Avlivning
Om du av en el. annan anledning var tvungen att avliva din hund, hur skulle det då gå till?
Har själv avlivat 2 hundar 
Crim min schäferhane fick somna in efter en spruta på vetrinärstationen. Där tog de sedan hand om kroppen och kremerade honom.
Nicki vår schäfertik somnade in av en spruta hon oxå i bak på min pappas bil samtidigt som jag höll och klappade om henne.
(Usch nu kommer tårarna fasten det var flera år sedan nu)
Sen begravde min man henne på en djurbegravningsplats i utkanten av en skog.
Vet att ganska många låter sina hundar skjutas.
Skulle själv aldrig låta mina hundar gå bort på det sättet. Även om jag inte var med så skulle den bilden nog följa mig för resten av mitt liv 
Hur har ni gjort eller tror att ni kommer göra då den dagen kommer?
Det som är mest lugnt och smärtfritt för hunden.
Kommer du ihåg att Bosse nästan stannade i luften, när han skulle hoppa in i bilen. Efter att Nicki hade fått somna in.
Han kände med en gång att något hade hänt i bilen.
Bosse fick också somna in i "sin" bil och ligger begravd vid torpet.
Ida blev däremot skjuten och ligger begravd i en björkdunge.
Usch, låter lite grymt när jag säger det. Men hon hann aldrig märka vad som hände. Det var husse som ville att Ida skulle få springa omkring det sista hon gjorde.

Jag lät min förra hund somna in hos veterinären med huvudet i min famn. Sen förde jag honom o kremeras o nu står han hemma i sin urna på bokhyllan.
Att skjuta min hund är nånting jag inte vill att ska ske, men finns det ingen annan utväg o verkligen är behov av det så då kan det få ske. Men då ska det absolut vara av nån jag verkligen litar på, att den personen träffar rätt direkt, o djuret inte märker nåt…
Men det låter ju så fint så som du beskrev det Kerstin att hon fick springa omkring det sista hon gjorde i livet.

Jag försöker att inte tänka på det, men med två hundar som nog inte kommer bli så gamla pga leder & rygg, så finns det ändå där. Det kommer ske med en veterinär, antagligen åker vi dit, men om det finns möjlighet att få hem vetten så ser jag gärna att det sker hemma i lugn & ro så att hunden slipper oroa sig. Iaf den ena mår väldigt dåligt av att åka till vetten, den andra finner det bara kul än så länge.
Ja det skulle bli hos veterinären, precis som med alla djur som man varit tvungen att ta det beslutet med
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vad är ett rött ljus mot en förlorad hund?
Alla mina hundar som jag haft har somnat in hos veterinären med hjälp av avlivningsspruta. Alla mina hundar hittills har varit gamla och sjuka, så det har varit naturligt att låta dom somna in. Allt har gått lugnt och fridfullt till, dom har bara somnat in i lugn och ro. Men fruktansvärt sorgligt är det varje gång ! Jag undrar om det inte är mest jakthundar som skjuts ? Jägaren tar med sin gamle trotjänare ut i skogen och skjuter den just som den fått upp vittring på något vilt och är upptagen med det.

Jag har ägt 4 hundar och alla har dom fått en spruta hos veterinären. Tycker det är mest humanast. Helst skulle jag vilja ge dom sprutan här hemma som min vet gärna gör med mina katter. Men dom är för stora att bära sedan tycker han. Den sista som jag tog bor var min schäfer som skulle ha fyllt 12 år i dag faktist om hon hade fått leva. Det är över 2 år sedan hon dog nu.
Äger två stora hundar just nu som är 5 år i oktober. Hoppas det är minst 7 år kvar till vi måste ta det stora beslutet.

Jag har låtit mina djur somna in med en spruta hos veterinären, det har alltid gått lugnt till och varit smärtfritt för djuret.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Min finskspets blev 11 år innan jag blev tvungen att avliva henne för den diabetes hon dragit på sig. Hon slutade en dag äta och även dricka och vi blev då tvugna att kalla ut gårdsveterinären till oss för att avliva henne. Hon låg ute i höstsolen och njöt av värmen ända tills det var dax.
Veterinären blev tyvärr tvungena tt ge henne hela 3 sprutor innan hon tillslut dog helt, dessa gavs med flera minuters mellanrum, men de ville inte ta. Veterinären var mycket förvånad då det brukade räcka med en… Det var sååå plågsamt att se på och än i dag gråter jag vid minnet, 9 år senare. :-(
jag vet inte än, men d skulle nog bli hos vet. me spruta, o sen skulle jag kremera Lusse o sprida askan nånstans.. ush d e så hemskt när man tänker att den dagen ska komma… 
Spruta hos veterinären blir det för Idelma, precis som med förra jycken. 
Jag hoppas mest på att Mexx dör av sig själv hemma, så vi slipper det där med avlivning.. Ta honom till veterinären och ge spruta kommer vara klart sista utvägen. Då skulle jag mycket hellre föredra ett skott. Med tanke på att det tog tre kvart för veterinären att ge honom sömnsprutan den gången vi var dit för att få hans klor klippta så känns det inte som det slut jag vill ge honom..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag föredrar spruta.
När vi avlivade Pajas i september förra året var personalen på Falu djursjukhus jättegulliga.. De la ut en filt i en glänta vid en träddunge, där fick vår älskade Pajas somna in.. Ute i det fina vädret där han trivdes allra bäst.

Efter avlivningen hos veterinären med spruta med Kessy kommer jag aldrig någonsin chansa att utsätta en kär familjemedlem för den behandlingen igen. Aldrig någonsin mer vill jag var med om denna dödskamp och se min älskling lida till döds i över en timme. Aldrig, aldrig mer.
Bonita togs med ett skott. Det gjordes baktifrån medans hon stod och lyssnade efter fålarna i skoge. Hon led inte och det gick fort.
Ingen vacker syn efteråt. Och absolut inte trevligt för matte. Men hon led inte. Det är det viktigaste för mig. Jag erbjöd denna jägare lika mycket och mer därtill motj ag betalade i avlivning hos veterinären.
För mig är en bra och duktig jägare det bästa slut man kan ge sina hundar. Om man ser det ur hundarnas synpunkt och inte tänker på sig själv.
Men, men det är mina erfarenheter som gjort att jag reagerar på detta sätt.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag har avlivat mina Schäfer tikar Akila och Akita hos veterinäner. Akila klarade jag inte av att åka iväg med själv så Jonny och Åsa fick åka iväg med henne, det var mitt livs värsta beslut..trodde hjärtat skulle brista
Akita som jag tog som omplacering när hon var 2 år fick också somna in hos vetten med sitt huvud i mitt knä….usch vad jag saknar dom 
Vi har faktist skjutit en hund.. hon vart sjuk.. och det vart för mycket vetrinär räkningar. Och det sista hon fick det var en lugn skogspromenad.. Och våran Fd Avelstik fick en spruta och somnade i mammas knä som sedan hädde hon i en kartong bak i bilen och sedan begravdes med blommor och kopplet liggandes brevid och en död hare (det var en jakt hund)..
Utan tvekan en spruta hos veterinären. Skulle aldrig, aldrig skjuta min tjej.

Håller med nr 19 här helhjärtat. Har själv i och för sig varit med om en långdragen avlivning men jag tror detta beror mycket på att ägaren är med och hunden inte vill släppa taget för den känner ägarens av känslor. Ni som låter skjuta era hundar är ni själv med? om inte kanske ni skulle kunna tänka er att inte heller vara med under avlivning hos veterinären.

Min pappa brukar ta hunden och sin bror som är jägare med ut i skogen, kasta en apport och sen vända sig om så han slipper se då hunden faller efter skottet, men då har han ju också jaktlabbar som inte vet nått roligare än att apportera och absolut inte är skotträdda så dom hinner som inte reagera på annat än att dom ska få apportera.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#20: Japp vi är med. Någon av oss i alla fall. Beror lite på vem det är.
Men då Bonita sköts var sambon med och när Sacko ska tas bort här om ett par månader då ska jag vara med.
Och jag kan säga den tid det tog för Kessy att dö. det hade inget att göra med att jag var med. Hon fick så många sprutor att veterinären bara stod och ruskade på huvudet och konstaterade att detta borde ha dödat tre fullstora hästar. Men hon satt där och kippade efter luft och bara rosslade. Och hon vart mer och mer plågad i ögonen.
Denna blick och detta rosslande som lät som om någon bara precis ströp tillförseln av luft bara så där lagom så hon inte dog men hade det jobbigt. Det kommer jag aldrig någonsin glömma. Och aldrig någonsin utsätta mig för igen.
Ett skott på rätt ställe av en skicklig jägare. det är över innan man hinner blinka.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#21 och 22, ok. Tur att var och en har möjlighet att göra det som känns bäst för dom ju. Själv känns det bäst för mig ifall det görs av en veterinär och att djuret får somna in, jag har ännu inte bestämt ifall jag ska var med eller i fall det blir bengt den dan det kommer men det får jag se vilket skick jag är i då. Jag känner inte att jag har blivit avskräckt från att avliva hos veterinär trots den utdragna avlivning vi fick uppleva då min mammas hund skulle avlivas men som sagt ifall jag känner att jag inte klarar vara stark den dan för missys skull så får bengt vara med istället. Gällande kremering så har jag inte heller bestämmt mig helt men förmodligen blir det vanlig begravning då kremering känns fel för mig. Känns jobbigt att tänka på..

#22 Fy vad fruktansvärt vidrigt med din Kessy!
Fick hon inget sömnmedel innan avlivningssprutan?
#23 Hände samma sak med din hund?