Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 6105 ggr
Kebab-Eme
0

Vilken ras? :D

Hej, nu sitter jag här och klurar på vilken ras som möjligtvis skulle kunna passa mig. Alltid velat ha en BC men kommit fram till att det inte skulle passa mig.

Så då är grejen att jag vill ha en sällskaps hund och att det ska vara stor och med massor av fluffigt gosigt hår! Men inte för stor haha!
Vet inte ifall det finns någon sådan ras som är stor med fluff hår men ändå bara sällskaps hund? Är så dålig på raser då jag bara varit inne på en BC haha.

Har inga problem men att gå på långa promenader, då menar jag kanske 2 timmars. Om det nu räknas som en lång?
Men inte för många långa per dag så max 2 st 2 timmars promenad per dag.
Även att den ska kunna leka med mig, så som att kasta boll och sådant skojj!

Även att vovven inte skulle ha några problem med katter, fast det kanske den lär in att katten inte är nåe ''problem'' när man väl får hem voffsen.

Tycker själv att jag låter lite krävande på hunden men aja, nu har jag iaf kommit med önskemålen haha.

Det är inte nu jag ska skaffa vovve utan om kanske 2-3 år så det är ett tag haha.

Hoppas någon kan komma fram med nåt förslag på någon ras som skulle kunna passa mig. Mvh Emilia

KöttbulleKorv

[[pimey]]
0

samojeder är fluffiga och ser ut som nallebjörnar :)

Kebab-Eme
0

#1 Ååh riktigt söt! Vit också, finaste färgen ett djur kan ha enligt mig själv! Får läsa lite å se va det är för vovve.

KöttbulleKorv

[[pimey]]
0

2# Ja dom är väldigt vackra :) ja det är bara att läsa på! Själv så är jag inte så insatt i spetshundar så jag vet inte så mycket om dom heller :P

Henrika85
0

Samojeder är jättefina, men tänk på att den som vuxen blir otroligt stark och förmodligen drar en del i kopplet, eftersom den är framavlad som draghund. Tror du att du klarar det?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Kebab-Eme
0

#4 Ja.. Det vet jag inte riktigt.. Har bara små voffsar här just nu. Men känner folk som har lite större och drar så jag får öva på dom tills den vackra dagen kommer då jag ska skaffa mig en egen vovve.

KöttbulleKorv

[[pimey]]
0

Alla hundar kan ju dra vissa har bara lite mer drift än andra det är ju en sak man kan träna på redan då den är valp :) Trna mycket fot och belöning :)

[nataschaj]
0

Samojeder krävs som in i helvetes massa pälsvård om den ska vara inomhus, tänk på att du får hårtorka den i minst 2h om du har badat den osv.

Sen kräver dem mer motions än 2h per dag, om du inte kör wp å drag med hunden.

Frida B
0

jag kommer direkt att tänka på eurasier :) annars… kanske lh collie, sheltie, finsk lapphund, papillon, pudel?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kebab-Eme
0

#7 Det är därför jag vill ha stor och fluffig päls då jag tycker att det är gosigt att borsta och få leka med pälsen. Även hårtorkingen skulle inte vara nåt problem om jag vill hålla på med pälsen.

Om hunden behöver mer motion så får den det helt enkelt :)

KöttbulleKorv

Qepta
0

Eurasier kom jag också att tänka på.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[nataschaj]
0

9 ok! då vet ja va du står, du kasnke ska ha dig en afgan? dem e skit vackra! å har en härlig päls, dock ingen fluff…  å där kom ja inte på mer fluff hundar :P

Kebab-Eme
0

#10 den va ju också redigt fin!

#11 Den föll inte riktigt mig i smaken.. Hehe.

En annan sak jag tänkte på, vad är den ''bästa'' maten för en sådan hund om man vill ha vacker päls och sådant? Jag vet att det beror ju på vad man har för hund men om man tar en Samojeder som exempel. Vilken mat skulle vara bäst för en sådan?

KöttbulleKorv

[nataschaj]
0

12 attans då!

Bra foder är ju me omgea 3 å 6 om man inte barfar, men foder som ligger på 400kr + Sen kan man köpa ''pulver'' sidan av eller annat som gör päls m.m skit fint. Finns ju olika man kan pudra på, också i flaska/vätska

men halla, proplan, orijen ( den gör verkligen pälsen otroligt vacker) olivers m.m men de kan ju vara olika på alla hundar ju.

Kebab-Eme
0

#13 Okej då vet jag de! Bra å veta!

Men hur ofta ska voffsen ha mat och hur mycket?
Hur ofta kan man behöva köpa en ny påse mat och sånt?

Har bara lite kunskap om små voffsar här hemma.
Hehe.

KöttbulleKorv

Qepta
0

Jag har en Tervueren hane på 14 månader här hemms som äter otroligt dåligt.

Jag försöker få i honom iallafall 6 dl Orijen om dagen. Ibland äter han bara 2 dl.

Han får 2 dl tidigt på morgonen och ca 4-4,5 dl sent å kvällen (20.00-21.00) då har han hunnit bli hungrig.

Jag köper 13,5 kg och förra säcken räckte i drygt 3 månader pga att han inte åt. Nu tror jag att den kommer att räcka i 2 månader.

Betalade drygt 740kr för säcken så på två månader äter han isånnafall för 370kr.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

pehu
0

Schapendoes är en hårig ras ;). Ska själv skaffa en sådan (fast det inte är för den långa pälsen främst, för min del hade den gärna kunnat vara lite kortare :P)

Kebab-Eme
0

Så om jag förstått rätt så äre mat på morgon och kväll? Inget mitt på dagen eller så?

KöttbulleKorv

Qepta
0

Alla ger olika. Många hundar vill inte äta på morgonen.

Valpar ska man servera flera små mål under dagen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

BettySue
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några andra skrev innan: Eurasier. Otroligt härliga trevliga hundar som bara avlas som sällskapshundar, och ett fantastiskt fluff har de! Kan träna om man vill, är gärna med ute om du vill, men ligger lika gärna och degar och gosar hemma :)

Kebab-Eme
0

#19 Guud så fin!
Usch nu blir det nästan svårt med alla fina voffsingar..
Tur att det inte är om en vecka att jag ska skaffa hund ;D haha

KöttbulleKorv

anfo89
0

Wheaten terrier är ganska stora och fluffiga :D

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

Kebab-Eme
0

#21 Skulle vilja ha mer fluff annars haha! Annars riktigt söt!

KöttbulleKorv

[[pimey]]
0

Men newfoundland hund ska du kolla in ;) det kan man kalla STORA NALLEBJÖRNAR med ett hjärta av guld. Riktga soffpotatisar men duktiga i olika grenar :) har en bekant som hade en sån och hon var så underbar på alla sätt! såg alla människor och djur som sina bebisar!. enda negativa är allt dreggel haha men det kan man leva med.

[Surina]
0

kleinspitz eller mittelspitz kanske ? :)

mejamylove
0

#22  Finsk lapphund

New fondland

Samojed

Leonberger

Jag vet inte var din gräns för "för stor" går. För mig gäller inte den gränsen :P

Eftersom ja inte tycker att en hund kan bli för stor :0 Sj vill man ha en grandis Cool

[[pimey]]
0

vill du gå större än grandis 25# så kan du ju välja en irlänsk varghund ;)

mejamylove
0

#26 Jaa, men de tilltalar mig inte så mycket utseendemässigt  :P De ser ut som en JÄÄÄÄTTTTEEEESTOOOOOOR strävhårig tax  :P

Kebab-Eme
0

Stoleken är kanske runt 50 cm i mankhöjd, större än så vet jag inte ifall jag pallar haha, kanske beroende på hur lugn rasen är.
Fast vill ju inte ha den mindre än 40 cm i mank eller så. För pluttigt för min smak, hehe. Är väldingt liten själv så vill ju inte ha en hund som är längre än sig själv i mank haha!

#25 Men en Finsk lapphund, dom är väl inte bara sällskaphundar?

KöttbulleKorv

mejamylove
0

#25 De ja har träffat har varit väldigt sällskapssjuka :P  Ja har även hört från  ägare av såna hundar att de är den goaste rasen i världen :) Och nej deär inte bara sällskaps hundar men funkar bra som det :) Om du ger dom det de vill ha dvs  motion ( o kärlek) :P

[Surina]
0

#28 Tror mittelspitz skulle passa dig ! :D

http://www.skk.se/hundraser/tysk-spets-kleinspitz/

Kebab-Eme
0

#29 Mycket kärlek kommer min voffsing verkligen få! Och promenader kommer heller inte vara problem, haha!

#30 Lite för liten i min smak, hah!

Och nu kommer jag till en annan grej, hane eller hona?
Jag hade tänkt kastrera så fort som möjligt (när får man göra det?)
Så vad är nackdelar och fördelar men en hona/hane?

KöttbulleKorv

Kebab-Eme
0

Även om det skulle gå bra med katter? Har även råttor men ska ha dom i ett annat rum så det kanske inte blir ett så stort problem?

KöttbulleKorv

mejamylove
0

Jag skulle nog valt tik eftersom ja älskar tikar, Men kanske du skulle skaffa hane eftersom man slipper löpen o de :P

Katterna o råttorna vet ja inget om, Eftersom hundar är jägare :P

[[pimey]]
0

Föredrar hellre hanar då jag har dålig erfarenhet av det kvinnliga könet. har haft riktga sura ston samt tjuriga tikar. sen så luktade våran tik massor då hon löpte så man höll på spy.
Alla hundar kan funka bra med andra djur de behöver bara vänja sig :) vi hade 3 katter innan hunden kom och de blev väldigt bra vänner. fördelen är om valpen är uppvuxen runt andra djur.

Kebab-Eme
0

Jo men om jag ska kastrera (ifall det heter så med honor också? haha) så slipper jag ju löpen iaf. Fast det kanske är riskfyllt att göra det med en tik?

Hade tänkt att skaffa en valp så det kanske inte är nå problem med katten då?

KöttbulleKorv

[[pimey]]
0

Det är ju ett större ingrepp att kastrera en tik då de måste öppna upp buken för att plocka bort äggstockarna å de, samt mer kostsamt.

Nä valpen kommer givetvis att lära sig att katten är en del av familjen enda kruxiga kan vara att katten kanske inte gillar hunden. men det vet man inte föränn man har provat och gett dom tid.

men ett exempel: våra katter har ALDRIG träffat på en hund och den äldsta är nu 11 år och den yngsta 2 år. Den äldsta katten har haft väldigt svårt att acceptera andra katter, de kan ha tagit upp emot 3 veckor innan hon ens gått förbi kattungen men när hunden kom så brydde hon sig inte ett dyft..tittade gjorde hon men gömde sig? nej. samt de andra katterna accepterade han direkt. och nu leker de tillsammans och den yngsta katten och han sover ihop.

Kebab-Eme
0

Men kommer det ta tid för kissen att komma fram och vara som ''vanligt'' om den skulle gömma sig å så? Kanske fel forum att fråga på men iaf haha, när man väl ändå är igång!

Men om vi säger så här, vilket kön är lugnast?
Vill ha en ganska så lugn vovve, inte så jätte uppspelt haha!
Vet att valpar är ganska busiga å så, hehe.

KöttbulleKorv

[[pimey]]
0

Det beror på hur din katt är i sättet och hur han reagerar i olika situationer. våran äldsta katt gömmer sig som sagt den mellersta är lite tuffare och är framme men fräser och den yngsta är coollugn och är ivägen istället :P

Det kommer bli en omställning för din katt och ja den kan hålla sig undan ett tag men kommer bli densamma som förut bara man ger den lite tid. som sagt dom ska leva tillsammans en bra tid framöver och då behöver katten lite tid samt hunden att finna sin plats :) Katten kommer troligast visa att den bestämmer det gjorde våra och det vet hunden om :P

Det är svårt att svara på det är från individ till individ man kan aldrig säga att tikar är lugnare än hanar då det är 50/50. bästa sättet är att besöka en uppfödare som har valpar och i lugn och ro kolla hur de olika valparna beteer sig. vissa är helt uppe i varv medans andra kanske bara föredrar att ligga och mysa.

[[pimey]]
0

här får du en liten bild om hur mysigt katter och hundar kan ha det :)

Kebab-Eme
0

#39 Ojoj va de ser mys ut :D!

Självklart hade jag tänkt besöka hundarna innan jag bestämmer mig för vilken jag vill ha!

KöttbulleKorv

[[pimey]]
0

ja är man naken så vill man gärna gosa in sig i någon annan ;)
Vad bra! gärna fler än en gång då ser du hur valparna utvecklas till olika individer :) och då kan du ju bestämma vem som passar just för dig

Kebab-Eme
0

#41 Arå, Klart jag gör det! :D

KöttbulleKorv

mejamylove
0

Är katten rakad oxå? nu när det är så kallt? :P Eller de håller ju på att bli varmare :)

[[pimey]]
0

43# Katten är rakad pga av värmen vi får i våran lägenhet, förra sommaren höll han faktiskt på dö av värmeslag och det blev bättre då vi rakade honom. Och iår så rakade jag han med för jag vet hur sommaren kommer bli, nu ska vi dock flytta till hus med luftvärmepump så då kommer det vara betydligt kyligare :) Sen är han innekatt :)

mejamylove
0

#44 Jaha, är det lejonklippning? Söt var han iaf. Två nakenfisar ligger i en hög :P

[[pimey]]
0

45# ja vi körde en sorts "lejonklippning" klippte han likadant som jag klipper hunden. sparade på huvud,tass och delvis på svansen. så den ser ut som en lejonsvans haha ja han är väldigt söt :) men sötast är han då han har sin fina tjocka päls :)

mejamylove
0

#46 ja de kan ja nog tänka mig :)

Djuralex
0

Chow-Chow skulle nog passa

Jessicahagstrom94
0

långhårig collie är nog den finaste rasen som finns.. :)

Ninja
0

Samojed? Collie? Det är arbetande raser som käver mer aktivering än vad promenader kan erbjuda. Samojeder kan inte ens längre ta en championtitel i utställningar om de inte är dragmeriterade utöver det (nu kanske du inte är intresserad av utställning, men jag nämner detta för att förtydliga att de är arbetande hundar). 
Collie är en brukshund.

Jag skulle rekommendera att du antingen inte hänger upp dig för mycket på storlek, eller päls. Dvs helt enkelt inte välja hund med ögonen, sålla först ut hundar efter temperament och aktivitetsbehov, det sista steget är at välja utseende. Ibland faller man pladask för den ras man minst anade! Glad (det gjorde jag när jag valde kattras, aaaldrig att jag skulle ha en siames men det temperamentet passade mig ypperligt.. senare fastnade jag för utseendet och nu sitter jag här med en underbar siamesiska)

Du kanske kan vara mer specifik i vad du ska göra med hunden? Eller vad du absolut inte är intresserad av för aktiviteter? Lättare att tipsa om passande raser då.
Grupp 9 är sällskapshundar, men i flera grupper finns sällskapsavlade raser, t ex grupp 2, 3, 5 osv. Där finns det många krävande raser, men även de som finner sig i långa promenader och lek. Dock vill de flesta hundar ha mer att göra, än bara promenader och kasta boll.
Nog för att det inom de flesta raser finns kennlar som har fokus på utställningar och promenadhundar framför arbetande, men tycker i en del fall att man bör värna om rasegenskaperna mer. Risken är annars att de försvinner.. eller att, som bekant, rasen avlas sönder, sundheten försvinner, när fokuset hamnar på utseende.

http://www.skk.se/hundraser/

Moa1994
0

Euraiser kan du kolla på. Tikar blir 48-56 hanar 52-60 cm

Kebab-Eme
0

#50 Jo jag kan kanske vara lite krävande i hur hunden i sig ska se ut, det kan jag själv tycka hehe..
Men som det ser ut i dax läget (jag vet att jag sagt att jag inte ska skaffa hund nu utan om ett par år) så ser det ut som att jag kommer vara hemma väääligt mycket och ha lite att göra. Jag har ju mina råttor som jag förhoppningsvis kommer ha då med! Men det är ju inte direkt så att man går ut med dom å kastar boll precis, hah!
Så vad än hunden behöver och vill ha så kommer jag försöka med mitt bästa att ge hunden det. Ifall jag även har den inställningen då så kan jag lika gärna fundera på hundens utseende nu och se ifall den skulle kunna ögonsten. Där efter se ifall nån hund med det utseendet som jag smälter för skulle kunna vara nåt för mig, och om inte så får jag helt enkelt leta vidare. Då menar jag verkligen inte att det skulle vara en hund som jag tycker är ful, hehe!

Nu kanske det bara va jag som tyckte att texten blev lite flumm..
Men det kanske går att förstå ändå, heh (a)

KöttbulleKorv