Ni som har barn
Ni som har barn, skulle ni kunna tänka er prova att lära barnet något med hjälp av en klicker? :)
Man börjar med att klicka in barnet så att den förstår att klick betyder belöning, och då gäller det att finna en belöning som barnet tycker om.
Det där är nog väldigt idividuelt…
Men säg om barnet tycker om jordnötsmör på sked eller chcockladsmör (eller vad man kallar det).Om barnet tycker om chcokladen/jordnötsmör lär det kunna vara en bra belöning?
Man skopar upp lite på en sked och låter barnet smaka på skeden varje gång man klickar.
Beroende på hur litet barnet är, men om man tillexempel ställer en kam framför ett ganska litet barn. 1årig tilexempel. Sen klickar man så fort barnet tittar på kammen, sen klickar man om barnet sträcker sig fram för att ta kammen, klickar när barnet håller i kammen, sen klickar man för om barnet tillexempel för kammen mot huvudet, osv osv…. =)
Vissa skulle nog säga att det kan vara lite integritetskränkande att träna ett barn på dethär settet. Men jag tror långt från alla tycker det.
jag skulle gärna testa, mest för att se hur pass bra det fungerar.
Det kan ju komma till hands om man har ett barn som är livrädd för en sak :) Om den en gång blev biten av en hund så kanske man med hjälp av en klicker snabbt kan hjälpa barnet att släppa rädslan.
Jag vet inte, vad tror ni?