Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1521 ggr
mejamylove
0

hjälp med rasval :)

Hejsan! ja o min familj har två boxrar, Och ja kör agility med den ena, men hon är inte så lätt så då går de ju saktare än om en t.ex BC kör. men vi pratar om att skaffa en till hund (inte nu, när tiden passar). En som är lätt, snabb o väldigt smart. Så vi har kortat ner de raserna vi vill ha till dehär

* Tollare

* Aussie

* Finsk lapphund

Innan vi bestämmer oss för nån av dom här raserna, så ska vi läsa på mer om dom, o eftersom de kommer dröja ett tag innan vi skaffar hund så har vi god tid på oss :P

monstermash
0

Vad ville du ha hjälp med egentligen? Ska vi rekommendera om det är bra raser, behöver vi veta vad du kommer erbjuda hunden. ;)

mejamylove
0

Vilken av dom som är bäst :P

[Zipzee]
0

#2 Vilken som är bäst? Jag hoppas att du menar till just agility då.

mejamylove
0

#3 ja vad annars? :)

Emaljoh4
0

Av de raserna du föreslår, så skulle jag nog säga att Finsk Lapphund är lättast.

Både Aussie och Tollare behöver mycket aktivering.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

mejamylove
0

#5 Oki, tack för svar

Tina
7

Finsk lapphund brukar inte vara någon ras man skaffar när man har höga tävlingsambitioner, men med rätt förare och metoder funkar ju det mesta. Så för att svara på din fråga har aussien och tollare bäst förutsättningar för att komma långt inom agility. Om de raserna passar ert liv i övrigt är ju dock en annan fråga.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jenna_Nord
0

Jag kör agility med min finska lapphund. Hon tokälskar det! Hon är jätte lättlärd och jag kan lätt skicka henne på hinder. Hon kan springa banan själv om det behövs :P Men det går ju inte lika snabbt om man skulle jämföra med tex en tollare skulle jag tro.
Men vi kommer inte så långt, men de beror på mig. Gjorde ingen vettig inlärning med henne från början och har svårt för hur man faktiskt tränar in det proffesionellt

Mvh Jenna

mejamylove
0

#7 Tack så mycket för ditt svar, jag kanske ska tillägga att ja kommer träna den i lydnad oxå :) Och både mental o fysisk träning tröttar ju ut dom mer än att bara springa runt så ja tror att en väldigt smart hund som har väldigt mycket energi passar våran familj :)

#8 Ja men de visar ju att de är möjligt :P

Changrila
0

Det är nog möjligt att köra agility med alla raser, men precis som nr #7 säger så har ni nog lättast att komma någonvart inom agilityn om ni väljer aussie eller tollare av de där tre raserna. De finska lapphundarna är underbara, men sådär jättesnabba är de faktiskt inte.

Visst kanske det finns något undantag, en som är icke-rastypiskt byggd eller så, men ska man leta uppfödare bör man ju även leta efter den mest seriösa som avlar på just rastypiska och bra hundar. Tittar du på en rastypisk finsk lapphund, en rastypisk tollare och en rastypisk aussie så får du nog bästa utgångsläget. Måste man leta som en tok för att hitta en icke-rastypisk individ av en ras för att hitta någon som passar en, ja då kanske det är lämpligast med en annan hundras (vilket jag misstänker blir fallet med den finska lapphunden).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

mejamylove
0

#10 det med att det var möjligt var lite av ett skämt :D  Men det lutar nog åt de andra raserna då :)

Tina
0

Pumi och sheltie är ju annars "lättare" raser som har bra förutsättningar i agilityn. Det kan vara väldigt svårt att hävda sig mot BC:n i large, se exempel.

Banankaka320
0

Min nakenhund är en galning på agilitybanan :D Men det är individuellt också såklart :)

mejamylove
1

#12 min mamma tycker inte om varken pumi eller sheltie tyvärr, o  länken kan ja inte komma in på :(

#13 vi spanade in den kinesiska nakenhunden med men vi vill inte ha en så liten hund, o nakenhundar har väldigt dålig tandhälsa oxå, det har nåt med den hårlösa genen o göra

Tina
0

#14 Det är en PDF-fil och för att öppna den krävs adobe reader. Den visar resultatet av agility large i VM 2011 där 108 av de 127 tävlande hundarna (om jag räknat rätt Flört) var Border collie. 
Jag vet inte hur långt du vill komma inom agilityn med det är väldigt få som kan stå sig mot BC:n i agilitykonkurrensen.

ahlbergaren
3

Samtidigt tycker jag inte att border collien passar någon som "bara" har agility som huvudsyssla. Fast det har nog TS redan insett eftersom hon har räknat bort rasen :) Kan du tänka sig en del nosarbete utöver lydnaden och agilityn så hade säkert aussien eller tollaren passat bra :)

mejamylove
0

#15 ahaa.. :P

#16 ja, de är väldigt krävande, alltså BC. Vi skulle bara skaffa BC om vi hade en flock får ;)

jaa, lite spår skulle vi nog kunna träna oxå :)