Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2049 ggr
[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

hur långt ska klorna klippas?

Jag är otroligt rädd för att råka klippa pulpan och att min lilla scähfertik ska bli livrädd. Så jag brukar oftast klippa en bit och sen fila för att undvika olyckan såhär i början innan man vant sig. men hur mycket kan man enegtligen klippa? Beskriv gärna men skicka också gärna in bild på nyklippta klor tillsammans med texten.

[memyselfandii]
0

Jag klipper lite minst en gång i veckan, och då menar jag lite. Jag är också rädd att klippa i pulpan så just därför kör jag lite men ofta. Filar även ner klorna lite också.

Har tyvärr ingen bild.

[Ronon-m]
1

Jag har inga bilder nu men jag kan försöka beskriva!

Du ser i mitten och på underkanten av klon på den biten som du har klippt på att det är en grå och torr del utav klon. Ibland kan det lixsom vara något hål och ganska smuligt. Ju mer du klipper så kommer det bli antingen vinrött eller någon annan färg plus att det torra försvinner. Det blir mjukare kan man se. När det mjuka har kommit fram så kan du sluta klippa för det är pulpan! Det är väldigt svårt att förklara…

Jag ska klippa klorna på ena hunden imorgon och ta bilder steg för steg, plus skriva vad som händer på varje bild så att se ser och förstår bättre vad jag menar :)

Cassii
0

Tass

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

#2 åh underbart! :) tack för beskrivningen, ska kika efter när jag kommer hem ;) googlade en hel del innan jag gjorde denna tråd men fick inget direkt svar. Inte lätt och ha hund för första gången och komma in i alla dessa vanor :(

[floudie]
0

Tar du saxen och skalar liten bit för bit så kommer du se tydligt när pulpan kommer fram du kan även känna på klons mitt del om de börjar bli mjukt så börjar du närma dig det är du har hål på den kudden som de börjar blöda :D
Jag har köpt en dremmel till mina och jag gör som så att ja klipper jätte kort sedan slipar ja klorna till den kudden kommer fram eventullt om dom har jätte långa klor så slipar ja till ja får fram en mm bloddroppe och ingen av hundarna som ja har dremlat har sagt någoting när ja kommer fram till pulpan så ja tror att de hela bror på hur vi hanterar saken när dom börjar blöda sedan tror jag att klo saxen skapar ett stort tryck på klon därav att de är obehagligt och sedan kanske de gör ont och samtidigt får vi panik när dom börjar blöda. så skulle du klippa i pulpan ta de bara lungt och gå vidare till nästa klo som om inget har hänt så kommer nog inte hunden ta stor skada av det alls :D

[floudie]
0

Ja brukar oxå klippa ofta ja klipper super lite varannan dag och min ena hund ligger och sover nu när ja klipper och han har mkt korta och fina klor så de funkar jätte bra att göra så om man har den tiden och orken att lägga ner :D

Kitten86
0

Jag klipper mina hundar 1-2 ggr/veckan (oftare på sommaren då klorna växer fortare då). Både #2 och #5 beskriver väldigt bra. På en hund med vita klor så kan man ju se vart pulpan finns. På hundar med svarta klor brukar jag "skala" klon försiktigt vilket också rundar till den något vilket gör att de nyklippta klorna inte blir så vassa!! Klipp lite åt gången och vinkla klotången i lätt vinkel uppåt (mot ovansida tass) eftersom pulpan sitter mer åt undersidan klon. När det mjuka börjar komma fram så brukar man lätt kunna se en färgskiftning, en lite mer grå punkt mot resten av klons mörkare svarta. Är punkten bara mycket liten så kan man försiktigt klippa/ skala av lite till. Annars klipper man i pulpan.

Skulle olyckan vara framme så få inte panik. Tryck emot en bit papper och håll tryck emot. Om du inte har blodstopp hemma så fungerar potatismjöl med för att hjälpa till att stoppa blodflödet!

Sen är det ju så att övning ger färdighet, och ett klipp i pulpan kan hända även den bästa…

Lycka till!!