Biter i kopplet
Hur skulle ni träna en hund som biter och kampar i kopplet?
Har ingen hund, utan är bara nyfiken hur man skulle kunna träna bort det.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Be den släppa och be hunden göra något annat alternativt släppa kopplet om man har möjlighet så det inte blir roligt längre ?
Min vän hade en galen rottweiler/gordon setter hane som var sjukt understimulerad och när han väl börjat kampa fick hon inte stopp på honom… Men jag tycker att #1 gett dig ett bra tips 
Okej. Men exakt HUR ska man säga åt hunden att släppa? Med ord? Kropps språk? Vifta med en leksak? Ska man kanske bara gå vidare och försöka ignorera(och halft släpa hunden bakom sig) tills den förhoppningsvis inser att det är lönlöst att bita och dra?
När jag hade praktik på en kennel fick jag träna deras unghund till att sluta dra i kopplet. Jag provade med ord, kroppsspråk, hålla honom sysselsatt men nejdå det funkade inte. Till slut så tog jag och morrade åt honom och direkt släppte han kopplet och började uppföra sig. Uppfödaren kunde inte gå med honom alls men jag klarade det efter det. Vet inte hur det går nu är snart ett år sedan.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Kan hunden släppa andra föremål ? Vad säger du då i så fall ?
Alltså jag tror att om man skulle fortsätta gå skulle det nog trigga upp hunden att vilja kampa ännu mer. Testa med att säga NEJ bestämt? Vet faktiskt inte. Min hund lyssnar till ett strängt nej. Leksak skulle nog fungera!
#5 jag har ingen egen hund utan frågan är teoretisk. Undrade mest vad ni tyckerman skulle göra i en sådan situation. Men det kanske är svårt att svara på när jag inte har en hund att gämföra med.
#7 - jo jag har faktiskt aldrig direkt haft det problemet, så jag kunde bara spåna på hur jag skulle göra om jag hamnade i det sitsen. Mina hundar lär sig ganska snabbt att man kampar med leksaker, inte kopplet.
Haft valpar som kan vilja tugga på kopplet när jag kopplat upp då vi ska ut, men då räcker ett släpp/nej och så går jag.
På en unghund/vuxen hund skulle jag nog bara släppa kopplet och gå min väg, så inser hunden att det roliga tar slut och matte försvinner om man gör så. Men då gäller det att man är i sådant område att man kan göra så eller att hunden inte vill fram till folk.