Tovig hundmage
Hej hej, vad kan man göra för att få bort tovor från en finsk lapphundmage? Min daghund har varit tovig ett bra tag och tyvärr verkar ägarna inte ta tag i saken riktigt.
Extrafråga: Kan de ge obehag att gå om man har lite tovig päls på magen/armhålorna? Den här hunden är inte särskilt förtjust i att gå promenader, men springa och leka går bra, så jag har redan från början frågat om den har något fysiskt fel (typ höftproblem) som den "glömmer bort" när den leker. Ägarna visste inte om något sådant problem. Kan det vara tovorna?
OBS: Det är små "filttovor" som känns när man klappar på magen. Hunden ser inte tovig ut och resten av pälsen är i gott skick.
Ett alternativ är ju att helt enkelt klippa bort filttovorna. Ser inte så snyggt ut, men skonsammare än att försöka reda ut dem. Ett annat alternativ kan vara att skala av all päls under magen med klippmaskin. Börja om på ny kula så att säga. Vissa tovor kan dra i skinnet och det gör då ont. Om det gäller dessa tovor har jag ingen aning om.
//Lina
Borsta och kamma ut kanske? Eller är det värre än så, för annars kan man ju testa att bada, sen försöka kamma ut det. Testa att föna också, de brukar gå enklare då.
Sedan finns det ju hundbalsam som hjälper till att reda ut tovor lite.
Lycka till!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Tovor i armhålorna kan göra jäkligt ont då det sliter i huden när hunden går.
Försök sprätta bort tovorna alternativt klippa.
Filttovor kommer klistra ihop ännu värre om du badar innan du tovat ur dem. Testa detangler på tovorna och ett tovskär om du vill försöka reda ut dem.
//Lina
Jag hade klippt bort dom med maskin
#4 inte med balsam? Eller? Tvärt om för mig iaf!
#6 Bättre att gå på direkt med balsamspray på torr päls. Vi stoppar aldrig en tovig hund i badet på hundtrimmet, utan tovutredningen görs först. =)
//Lina
nenene bada inte hunden om den är tovig. utan du måste klippa bort dom om du itne kan reda ut dom. Det går även bra att raka armhålorna men eftersom det inte är din hund så hade jag någ rådfrågat innan jag sätter saxen i hunden.
Okej.
När våran hund är tovig i pålsen badar vi honom och efter går det mycket enklare. Han är långhårig. Så enligt min erfarenhet badar man med bra schampoo och balsam först. :)
#8. Ja jag tänker inte göra något alls. Tänkte snara milt föra in det i konversationen att "förresten vet jag inte om ni provat att ..X… men det ska tydligen fungera bra, jag såg att hunden har lite tovor..".
Jag har försökt att borsta honom men de går inte bort ändå. Tycker det är lite synd att ägarna inte gjort något åt saken men men, får se om det fungerar med lite påtryckning :P.
10 håller med dig visst är det väldigt svagt av ägaren att inte ta o reda ut som toviga hund toverna försvinner knappast av sig själv :-C blir väl snarare värre med tiden. Hoppas det går bra att borsta bort dom o smärtfritt med.
Finns många hundägare som borstar sina hundar, men inte vet om att de bara borstar på "ytan" så att säga och så blir det en enda filt längre ner i pälsen.
//Lina
Är det verkligen sämre att tvätta med balsam? Har ni någonsin testat? Det fungerar ju på min hund 
#12 Låter som du jobbar på hundtrimm :) Hur gör man bäst för att komma ner i en tjock spets päls? Vårfällningen är i fullgång och jag försöker dela pälsen i sektioner för att komma åt att borsta ur underullen, men det kanske finns ett bättre sätt?
# 14 testat Furminator?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#14 Har du testat furminator? En gåva från himlen kan jag säga… Hade aldrig klarat mig utan den! Jag använder den på både katterna och schäfern
#15 haha oj, vi skickade visst samtidigt ;)
Effileringssax är oxå ett bra verktyg till hundar.
När jag hade långhåriga hundar så körde jag först karda o sen bad, sen karda igen, i fällningsperioder, blev sällan tovor.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#14 För "tjockhåriga" hundar tycker jag att Coat King är oslagbar, för den kommer ner ordentligt i pälsen. Furminatorn använder jag oftast på lite mer "platthåriga" hundar, svårt att beskriva. Man ska vara försiktig bara så man inte skär av päls som man faktiskt vill ha kvar, (det är vassa verktyg trots allt), som täckhåret då. ;) Inte dra över samma ställe massa gånger och se till att det inte finns tovor eller annat att fastna i. Lätt på handen.
//Lina
Tack för alla svar :) Vågar mig inte riktigt på furminator, just eftersom den skär och uppfödaren vill ställa ut honom i vår. Skär Coat King också?
Balsamspray, borste och kam. Har det blivit en filttova tar jag saxen och klipper ett snitt från tovans bas ut mot toppen. Försöker reda ut det. Går det inte får man klippa bort hela tovan.