Inkallning
Jag har en 3-årig Groenendael tik som älskar att träna agility hemma och brukar för det mesta vara på hugget. Men jag har ett problem som hindrar mig från att börja tävla med henne. Hon kommer absolut inte på inkallning bland andra hundar, då tänker hon bara på att busa.. Så därför kan vi inte heller gå några agilitykurser och börja träna på allvar. Det är lite tråkigt eftersom jag alltid älskat agility och vill nu börja lära henne olika hinder som finns på agilitykurserna. Skulle vara väldigt tacksam över tips om hur man kan lära henne att hon ska komma bland andra hundar.. Tack på förhand!
Kraam från Ryttarensofia!
JAg skulle jobba med hundmöten, kalla ihop folk i din omgivning som har hundar, gå på kurs , alla sammanhang du KAN, där du får jobba med andra hundar nära.
#1 Vi har varit ett par stycken några gånger och tränat hundarna. Men Tindra (som min hund heter) har inga problem med hundmöten när man tränar, för hon känner typ det på sig och då är hon skitlydig. Samt efter ett tag när man tränat tillsammans med hundarna så skiter hon i dom och bryr sig inte om dom. Hundmöterna är ändå inte så svåra och hon tittar bara lite när man är ute och går, och drar gör hon ju också, men inte så mycket.. Det svåra är liksom när hon är uppe i buset eller vad man kan säga. Då ignorerar hon oss helt och vi får nästan slänga oss efter henne.. Nya hundar är värst, då kommer hon DEFINITIVT inte!
Likadant när vi är på trädgården, så kommer det någon och går, då tittar hon om den har hund, om den inte har de, så skiter hon i de och följer efter mig. Men om de har hund så har man inte en chans att få tag på henne igen.. Och hon är snabb som attan också. Så inte lätt att stoppa henne om man säger så :P Men tack för svar ändå :)
Jag tror att du måste jobba mer, både med kontakt, och med hundmöten. Hunden ska inte komma bara på träningstillfällen på klubben, utan det gäller att träna med Andra störningar, på andra ställen
På en kurs är inte alla hundar lösa samtidigt. Om de andra motarbort henne från sina hundar förstår hon snabbt att hon inte får leka med dom utan bara med matte :)
MVH
Sofie
Vi har aldrig varit på någon klubb och tränat med än på några kurser förra året.. Vi tränar här där vi bor, ska försöka ta med hennes bästa kompis som hon älskar att leka med och träna på inkallning :)
#5 Just därför det kan vara bra att vara med på kurser… för att få träna med andra hundar som störning
#6 Jag tror du kommer ha nytta av att gå på kurs och träna på. Motas hon bort och hon inser att hon inte är välkommen till de andra så ger hon upp och då går det bättre med inkallningen.
MVH
Sofie