Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2502 ggr
alac
0

Hjälp vid val av hundras

Hej

Jag behöver lite råd & tips.

Jag är 25 år & lever ett aktivt liv. Jag tränar mycket om dagarna & jobbar på en ridskola i stallet.

Jag är uppvuxen med hundar, mest jakthundar. Karelsk björnhund & japansk spets.

Jag var som liten väldigt aktiv med hundarna, mycket lydnad & hinderbanor i skogen. Det är även något nu som intresserar mig mycket, så vid valet av hund så är första kravet att den ska tycka att aktiviteter är kul.

Jag har från början varit inne på Rottweiler & schäfer men känner nu att det kanske är en för stor hund. Trots allt har jag inte haft hund i mitt liv på några år & det här blir den första hunden som jag skaffar helt ensam.

Mitt andra val låg på Border Collie men jag har ju förstått att de om några är en krävande ras, rent mentalt. Det spelar i princip ingen roll om hur långt jag springer varje dag, får de inte träna psykiskt så kan det bli väldigt fel.

Ju mer jag läser om dom, dessto mer kluven blir jag. Allt ifrån skräckhistorier som jag får berättat för mig till historier som får det att låta som min drömhund.

Aktiv, perfekt storlek, vacker, intelligent.

Jag har gått in på SKK's hemsida & gått igenom varenda ras, okända som kända, som tilltalar mig eller som skulle kunna funka för mig & min livsstil. Men det kommer alltid upp något som får mig att dra öronen åt mig: skällig av naturen, mycket sjukdomar, väldigt reserverad & vaktig, etc.

Australien shephard har tilltalat mig också men där har jag fått mycket varningar av hundkunniga i min omgivning, om en mentalt labil hund som också är väldigt reserverad till främlingar. Det är en väldigt osäker ras.

Just nu känner jag bara för att skita i det här, jag känner mig så frustrerad. Alla har varningar om vilke nras jag än funderar på, eller så är dom för stora, eller så tilltalar dom mig inte alls.

För att kortfatta det jag letar efter: Jag vill ha en mellanstor hund. Inte för mycket päls att sköta, dvs jag är inte intresserad av att spendera flera dagar i veckan av pälsskötsel. Aktiv.

Är det någon som kan komma med fler förslag? Ge mig lite tips på sånt jag bör tänka på?

Är jätte tacksam för hjälp

NathalieT
0

Det är krävande raser som du har tagit upp. Men jag har svårt att utifrån ditt inlägg rekommendera en ras eftersom att du inte berättat hur du ska stimulera hunden. Så jag frågar, hur mycket motion per dag kan du erbjuda och vad för slags mental aktivering? :)

Lojs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Problemet med de mer krävande raserna som bc och min egen ras, kelpien, att med massor av fysisk motion och inte så mycket psykisk så kan de bli rena terrorister. En mer "lagom" nivå på de fysiska aktiviteterna kan faktiskt vara bättre. Men å andra sidan så kan ju lydnad och liknande räcka rätt långt. Med mina båda kelpies så blir det mest långa promenader, vardagsaktivering och lite agility för tillfället och det funkar för oss, även om det på pappret är en ras som är väldigt krävande generellt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tina
0

När folk påstår att aussien är "mentalt labil" kan jag tänka mig att de menar att rasen är något uppdelad och menatliteten därmed är något vacklande. Vet man vad man vill ha och är noga med att kolla att föräldrarna överensstämmer med ens egna krav och inte köper "grisen i säcken" vill jag påstå att chanserna är mycket goda för att få en bra aussie.

Majoriteten av alla aussies jag träffat har varit sociala, visst finns det reserverade individer men det ska inte på något sätt innebära att de är rädda för människor - bara att de inte visar något intresse för dem vilket vissa föredrar framför en hund som vill vara bästis med alla.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

[Driva]
0

En retreiver av något slag, flat eller labbe? Det är ju mellan hundar som är aktiva och ska aktiveras, men absolut inte så krävande som en bc.

Själv ska jag nu köpa den mest perfekta hund enligt mig. En Podengo pequeno. Det är en liten men tuff ras, inga rasbundna sjukdomar vad de vet om (ganska ny ras i sverige, men gammal i porugal). Inte terrier ettrig, följer med på allt, men kräver inte massa motion utan tycker om att gosa ned sig i soffan.
Själv ska jag försöka komma upp och träna och tävla i bruks med min, men har även sett en som tävlar agility här i sverige med sin, och flera utomlands. den finns även i mellanstorlek, men inte i sverige… Jag valde podengon just för att jag vill ha en aktiv ras, men som klarar ett par veckor med bara promenader och fortfarande är nöjd, eftersom jag vet att vissa perioder kanske jag inte har den tiden att träna.

myra82
0

Canaan dog

Nicolew
0

Flat är en otroligt härlig ras! Mycket aktiv men med en bra av och på knapp. En hund man kan göra i stort sätt allt med, och bäst av allt. Den river inte huset om du någon dag är sjuk eller bara vill ligga på soffan en dag.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

alac
0

Tack så mycket för alla svar!

NathalieT >> Ja, jag tänker ju att minst 3-4 h om dagen kan jag & vill jag ge till mer träning, utöver bara rastning. Sedan får man ju se hur mycket mentalt den behöver & vill ha & försöka balansera det. Jag har inga problem med att lägga ner mer tid. Frågan är om det blir ett problem om det inte funkar varje dag?

Det som jag tänker mig ska aktivera huvudet är just lydnad, spårning. Lydnad är det som intresserat mig mest hittills, men på senare tid har även intresset för spårning blivit större. Agility verkar ju vara fartfyllt & kul men jag har inte fått möjlighet att prova det än.

Jag har fått mycket tips från bekanta med vallhundar på små saker man kan aktivera dom med, även om man av någon anledning behöver hålla till inomhus t.ex.

Lojs >> Kelpie har jag också funderat lite på, min väninna har en som hon kallar för “Sveriges lataste Kelpie” & som hellre ligger hemma på soffan & sover än jobbar. Fast samtidigt blir den ”vallig” mot allt om den inte får viss mental stimulans ändå.

Jag har hört mycket om både Kelpie & BC. Jag är väl medveten om att det är krävande hundar.

Jag är väldigt försiktig av mig & vill inte ta mig vatten över huvudet så att säga.

Jag blir lätt uttråkad av hundar som bara inte vill, som hellre går små promenader & är lite halvengagerad i allt som är lite mer aktivt. Dom två spetsar som jag jobbade med förut var lite så, det var verkligen inte en ras som passade mig eller mitt liv.

Tina >>  Tack, jag ska fundera ytterligare på en aussie. Kolla lite uppfödare &… fundera.

Driva >>

Retreiver har jag kollat lite på också, det är dock inga som har intresserat mig något speciellt. Jag kanske borde ge det en chans ändå, men dom har ju inte varit mitt första alternativ tidigare.

Det har jag baserat på dom labradorer & golden som jag har haft med att göra. Dom har liksom inte riktigt fångat mig heller… men som sagt, jag kanske måste ändra min inställning Samtidigt vill jag att det ska kännas ”rätt”.

Är det någon som vet något om lapsk vallhund? Är dom mycket skälliga, eller funkar det bra om man konsekvent jobbar med det från början?

Jag är ju som sagt inte så mycket för spetsar, men det verkar ändå vara en ganska trevlig hund. Men det kommer upp mycekt frågor ändå. Jag vill bli säker på mitt val.

Myra82 >>   Canaan dog ska jag kolla upp. Det lilla jag har läst låter gnaksa bra :)

Lojs
0

Jag röstar faktiskt för kelpie med den mängd aktivering du säger. Är de bara vana vid att de blir olika mycket olika dagar så är det ingen fara att det blir lite vissa dagar, mina båda är riktiga soffpotatisar när det inte händer något. Trots att de då är med på vilken aktivitet som helst och alltid ber om mer oavsett. (Eller ok, min äldsta är lat när hon tycker saker är onödiga, så hon gillar inte typ jogging, cykling eller fyratimmars-promenader, men köra i sökskogen skulle hon kunna göra en hel dag utan att  ge upp.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Nicolew
0

Självklart kan alla hundar bli en trevlig hund. Dock ska man ju inte glömma att en spets är en spets. Mycket skall i sig, men jag har aldrig sett någon aggresiv. 
Jag själv hade en dvärgspets, och hon kunde man väldigt lätt jämföra med våran rottis hane. Enormt mycket hund i litet format.
Andra dagen hemma hos oss skulle våran rottis säga ifrån till henne uppfostrande och hon sprang fram och bet han i tassen.
Bara en sån sak förvånade mig totalt.
Så många "brottningsmatcher" men åh vilken underbar hund hon blev till slut!
Egentligen är det bara du själv som ska bestämma då vi alla inte passar med alla raser och individer framför allt. Men tål du att jobba otroligt mycket första året på vem som bestämmer så kan jag varmt rekomendera en spets! Speciellt en finsk lapphund. Vi har två i min klass och helt underbara! Vet dock inte jag hur japanerna är, men har varit inne på en själv! Spets blir det defenitivt i framtiden!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Sarah!
0

En tollare kanske?? :)

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

NathalieT
0

#7 Jag tror att en Tollare skulle passa dig bra!

De är mellanstora, har halvlång päls som är relativt lättskött och de är pigga och aktiva hundar :)

Sarah!
0

#11 Exakt! De skrev jag oxå :)

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Viccan92
0

Jag säger kelpie med. Min lärare födda upp såna och hade sina två med på skolan hela tiden. Helt underbara båda två. Speciellt hanen. Ville vara med hela tiden och ville alltid arbeta och lära sig nytt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

alac
2

Tack igen för bra svar!

För första gången när jag skriver ute såhär på nätet får jag vettiga svar, inte bara dömanden. Det är jag tacksam för! Helt plötsligt blir jag lite mer öppen :)

Jag har lite att fundera på, även om jag kanske bör se mig om, kring alternativen & inte bara enkelspårigt. HUr det än är så måste det bli rätt i hjärtat också.

Tack allihopa!

pehu
0

#14 Du har inte kollat på Schapendoes något? Om du gillar vallhundsegenskaperna som BC har så kan kanske Schapendoes vara ett alternativ? Signalkänsliga, följsamma och så verkar det vara mycket jävlar anamma och bus i dem :). Kräver inte att arbeta på samma sätt som en BC heller (men fortfarande en väldigt aktiv ras, såklart)! Jag själv har förälskat mig i rasen och ska hämta hem en i maj!