäkert.
Min valp är nu 4 månader och vi brukar promenera 15-20 min. Är vi ute i skog och mark är vi såklart ute längre men då vilar hon ju ibland också :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Jag har hela tiden sett på individen, när Lexie var fyra månader så gick vi fyra kilometer (då var hon lös) och sen dess har det bara fortsatt nu är hon lite över året och vi går 3 - 4 timmar per dag.
Oj låter långt.
Det låter riktigt långt!!
Tror min hund var 4 månader första gången vi gav oss på en 2 km promenad. Det längsta han gick som liten var en tur runt brevlådan, kan vara ca 150-200 m och tog 5 minuter eller så… Annars räcker en lekstund på gräsmattan eller så bra. Miljöträning är alltid bra. Ska man ta sig längre sträckor så ska det vara på valpens nivå/ gångtakt så att valpen inte tar ut sig! En valp ska ju inte motionera på det viset som en vuxen hund utan mer se sig omkring, utforska och lära…
Absolut ska man se till individen men samtidigt så är hunden ett flcokdjur och forsätter du att röra dig så kommer ju valpen haka på och vilja vara med även om den inte riktigt orkar egentligen. Se till att hålla valpens takt och om inte annat så kan man bära den vissa sträckor (beror ju på hundras och ålder..) och sen släppa ner den en bit igen. Öka succesivt och försiktigt!
Det låter långt, säger jag också :S
När min labrador var liten fick vi inte gå långt eftersom de inte får växa för fort (benen utvecklas för fort och inte kroppern) så vi började gå längre promenader vid 1 års ålder.
Håller med er andra, på tok för långt! Min gick bara ut på gräsmattan x 12gånger per dag :P Nu är han 7mån och går fortfarande mest runt kvarterena men däremot är vi mycket i skogen där han fått springa runt mycket lös och strosa runt länge. Lika dant hemma hos mamma el svärförälldrarna som har stor tomt+ gärden. En hund ska inte motioneras förens över 1år. Dom växer så mycket i denna åldern så varför påfresta skelettet ännu mer?!
Bättre att träna hjärncellerna med övningar på promenaderna, imao ;)
Believe you can and you're half way there.
Jag tittar in lite här med en fråga, hoppas det är ok.
Beror det inte mycket på ras hur långt de kan gå? Med ras menar jag då främst storlek. Stora hunder växer ju under en längre tid. Jag har en papillon på 11 månader och han är jag rätt säker på att han växt klart. Vi kan gå på långa promenader på 2-3h. Är det för mycket för honom, eller är det ok eftersom han växt färdigt? Blev lite orolig nu när ni skriver att de ska vara över året
.
8 Nja gräsmattan räckte inte för våran Enja när hon var 4 mån men lite längre promenad fick hon allt följa med på. Med längre promenad är bara 20 min promenad då i valpens takt
Får era hundar bara gå på gräsmattan tills de är runt året? ^^ Mina hundar har vart med i stallet från 3 månaders ålder.
MVH
Sofie
11 oh ne Enja har hängt med överallt oxå hade med mig ryggsäck o där satt del. Men att följa med överallt innebär inte att hon gick 4 km :) Men visst gick hon ibland mer men vi tog det i hennes lilla takt o fick göra paus lite då o då :)
#12 Jag har haft hundarna lösa, lillan lyssnade perfekt tills hon var 5 månader. Schäfern har väl nästan alltid vart lös hemma.. Så då har dom fått gå i egen takt och gå lite vart dom vill :) Schäfern var ca 8 månader när vi åkte spårvagn till hundkursen och då gick ner till bussen.
MVH
Sofie
Nej, mina hundar har som valpar fått gå runt brevlådan, ca 150-200 m, lekt på tomten och vara med i stallet. Gemensamt för alla dessa aktiviteter är ju att det sker i hundens egen takt. Man ber inte hunden/valpen att ta ut sig. När min hund var runt 4 månader började jag succesivt att öka promenaderna och då en långpromenad och resten korta blandat med lek på tomten, utflykter till stan för att sniffa omkring och titta på folk etc. Som någon skrev så får man ju låta dem jobba mer med huvudet som små istället…
Jag har även haft turen som haft kompisar och grannar med valpar i samma ålder som kunnat leka ihop samt att uppfödaren inte bor så långt borta så han har ju fått leka med en kullsyster som blev kvar lite längre också!
När han sen var runt året började vi på hundklubb med lite utställningsträning och jag började även träna bas grejer i agility. Runt 18 månaders ålder började vi mer seriöst och lite senare började vi gå kurs regelbundet…
Beroende på ras, storlek, ålder & väder :) Man märker det bäst själv, men ungefär 10min bara i början i det "okända". (Utanför trädgården eller där den brukar vara)
Kul med att så många har tyckt till! :) Kan säga att jag inte får sova på natten om inte min valp får sina 4km promenad varje dag! xD Och han är knapt trött efter det!
Som sagt jätte kul med så många som tycker till!
#16 fast en aktiv valp ska ju inte otioneras trött! jag har en väldigt energisk jack russell som utan problem skulle springa en mil om jag tillät det. MEN jag som ägar tillåter det självklart inte. Han får gå korta och lugna promenader och sedan kör vi små stunder med hjärgympa under dagen så har jag ändå en trött valp på kvällen!
Ju mer du går med din valp ju mer kommer den kräva för att hålla sig njöd och ju större är risken att hunden får men för livet.
En valp som har gått tills den blivit trött är en valp som har pressats över gränsen för vad som är hälsosamt.
#17 Kan säga att han får väldigt mycket hjärngymna med! :P har börjat med lynad och spår! Men han blir ändå inte trött xD!
#18 Fast vad räknar du som trött?
I veckan var min valp på kurs i tre timmar. Han tränade självklart bara korta stunder men det var ju ändå väldigt mycket intryck! Den kvällen var han jättetrött. Somnade direkt när vi kom hem och var sen helt däckad!
Annars håller han ju igång och busar fram tills vi går och lägger oss. Men han får ju jobba tillräckligt ofta för att inte bli understimluerad och börja med dumheter.
Om min hund var så trött som han var efter kursen varje kväll så skulle jag inte se det som något positivt utan mer som ett tecken på att han var överansträngd.
Många valpar upplevs ju dessutom som outröttliga fast det egentligen handlar om att hundarna är stressade genom överaktivtet och därför inte klarar av passivitet.
I min värld ska en valp även av en aktiv ras kunna hantera en lugn och passiv dag utan att stressa upp sig.