Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 10435 ggr
[theotoft]
0

Klippa papillion??

Som rubriken lyder, kan man renklippa en papillion, alltså raka honom kort?? Växer pälsen ut igen och blir lika fin? Kanske en dum fråga men undrar eftersom jag gått med på att ta över mina föräldrars hund och dom har inte riktigt förstått att långhåriga hundars päls behöver skötas om så han har gigantiska tovor överallt under hela magen, rumpan och på benen.. Har försökt klippa med vanlig sax och bara klippa frambenen och lite under magen tog nästan 1timme pga att han har ont i skinnet när tovorna drar åt på honom.. Nån som kan hjälpa mig?

[[pimey]]
0

lika bra att raka om de är så illa det kommer växa ut igen och bli fint :)

[theotoft]
0

Okej, tack! :) Ska se om jag kan hitta nån som kan hjälpa mig då. :)

Michaela-N
0

#1 Hur mycket kan du om papillons egentligen? När jag var och klippte min igår, så frågade jag om hon inte kunde ta maskinen och bara raka av allt. Hon sa att nej, det är ingen bra ide eftersom det är så långt, och han kommer se tunnhårig ut. Så det är inte "lika bra att raka av allt". Det tar sin lilla tid att få det att växa tillbaka, dessutom kommer det inte se bra ut.

myra82
0

Jag hade en phalener som jag rakade varje vår. Hans päls växte ganska snabbt ut igen så det tror jag inte är någon fara.

Qepta
0

Jag har stött på hundar med dreads på kroppen. Visst gjorde det ont på dem men klippte bort tovorna lugnt och försiktigt. Tog ett par timmar, men när det är gjort så är det gjort. Efter det får man se till att borsta hunden ofta.

Har själv en Tervueren och deras päls i byxorna är inte alls rolig. Bildas väldigt lätt tovor där så jag borstar igenom honom dagligen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[[pimey]]
0

3# har en bekant med en phalene som rakar sin? och han ser dårakt inte tunnhårig ut då de väl växer ut så jo hon kan nog raka.

sofiek90
0

det går inte att raka av tovorna lite försiktigt bara?

MVH

Sofie

[theotoft]
0

#3 Jag kan inte spec mycket om just papillions nej, men då mina föräldrar sa "ta hundjäveln eller så avliviar vi honom" så sa jag att han fick flytta in hos oss.. Eftersom han har levt på kattmat dom senaste 3-4åren så är han inte i så bra konditon överhuvudtaget och därför har han väldigt ont i pälsen och morrar åt en och försöker bitas såfort man rör honom.. Därför kände jag att det var kanske lättare för både honom och mig om vi kunde raka pälsen istället för att försöka klippa med sax..

sofiek90
2

#8 Ska han ine ställas ut eller så inom en snar framtid, så tycker jag det låter som en bra idé att klippa honom.. Då slipper han ju ha ont och du slipper riskera att få ont du med.

MVH

Sofie

Michaela-N
0

#8 Det var inte riktat till dig utan till #1 :)

[theotoft]
2

#9 Nej, han ska inte ställas ut.. Vill bara att han ska slippa sin smärta som han har.. Kämpar för fullt med att få honom pigg och glad igen. :)

sofiek90
6

#11 Då hade jag klippt honom, så han slipper ha ont och då är chansen ju större att han blir gladare också :)

MVH

Sofie

[theotoft]
0

Ahaa, jag som missförstod.. :) Han har iallafall duschats nu så nu ligger han under 3 filtar och skakar som en jag vet inte vad.. :/ När jag duschade honom så hittade jag ännu mer tovor än jag kände förut.. Hela underpälsen är som en enda stor tova på honom. :-(

Qepta
0

Tror inte att en maskin tar tovor.

Jag skulle klippa med sax iallafall. Har gjort det på alla raser jag klippt.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

sofiek90
2

Ett hundtrim borde ju kunna hjälpa

MVH

Sofie

[theotoft]
0

#14 Kanske det inte gör.. :-/ Har aldrig klippt hundar förut, bara marsvin och hästar.. :P

[theotoft]
0

Får se om min sambos mamma kanske kan hjälpa mig på nått sätt.. Hon brukar ju klippa deras hundar så hon har ju grejer till det och så!

Qepta
2

#17 Äsch det är inte svårt. Se bara till att klippa bort tovorna så kan ni "fin justera" hunden i efterhand. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

sofiek90
0

#17 Har du en liten klippmaskin som tar tjock hästpäls, borde det funka också.

MVH

Sofie

[theotoft]
2

#18 Vad bra. :) Då ska vi nog kunna lösa detta hoppas jag! :)

Qepta
2

#20 Toppen! Vet en hund som kommer att bli glad. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Driva]
0

Raka eller klipp beroende på vad som är smidigast för er och hunden, bara ni får bort tovorna, pälsen kommer ju växa ut, och det viktigaste är att han inte har ont av pälsen :)

[theotoft]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

22# Ja, ska nog försöka klippa så mycket som jag kan imorn men går det inte så åker nog rakapparaten fram iallafall.. Han blir så stressad när man ska klippa honom så det känns som att raka skulle vara det smidigaste då det nog går snabbare. :) Just nu ser han ut sån här.

Qepta
1

#23 Är han van vid rakpparater då? annars kan det bli riktigt stressigt för honom.

Jätte fin hund, han har samma härliga röda färg som min pappis har. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[theotoft]
0

#24 Tack! :) Nej, inte egentligen.. Han är knappt van vid att man borstar honom.

[Driva]
0

har du testat att ge honom en godis bit efter varje klipp? På min hund funkade det jättebra, hon var livrädd för saxen först, men det är ju olika på lika hundar

Fridaaaa
0

Papillon bör klippas inte rakas. Deras päls blir inte bra när det växer ut om dem rakas.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Qepta
0

#27 Det var de jag misstänkte.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Fridaaaa
0

#28 Det har jag fått lära mig, för min pojkväns lillasyster har en papillon, plus varit på praktik hos hundfrisörer. Och alla lärde mig det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
6

På en sådan hund skulle nog jag göra en kombination att göra en veterinärkoll, där hunden sederas. Kolla tänderna (behöver säker fixas lite tandsten eller liknande - känns som den inte haft så bra med det lilla du beskriver) och då passa på att raka hunden.

Därefter kan ni jobba med hanteringsträning, när hunden inte har en endaste tova mm och bygga upp både tilliten och självförtroendetGlad Jag tycker det är viktigare att hunden får bra upplevelser, än ev utställningskondition  vad gäller päls. Den dagen hunden fällt all päls, så lär ny päls komma ut - även om det tar lång tid.

Nicolina
0

#30 Tänkte precis skriva samma sak, men du hann före mig ;)
Åk till veterinären, söv hunden och be dem raka ner pälsen (som folk lejonklipper sina katter på våren, när de inte orkar sköta pälsen på dem). Om hunden ändå inte ska ställas så är det ju sak samma om man rakar ner pälsen en gång, det kommer den ju inte att bli så förstörd av. Pälsen kommer garanterat växa ut igen och då är det bara för dig att sköta den på rätt sätt i fortsättningen.

Kan som Lo-katt skirver vara skönt att göra en övergripande veterinärkoll på hunden också, kolla tänder, ta ett blodprov och känna igenom hela hundes kropp. Om hunden är försäkrad så behöver ju inte kostnaden bli så jättestor heller.

[theotoft]
1

Jaa, det får nog bli en vetkoll som ni säger då jag misstänker att det inte är bara pälsen som är dålig.. Men sambon lånar hem rakapparat idag så får vi se, ska pröva  och klippa lite i taget och funkar det inte får jag nog be vet om hjälp med att klippa honom.. Men då undrar jag bara, kommer han inte börja frysa? Det är ju viktigare att han blir av med tovorna men det är ju bra att vara förberedd eftersom jag inte har nått täcke till honom hemma utan då får jag åka och hämta det.. Vill ju inte att han ska frysa när vi går ut.. Men han gör små framsteg iallafall. Har äntligen börjat äta av hundmaten vi har ställt fram till honom och vi är ute och går 1 timme på morgonen och 1 timme på kvällen och självklart får han gå ute i trädgården på dagarna, till skillnad mot den 10min promenad han fick bara på kvällen hos M och P.. Gick lös nästan hela rundan idag och lyssnade hyfsat ok, innan lyssnade han inte alls. :P

[Driva]
1

Vissa hundar är frusna andra inte. Men om det regnar så bör han nog ha täcke eftersom han inte kommer ha något över hår som stöter bort vattnet.

[[pimey]]
0

du får ordna en varm mysig tröja till honom då det kallare :) min nakenfis är utan tröja för det mesta då solen är framme och det är några plus men så fort det är molnligt och blåsigt har han en fleecetröja :)

[theotoft]
1

Vet att jag ska ha nån jacka åt honom nån stans men vet inte om den är hemma hos mig eller hos mina föräldrar.. Får kolla det.. :) Blev ingen klippning idag ( sambon glömde såklart maskinen ) Men imorn ryker nog pälsen… :)

[[pimey]]
1

35# Lycka till och hoppas det går bra :) belöna honom mycket om han är duktig! :)

[Driva]
1

Jag vande min hund vid rakapparaten genom att först bara sätta på den, belöna, stänga av. Sätta på belöna osv. Sen fick hon nosa på den och jag belönade, sen klippte jag lite, belönade och så vidare.

[theotoft]
0

Bra tips, tack! :) Får belöna honom med mycket klapp och gos då! :) Han är väldigt svår att få att äta.. Vill absolut inte ha godis.. Han bara luktar på det och vänder bort huvudet. :P

Banankaka320
1

Tog hand om en katt från en djurplågare som blev dömd, tovor överallt, inte varit hos veterinären eller något. (kärringen hade 70katter, blev hysterisk när jag valde ut "min kisse" med polisen.)

Jag klippte allt långt och tovorna som gick att klippa, rakade och sen badade. Nästa dag fick jag raka lite till. Men jag hade tur att hon tyckte om det, hon var inte rädd utan hon förstod nog att jag hjälpte henne med pälsen..

[Driva]
0

#38 det kan vara för att han är osäker, vissa osökra hundar vill inte ha godis, men sen när de börjar känna sig tryggare vill de ha..

Testa om ni hittar något han gillar, korv , leverastej, blodpudding. Några udda saker jag haft hundar som älskat är paprika och vitkål, sen kan man även testa  skinkost på tub (eller något liknande på tub)

[theotoft]
0

#38 Det är mycket möjligt, när han först kom till oss så vägrade han äta och åt bara när han trodde att vi inte såg honom, gick vi in i samma rum som han när han åt så sprang han iväg.. Men lyckades få han att äta lite pannkaka från min hand igår så vi små framsteg varje dag! :) Får kolla om jag hittar nått han tycker mycket om som vi kan ha att belöna honom med.. :)