Skvallerträning
Min hund skäller och drar vid hundmöten. Eller mest förut, hon har blivit mycket bättre. Jag vill gärna skvallra med henne men har inte riktigt förstått hur man ska göra.
Såhär gör jag vid hundmöten: när det kommer en hund(på rätt långt avstånd) stelnar hon som till och då ger jag godis och hon börjar söka kontakt emellan godisbitarna, jag berömmer henne hela tiden. När vi kommit närmare hunden så blir hon dåligare på att söka kontakt och lite låst på hunden så då stannar vi och jag sätter henne och då går det bra, jag fortsätter ge henne godis och berömma och hon är för det mesta tyst, ibland kan hon ge ett litet skall, oftast om den andra hunden skäller. När den mötande hunden gått förbi så fortsätter vi gå.
Igår kom det plötsligt fram en hund vid en korsning, hunden var ca 5-6 meter ifrån oss och både hon och jag blev överraskade och då började hon tokskälla och dra(så gjorde hon vid alla hundmöten tidigare). Skulle jag ha gett henne godis då? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra när hon får syn på hunden innan mig vid sånahär plötsliga möten.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Har du kollat i denna artikel?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja jag har läst den men jag tycker att den baseras på att hunden är lös? Jag förstår iallafall inte riktigt hur man ska göra. Videon har jag däremot inte sett så jag ska göra det imorgon.
Vi möter väldigt få hundar, ibland möter vi 3 på en dag och ibland(ofta) går det ca 6 dagar utan att vi möter någon alls. Klicka skulle jag kunna göra men oftast går vi tillsammans med min syster eller mamma med hund och den hunden kanske tror att det är den som gör bra och det är ju inte så bra om den gör något dåligt.

#2 Hundar brukar rätt bra kunna skilja på vem det är man klickar åt, speciellt om man inte använder samma klicker för båda hundarna eller på annat sätt gör tydligt vilken hund det är man tränar med för stunden.
_**/Mvh Anne
#3 Jo dom kanske gör det. Får prova med klicker då, vet inte om hon kommer lyssna på den, om hon kanske är för låst. Hon lyssnar inte om jag säger hennes namn utan jag måste liksom mata henne med de första godisbitarna innan hon själv söker kontakt(godis).

#4 Om hon hinner låsa sig innan du belönar så har du inte varit nog snabb.
Förstår av ditt inlägg att det kan vara svårt att träna ordentligt under promenader då ni sällan möter hundar och att det ibland blir för plötsliga möten, men om möjligt kanske du kan ta hjälp av någon bekant med hund så att ni får planerade möten på ett avstånd din hund klarar utan att låsa sig?
_**/Mvh Anne
#5 Jo men jag belönar henne när hon ser hunden och sen mer och mer ju närmare vi kommer. Men hon är som ändå oftast låst. Men när hon har fått några godisar så vet hon att det kommer fler och då söker hon kontakt och lyssnar.
Ja det är svårt, jag har tänkt den tanken men jag kan inte komma på någon som skulle kunna hjälpa. Kanske när en kompis kommer hem men min hund älskar henne och känner lukten av henne och hör henne så då vill hon ju bara hälsa. Min syster skulle kunna låna en hund men då hör min hund att det är hon och då går mötet klockrent.
Mycket svårt det där. Nackdelen med att bo i en liten by.
Men Då kanske du kan be någon i byn som har hund. I en liten by kan det ju vara jättelätt att få någon att hjälpa. Sätt upp en lapp på nån anslagstavla eller inne på ica-butiken där du skriver att alla som vill, kan träffas och träna hundarna tillsammans :) Så gjorde jag här i min by förra året, och vi har träffats i två terminer nu :) :)
#7 Jo men det är verkligen inte är min grej. Vet inte om det skulle komma någon för det är typ bara 2 familjer som tränar med sina hundar. Vet inte heller vad vi skulle göra, och min hund känner av när det är träning/tävling/utställning och då bryr hon sig inte om dom andra hundarna.
#8 Aha jag förstår. Så om du är på kurs tex, så bryr sig inte din hund om andra hundar?
Det här med att mata godis i hunden när ni träffar andra, kan ju bli helt fel…. dvs tajmingen är otroligt viktig, annars kanske du belönar något som du absolut inte vill ha. Ger du hunden godis när den redan spänt sig och är blockerad, så är det ju DET beteendet du belönar. Man ska belöna det beteende man vill ha MER av.
#9 Ja precis.
Jo jag tänker ju det, därför ger jag henne inte godis om hon börjar skälla.
Jag är hittills nöjd med hundmötena sålänge hon inte skäller och drar men det är om dom kommer fram plötsligt, typ 10 meter ifrån, som hon blir överraskad och jag vet inte hur jag ska göra för att lugna ner henne när hon redan skäller och drar.
Igår kom det fram en hund(och ägare) kanske 10 meter framför och även fast jag blev orolig(för hunden är inte snäll) så var hon lugn, men hon blev låst och jag fick mata henne med godis och sen började hon söka kontakt. Det blir alltid så när vi kommer nära hunden, då slutar hon söka kontakt, eller hon typ vrider huvudet mot mig för att hon vill ha godis men ögonen är fast på hunden.
I övrigt tycker jag hon lyssnar dåligt på promenaderna, jag får säga hennes namn minst 2 gånger för att hon ska titta upp på mig. Ofta när jag säger hennes namn första gången så reagerar hon inte, andra gången ser jag att hon vinklar på öronen, tredje gången vrider hon huvudet lite åt sidan och fjärde gången tittar hon på mig. Men ibland börjar hon söka kontakt själv under promenaden.
Om du skulle träna MER på kontakt, inomhus kanske? Träna jättemycket att hålla godis i ena handen, men att hon måste se dig i ögonen för att få godiset. Gör det svårare och svårare allteftersom hon klarar av det.
Att du måste upprepa kommandon, är ett tecken på att du måste träna mer, och börja inomhus utan störningar. Då du vet att hon inte kommer att lyssna, ge henne inget kommando, då tjatar du bara sönder det till ingen nytta. Pröva nåt annat istället, ett ljud, en visselpipa, men inte hennes namn.
Lek mycket med henne, aktivera henne med saker där ni tillsammans gör nåt roligt, så att hon får upp ögonen för att DU är en bra och intressant person. Som det är nu tycker hon att annat är mer spännande, därför lyssnar hon inte.
#11 Okej, jag ska träna mer kontakt då. Ska läsa några av syrrans hundböcker, hon har nog någon om kontakt.
Vi tränar tricks några dagar i veckan och det tycker hon är kul, tidigare tränade och tävlade vi agility men i höstas fick vi veta att hon har spondylos så hon får inte hoppa så mycket så inget mer agility. Däremot gillar hon att spåra men är det för självständigt? Det är ju som hon som gör allt jobb då.
#12 Nej, lägg spår, det är en superbra aktivitet och även om det är självständigt jobb, så är det ju i alla fall DU som startar aktiviteten.
Att vara ute i skogen och balansera och söka godis, att rulla två bollar åt varsitthåll och tala om för henne Vilken boll hon ska jaga, dvs den hon tittar på och vill jaga, får hon INTE ta, utan du visar på den andra, Finns många sätt att träna på :)
Kan det vara så att det är för att aktiviteterna har minskat, dvs agilityträning och tävling … hon har lite för lite att göra?
#13 Okej då blir det många spår framöver. :)
Jag ska prova det där med bollar, vet inte om hon är så intresserad av bollar men vi får se.
Det är nog för att det är vinter, då blir det mindre träning. Har inte tänkt på det innan men kan vara så.
Tack för all hjälp!
:)
Tänkte uppdatera lite. Det har gått jättebra, jag började med att skvallerträna på både människor och hundar, hon är betydligt lugnare nu. Majoriteten av hundmötena så börjar hon inte ens flåsa(om det inte är hennes "hat-hund"), vilket hon typ jämt gjorde förut, ibland låser hon sig lite men då stannar jag och säger sitt och då sätter hon sig och kollar på mig och så fortsätter vi så. :)

Jag skrev passande nog ett blogg inlägg idag om hur jag har tränat :) jag kommer bya ut klicken snart. Kolla bloggen www.letfors.webb.se
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se