Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2212 ggr
Rajas
0

Att cykla med hund!?

Kan och borde man cykla med mer än en hund? Jag kan inte minnas att jag sett någon cykla med fler än en hund men man ser ju knappt någon cykla med hund. Vad tycker ni, vågar man cykla med mer än en hund i taget? Mvh Millan

Mvh Millan

[Empisen]
0

Om hundarna kan springa bredvid cykeln är det väl ingen fara. När min 6 månaders valp vuxit klart kommer jag cykla med båda mina hundar.

Rajas
0

Ja båda springer bredvid cykeln, får testa försiktigt och se hur det fungerar :)

Mvh Millan

SmileyMalin
0

Jag har två bredvid cykeln och lillen i ryggsäck. Räknar med att cykla med alla tre om ett halvår :-)

Kitten86
0

Såvida du tränar dina hundar att springa tillsammans med dig på cykel så ser jag inga problem med att ta med två hundar på cykeltur. Beror ju lite på vart man cyklar om man vill ha båda hundarna på samma sida eller en på vardera, men oavsett så ser jag inga problem som sagt så länge båda hundarna inte är för unga eller dyl.

Har tidigare själv cyklat med två hundar men då min äldre hund inte tycker att det är roligt längre eller orkar hålla samma tempo så cyklar jag bara med min yngre hund…

Ixectrona
0

Jag brukade cykla med både sheltie och whippet samtidigt, och det gick helt utmärkt. De var på samma sida, whippeten travade på medan sheltien kunde galoppera och skutta runt lite, men inte så det blev okontrollerbart. Man måste dock ha väldigt god kontakt, det tog flera månader innan jag ens lärde mig cykla med bara whippeten. (Sheltien tyckte det var svinkul, han väger bara tio kilo men brukade dra mig med hela sin styrka i bara halsen. O_o) Man måste lära hunden att nu får den inte stanna för intressanta lukter, man måste samtidigt själv vara uppmärksam om hunden försöker svänga iväg någon annanstans eller stanna för att kissa, annars kan det bli otrevligt, antingen för hund eller människa eller för båda två. Det är också praktiskt - om inte nödvändigt - att lära hunden vissa ord/ljud som betyder nu stannar vi, nu svänger vi, osv. Jag har cyklat med Wikus några gånger också och det har gått utmärkt, men jag försöker vara försiktig med det då han är stor och tung och inte helt färdigvuxen än. (Vill inte slita på skelettet.)

Jenna_Nord
0

Jag cyklar med båda mina springandes brevid :)

Har man dom kopplade får man ju bara tänka på att inte fästa kopplena i styret eller liknande ifall dom skulle behöva stanna eller liknande.

Mvh Jenna