Jag tycker att killen som uttalar sig sist i klippet har helt rätt.
Men den första anmälan därsom dom pratar om,var kom den från?
Vinklat och överdrivet, för att inte tala om lögn då inte en enda av ovtjarkorna i filmen (det där var ju förresten inte hela inslaget, som ju var en halvtimme långt) var renrasiga, registrerade hundar. (Ja, det spelar roll om folk vill förbjuda en *ras* för vad *blandraser* gjort.
)
Håller verkligen med killen som pratar i slutet av filmen från 5:15.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
hur kommer man åt hela dokumentären?
Som sagt så kan det ju vara bra om man använder rashundar i ett inslag som handlar om en specifik ras.
≧◔◡◔≦
Inslaget fanns iaf innanpå svt.se Vet inte om det ligger kvar där. Men gå in där och kika.
#2 Hur vet du det inte handlar om renrasiga?
Sen kan ju såklart vissa av hundarna dom pratat om vara blandraser, och att rasen är så pass farlig så dom gjorde dokumentären, det verkade ju iallafall vara en farlig ras på honom som pratade sist.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
http://socialahundar.blogspot.com/2011/09/dessa-farliga-ovtjarkor.html
Hunden Catch som togs upp som den "JÄTTEFARLIGA HUNDEN SOM FÖRSÖKTE ÄTA UPP SIN MATTE" och fick avlivas, var en korsning med Schäfer, det har ägaren själv sagt (men självklart inte i dokumentären, och om hon ändå gjorde det så klippte de såklart bort det).
"Historien om Catch en blandning mellan Kavkazskaja Ovtjarka/Schäfer!Hans liv och tragiska bortgång!!"
(Texten är svart, men den finns där, klicka och dra, eller tryck in Ctrl-A.)
Och från Härliga Hund 8/2009, intervjuar de den (då i alla fall, ett antal månader efter Uppdrag Granskning) enda riktiga uppfödaren i Sverige. Hon har något helt annat att säga om rasen.
(Nej, jag ids inte citera något ur artikeln nu då det inte fanns något relevant där, men jag kan om ni vill.)
Numret därpå ser man en insändare från "Patrik Hallberg, ordförande Svenska Ovcharkaklubben, Elisabet Palmberg (tidigare nämnda uppfödare), och Carina Lindholm"
"På flera ställen i tidningen nämns Uppdrag granskning. Vi vill belysa att i detta TV-program granskades ingen av de i Svenska Kennelklubben registrerade kaukasiska ovtjarkorna, och inte heller berördes dessa hundar av de fall som programmet tog upp.
Elisabet Palmberg är inte en av få uppfödare av rasen i Sverige, utan faktiskt den enda verksamma uppfödaren - som registrerar sina valpar i SKK."
"Man kan också läsa att rasen "kan lätt döda både björn och varg". Detta är inte sant, men rykterna om vår ras blir mer och mer otroliga. Här kommer några exempel ur verkligheten, genom en erfaren ovtjarkaägare från Finland, som är bosatt i ett område med både björn och varg. Först och främst är hundens uppgift att jaga iväg inkräktaren från det egna reviret, inte att döda det. Hans tik som mötte en björn på den egna gårdsplanen hittades nästan död efteråt. Hans hundar har mött varg på gården också, och lyckats jaga iväg dem, men blivit skadade själva."
"I en faktaruta anger ni att antalet renrasiga ovtjarkor är 184. Den rätta siffran är cirka 60 rasrena hundar - alltså i Svenska Kennelklubben registrerade rashundar. Därutöver finns ett okänt antal icke registrerade exemplar som man inte vet exakt rastillhörighet på. Ni skriver också att "faktum är att kavkazskaja ovtjarka har haft svårt att anpassa sig till sina nya levnadsförutsättningar. Den har varit föremål för flera polisutredningar".
Vi vill dock påpeka att de i Svenska Kennelklubben registrerade rasrena exemplaren inte har varit föremål för några polisutredningar. Det finns heller inga exakta data på vilken rastillhörighet hundarna har som förekommer i polisutredningarna."
"Gällande representantens åsikter från Vakthundstjänst vill vi påpeka för läsarna att tänka på att dessa uttalanden görs i ett kommersiellt syfte. Man vill givetvis ge en bild av att hundarna är så farliga som möjligt - affärsidén för ett vakthundsbolag går ju ut på att låta hundar vakta områden.
Jonas Nilsson talar kom att ovtjarkan utan problem kan döda en människa. Det finns fall där hund dödat människa, dock helt andra raser än ovtjarka. Man måste dock förstå vilka konsekvenser detta skulle medföra om någon verkligen dödades under ett vaktuppdrag.
Vidare säger Jonas Nilsson att ovtjarkan inte har någon önskan att samarbeta. Vi kan berätta att en ovtjarka är otroligt stolt över beröm av sin matte eller husse när den gjort rätt, och den samarbetar med människan, men inte genom att ligga plats tio gånger efter varandra. Man kan också få en hund, oavsett ras, mycket osocial om den inte får umgås med människor och leva med dem.
Hundarna på ett vakthundsbolag lever inte det liv våra egna hundar lever, av naturliga orsaker eftersom de ingår i en affärsrörelse. Vi är överens på punkten att rasen måste få arbeta. Att enbart ligga i en lägenhet är inget liv för en ovtjarka, bäst trivs den då den får både umgås med sin familj och samtidigt hålla koll på vad som händer i omgivningen.
Ni säger att ni intervjuat tre hundkännare med djupa erfarenheter av rasen, men det nog bara vi som känner dem bäst - vi som fostrar ovtjarka från valp till vuxen och som lever i närkontakt med dessa hundar dag och natt."
#9 Nej, men det kunde ju ha varit så att det kunde ha varit 90% av rasen i fråga och sen 10% av någon annan, då är det ju inte mycket som kommer från rasen med 10% oftast.
#10 Okej, då förstår jag. Ja, då var det ju helt fel att ha med dom hundarna i dokumäntären! Tack för informationen 
Man kan inte räkna % i blandisar på det sättet, vad som slår igenom av en ras kan lika gärna bli tvärtom.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Nej det är den inte.
#13 Nej, jag menade inte så heller, jag menade hypotetiskt. Jag ville bara få fram att bara för att en hund inte är reggad i skk så kan den vara antingen renrasig, eller ha en så liten del av en annan ras långt bak i ledet och därför knappt ka några gener alls i sig från den rasen och som dessutom inte slår igenom.
Men eftersom att jag inte visste vad det var för blandningar eller något om det när jag skrev det tar jag tillbaka det jag skrev i kommentar #8, för nu vet jag ju vad det handlar om och då håller jag definitivt med om att man inte ska göra en dokumentär om rasen, om det inte ens handlar om en ras utan blandraser.
#14 Genetikens vägar är outgrundliga, ett exempel:
Min förra BCs pappa hade NZ BC i sig via två oliga grenar, den ena var 5 generationer tbx, o den andra 6. Ut pluppade min hund, en tvättäkta NZ BC, både till utseendet o till sättet att valla, pa mammans sida fanns inget sådant, hon var efter en Brittisk import. Fadern fick 52 avkommor o ingen annan bllev som Fähunden.
Du kan ju själv räkna ut sannolikheten o % satsen NZ BC i min hund.
En hunds renrasighet deffinieras av huruvida den finns i en stambok, oavsett om det är SKK eller annan organisation som stambokför den.

tass orkar inte nu… måste sova….
Låter fullständigt troligt som killen på slutet säger.
Det finns så många hundar och hundraser så det vore väl bättre att inte ta dessa vakthundar från stäppen till en miljö där de är nervösa och inte hör hemma.
Hade själv en slovakisk kuvasz en gång i min ungdom, det var en alldeles för svår ras för en tonårsflicka. Hunden var skygg och ganska aggressiv redan som liten valp. Jag funderade senare på om den haft någon förlossningsskada men det kanske var för att rasen är utpräglad vakthund från bergen och inte alls hör hemma i ett vanligt modernt samhälle.
Min kompis hade samtidigt som mig köpt en golden retrievervalp och jag måste säga att jag som valt den vackra, vita och ovanliga rasen ofta var lite avundsjuk på henne som fått en så trevlig och lättfostrad hund jämfört med den svåra tiken jag hade.
Hon var nästan lite autistisk om ni förstår hur jag menar. Sällan koncentrerad när man ville ha kontakt med henne. Så småningom överlät jag henne till ett hem på landet där hon fick trivas och hade ytor att röra sig på.
Läser kommentarerna efter filmen.
Man är arg för att filmen är fejkad och hundarna som visas inte äkta utan blandraser.
Och mannen som är från vaktbolag är ju inte objektiv heller eftersom han vill skrämma folk med dessa hundar, säger de som klagar på filmen och som ju själva visserligen är uppfödare eller ägare av rasen… men kanske objektiva ändå?
Kanske är kvinnan som berättade om sin ov.hund inte heller renrasig, vem vet?

Det finns ovtjarkablandisar till salu på Blocket just nu.
Jag tycker att priset känns väldigt lågt.
Är det inte lätt att få "fel" köpare då?
>>>Malum domesticum<<<
Någon som vet vart hela Uppdrag gransknings avsnitt om Ovtjarkor finns att se?

Absolut ingen hund för vem som hälst, men jag vill minnas att norsk gråhund hade ryckte om sig som "mördarhund" för inte länge sedan. Det handlar först och främst om hundhållning, och ansvarsfull avel. Att ALDRIG avla på hundar med nervös/skygg läggning hur bra exteriör de än har.
Läste på någon rassida, kommer ej ihåg vilken nu, att i ryssland är attityden den att dessa hundar inte ska kunna hanteras av någon annan än ägaren, och tränas därför för detta. Mot denne ska hunden naturligtvis aldrig göra utfall.
Red: Har letat nu ett tag med google och finner INGENTING om att en KO skulle ha dödat en människa. Att de bitit vid vissa tillfällen, men de kommer klart efter schäfern i bettstatestiken (2,5% mot för ca 19%). Hur statestiken räknats framgår inte. Gissar att det är av antal bett och inte delat på individer i rasen då hade det nog sett annorlunda ut.
En normalt funtad herdehund/vakthund ska hålla kvar alt jaga bort inkräktare.
Tja den intervjuade personen i slutet är knappast trovärdig. de flesta större hundar av bruks/herdetyp kan döda en människa.
Om en schäfer/malle/AST/ ger sig f***n på att ta livet av en så lyckas de nog om man inte har tillhyggen i närheten för att freda sig med.