Terrier-ägare?
Hej! Jag har en west highland white terrier på 1 år som alltid har varit lite.. speciell! Han gillar inte att gå promenader (varken i skogen, om han vara lös eller vanliga promenader) och han gillar ingen träning, av någon sort. Vissa saker funkar om man "mutar" med riktigt gott godis, men oftast går han sin väg ganska snabbt för att han tröttnar helt enkelt.. Sedan är han ju extremt självständig, egensinnig osv, men det är ju dom flesta terriers vad jag har förstått!
Jag älskar min hund över allt annat och skulle aldrig ens drömma om att göra mig av med honom!! Men det skulle vara skönt att få veta om det finns fler som har liknande hundar (framförallt terriers) eller om Sixten är en väldigt speciell individ
.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Vad har du provat i träningsväg? Hur leker ni?
Det är ovanligt att en hund (speciellt terrier skulle jag vilja säga) inte vill gå i skog och mark. Hur märker du det?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror inte att det är något fel på din hund. Han saknar bara motivationen, precis som min. Det går att träna.
Ts, jag har kollat både på din sida, och på din blogg. Där ser det inte ut som att han inte vill träna eller promenera? En del dagar kanske du tränar för mycket/för långa pass, så han inte orkar hålla uppe motivation och koncentration?
#1 & 4 Jo alltså vi håller ju igång ganska mycket (eftersom jag typ tvingar honom..), men det brukar inte bli särskilt långa träningspass eftersom jag också tröttnar när han inte tycker att det är kul :-/.
Det vi tränar är främst vardagslydnad (kontakt, skvallerträning, inkallning osv), freestyle, agility, klicker/trix och så vanlig aktivering som godissök och hoppa upp på stenar/balansera på stockar m.m.
Fast det är inte så att han håller fokus och är duktig i början av passen, utan han tycker helt enkelt inte att det är nå' kul.. Vi har ju bra dagar också såklart då han kan göra som jag säger och vid sällsynta tillfällen även tycka att det är kul, men oftast är det jag som släpar honom ur korgen för att hitta på saker.
#2 Han går väldigt långsamt, stannar mycket och försöker vända hem och ofta drar han i kopplet bakåt. Och det kan inte vara för att jag är tråkig på promenaderna, ni anar inte hur störd jag ser ut när jag hopsar omkring och slänger med leksaker och godisar osv
.
Och som jag sa - vi har ju såklart bra dagar också! Bara att de dåliga dagar oftast dominerar..
8/5-13 & 1/6-13
#5 Det låter inte riktigt normalt. Något måste ju ha hänt eller något som inte stämmer? Jag tycker inte riktigt det låter normalt för en westie i alla fall
#5 Jag kikade på en filmsnutt du har på din blogg … och där ser jag ingen större glädje eller engagemang från DIn sida. Flera gånger ser man att han inte förstår vad han ska göra, och det brukar döda motivationen hos de flesta hundar. Försök att, när du klickar, klicka precis när han gör rätt, och inte när momentet redan är slut. Du får det du belönar helt enkelt.
Att vara rolig för sin hund, innebär inte att studsa jämfota och vifta med armarna. Att vara rolig och intressant för sin hund, kan tex visa att man är bra på att hitta mat, dvs, ge inte mat hemma i hans skål, utan ta med maten i fickorna och "hitta" lite här och där. Lägg spår som han får följa och använda nosen, busa utan krav :)
Håller med Frida i #6 Det låter inte riktigt normalt. Har du kollat så att han inte har ont någonstans?
#7 Hitta-mat grejen gör jag flera gånger i veckan, och spår har vi också hållt på med en del. Trots att vi börjat med korta spår så verkar han inte särskilt intresserad, han kan följa spåret i ett par tiotal meter, sedan ser han något annat som är roligare och går dit..
Vi var på 1-års kontroll häromveckan och de hittade inget fel på honom
.
Tack alla för tipsen iallafall!
8/5-13 & 1/6-13
#9 Bra :) Vilar han nån dag i veckan, där han bara "är"?
#10 Jadå, iallafall 2 dagar i veckan har vi dagar då vi bara går promenader, och kanske kör något godissök!
8/5-13 & 1/6-13
Du säger att han INte gillar någon träning av någon sort …. eller promenader… men när man läser bloggen får man inte den uppfattningen.
Du säger att han kan strunta i spår och gå till nåt som är roligare, vad kan det vara som han tycker är roligare?
Hahaha sixten är så härlig! :D
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#12 Nu är jag väl på extra dålig humör iochförsig, vi var nämligen nyss ute och tränade agility på tomten och han bara gick och lade sig och tuggade på en pinne istället.. Och dessutom så har skvallerträningen som gått så bra på senaste tiden gått mer och mer utför denna vecka!
För visst kan han tycka att t.ex. freestyle är kul ibland, och promenaderna går ofta hyfsat nu för tiden (dock inte med resterande familjemedlemmar). Men generellt sett så tycker han inte om träning eller promenader.. Jag brukar inte skriva så ofta när det går dålig på bloggen, utan när jag väl skriver så skriver jag när det har gått bra. Helt enkelt för att jag inte orkar skriva när jag i på dåligt humör och så!
Vet inte riktigt vad jag ville med denna tråd ens, ville nog bara skriva av mig lite efter det misslyckade träningspasset och allt…
8/5-13 & 1/6-13
#13 Haha och så kommer Emelie där, positiv som alltid x)
8/5-13 & 1/6-13
Haha jag vet! (y) Men om jag var du så skulle jag ta en paus och göra roliga saker och bygga upp hans och ditt självförtroende för ni är duktiga! Kör kurragömma, låt han hitta dig enkelt och beröm massor! Ha han lös på tomten och spring plötsligt ibäg och göm dig eller släng ut godis och låt honom kravlöst leta och beröm massor :) (nu har ju inte jag en terrier men jag har en envis hund ;))
Tycker du ska pausa 2-3 dagar helt, bara promenader och bara låta han vara han liksom, inget godissökande, ingenting, bara promenader och kel. Kanske hjälper? :)
#16 Kurragömma kör vi alltid när han är lös
. Ska köra lite mer på tomten dock!
#17 Jo jag får väl testa det..
8/5-13 & 1/6-13
Jag har tre jack russell terrier. Dem två yngsta är rikta terriers ;-) Älskar att röra på sig och att få jobba. Lättlärda, alltid villiga och massor av fart!! Den äldsta är dock en riktigt soffpotatis! Han kan ibland vara väldigt ointresserad och bara nosa omkring när jag försöker träna. Han kan också om det tex är väldigt dåligt väder lägga sig ner efter 10-15 minuters promenad och bara tvärvägra gå! För att dagen efter springa en mil utan problem ;-)
Så nu när jag ändå har två andra hundar att satsa på så får han lunka på i sin egna takt och bara träna korta pass några gånger i veckan. Det har gjort stor skillnad på motivationen men någon racervovve lär han aldrig bli ;-)
Dem är ju individer precis som vi :-)
#19 Jo vi ska ju faktiskt få hem en liten lapphundsvalp i maj som jag planerar att hålla på rätt mycket med, Sixten blir väl glad över att jag får någon annan att ödsla energi på 
8/5-13 & 1/6-13
Måste också tillägga att hur sur jag än jag bli på Sixten så är han bäst på alla sätt och vis! Han är tillgiven och lydig och jag tvekar inte på att han skulle följa mig vart som helst när det väl kommer till kritan! Han må vara som han är, men utan alla de sakerna skulle han ju inte vara Sixten - den hunden jag älskar mest av allt!
8/5-13 & 1/6-13
#21 Kanske därför han tappar motivation med? För att du blir sur på honom, även om du kanske inte visar det känner han det på sig när du blir sur och frustrerad:)
#22 Har aldrig tänkt på det faktiskt, men det är ju sant.. Han känner ju av när jag är ledsen fastänt jag försöker undanhålla det så varför inte när jag är frustrerad också? Ska försöka tänka på att göra träning och annat lite mer kravlöst, mer på lek som när han var en valp 
8/5-13 & 1/6-13
#23 :) Våran tik är sån. Hon märker direkt på mig när jag börjar bli frustrerad utan att jag visar det med kroppen eller rösten.
Det verkar ju vara ganska konstigt. Särskilt för en terrier + att det är en så pass ung hund.. Jag hade nog kontaktat en veterinär eller tränare och bett om råd för det verkar inte normalt.. Lycka till!
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Har läst lite nu vad ni har skrivit här.. Och Jag tror att du inte ska träna på så många olika saker. Ha en rolig grej som du tränar på 2 ggr i veckan. Resten kan du träna vanlig lydnad och gå promenader. Han kanske vill gå hem igen på era promenader för att han tror att du ska träna med honom vad ni än gör.. Ha någon rutin, tex att på en viss tid ha träning en kort stund (och sluta när det är som bäst) Och sen när du går rundor så bara går du, inte tränar. Har hållt på med hästar i hela mitt liv och det är samma där, de tröttnar och skiter i vad man vill och tycker att dom ska göra om de inte tycker att det är roligt eller om de tycker att det blir för mycket. Testa att åka till stranden med honom? Se om han gillar att bada eller bara doppa tassarna lite. Testa olika sorters leksaker som får honom att använda huvudet, inte bara springa omkring. Min hund älskar freesbe och fotbollar, pinnar och sånt skiter han i stort sätt i. Han kan springa omkring med en fotboll hur länge som hälst och bara "spela".
Testa med rutin!
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Dendär veterinärskollen lät inte så grundlig, ni kanske skulle be att tar en närmare titt, låter nästan som när en tik är i deprision. Nått med testosteronet kanske som svajar? Är han kastrerad?
#27 Han är inte kastrerad. Men hörni allihop, jag uppskattar verkligen er hjälp men jag kommer lämna tråden nu! Dels så överdrev jag väl lite i huvudinlägget, mer om ursäkt för det. Men sen så känner jag min hund och jag vet att det inte är något fel på honom, mer än att han har en ganska speciell personlighet hehe :P. Ni kan ju fortsätta svara men jag följer inte längre tråden.
8/5-13 & 1/6-13
#28 Varför bad du om hjälp då om du nu "känner din hund" och vet att det inte är något fel på honom? Låter inte logiskt i mina öron
Låter faktist väldigt trist att tvinga sin hund till saker? o sen när den inte visar sin glädje för det så blir matte sur. Varför inte ta helt off o bara göra roliga saker med honom? Att han får se den roliga matten o inte bara den tråkiga träningen.
#29 Egentligen så bad hon väl inte om hjälp, utan hon frågade om det fanns några som hade liknande hundar :p
#31 Jag tolkar det som att hon samtidigt ber om hjälp hur hon ska göra, och det gör hon senare i tråden:)
#32 Jaha, så tolkade inte jag det :p
Frida, man får väl ångra sig, hon var ju som sagt lite depp när hon skrev :)
tänk också på att han är väldigt ung. mata inte in för mycket på en gång.

Oj, verkar inte vara så många här som träffat en sur och egensinnig liten terrierkille ;) Förlåt, men bara för att hunden är ointresserad av träning så behöver man ju inte rusa till veterinären och göra en superduperkoll av hela hunden.
Det kanske faktiskt är så att hunden tycket det är skittrist med träning, och det finns faktiskt hundar som helt enkelt inte är roade av all träning. Men det har ju varit på tapeten tidigare på forumet, många här inne är ju för att alla hundar behöver mental stimulans (och det är jätte, jätte bra inställning!) men jag anser att det faktiskt finns hundar som trivs alldelels utmärkt med att vara soffpotatis och promenadkompis utan att hunden mår dåligt för det.
Jag känner iaf mycket väl igen mig i det TS skirver, har träffat massor av terrier med precis det humöret ;) Gör något när de själva har lust, envisa till tusen och hittar gärna mängder av skoj att nosa på istället för att göra ngt som matte ber om. En terrier kan ju likaväl vara precis tokig och hur galen i träning och arbete som helst, men tja… det finns de som är som griniga små gubbar utan att det är något fel på dem ;)
#36 man kan ju tänka så eller ta det säkra före det osäkra ;D (och varför inte om man har råd med vetkostnaden som tillkommer;D)
Men jo det finns alltid slöa hundar också som helt enkelt bara är som sådär :D
egenvilja har inget med slö eller lat hund utan en hund som faktist inte ser själva vitsen med jobba. För dom är kanske inte matte/husse så roligt så varför anstänga sig o blir tvingad till saker.
Själv haft blandras med terreraser i sig, visst itne den aktivaste hunden men hon var gärna på o träna när hon fattat vad men menar. Att tvinga hunden till göra något den inte vill, gör att den ser matte/husse som supertrist o jobbig. Att säga detta är typist terrer hmm nja det stämmer inte helt, men de kräver ofta mer engergerad o rolig ägare. Godare belöning kanske inte mat utan kanske bara lek lek lek. Terrier är ofta egensinta men aktiva så hitta den rätta balansen. TS har du provat på att spåra med honom? Där har du något jag tror alla hundar gillar, o terrier är ofta avlade för vara nån typ av jakt-hund.
Hon har hoppat ur disskutionen, men ja dom spårar.
#34 Har inte sagt att man inte får ångra sig?
#40 Okaj! :)
#36 Visst finns det lata och tjuriga hundar.. Men oftast när det handlar om unga hundar så är det inte så. De brukar inte vägra att gå på promenader iaf,, då är det ju något som tar emot?? Jag hade blivit orolig om min hund varit så i den åldern iaf.