Chipkastrering?
Hej! Var på kurs idag, följsamhet/kontakt tillfälle nr 2. Då pratade vi lite om Sixten som är vääldigt doft-intresserad och så. Han är 1 år och är väl inne i sin könsmognad just nu, men instruktören rekommenderade chip-kastrering. Det ska tydligen hålla i 6 månader oh göra så att han kan fokusera lite mer på mig istället för alla lukter. Vad tror ni om det? Och om det funkar bra, rekommenderar ni då riktig kastrering eller bara att låta honom vara okastrerad så kommer doftintresset försvinna snart? Någon som har erfarenhet av sånthär?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Skit i chipkastrering! Det är enligt mig bara skräp, hjälper ju inte för så många heller. Varför vil ni inte kastrera helt?
#2 Det var väl mest att vi tänkte att detta nosandet går över efter ett tag, kanske ungeför samtidigt som en chipkastrering utgår :P. Alltså tänkte vi att det skulle vara onödigt att ebtala 4000:- om problemet ändå går över av sig självt.efter något halvår-år..
8/5-13 & 1/6-13
#2 alltså jag förstår tanken, men jag tycker ni borde satsa på en riktig om ni inte har avelsplaner. 4000:- kostade inte min, jag gjorde den i Uppsala, det kostade 1200 kr tror jag. Det är inte så fasligt dyrt, och så nöjd jag blev hade jag kunnat betala det tredubblat!
#3 Oj vad billigt! På årstakliniken tror jg det kostar.mellan 3000-4000 kronor! Varför kastrerade ni Hugo? Vad blev det för skillnad? Sixten är ju väldigt väldigt lugn (seg om man så vill ;P) och vi undrar om han blir ännu lugnare av en kastrering? Det är ju inte riktigt vad vi behöver ftersom han som sagt inte är speciellt fartig nu som okastrerad hehe :P
8/5-13 & 1/6-13
Skicka ett PM så kan jag svara :)
Min Tintin har faktiskt inte blivit lugnare efter kastreringen. Han har lite lättare för att slappna av och är inte lika doftintresserad. Men lugnare är han inte lika pigg som innan.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Vi har chipkasterat våran pudel och det var det bästa vi kunnat gjort. Anledning till chip var att jag och sambon var oense hurvida han skulle kastreras. Veterinären förslog då chip eftersom det inte är en permanent åtgärd.
Innan kastrering fick vi ta bort kuddar, mjukdjur och hans bäddsäng då han juckade konstant på allt som var mjukt.
Han markera konstant under promenaderna så det var en pina. Allt skulle revirpinkas på. Förutom det så var han allmänt svår att försöka jobba med då han var så upptagen av att märka revir och jucka. Efter kastreringen fick vi en annan hund. Han juckar inte längre, revirmarker jo men inte varje pinne, postlåda osv. Dock har han kvar hela sin personlighet och det är full rulle. Inte blev han tjockare heller och vi har inte märkt nå biverkningar. När chippet går ur får vi se om han är samma hund. Återgår han till sitt gamla beteende blir det riktig kastrering.
#3 haha men frågan äääär blev hunden nöjd? ;))) Knappast ;D
hunden: "AH!! Jag känner mig helt naken, matte, du ska få betala dyrt för dethär!!!!"
Matte: "Nä-ä bara 1200kr!"
:D
#8 Skämtar du eller tror du att hunden tänker så? :P
8/5-13 & 1/6-13

#1 Vad olika det är med erfarenheter, och såå intressant!
Alla jag vet om som har chipkastrerat sina hanar har märkt positiv skillnad. Lugnare, mer uppmärksam på matte/husse, nosar och markerar betydligt mindre, struntar i löptikar osv. Några hanar har blivit tjocka dock och lugnare och tråkigare om man är av en åsikten.
#9 vad tror du ;) klart jag skojar
#11 Misstänkte det haha ;)
8/5-13 & 1/6-13
Vi har fyra kastrerade hundar, varav ena är chipkastrerad. Alla nosar lika mycket som innan dom blev kastrerade.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Tintin reagerar fortfarande på löptikar. OM dem är i höglöp. Hade ett rent h…… förra veckan när jag hade med honom när jag passa min daghund. Dem var på varandra hela tiden. Han hade nog kunnat sluta men hon skulle hålla på hela tiden och då var ju han lika på. Till slut fick jag ha dem i olika rum. Men han var ju 5år när han kastrerades.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#12 :D
#13 Jag tror att en del av sniffandet som bli kvar kan vara kvar som en vana för hunden sen innan kastreringen.
Så det gäller att börja träna hunden i att inte sniffa redan då hunden har blivit kastrerad.
Oavsett omman försöker göra det med avledning eller om man helt enkelt inte låter hunden sniffa mer än när man själv tillåter, så ska man börja med träningen snarast efter kastreringen.
Från det att hunden blir av med kulorna tar det en ca 3 månader innan kastreringen börjar verka på riktigt. Eller det snarare går ner succsesivt. Därför när du påbörjar träningen tränger träningen in i honom samtidigt som hormonerna sjunker.
Själv ser jag fördelen med en kastrerad hund att den om man tränar den att man kan få den att tömma blåsan rejält innan man fortsätter utan att den sen ändå har ett behov av att gå och markera, om du förstår vad jag menar.
Och jag tror att man kan uppnå samma sak med en chipkastrerad hane, eller kemiskt kastrerad hane lika väl som en fysiskt kastrerad hane:)
jag ser också en fördel med att hunden pissar ur sig det mesta på en gång när man kommer ut. Hunden blir lugnare av att slippa gå runt och hålla sig för även om den gör det av egen vilja, att gå runt och hålla sig för att kunna skvätta "och" tänker att han måste pissmarkera oftare för att på det sättet lätta på trycket.
Det går så klart att lära en okastrerad hund att pissa ur sig allt på en gång, bara att hindra den från att markera nån annan stans än det stället du vill, då lär den sig att den måste släppa ut allt just där för annars får den gå och hålla sig till nästa promenad. Men jag tror en okastrerad hane har svårare för att inse att det faktiskt är en fördel med att tömma blåsan, för även om det blir skönt så vill han nog egentligen spara lite till att kunna markera med, medan en okastrerad hane inte har samma behov av ett revir och då inte känner att han behöver spara :-)
Att en 1 åring är nosig är helt naturligt, då det fortfarande utvecklas och upptäcker sina "sinnen" ordentligt - och då även känslan för löptikar
Jag personligen tycker att man ska ge det en chans först med uppfostran om man nu inte verkligen vill kastrera, för då är det nog bättre att göra det ordentligt direkt.
Jag har ingen erfarenhet av chip, men vet många so säger att hunden blir än värre när det börjar gå ur kroppen.
Kan tillägga att även tikar i den ålder är väldigt nosiga och småstirriga och okoncentreraade 
chipkastrering gör endast att dem inte kan göra barn inget annat.
Beteende ändras ej
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag skulle jobba mer hemma, utan störningar och se kurserna som ett tillfälle att träna med massor av störningar.
Se det som en utmaning, att hitta en belöning som gör att han är helt fixerad av er istället, lek, en leksak, ett extra gott godis, kanske börja använda klicker, som bryter genom lättare.
Det går faktiskt att använda just nosandet och kissandet som belöning, om det är sånt han helst vill pyssla med nu. Var dock noga med att inte låta honom sniffa och slikcka i löpkiss, för då stänger han av hkärnan sen. Använd isåfall det som über-belöning i slutet av kursen eller så.
Jag tycker det verkar konstigt att kemiskt kastrera en unghund pga den är unghund. Det går ju över. Även om man har världens tävlingsambitioner, så hinner man ju med det oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#19 Han tar nästan inget godis, inte ens lever. Han kan ta typ köttbullar nån gång, men efter en stund tröttnar han på det med. Leksaker funkar ej, inte heller lek med mig. Jag har börjat göra sp att jag väntar ut ögonkontakt innan han får lukta, det går helt OK :). Jag har inga ambitioner på att han ska bli superlydig eller tävla i något, iochmed att Sixten inte tycker att det är kul med träning.
8/5-13 & 1/6-13
#18 Nja, håller inte med dig. Vissa hundar blir lugnare, struntar i löptikar m.m.
Jag skulle vänta med chipkastrering tills han blivit äldre.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Kemiskkastrering har jag gjort på en ung hanhund å hans beteenden och otyg försvann under dessa 6månader men sen var han igång med markering, fast han som hund var lugnare och stabilare :) #18 beteendet ändra absolut (till det bättre!)
Mvh Millan
#18 Där håller jag inte med dig. Beteendet kan ändras av chipkastrering, jag har varit med om att hunden har blivit mycket lugnare. Visst kan det vara individuellt, och att det kanske inte fungerar på alla, men vissa fungerar det utmärkt på.
#21 & #22 & #23 Vet dem som har chipkastrerat sina hanhundar, ingen av dem har märkt skillnad. Sedan har dem kastrerat och då har dem märkt skillnad.
T.ex en hanhund som var chipkastrerad på hunddagiset jag var på. Tålde bara 1 hanhund, och då tikarna, efter att ägarna kastrerat honom går han ihop med stort sätt vilken hanhund som helst. Så talar bara om vad andra som jag känner har sagt om det och skillnad jag själv har märkt på t.ex den hunden.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är väl som med Placoff ;) På några funkar det jättebra, på vissa andra funkar det lite grann och på andra hjälper det inte ett dugg :) Så man får helt enkelt prova!
Men jag tycker att om du tänker kastrera honom fysiskt så gör det snarast, vänta inte till efter att han blivit könsmogen.
#25 Han är ju av en liten ras så han blev könsmogen redan vid 6 månaders ålder
. Nog för att han fortfarande är inne i processen, men han har ju redan befäst vanor som revirkiss och att intressera sig för löptikar om det var det du menade.
8/5-13 & 1/6-13
#26 Ahaaaa Attans:)
Ja det var lite därför =) Det finns andra fördlear med att kastrera tidigt, men jag orkar inte dra dom just nu :D förlåt
Att tänka på innan operativ kastrering:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Den första länken säger ju inte mycket alls
och i länk no 3 har dom svårt att bestämma sig för vad egentligen är bäst, först säger dom att undersökningen visar att rottvaljer-tikar lever längre om man inte kastrerar dom, men sen säger dom att det inte alls behver vara så? (finns en risk att jag har missförstått texten där lite)
Men jag gillar den sista länken, haha och han avslutar det 4:e stycket med "And, it may help; if not, the obesity which develops may achieve the desired effect." :D Så sant :D hahaha han får med många såna roliga punkter faktiskt :D läsvärd text!
men jag tror dock att den texten är skriven av en person som bara är emot kastrering och därför försöker komma med så mycket anledningar han kan hitta och förstora upp för att få kastrering att låta så mycket värre än det faktiskt är.
Gillar inte att man kallar tik för "bitch" i USA :P Så förnedrande. Även om det är korrekt. Man kan ju lika gärna säga female istället. Nåväl.
Mja domdär länkarna gav iaf inte mig så mycket. men kanske nån annan här gillar dom :)
Det är klart, bortser man från fakta vad gäller risker med kastrering så är länkarna inte intressanta. Att t ex tidigt kastrerade hanhundar riskerar allvarlig, dödlig cancer så är länkarna ointressanta.
Naturligtvis får hundägare kastrera sina hundar bäst de vill. Själv tycker jag att man skall ta ett beslut efter moget, insatt övervägande o inte bara tro att ett kirurgiskt ingrepp skall lösa alla problem o att det inte innebär risker.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#30 Aaa det var inte meningen att tala nedlåtande om din information även om jag inte riktigt håller med om allt som står i texterna.