Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2038 ggr
Satum
0

Vom og Hundemat

Skrev denna tråd först på chinesecrested.ifokus men frågar er ocksåSkrattande

Hej!

För närvarande kör vi på vanligt torrfoder åt killarna här hemma. Har alltid gjort det. Utöver det så får den äldsta äggula, nötfärs, grönsaker, märgben m.m vid sidan av.

Men har nu funderat på att byta ut torrfodret helt mot färskfoder och funderar då starkt på Vom og Hundemat.

Har hört&läst så mycket gott om det fodret! Glad

Någon här som använder det? Vad har ni för erfarenhet av det?

Hur stor blir egentligen kostnaden (jag har en "vuxen" CCD på ca 5kg)? (Självklart är det individuellt med tanke på att alla hundar äter olika mycket och är olika stora men bara så man får ett humm).

Fått för mig att det kommer bli så mycket dyrare än med torrfoder!

Läste också att man ska ge hunden 2% av kroppsvikten per dag. Tycker det låter sjukt lite!!?

Tacksam för era svar!

russin
1

KanonfoderGlad

Min hund på 5 kg äter 100 gram per dag (får en del träningsgodis med) och en korv på 500 gram kostar 17 kr.

Månadskostnaden blir alltså 102 kr för henne - inte dyrtFlört

Valpen äter lite mer (150 gram)

Satum
0

#1 Helt fantastiskt! Och löjligt billigtSkrattande Är ju mkt dyrare med torrfodret som förmodligen också är ett sämre foder…

Michaela-N
0

Ger också Voh, han väger 3 kilo och ska ha 60g per dag. En korv räcker 8 dagar och kostar här 18 kr.

[[pimey]]
0

Men gud vad billigt :O har också en CCD på ca 4½-5kg måste in på närmaste lanthandel och kolla om de har detta färskfoder :P

[[pimey]]
0

så nu att närmaste återförsäljare av detta foder är 6 mil :/ såg däremot att vi har återförsäljare av Klass färskfoder är det lika bra som Vom?

Satum
0

#3 you gotta love it! haha

Satum
0

#5 Har för mig VoH ska gå och beställa från nätet också?

Emaljoh4
0

Jag kör på burgare till min. Mycket smidigare. 35 kr förpackning om man köper under 15 påsar, annars är det 30 kr påse. Köpte 18 påsar för typ 540 kr. (800 g i varje påse)

2% stämmer dock inte på min tjej, hon skulle haft ca. 100 g per dag, men äter uppemot 150.

Av varianten med lax fick hon fruktansvärd klåda, så nu provar jag med varianten utan lax och hoppas det inte kommer tillbaks.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Satum
0

#8 Är burgade också VoH? Men hur länge räcker en påse, en vecka? Ne, förstår att det som sägs är ju bara rekommendationer.

Det är som med Mogges torrfoder, på påsen står det 1,5-2dl om dagen men han äter ca 3dl och skulle kunna äta mer egentligen.

Jenna_Nord
1

Önska att mina hundar också vägde så lite.. :(

Mvh Jenna

[[pimey]]
0

7# jaså? ska de? då måste ja kika igen om jag hittar något sånt :)

Cassii
1

Min hund väger 5 kilo och hon äter 80 gram per dag! Glad Det kostar mig 76 kr i månaden! Här kostar korvarna 18 kr.

russin
0

VoH är förpackat i "korvar", men det går bra att småtina dom lite och dela i lagom dagsransoner.

KLASS är enligt mig inte det bästa färskfoder nej, men jag skulle hellre ge det än torrfoderFlört Lite väl kladdigt och blaskigt. VoH är klart mer fast i konsistens.

Vad gäller "burgare" så finns enbart två sorter. Bravo (har fler smaker i olika protein och fetthalter 150 grams burgare) och Nordic (som har en sort i burgarform 200 gram)

Emaljoh4
0

#9 Ja, burgare är också Voh. Glad

Hur länge en påse räcker är ju lite olika beroende på hur mycket hunden ska äta, men eftersom min äter en burgare per dag, så räcker det nästan en vecka.

[[pimey]]
0

tror nog jag ska testa Klass ändå eftersom jag vil slippa skicka efter och betala onödig frakt samt åka 6 mil till närmaste återförsäljare :/

Emaljoh4
0

Min vovve har ätit Klass också, var så mycket vätska i fodret att hon "spydde" upp det .. Samt att det är väldigt sliskigt, jobbigt att hålla på med osv.

Moa1994
1

Jag har bravo till Alice. Hon väger lite över 5 kg och äter en burgare och 1 dl torrfoder om dagen. Jag köpte en 24 kg låda för 500 kr och om jag har räknat rätt så ska den räcka i ca 6-7 månader :)

Sittrica
0

Jag och min sambo önskar att vi hade en tillräckligt stor frysbox så vi nästan bara kunde ge färskfoder till våra hundar (leonberger), men i dagsläget är detta inte möjligt på grund av platsbrist… Vi har inte provat VoH, däremot Priima och Fodax, som våra hundar funkar toppenbra på. Har däremot hört en hel del bra om VoH och är nyfiken på att testa.

LLLINN
1

Superbra! Sixten är väldigt kräsen, han äter inget torrfoder.. Men detta slukar han varje gång! Dessutom är det lätt att variera sig, vi brukar köpa både kyckling, lax och vom Glad. Huvudinnehållet är ju detsamma så det blir inte samma sak som om man skulle byta torrfoder hela tiden.

Sixten har fint hull, bra päls och allt Glad. Men det bästa med fodret måste nog vara att det är spannmålsfritt!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Michaela-N
1

#6 Hahaha. Ja det är gött ;)