Veterinären imorgon
Imorgon har Izor tid hos veterinären. Han kliar sig relativt ofta runt munnen och i öronen (mer än vanligt). Hans öron har röda utslag och han är lite rödaktig runt munnen.
Hoppas verkligen inte att det är någon allvarligt. Vet ej om det kan bero på fodret han äter (Orijen) då det började uppstå lite smått efter att han börjat äta det fodret.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Hmm, inge kul!
Men det låter ju som någon form av allergisk reaktion på något! Hoppas det löser sig fort, för er bådas skull…!!
Ja någon form av allergi tror vi också.
Tack!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Usch då! Hoppas att det löser sig! Veterinärerna vet nog vad felet är. Hoppas att det är ett enkelt fel, utan en massa extra kostnader..
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#3 Det hoppas jag också.
Kommer inte ha många ören att leva på denna månad efter vet besöket.
I juni ska han röntgas och kastreras så där ryker det ca 10000. Kastrerinen kommer att gå på 8000 så…
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Usch va trist! Du kan väl skriva vad veterinären kom fram til sen, vore intressant att veta.
#5 Berättar imorgon efter besöket vad de kommit fram till!
Pratat med hans fd ägare också och hos henne har han inte kliat sig. Under besiktningen innan han flyttade hit kollade vet igenom hans öron utan att hitta någonting att anmärka på.
Innan han kom till mig har har inte fått annat än tuggben, levergodis och royal canin hundgodis. Han åt royal canin.
Nu får han grisöron, märgben, frolic (ibland vid träning), torkad kyckling, rå kyckling, fisk och kött.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#4 8000 för en kastrering?! Var bor du?! 
#7 Gävle.
Han är krypt så det är ett större ingrepp som kommer att göras. Därför är priset läskigt dyrt. 
Min hanes brorsa är också krypt och kastrerad, de bor i Luleå och betalade ca 5500 för OP.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
det kanske är frolicen som är boven i dramat, har aldrig gillar frolic, innehåller färgämnen och tillsattser och Aliens, och massa annat skummt :) Köpt Lever på affären, koka, tärna, torka, så tar du helt underbart godis, eller köpa blodpudding, tärna och stek Så har du hundgodis som hunden nog älskar och som sägs vara bra fö rmagen desutom! tada!!!!!!!
#8 Ja men okej, då förstår jag. Trodde det var 8000 för en vanlig kastration och det lät hiskeligt :)
Min vän har en kryptorkid border collie men hon fick ut det på sin försäkring. Kolla upp det så att du inte betalar 8 000:- i "onödan"
Lycka till iallafall!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Mycket troligt att det är fodret han reagerar på eftersom du säger det började strax efter han bärjat med det.
Inte alla hundar klarar orijen, så mitt tips är att byta bort det till det han fungerade på förut.
#9 Har länge misstänkt frolic, det är ju egentligen bara skit. Ska köpa hem blodpudding och fixa eget godis.
#11 Försäkringar brukar väl inte täcka krypta hundar? Ska kolla med mitt försäkringsbolag (agria).
#12 Jag vill inte byta tillbaka till Royal canin då jag inte alls tycker om fodret. Har funderat på att testa Vom og hundemat då han även äter väldigt dåligt.
Vägde honom idag, 19,6 kg.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag gillar inte heller RC, men hellre det än en klådhund om nu hunden fungerar på det.
Själv personligen skulle jag aldrig ge Orijen, men det är jag det. Jag skulle prova färskfoder istället, som är klart renare än Orijen och inte innehåller en massa lullull. fInns andra sorter än VoH (Bravo och Nordic brukar vara populära hos hundarna) Vill du inte ge färskfoder så är James Wellbeloved ett vettigt foder för känsliga hundar, då det endast innehåller en proteinkälla 
#14 Varför inte Orijen?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Planen var väl från början att ge honom färskfoder. Är inget fan av torrfoder.
Skulle BARFat om jag hade tid och ork.
Jag har hört bäst om VoH och fått tips om att ge de då han även är väldigt tunn.
Han har även känslig mage men den har blivit betydligt bättre.
Måste också fråga varför du aldrig skulle ge Orijen. Av ren nyfikenhet! 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#13 Även Standardt är ett bra torrfoder om man inte vill hålla på och krångla med färskfoder :) Det är lång tillvänjningsperiod, men sen är det ett superfoder som inte har massa skit i.
Tycker det är lite spännande att tänka på hur mycket pengar RC måste lägga på påsdesign, ta fram nya foder o.s.v. och vad de då har råd att lägga i fodret medan Standardt främst marknadsförts genom att hundägare rekommenderat det till andra. Helt vita påsar med bara den information som krävs på, de har ju logiskt sett råd att lägga bättre saker i fodret. Sen att de inte anser att det krävs ett foder för varje ras, storlek, åkomma o.s.v. som RC gör vilket mest känns som ett trick för att tjäna mer pengar.
Tycker det är roligt att jämföra olika foderföretag. :)
Är det Orijen som är boven i dramat så finns det mycket att välja på istället för att gå tillbaka till RC.
Jag, brorsan och svarta faran håller tummar och tassar för att det inte är något allvarligt! Ring mig så fort du varit hos vetten!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#18 Exakt.
Tack! Ringer på dirren. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Min största var också vääldigt dålig i maten & väldigt undernärd.
Nu har han gått på nordic färskfoder i cirka en månad & i början åt han dubbelt så mycket mot vad rek låg på, nu äter han 100-200 g mer, det går ju åt rätt håll för honom. Att räkna med är en dålig mage ett tag framöver, just för att kroppen ska rensa ur all slagg som kommer från torrfoder. :)
Lycka till idag! 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Lycka till nu :D
Ang fodret, min hund fick riktiga problem med magen när han käkade RC och Hills men när han käkar "skit" fodret Doggy Professional mår magen prima ;)
Så ibland är det hunden som väljer fodret och inte vi, det viktigaste är ju att hunden mår bra och inte att "andra" tycker jag ska ge det fodret :)
Jag dissade Orijen, VoH, och andra foder och har ingen möjlighet att ge färskfoder :)
Även att tillägga är att RC är ett allergi foder och hjälpte våran foder allergiska vovve :)
#15 - jag personligen tycker Orijen innehåller en massa helt onödigt lullull som en normal hund inte behöver och enligt mig heller inte ska ha om inte speciellt behov finns. Alla dessa örter t ex. Örter ger man vid behov och om behov finns, men inte varje dag.
Sen tycker jag inte vanlig simpel potatis är bättre än andra typer av kolhydratet till hund, men det är ju em smaksak
Sen är det inte ovanligt att vissa hundar reagerar på det väldigt höga proteininnehållet i orijen.
Tack!
#22 Varför dissade du VoH? 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Kom nyss hem efter en lång promenad.
Vi var hos vet och de misstänker påbörjad allergi. Eftersom vi misstänker frolicen/fodret så sa veterinären att vi skulle sluta ge frolic. Om han fortfarande skulle klia sig så är Orijen boven.
Han har fått Betnovat 1mg för klådan i öronen, 5 droppar om dagen i 5 dagar.
Och Fucithalmic, 1 droppe 2 gånger om dagen i 10 dagar för ögonen. Då han får gulgrönt klet i ögonen och ögonen var lite röda.
Han var fin i öronen, hade pyttelite brunt klet i ena örat och pyttelite vitt klet i andra. Det som jag trodde var irriterad i hans öron var det ingen fara med. Eftersom det är ett litet veck just där.
Han har gått upp lite också, 19.6 kg! Han äter 6dl+ om dagen nu. Är så glad över det. Har köpt hem A-fil som han får i maten. Då slinker den ner direkt.
När jag hade haft honom i drygt någon månad så fick jag knappt i honom 3 dl om dagen.
Nu ligger prinsen och sover bredvid mig. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ja, Frolic är ingen höjdare, sluta med det även om det inte är det som utgör allergin är mitt tips.
Skönt att det inte var något allvarligt i alla fall!
#26 Frolic har jag aldrig varit ett fan av. Har sällan gett det och numera får han torkad kyckling. Ska köpa hem blodpudding och torka också.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Blodpudding och lever is the shit! :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Qepta Byt ut Afilen mot LAKTOSFRI Afil också, bättre för magen att slippa laktosen, sen är den godare också, iaf om man frågar mina hundar :) Det finns 1 märke som gör detta, Laktosfri A-fil, Skånemejeriet. Men irriterande nog har många butiker slutat sälja detta, trots att det säljer bra. Om du har tur kanske er butik fortfarandehar den!
Annars får man köra på med det man brukar köpa, tyvärr.
#30 Ska kolla om det finns laktosfri A-fil. Tack för tipset!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#31 You can do it!!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Kan annars rekomendera Valio's laktosfria fil eller youghurt. HUndarna bara ÄLSKAR den!!
Tack för tipset!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jaså :o
Det måste man prova ! Vi har ändå inte laktosfri Afil från skånemejeriet här :( Dom tog bort den från vår butik :( Så man får välja mellan Afil eller laktosfri fil :(
Varför ens ge fil till en hund som man utreder ev allergi på ?
Han får lite fil i maten eftersom han inte äter nå vidare bra.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
men det var en intressant tanke av Lokatt
Jo. Men jag vet inte hur jag annars ska få i honom tillräckligt med mat annars tyvärr.
Ibland går det ner med enbart vatten i maten.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
har du provat att bara ställa ner skålen på fasta måltider då ?
Man tar fram skålen och ställer den så han ser, en fast tid på dagen. tillexempel kl 18 på kvällen.
Om han ignorerar tar man bort den, man ska helst ta bort den så att han ser.
sen ställer du fram skålen igen nästa dag samma tid. då lär han vara hungirg, men vissa hundar väljer att ändå inte äta, då tar man bort skålen igen och ställer tillbaka den samma tid dagen efter. Och då är det få hundar som tvekar. Då kanske han äter men bara halva, så gör vissa hundar. När han slutar äta tar du bort skålen igen, och ställer dit en ny protion nästa dag kl 18 :) under tiden du gör dethär ska du alltså inte planda ner nått i maten. Du kan ju ha i vatten i maten, men då är risken att du sen får slänga mat för att han inte äter upp.
Men du kanske redan har provat detta? :o
En frisk hund svälter inte ihjäl, när han blir tillräckligt hungrig inser han att han måste äta annars får han gå hungrig till nästa måltid.
När sen poletten har fallit ner att han bör äta när skålen ställs ner så kan du alltid ge honom fil efter att han har ätit :)
Har provat det.
Vissa gånger åt han, andra gånger tog han bara någon tugga och gick därifrån. Det var så han tappade sina kilon efter att jag fick hem honom. 
Maten står framme i ca 20 min, sen ryker den.
Däremot när han har hundkompisar runtomrking sig som också ska äta så slinker maten ner direkt utan fil eller någonting annat.
Och när han har varit ute och lekt med sina kompisar i flera timmar så är han vrålhungrig när vi kommer hem.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ahaaa! jaaa, vissa hundar äter faktiskt mycket bättre ihop med andra!
För mig har det hjälpt mycket att bortse från normerna, att en hund ska äta si och så mycket en tid på dygnet, för att komma ifrån matproblemen. Jag tror man som ägare bättre kan avgöra hur mycket ens hund behöver äta, om man vågar ge sig själv chansen att avgöra det. Det är ju bara att följa rekommendationen och sedan modifiera den utefter sin hund om det behövs. Men varför ska en hund promt äta 2 gånger per dag om den inte äter ett sk*t på morgonen till exempel? Varför kan man inte låta den leta lite mat eller få mat på lite annorlunda sätt under dagen för att sedan ge den en portion innan läggdags om man vet om hunden äter bra den tiden på dygnet? Hoppas ni förstår att jag ger exempel på vad som "personligen" kan passa EN hund och inte ger förslag på vad som är lämpligt för alla hundar. Mina tankar är som sagt alltid att forska och tänka själv och inte lita blint på fodertillverkare, forum, veterinärer, uppfödare, vänner eller vad det må vara. Skaffa ett eget omdöme och gå efter det istället.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#44 Jag brukar gömma hans mat så han får leta upp den. Sedan så får han mat ibland när vi tränar.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#44 Nämen den har ju chans att välja alltså, säg att du lägger fram maten på morgonen vid 10-tiden och en gång på kvällen, ja då har han ju chans att välja om han vill äta på morgonen eller inte utan att riskera att få gå hungrig hela dagen sen om han inte äter.
Men annars att man istället ger morgonmaten på annat sätt, i någon annan form är ju en bättre lösning egentligen, tillexempel att man gör i ordning torkat kött och ger som belöning till hunden under träning och på så sätt får hunden i sig mat samtidigt som man tränar.
#46 Ja, man kan ska ju testa, absolut. Men som min hund då till exempel, som aldrig äter på morgonen. Hade mat framme på morgonen i flera år men han åt aldrig, trots att det var mat han älskade senare på dagen. Varför ska man då ta fram och försöka tvinga i en hund mat på morgonen? Bättre att då att till exempel ge mer mat på kvällen och under dagen ge som belöning till exempel? Jag ger oftast färskfoder eller något färskt kött eller liknande som mat till min hund, så det funkar inte att ge och ta bort igen och spara om hunden inte äter alla gånger.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#47 hehe aaa klart om man ser ett mönster med att hunden helt enkelt inte äter på morgonen är det ju rent onödigt o ställa dit skålen =) Absolut