Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3371 ggr
marrejarre
0

Valp + gammal katt

Hej allihopa, jag och min familj köpte en japansk spets valp i lördags, och får hem honom på fredag. Är riktigt excited och kan knappt vänta tills vi ska hämta honom, då detta är min första hund. Hur som helst har vi en katt på 12 år som är ganska knepig. Han tycker inte om någon eller något förutom sig själv, mat och oss. Hundar är en big no-go och till och med honkatter är hans fiender, då vi en gång tog vi hem en liten honkatt, som åkte ur lika fort som hon åkte in. Nu är vi lite oroliga över hur han ska hantera valpen, då han är mästare på att attakera allt som är i hans väg och inte tvekar att riva till ordentligt (han har dock lugnat ner sig lite nu med åldern). Saken är den att katten tillhör vår familj och vi skulle aldrig få för oss att göra oss av med honom, lika lite som vi vill att han plötsligt får för sig att dra för han inte känner dig välkommen här längre. Har någon här sittut i lika situation och hur har ni bemästrat den? Man kan ju lätt lära en hund att inte gå fram till katten med tiden, men de första dagarna är de som oroar oss. Har ni tips på hur man kan göra det så skonsamt och säkert som möjligt? Tacksam för svar!Glad
(visste inte riktigt vart jag skulle placera inlägget)

Viccan92
0

Om katten attackerar så får ni se till att hålla dem åtskillda i början tills katten faktistk accepterar att valpen stannar och tillhör familjen. Det kan ta ett tag flera veckor om det vill sig illa.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

russin
0

Börja med att klippa klorna ordentligt på katten, så inga ögonskador blir på valpen - det kan gå jäkligt snabbt.

Katten lär nog sätta sig i respekt om den är en surgubbe, så valpen lär sig nog akta sig - men se till så valpen inte blir skadad. Se även till att katten har fredade ställen att gå till, dit valpen inte når.

Henrika85
0

Jag ägs av två honkatter på 9 och 7 år, och skaffade nyligen också valp. Katterna var inte vana vid hundar, och några fräsanden och morranden fick man ju vänja sig vid första tiden. Nu har det gått nästan 3 veckor, och valpen har lärt sig att visa respekt för katterna, och katterna har lärt sig att tolerera hundens närvaro.

Så visst kan det funka!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[[pimey]]
0

Låt hunden gå fram och får han sig en smäll ja då vet han att den katten ska man passa sig för, klipp klorna på katten innan bara så det inte blir allvarliga skador. Vår hund fick göra så och han märkte snabbt vem det gick att leka med av våra 3 katter och vilka man ska strunta i.

[Forest]
0

Jag säger först Grattis till bli med hund :)

tycker att Lo-katt gav bra tips, jag tror säkert detta kommer funka. Glad

marrejarre
0

Tack för alla svar! Vi klippte faktiskt klorna på katten igår :) tänkte fixa de första mötena på en ganska öppen yta i huset så att katten snabbt kan dra… aja det måste funka! Tack igen :)

Adalissa
1

Mitt tips är att se till att katten har ställen där den kan vara ifred från valpen samt att det finns platser den kan hoppa upp på så att den kommer undan när den vill. Kompostgaller är ett mycket bra tips. Dock så ville inte våra katter hoppa över dem så vi ställde en högtalare bredvid så använder de den som språngbräda :)

De första två-tre veckorna brydde sig valpen inte sig om katterna alls, det gav dem en chans att komma fram och lukta på henne utan att känna sig jagade. Nu vill valpen gärna leka med dem men det är inte alltid de tycker att det är lika kul, så när de fräser eller slår med tassen så lyssnar valpen.

Det är ju inte säkert att katt+hund någonsin blir bra vänner men oftast lär de sig respektera varandra i alla fall.

OBS! Håll aldrig fast katten när de skall träffas - håll fast hunden. En katt som känner sig låst får bara panik.

Lycka till!

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla