Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2506 ggr
Lamina
0

Förstör glädjen med hund...

I Augusti förra året flyttade jag till ett så kallat "slum område". Jag triveds bra där, trots att det var fullt med barn (jag gillar inte barn) och skumma människor (alkoholister, missbrukare och liknande), eftersom dom höll sig på sin kant och inte störde mig. Sen blev jag med hund, och då förändrades allting.

När jag rastar min hund, eller ska åka buss någonstans, eller vad jag nu kan tänkas göra, så ska folk alltid komma fram och prata, klappa på hunden och vara allmänt "trevliga". Jag har problem med det bara det gäller "vanliga" människor, alltså sånna som inte kommer på tok för nära, skriker en i örat eller stinker alkohol. Än värre är det när just sånna typer, jag känner mig trängd och hotad och kan ha obehagskänslor i timmar efteråt. Det är så illa att jag ibland funderar på om jag skulle ge tillbaka hunden bara för att slippa det hela. Det förstör hela glädjen med att ha hund!

Vad ska man egentligen behöva göra för att folk inte ska ploppa upp i tid och otid och vilja klappa på ens hund? Särskilt när det handlar om barn, som ibland inte ens frågar om dom får… Jag funderar seriöst på att köpa en munkorg till honom och/eller säga till allt och alla att han bits. Men jag har lagt ner så mycket tid på att träna honom att ignorera andra människor eftersom att jag inte vill att han ska skrämma folk som är hundrädda, att jag känner att det skulle förstöra alltihop. Dessutom är det ju inte rätt mot honom att tvinga på honom en sån varenda gång vi ska ut. Att flytta är ett alternativ, men jag blir ändå tvungen att åka buss mycket, och det är just på bussen det är som värst. Så vad göra man..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Arrowhead
1

Funkar de inte att bara säga ifrån varenda gång nån kommer fram? De gjorde jag o tillslut gav folk upp o tittade inte ens på oss ^^

Rajas
1

Jag vet hur du känner, jag har en Goldentik som blivit näst intill rädd för folk för att dom kommer fram å böjer sig över för att klappa utan att fråga, blir så ledsen när folk sen kollar snett på en för att min hund backar å gömmer sig bakom mig för så brukar ju inte en Golden vara men det är hon tack vare folk som slänger sig på henne utan att fråga!!

Mvh Millan

Pilon
1

vilken knepig fråga.

Om dom tilltalar dig så har du ingen som helst skyldighet att svara. Jag har själv faktiskt pratat med nån som inte viljat bli tilltalad och bara låtsas inte ha hört.

Så tipset är att om nån tilltalar dig bara titta åt ett annat håll och visa på så vis att du inte vill ha kontakt.

Funka rinte det så kan du svara tillexempel med att säga hej om dom säger hej, och säger dom "fin hund" eller nåt, så säger du bara "mm…" tittar bort och byt sen plats. Gå och sätt sig någon annan stans, så fattar dom att du inte vill ha kontakt.

Om dom klänger på dig och du känner dig besvärad och inet vill säga till dom själv kan du alltid prata med bussföraren ochs äga att dom stör dig.
Detta är ju på bussen då….

Ute är knepigare, men jag möter oftast på såna människor själv. Dom är inte fulla, dom jag möter på, men ibland orkar man bara inte med gamla tanter som ska stå och gulla med hunden.

Så är det nån som hejar brukar jag bara som mest svara hej och sen rikta blicken frammåt och fortsätta…Om du känner att dom ändå försöker heja säger du typ "tyvärr inte idag! har brottom!".

Du kan också tillexempel om du ser att nån närmar sig för att hälsa på hunden säga att "hej, inte idag, jag tränar hunden därför kan han inte hälsa på någon idag.." och rikta blicken frammåt och fortsät utan att svara på deras gensvar.

Det man inte ska göra är att vara otrevlig mot folk som bor i närheten, genom att tillexmpel säga "jag gillar inte när folk slänger sig över min hund" eller liknande, speciellt inte dom som dricker och gör såna grejer. Det kan vara rent farligt faktiskt.

Moa1994
1

Det är bara till att säga till dom som kommer fram att dom inte får röra hunden.

Banankaka320
5

Vara otrevlig. Jag säger om ngn närmar sig "Nej hon gillar inte människor/hundar" (Nakenhunden börjar ofta morrar då).
Fortsätter dem så drar jag in hunden och säger "Nej för helvete" och går därifrån. På bussen skulle jag nog säga "Låt min jävla hund vara ifred".
Jag är ganska "bitchig", men jag tycker att det är okej att vara det när folk inte lyssnar …

(Jag har varit otrevlig mot berusade personer, och dem tycker ofta det är lustigt bara och går iväg/låter mig vara ifred.)
Förutom en häxa … försökte ta hunden ifrån min famn (inomhus), jag skrek på henne massa fula ord och hotade henne. När jag möt henne ute och hon försöker locka min hund till henne så skriker jag något fult och går vidare …

Pilon
0

#5 hahaha värsta XD

Banankaka320
3

Ja men jag har fått nog av alla alkoholiset och respektlösa människor häromkring xD Det är oftast samma människor jag vrålar åt, är det barn så har jag mer tålamod och svär inte. Kaxigast mot ett barn skulle nog låta "Men fattar du inte? Hon kan bita dig så du blöder!" xD Oftast går jag ju bara förbi barn som inte fattar :)

[Madlene]
0

Ryt ifrån :) folk kunde komma fram och klappa min hund utan att fråga. då fick dom sig en käft smäll varför i helvete dom klappade min hund utan att fråga för.

En gång höll min kompis min valp (jag skulle in i affären) då klappade en tant valpen, jag sprang bokstavligen ut ur affären skrikandes. hunden blev ju liv rädd för kärringen, då hon skulle gulla med honom, usch..

Har rytit åt min granne med :) då tyckte hon min valp hade ett hemskt liv som inte fick hälsa på någon Skrattande

Anibaz
1

#8 Tror snarare valpen blev rädd när du kommer ut och gormar.

Men jag håller med dom andra, säg ifrån. Var inte rädd för att riva i ordentligt, det är din hund och dina regler som gäller.

[Madlene]
0

#9 nopp, han blev rädd för att en främmande människa satte sig nästan på honom och klappade på hela hans huvud. Han drog emot mig när jag kom och viftade på svansen, typ äntligen kommer du..

Pilon
0

Det finns äna arga käringar här :-) hahahahaha Det är bra! Go girls! ;P

SKÄLL ut dom ba! Buss på!

Pilon
1

domdär stackars tanterna ska veta att dom lever! ;P

Ankilika
0

För mig brukar det funka med "nej vi är ute och tränar just nu" så brukar de ge sig. På något konstigt sätt förstår dom då. Förut vågade jag inte säga emot men alla dessa j*vla lösspringande hundar botade det för mig, haha.

[Madlene]
0

#12 hahaha, klockrent :)

Satum
0

#5 i like! Skrattande Jag är precis likadan! Jävla dryga människor alltsåCool

Lamina
0

Jag har sagt ifrån några gånger. Men det brukar bara sluta med att jag blir idotförklarad, hunden hade ju minsann inget emot att bli klappad på! En gång vart jag t.o.m. utskälld av en tant när jag försökte förklara att hunden inte får hälsa på folk för mig, för han fick ju minsann hälsa för henne. Skrikandes

Jag har svårt för att vara otrevlig, särskilt eftersom jag själv blir väldigt lätt stött när folk är otrevliga mot mig. Jag har försökt att helt enkelt säga till folk att jag har svårt för mänsklig kontakt, men tittar dom bara på en som man vore dum i huvudet. Så jag får nog helt enkelt lov att vara otrevlig och säga nej antar jag. Förr eller senare måste ju folk fatta… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

phôenix
0

Känner igen detta:P varje gång när vi är inne i stan och miljötränar så kommer det folk som bara stäcker fram handen och "frågar i farten" om man får klappa… En del frågar innan och dom hinner man säga nej till. Min hund är reserverad emot främlingar (det ska pinscher vara) och det leder till att han faktiskt blir as rädd om någon bara flyger emot honom. Spec om han själv inte laggt märke till människan. På stan kan det jue vara en hel del folk runt om. Jag vill att han ska känna sig trygg brevid mig, så han vet att jag säger till när han väl får hälsa.

Min hund är ändå nyfiken och inte lärt sig "sålla bort alla onödiga intryck än" så han tycker det är roligt att dra sig emot folk (alla nya lukter osv även om han tycker det är halvotäckt när de väll stäcker fram handen och vill klappa han).

Folk tänker då "åh va söt valp, han vill jue bara hälsa" och försöker då klappa utan att fråga mig. Nej, jag vill lära han att vara passiv emot folk när vi är ute. Sålla bort onödiga intryck så han kan slappna av mer. Men det gäller då att folk låter han vara ifred.

Believe you can and you're half way there.

phôenix
0

ibland funderar jag seriöst att skaffa en väst (liknade sbk-väst) men det står stör ej på! tränar! Bara för att främmande folk ska fatta att dom inte får klappa på min hund :P

Lamina
0

#18 Ja, något sådant skulle man ha! Undrar om man kan beställa sånt nånstans på nätet…

//Lamina

phôenix
0

Jag vet att denna http://www.mach.nu/arkiv/bildarkiv/category/2-kundbilder.html gör egen designade tjänstetecken, har faktiskt funderat på att göra nge eget och fråga om hon kan sy utan sbk text. Då man kan ha det på även när man spårar lite i skogen.

Men denna månad la jag massa pengar på nytt halsband, koppel och sen till mig och mannen: hundträningskläder hehe. så jag får nog vänta till nästa lönemånad! ;)