Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3014 ggr
Across
0

Banta en hund?

Min kompis har en överviktig hund som hon tagit över då ägarna inte klarade av att ha hund med och ansåg att hunden (som då är en blandras på schäfer och border collie) skulle få det mycket bättre hos min vän med promenader och annat kul - sånt dom själva inte kunde erbjuda pga personliga själ.

Hunden är snart fyra år gammal och hon vill nu göra något åt hullet då han inte mår bra av det. Hon undrar då hur hon ska gå tillväga med att få hunden att gå ned i vikt? Borde hon banta honom? Hans foder är RC. Han väger ca. 35-40 kg.

Har ni tips på några aktiviteter som hjälper henne på traven att få hunden och gå ned i vikt? Vi tänkte på att cykla med hunden men då kom vi fram till att det kanske inte är en så smart idé då hunden gör utfall mot hundar men det är något hon kommer arbeta med.

Tack!

Pilon
1

Varför så brottom?

Bästa är att fortsätta med det foder han äter och gå långa promenader. Man får helt enkelt prova och gå långt och se när han börjar bli trött. Man får själv känna efter med hunden hur mycket som räcker för den, men åtminstone 1 timmes långpromenad och helst gå på obanad terräng så att han får röra på hela kroppen(flera muskler sätts i rörelse) när han går. Obanad terräng kan alltså vara i skogen där det är stigar o så. Det är också bättre för en hund som lider av övervikt. För om man går mycket på hårt underlag som asfalt och hunden desutom lider av övervikt tar lederna mycket stryk. 
Om han är duktig på att gå lös och kan inkallning så ha honom gärna lös, för då rör han på sig mer än när han går i koppel.

Jag tror inte det är en så bra ide att börja springa med en tjock hund. man ska som sagt ta hänsyn till lederna.

Hur överviktig är han då? Kan du ta kort?

Om man nu har lite brottom eller är helt enkelt otålig med att få hunden smal igen kan man ju alltid köra Lightfoder/seniorfoder ett tag. Det finns RC lightfoder. Duger fint. Vissa hundar kan uppleva den minder god eftersom den är fettsnålare och kanske äter lite sämre, men det gör inget så länge han äter.
En frisk hund svälter inte ihjäl, blir han hungrig så äter han till slut. 
Sen tycker jag att du ska ha fasta måltider åt honom. Tillexempel om du ger honom två mål om dagen så lägger du fram ett mål efter första promenaden på morgonen och ett mål vid 18tiden på kvällen. Eller om ni bara ger honom ett mål så ger du honom ett mål vid 18 tiden.
Lägg fram den så han ser, om han är en sån som är kinkig med skålen skulle jag tagit bort skålen om jag ser att han ignorerar den och lagt dit den igen vid nästa måltid (för då ser han att om han inte äter försvinner maten och han måste gå hungrig till nästa gång) och hundar är br apå att lägga ihop detdär. Äter han upp allt direkt när du lägger fram maten så är det ju bara bra. Äter han bara upp och lämnar halva liteså tar du bara bort skålen när han slutar så han ser att maten försvinner om han inte äter upp. Och lägger dit skålen igen samma tid nästa dag med ny portion.

Vänta alltid med att lägga fram maten 1 timme efter promenaden om ni just har varit och gått en lång och ansträngande sväng.

Inkanyezi
0

Hundars metabolism skiljer sig inte mycket från människors, och en hund blir, precis som en människa, inte fet av fett (eller grön av grönsaker). Det som utöver att få för mycket gör att fett lagras in är höga insulinnivåer, och de drivs av hög kolhydrathalt i fodret, vilket också leder till överätande, genom att maten i högre grad lagras in som fett och i lägre grad används som energi.

Processen vänds ganska enkelt genom att utesluta kolhydrater så långt det går. De flesta torrfoder som säljs innehåller spannmål, och hundar är liksom inte fröätare. BARF är så klart det allra bästa, men det kan vara dyrt och svårt att hantera. Men kolla hur hög halt av artfrämmande tillsatser det är i fodret du ger. Ju mindre kolhydrat, och framför allt ju mindre spannmål det innehåller, desto lättare är det att banta hunden med det.

Annars brukar det inte vara någon större svårighet att få en hund att gå ner, det brukar räcka med mindre eller färre portioner. De vilda släktingarna går ofta i dagar utan att få i sig någonting, och det vållar vanligen inga problem.

Changrila
1

Du säger att hunden inte fått promenader osv förut. Med andra ord är jag rätt säker på att det här är en lätt hund att banta ner.

Ge honom en vettig mängd vanligt foder som han fungerar bra på (bra päls, bra avföring osv). Just RC ogillar jag personligen eftersom det är så mycket "skit" i fodret, mycket majs och så är det väl både korn och vete i det också, sådant som jag tycker att inte alls hör hemma i ett foder, men om han fungerar bra på det så kan ni ju absolut fortsätta ge det.

När ni sedan ger honom en vettig mängd foder, INTE massor av godis eller matrester utan enbart fodret, och dessutom motionerar honom så kommer vikten att bli bättre. Att "superbanta" hunden så att den blir mycket snabbare på kort tid finns det ingen mening med. Ta det lugnt och ordentligt så blir det bra.

När det gäller motionen så skulle jag först och främst rekommendera vanliga promenader i varierande terräng. Kan ni gå i snårig skog eller på knepiga stigar istället för platta asfaltsvägar så är det helt klart att föredra. Se bara upp för fåglar som bygger bon på marken så här års och tex djurungar som ligger och trycker i någon buske.

Har ni möjlighet att låta honom simma så är det jättebra. Det är skonsam träning. Och ja, allt eftersom han blir smalare och bättre så kan ni ju såklart öka mängden motion. Se till att cykla på mjuka, snälla vägar om ni ska motionera med cykel så att han inte behöver springa på asfalt.

Sedan är även jag nyfiken på hur hunden ser ut ;) Har ni någon bild som visar hur han är i hullet?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

carsbo
1

normalt med mat och mer aktivitet. obs om hunden är överviktig ska man börja långsamt och sedan öka på annars förstör du både leder och kotor genom påfrestning…

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Across
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en bild på honom som jag tagit på honom när hon lånat honom på sommaren och tänk er den bilden och lite mulligare än så, så är han nu, har tyvärr inte möjlighet till att ta bild på honom för tillfället.

Jag glömde nämna att han gick på frolic (vet ej vad detta är för foder?) i förra hemmet och min vän bytte då till RC då hon tycker att frolic är rent utsagt ett skit foder.

Hon har inte bråttom att banta honom, hon tycker bara det är så synd att han är överviktig. När han travar lätt så svamlar överkroppen och hon tycker väldigt synd om honom och frågade därför mig om jag  kunde lägga upp ett inlägg där hon ska få tips hur hon ska gå tillväga. Men inge godis och bara torrfoder och promenader i skog och fält blir toppen.

Jag tycker jag har fått riktigt bra svar! Ska be min vän läsa detta! Jag tackar så mycket för era svar Glad

Pilon
0

Så skönt att ni bytt ut frolic! Thank god that!

byt kanske RC till nått också om ni kan, jag kan rekomendera Eucanuba eller Pro Plan =)  Lite dyrare men värt det.

Helst ska man aldrig byta ut ett foder tvärt utan man ska helst börja med att ta halva av hans normala portion till det gamla fodret och resten av det nya och så kör man i 4-5 utfodringstillfällen innan man tar bort det gamla fodret helst. Fråga om du inte förstod hur jag menar. halva muggen gammal foder ch resten av muggen med det nya, så att du alltså blandar, för att magen ska hinna vnja sig med det nya fodret.

han ser inte så farligt överviktig ut på bilden men om han har mer än sådär så är det inte så bra men det är nog inte AKUT, så du behöver lägga in honom för fettsugning i alla fall ;D

jag tror hunden är tacksam för vad ni gör för honom. tänk så bra han kommer må när han blir fit for fight igen :)

Across
0

Okej, jag får be henne köpa ett av dom där fodrena och blanda så som du beskrev. Vi är super tacksamma över era svar! Det blir bra det här! Skrattande

Jo man blir lite lycklig när man inser att vi gör något riktigt bra Glad