Rasångest
Hej! Har bestämt mig för att skaffa hund men kan verkligen inte bestämma mig för vilken ras. bestämde mig först för Chihuahua men insåg att jag behöver skaffa en hund som min blivande sambos fatcoated retriever kan leka ordentligt med och risken är ju att det inte riktigt går med en så liten plutt, sen tänkte jag jack russel men jag vet inte hur det kommer bli nu efter jag flyttar, nu bor jag i stan och är ständigt stillasittande, ska snart flytta ut till hus med stor tomt på landet. Vet inte om jag kommer ha tid att ge jack russeln träning på jakt/spår vilket de flesta verkar tycka vara en viktig del för att få en balanserad välmående jack russel. Har jag fattat fel?
Men iallafall, alla ideér på vilken ras som skulle passa vore fint
Anledningen till att jag vill ha en liten hund är för att jag jobbar som frisör och vill kunna ta med mig hunden till jobbet(och ja, storleken är det enda hindret) Jag har haft stora hundar(schäfer) hela livet och är rätt sugen på att skaffa en mindre hund av den anledningen också, finns inget gosigare än en stor björnhund men jäklar vad många gånger man har önskat att man haft en liten hund istället.
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs
Tibetansk spaniel
Sällskapshund, som inte kräver så mycket men som ändå gärna vill - när det passar hunden. Envis som satan! Jag har min som stallhund, funkar super.
MVH
Sofie
Vad kan ni erbjuda hunden (motion, aktivering)?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jadu, massvis med utomhuslek, jag är lite sugen på att testa agility, men har aldrig gjort det förut, långa promenader med grannhundarna…vet inte riktigt vad jag ska skriva, jag älskar att gå i skogen och kommer göra det ofta med hunden..
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Okej, det låter iallafall som någon sorts sällskapshund! Mellanpudel eller dvärgpudel kanske? En cavalier kan också passa :)
8/5-13 & 1/6-13
Kolla på rasgrupp 9 sällskapshundar där finns det många små hundar att välja på. av det du säger så skulle en hund i den gruppen passa bäst :)
Gillar verkligen inte varken pudlar eller cavalierer :/ av förmodligen urlöjliga anledningar men det är iallfall raser jag inte kan tänka mig
Malteser, papillon, mops, tibetansk spaniel, chinese crested dog, Japanese chin ? :)
Funderat en del på mops och kinesisk nakenhund men är osäker på det där med sambons flat, vill att han ska få en kompis som han verkligen kan leka med, men vet inte om det är möjligt med en så liten hund..och kinesisk nakenhund är ju inte så små men dem som jag har träffat har varit väldigt blyga och lite sådär fina-i-kanten…vill ha en hund som pallar med att leka runt med en så pass intensiv lekkompis som flaten är :)
8# Ja Kinesen är speciella vissa är framåt och modiga medans andra gärna kollar in en först innan de hälsar :P Min kineskille kan leka med de äldre pensionärshundarna eller lugna hundar men kommer det en stökig unghund så går han gärna därifrån. Sen beror det på valpen, är den modig och framåt som liten kommer den nog vara de som stor :) sen är dom tåliga med :P
Funderar du på jack russell krävs betydligt mer än långpromenader och lite aktivering då och då! Du kommer behöva köra ordentliga fysiska och mentala träningspass flera gånger i veckan, lite enklare mentala utmaningar varje dag och självklart dagliga rejäla promenader. jag rekommenderar ingen som inte elitsatsar på någon hundsport eller sysslar med jakt att skaffa jack russell.
En understimulerad jack russell är verkligen en marddröm att försöka leva med! (men en som får arbeta ordentligt är däremot en fantastisk livskamrat!).
Japansk spets, Kromfohrländer, Euraiser, Någon av dom lite större tyska spetsarna ? Välj ras efter vad du kan ge hunden och inte efter utseende o staorlek
Ja precis, därför jag känner att jag nog inte borde skaffa en JR, är inte alls säker på att jag kan ge den allt vad den behöver.
Funderar en del på bostonterrier, skulle det kunna funka? men det verkar lite dött på valpfronten där, och deras rasklub har inte haft någon aktivitet sen 2010, blir lite fundersam :/
Dem bostonterrier jag träffat har varit väldigt härliga :-)
Pigga och arbetsglada men inte särskilt krävande. Vet dock inte hur pass rastypiska dessa individer är ;-)

Border Terrier eller Norwichterrier/Norfolkterrier (är lite partiskt här som vanligt, har en Norwich själv
).
Du verkar var lite inne på terrier om jag fattat det rätt? Vill ha en sällskapshund att busa och gå långpromenader med, ev. träna nån lättare hundsport? Border Terriern kräver nog lite mer än en Norwich i aktivitet, men fortfarande inte nån högaktiv hund som kräver massor.
Norwich är ganska lagom hund, ställer upp på precis allt - varesig det handlar om trix, agility, spår, långpromenad, stallet eller för all del mys i soffan. Är nöjda med lagom till mycket motion och att helt enkelt bara få vara med i vardagen!
En Border terrier har ju lite mer jakt i sig och kräver nog något mer mental stimulans som sagt, det beror ju på hur mycket du vill lägga på den biten i vardagen. Har själv varit inne på att skaffa Border då jag tycker det verkar vara en härlig, tuff och kul ras!
Båda raserna är ju robusta och tuffa hundar som nog gärna leker med en flatte! Min familjs Norwichar leker med Golden/Schäferkorsning, Newfoundland, Cane Corso och Basset för att nämna några raser. Vem som är tuffast och gärna nyper de andra hundarna i läppen kan du kanske gissa? ;)
Jag tycker inte att ni ska välja ras utifrån att den ska klara av att leka med en större hund. Är ni intresserade av en Chihuahua så ska ni skaffa er en sådan, de flesta terriers kräver mer motion än en vanlig sällskapshund och utifrån vad du skriver så passar det nog bra med en sällskapshund som inte har så stort aktiveringsbehov. Varför måste flatten tvunget ha en lekkamrat? Är det ni som vill det eller är det flattens ägare som vill?!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#15 Fast.man vill ju inte att hunden ska få ryggen bruten om en glad och hispig flatte tar ett felstg :P
8/5-13 & 1/6-13
15# måste hålla med "LLLINN" det är lätt hänt att lekar går överstyr och vad jag uppfattar TS så verkar deras flat vara ganska intenstiv då den leker så vill man inte ha en hund med bruten rygg ska man nog välja en hund av större modell som är lite robustare än en chihuahua
Vad sägs om en Dansk Svensk Gårdshund, eller en Finsk Lapphund? 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Eftersom du verkar kunna erbjuda ett aktivt hem och du funderar på att hålla på med agility… Har du tänkt/ funderat något på shetland sheepdog? Urhärliga hundar som älskar att vara med, jobba med sin ägare/förare men som också kan ta det lugnt!
Annars kan jag rekomendera (som någon tidigare skrev) pudel. Underbar hundras som älskar att vara med men som också kan ta det lugnt. Är ju en del pälsjobb, men är inte så svårt att göra själv - du är ju frisör med så du har alla förutsättningar. Även JT är en härlig hund, men visst kräver den en hel del motion. Sen är ju terriers envisa, vill de inte så vill de inte…
Gå på din känsla. Du ska trots allt leva med hunden i många år framöver. Du kan inte enbart låsa dig vid en storlek utan hundens kvaliteer måste du cokså ta i beaktande! Många stora hundar taggar ju faktiskt ner när de leker med en mindre hund. Och små hundar är ofta tuffare än man tror!!