Drar i kopplet
Hej!
Har ett problem med min golden retriever på drygt 1,5 år. Innan han träffade en löptik för första gången så var promenaderna inget problem alls, men efter det så har han blivit helt besatt av lukter. Han ångar på rakt fram med nosen i backen hela tiden och är helt okontaktbar. Värst är det när man ska över en korsning och det inte finns någonting att lukta på där, utan det finns på andra sidan, då är det nästan helt omöjligt att hålla honom. Vi har tränat jättemycket och har även tagit hjälp av andra men det är ingenting som verkar fungera.
Inomhus är han världens lugnaste hund (förutom när det är en löptik ute) och allting fungerar perfekt, även kontaktövningar och annat, men så fort han kommer utanför huset blir han en helt annan hund.
Tror ni att det här skulle bli bättre om man kastrerar honom? Har tänkt på det ett tag eftersom han kräks, inte äter och är jättestressad hela tiden så fort det är en löptik ute, och eftersom jag bor i ett villaområde så finns det någon sådan väldigt ofta..
Jag hade låtit kastrera den, ser ingen anledning till att inte göra det.
Jag hade nog först testat "chipkastrering", även kallat kemisk kastrering, innan jag hade gjort en riktig kastrering. På så sätt får du se om han blir bättre som en "kastrerad hund".
När effekten gått ur från chipkastreringen så är han ju lite äldre och kanske har lugnat sig automatiskt när det gäller dofter. Om inte, så kanske jag skulle kastrera.
Jag vill också tipsa om D.A.P.-halsband, som kan ha mycket positiv effekt på hundar, även vid promenader: http://www.ceva.nu/se/Produkter/Produktlista/D.A.P.-Halsband
Jag har själv testat D.A.P. med bra resultat.

Om han inte är tänkt att användas i avel så kastrera. Finns ingen anledning att inte göra det. Vad ska han med kulor till om han ändå inte får para sig?
Skynda långsamt så går det fortare.
Är dock värt att tillägga att även att man inte ser någon förändring med en kemisk kastering behöver det inte betyda att en kirurgisk kastering inte skulle hjälpa. Det är inte riktigt samma sak så fungerar inte på samma sätt på olika individer.