Dobermann?
Hej! Är lite sugen på att skaffa mig en Dobermann, har haft hund hela mitt liv men aldrig en Dobermann konstigt nog då jag tycker dom är otroligt fina! Har läst mycket om rasen och så men skulle vilja höra era egna personliga åsikter om rasen :) Ska ha den främst för att träna/tävla lydnad med :)
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Två ord som sammanfattar rasen i mina ögon: Stress och rädslor.
Tävla hund? Välj en annan ras. Det är vad jag tycker.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller delvis med #1. Sen pratade jag med en uppfödare på stora stockholm för ett par år sen och han berättade en massa smaskiga detaljer om deras hälsoproblem som fick mig att tappa hakan. Så personligen avråder jag ifrån rasen, men dom är vackra!
Håller med #1
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#2 får man fråga vad det var för smaskigheter :P Man blir ju nyfiken?!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#2 ja, jag har också hört om dessa smaskigheter när det gäller deras hälsoproblem. Men har träffat två Dobermanns som varit hela underbara, därför är jag så sugen liksom! Schäfer ligger dock närmast hjärtat, så blir kanske en Schäfer iställer nu efter jag läst vad #1 skrivit…hm.
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se

har träffat både mentalt bra och mindre bra exempel av rasen, beror nog mycket på vilken uppfödare/linjer man väljer att köpa från och även hur man själv miljötränar hunden redan från valpstadiet.
Samma sak med den fysiska hälsan, rätt linjer och seriös uppfödare så är det större chans att få en frisk hund.
Man får som valpköpare vara mycket kräsen för att hitta en bra uppfödare oavsett vilken ras man väljer.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Visst går det att träna/tävla lydnad med Dobermann kolla bara in dessa bloggar!
Något som är väldigt vanligt både här och på andra hundforum är att man så lätt dömer ut hela raser.
Det gäller med Dobermann som med alla andra raser att hitta bra uppfödare. Att leta och att kolla upp. Kanske prata med andra som har rasen.
Klart att det går. Det går att tävla och träna med vilken ras som helst, men om man vill satsa på tävling så finns det mer eller mindre lätta raser. I alla fall i mina ögon, som total tävlingsidiot.
Ja, att döma ut raser totalt är vanligt, speciellt om det är den uppfattningen som medlemmarna besitter - vilket jag, i det här fallet, gör. Klart att det finns bra individer, men rasen som helhet? Ett mindre bra.
Men börja grina då!
#9 - visst du gör som du vill. Råkar man ha en hund som inte gillas på ett forum, eller är intresserad av en sådan så kan man lika gärna lägga ner sitt medlemsskap vilket jag tycker är väldigt tråkigt för det innebär dessutom att bara de medlemmar som dömer ut rasen blir kvar och du får inte det mångfald du borde ha.
Oj… Var i mitt inlägg här har jag skrivit eller antytt att någon som är intresserad av eller som har en dobermann ska lägga ner sitt medlemskap? TS ställde en fråga som jag besvarade, och de andra också. Var har någon skrivit något som skulle få någon med en dobermann att vilja lägga ner sitt medlemskap på ett forum?
Men börja grina då!
#11 - jag sa inte att du skrev så. Men det kan bli resultatet om man totalt dömer ut olika raser att den som har de raser som döms ut får inte någon lust att diskutera speciellt mycket här. Många här är väldigt kategoriska och det kan var lite tråkigt om man faktiskt är intressead av en viss ras.
Oj vilken hetsig diskussion det blev nu. Men tack för svaren och tack #7 för länkarna :) :)
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Har träffat ett par sådana hundar. Otroligt vackra och väldigt underbara! Men har också träffat på ett par som varit väldigt stressade och instabila.
Har alltid varit en drömras för mig.
Jag tycker också de är fina, speciellt de bruna
men så långt räcker min kunskap om just den rasen. Så jag kan inte yttra mig för jag har aldrig kommit i en nära kontakt med dobbisen, bara sett dem på håll :)
hej hej kan inte låta bli att skriva!! :)
Jag tycker värkligen du ska satsa på en dobermann om du vill tävla å träna lydnad - agility - spår - ipo - Ja alla grenar m.m
Dobermannen är en brukshund och ska arbeta med både kropp och huvud. Dobermannen är dock väldigt vass å vaktig. Men lydnaden är ju kanon då man lär den "Vakta på rätt sätt"
En otroligt trevlig ras att jobba med över lag. Men behöver en fast och rättvis hand.
Det finns sjukdomar i rasen - Men säg vilken ras det inte gör det i.
Bla en dold hjärtsjukdom de håller på att forska om.
Tyvärr så har det ej kommit på något botemedel utan bara en broms medicin. det är blåsljud på hjärtat. Men allt sådant går att kolla upp. Och de kan ske när den e valp eller ex år gammal. men tycker absolut inte att man ska backa på grund av det!
Du kan lika gärna köpa dig en schäfer med kassa höfter :/
Var bara noga med UPPFÖDARE och fråga om denna sjukdom DMC tror jag den heter.! Och kolla även hur gamla hundens linjer bakom har blivit.
Jag har själv två stycken!!! och har haft en hanne innan.
En svart tik på 2år -ifrån kennel king of Crystal "Örebro"
En brun hanne på 1år -Ifrån kennel Dobvagance "Skåne"
Jag ångrar inte en sekund. Finns ingen hundras som e bättre om man vill arbeta! Otroligt goa Knä hundar e vad de e.. Inne vill de gärna gossa i famnen eller kura ihop sig brevid.
säger bara GO FOR IT!!! :)
#16, det låter härligt :D Kul att det kom in någon med annan uppfattning!
Jag levde i 12 år tillsammans med en rejäl dobermanntik, hon var född 1985 och dog 1997. Hon var en mycket trevlig, klok och alltid lika vänlig hund mot såväl andra hundar som människor, men visst kunde hon vakta. Rasen är, precis som #16 säger, en rejäl brukshund som trivs bäst när den får arbeta mycket. Om man hittar en bra uppfödare och är beredd att lägga ned mycket jobb på sin hund, ja då kan en dobermann vara ett alternativ till andra bruksraser. Eftersom jag så ofta fick höra att jag aldrig mer skulle hitta en så bra dobermann som min tik, valde jag att istället skaffa en akita och det valet har jag aldrig ångrat. Mitt råd är att du kollar upp mycket noga med ett antal olika uppfödare innan du bestämmer dig, samt att du noga tänker igenom om du har tid och möjlighet för en såhär krävande hund.
#16 Vilka sötnosar 
/Désirée
Härliga bilder du bjuder på :) Själv väldigt van med dobermann oxå då stallägaren hade 1 tik som följde med på ridturerna lydig fin tjej. En dag ramla jag av hästen o vart liggande skicka hem henne på uppdrag att hämnta matte, tog 20 minuter så kom dom, jag gjorde illa ryggen med lite blåmärken o öm i ett par veckor :)
21, dök hon i vällingen 
Haha ja man skulle kunna tro de ;)
Alla dom dobermanns som jag har haft nöjet att träna med har varit upperliga små stjärnor. Bara man kollar upp att det är bra uppfödare och som nämdes innan, villig att lägga ner den tiden.
tiken jag tränade senast.. jag om jag säger som så att vi hade båda en vilja av stål och när vi tyckte olika så , ja det tog sin tid att komma "överens" ( aka. hon gick med på att göra på mitt vis). dock när det satt så satt det klockrent och hon var så så ivrig att lära sig mera.hon var bara 1,5 år så hennes energi låg ju på toppnivå verkligen men så länge den kanaliserades till att fokusera på uppgiften så var hon en underbar tik.
Förslag är att åka på en dobermann-träff. Då kan du ju se flera på samma gång och höra vad ägarna ha tyckt varit bäst/jobbigast när dom har tränat sina.
Det finnes en del dåliga individer hos doberman, så det är nåt du ska tänka på, och även om uppfödaren ser seriös utåt, tex MH testat, tävlat mycket bruks, gått bra i utställning, och vad det nu kan vara så kan det ändå finnas dålda problem hos avels djuren som du inte märker som gör att du får en individ som inte är enligt ras standarden.
Jag har träffat fler dåliga än bra individer, men dem bra man träffat har vart helt underbara istället ;)
tack så mycket för att ni vill dela era uppfattningar av rasen! efter att ha läst vad farferis har skrivit kan jag knappt vänta på att få leta efter en fin dobermann!
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Jag har inte läst igenom hela tråden men skriver ändå.
Jag känner en som har en helt underbar dobbermannn. Det är en ras som jag blivit skrämd av innan, men den hunden har ändrat min uppfattning om rasen.
Den hunden är outtröttlig, och jag hade aldrig orkat med honom själv. Men ägaren är aktiv och tränar lydnad, skydd och spår samt både cyklar och promenerar med hunden väldigt mycket. Hunden springer även på löpband ibland som komplement. Jag tror ägarens dotter tränar agility på enklare nivå också.
Det är ingen nervös hund på något sätt, och inte rädd alls. Glad mot alla och vill leka - jämt och hela tiden. Väldigt lydig pojk, dock. Lättlärd till tusen! Och smidig som en orm! Funkar med barn, andra hundar, katter och hästar.
Min schäfer lekte mycket med dobbermannnen när de var små då jag red en häst på gården och hade då ofta med mig schäfern. Dom är jämngamla och lekte regelbundet tills dom var ca 2 år då jag slutade rida där + flyttade min egna häst längre bort. Nu är jag inte där ofta alls längre och schäfern är sällan där. Dock säger ägaren själv att min schäfer är den enda hund som orkat leka med honom, då de andra hundarna tycker han är för hårdhänt i leken. Kanske något du kan tänka på om din dobbermann kommer träffa och leka med många olika hundar.
MVH
Sofie
En kompis tränar sin dobbeflicka i IPO och de gjorde sin tävlingsdebut i somras i IPO I och nu har de tagit sig till dobbermann VM, så de ska ner till Ungern och tävla där. Hunden verkar vara en riktig liten pärla och hur go och fin som helst.
Jag tycker absolut man ska satsa på en dobbe om man gillar dem men man ska komma ihåg att det är en hund som vill och ska arbeta, precis som alla andra bruksraser.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#28 Vilken otroligt fin hund du har! :)
#29 Roligt att höra! Och skaffar jag en dobbe är det självklart att den ska få arbeta! :D
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Orkar inte heller läsa igenom hela tråden. Men jag har haft dobermann i hela min uppväxt och dom Är hur underbara och snälla som helst. Självklart beror det mycket på föräldrar och gener. Det finns en del sjukdomar men det finns det på ALLA hundar beror helt enkelt på gener och otur. Den ena kan vi böra krama och göra vad som helst med och han bryr sig inte och älskar allt och alla. Men den andra som kommer från polisen är mer rädd för främmande människor men Inge elak. Träffa folk med dobermann känn och kläm, lek, prata med ägare. Och var noga med att kolla upp gener. Är dom skotträdda? Fått bra resultat på tävlingar? Social? Bra ögon? Bra höften? Ingen sjukdom bakåt ? Lycka till :D