Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2637 ggr
Millan1971
0

foderhund

Min dotter är allergisk mot våra katter tyvärr! Måste hitta nya hem till mina 2 kvarvarande älsklingar!Men hon är INTE allergisk mot hundar så jag tänkte att någon kanske har en liten hund som de vill ha fodervärd åt? Eftersom jag måste ta bort katterna vill jag iallafall ha nåt djur till mina barn o mig själv förståss!Tacksam för svar! Bor i Ludvika,Dalarna!

SparklingTindra
0

Hur kommer det sig att du vill vara fodervärd istället för att köpa en hund?

Millan1971
0

#1   Det är enklare at vara fodervärd tycker jag! Då har man garanterat hundvakt om det behövs,man är mera garanterad en bra frisk hund…det är vad JAG tror…Har även tänkt på hundköp men inget är bestämt ännu!

SparklingTindra
0

#2 Det är många nackdelar också, t.ex. om du har en tik som dom vill para så måste du ofta lämna hunden till uppfödaren under tiden för parning, under slutet av dräktigheten och under de veckor valparna är kvar hos uppfödaren. Sen ska du lämna ifrån dig hunden när dom ska fara på utställningar, du får betala extrakostnader om du flyttar och tar med dig hunden o.s.v.

Sen gäller det att inte bli osams med uppfödaren också så det blir en massa tråkigheter av det.

En friskare hund får du inte bara för att det är en foderhund, enda skillnaden är att uppfödaren betalar ev. vet.besök.

Jag tycker nästan att man ska känna uppfödaren väldigt bra innan man blir fodervärd åt en hund, för då blir det ofta lättare.

Nu kanske jag bara låter negativ, men jag vill bara visa dig alla sidor från det. Självklart kan det bli jättebra med att vara fodervärd och det blir ju ofta billigare än att köpa och äga en egen.

Är det nån speciell ras ni har tänkt på? Hur mycket tid har ni att lägga på hunden? Har ni tänkt hålla på med någon hundsport, typ agility, bruks, freestyle, rallylydnad o.s.v. Vill ni ha en liten eller stor hund?

Haha det blev lite mycket. =P

Millan1971
0

Jag vet att det finns även nackdelar med att vara fodervärd men jag går inte in o tror det värsta om uppfödaren utan försöker lita på människor…Mycket få är oseriösa i det stora hela…Är intresserad av mindre raser typ amris har alltid varit kär i den rasen;) Är ute efter en sällskapshund som man kan gå med på långpromenader och som är en vän! En hund som både trivs ute i skog o mark samt på sofflocket undet ett täcke;=)

fettmedkevlar
0

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

paivi
1

Va då "garanterad hundvakt"?!

Något sånt stor inte på foderavtalet. Fodervärden skall ta hand om alla vardagliga saker, till och med skaffa hundvakt själva, det är inte uppfödarens skyldighet att ta hunden var gång ni reser bort / har lite fest.

Millan1971
0

#6  jag vet en kompis till mig som är fodervärd och den uppfödaren ställer då upp som hundvakt gladeligen om hon måste bort o inte får tag på nån annan…har själv blivit tillfrågad förut om att bli fodervärd då skulle de absolut vara hundvakter! Är själv en perseruppfödare…skulle jag ha en katt på foder så GIVETVIS skulle jag som känner katten(eftersom som uppfödare så skulle då jag hälsa på katten OFTA då den skulle till mig på parning och då vill man väl att katten/hunden känner en!!!!!)vara kattvakt! Jag menar väl inte när jag har lite fest som du så spydigt kommenterar..har väl aldrig hört på maken…man behöver väl ingen hundvakt om man ska på fest,ELLER???Du är nog bara ute efter bråk så lägg ner direkt för jag vill ha seriösa svar!!!Är ju 37 år o vuxen…orkar INTE med tjafs….så löjligt!!!

Millan1971
0

Man kan tydligen inte skriva nånting här utan att bli påhoppad! Nej nu går jag bort från denna sida o fortsätter bara på persersidan samt blandrashundar…adjö!!!obs! Glöm att jag letar efter fodervärdshund då jag vill ha en hundvakt när jag ska på fest!!!!

LillMalin
0

SYns att du sticker, men man blir iallafall inte alltid påhoppad..

SparklingTindra
0

#8 Tss, ge dig nu. Det är ju inte så hon menar. Det är bara det att man inte ska bli fodervärd för att man tror att uppfödaren då ställer upp som nån hundvakt.

(Sen är det ju faktiskt bra att ha hundvakt när man har fest då hundar ofta inte gillar alkoholpåverkade människor..)

Sen så undrar jag varför du tror att du får en friskare hund bara för att den är foderhund?

Det är ingen som försöker att hoppa på dig på nåt sätt.

ingann
0

#7 paivi har helt rätt… det är väldigt ovanligt att uppfödaren är hundvakt om/när man ska bort.

Sen tror jag inte det var av spydighet hon kommenterade ditt inlägg heller… skriver man på ett forum måste man räkna med att få kommentarer av alla de slag så länge de följer skrivreglerna, och det ser jag inte att hon brutit mot…

som fodervärd ska du göra allt som du normalt gör när du äger hunden själv. uppfödaren brukar däremot stå för vet, utställning osv… när uppfödaren fått sina kullar blir ju hunden din… precis som om du lämnar en katt på foder. jag fick stå för ALLT när jag fick min skogis på foder. både försäkringar, vet, mat etc… 1 ggn var uppfödaren kattvakt under en semester men sen ville hon inte vara det mer så att vara fodervärd garanterar inte passning.. *vet av erfarenhet*

varför inte bli fodervärd åt den uppfödare du blivit erbjuden av tidigare? jag tror ärligt talat inte att du kommer få så många sådana erbjudanden nån annan stans ifrån…

OBS: detta var inte heller spydigt utan mina erfarenheter som hund/kattägare/fodervärd/uppfödd i kennel mm under 43 år;p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Millan1971
0

Ok vad tvungen o se vad ni svarade! Ber om ursäkt ifall jag brusade upp! Givetvis vet väl jag att man inte ska vara full med hundar..är uppväxt med hund sedan barnsben…det behöver ni inte ens skriva….jag förstår att jag ej borde skrivit nånting om att jag söker en foderhund eftersom ni tydligen är sååå emot det,ber om ursäkt där med…jag antog bara att alla uppfödare givetvis ställer upp som hundvakt,trodde det eftersom jag själv aldrig skulle ens tveka när det gäller mina katter!!!!!Sen kanske dom inte alltid kan men jag är inte så ofta hemifrån…Ni är säkert erfarna hundägare allihop så det inte är nån ide att skriva om annat…nåja här kommer jag inte att skriva mer om foderhundar överhuvudtaget!men erbjudandet jag fick förut om att bli fodervärd var för ca 2 år sedan…tror ni att den hunden fortfarande finns kvar? hade jag nu vetat vilket skriveri det vart om att jag skrev o frågade om just fodervärdshundar så hade jag aldrig ens tänkt tanken!!!!!!Ha det så bra allihop!

SparklingTindra
0

#12 Jag är inte emot fodervärdar, jag ska eventuellt sälja en av mina valpar jag har nu till en som kanske ska sätta den på foder. Men jag tycker att man ska känna uppfödaren väldigt väl så att det är mindre chans till bråk och problem och sen så tycker jag att man ska fundera riktigt ordentligt på varför man vill ha en foderhund och jämföra för- och nackdelar noggrannt.

Men vill du inte veta annat än att det skulle vara en dans på rosor med all fodervärdshistoria så är det väl bara så.

Ha det bra.

Millan1971
0

#13 det skrev jag aldrig! Jag skrev att det finns nog både för o nackdelar med fodervärdsavtal! Det enda jag reagerade på var att folk tog så illa vid sig när jag skrev om hundvakten? Förstår inte den biten,vad e det att hetsa upp sig vid,det är väl den minsta bagatellen…nog har jag väl alltid min syrra som kan ta hunden IFALL jag ska bort…tänkte bara att jag själv skulle aldrig neka min egna hund/katt…det är ju trots ägarns/uppfödarens hund tills mn betalt genom en eller 2 kullar eller vad det nu är för avtal…Jag vill så klart inte ha en uppfödare som börjar bråka med en men vad skulle det vara om? Om fodervärden följer avtalet så borde det inte finnas något att bråka om??Eller så är jag alldelens för naiv,vad vet jag? Kommer nog att tänka om både en o 3 ggr ifall jag nu får erbjudande om foderhund;) men kanske så är det bäst att köpa en som är ens egen på en gång…

SparklingTindra
0

#14 Okej. Det är jättetråkigt att du känner dig påhoppad, det är nog inte någon som har menat det på det viset. Det är ju bra att du har andra som kan ta hand om hunden om du skulle behöva hundvakt.

Jag vet en som var fodervärd åt en liten havanaistik och uppfödaren till den hunden var inte en bra överlåtare. Hon skulle ta valpar på tiken och hon behöll bland annat hunden längre än hon egentligen fick och hon hotade med att avbryta hela kontraktet vid flera tillfällen. Jag vill inte gärna ta upp allt som hände dom emellan, men det är sånt jag menar med att man ska ha bra kontakt med uppfödaren innan.

AnneN
0

De uppfödare jag känner ställer alltid upp som hundvakt oavsett om hunden är såld eller ute på foder. Det är vad jag kallar service.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ingann
0

#12 det jag reagerade på var att du började skälla på #6 för att hon påpekade vad det vanligaste är…  den enda som överreagerat i denna tråd är ju du själv.

#16 de uppfödarna kan inte fått många valpar? tänk själv om du är uppfödare i ex 5 år x 2 kullar/år x 5 valpar… = 50 valpar. skulle du passa alla dessa hundar när köparna skulle bort? i mina öron låter det inte troligt… tänk om alla åker på semester samtidigt??

/Ingalill

AnneN
0

De uppfödarna har minst 1-2 kullar/år och har haft uppfödning i mer än 20 år

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Hade min ena tik på foder och det är egentligen bara nackdelar anser jag. Att ens uppfödare ska passa ens foderhund när man är bortrest eller liknande tror jag är väldigt ovanligt.

Uppfödare är oftast helt vanliga människor med heltidsjobb precis som vi andra.

De har även minst en hund som bor i hemmet. Hur ska man som valpköpare/fodervärd kunna förvänta sig att uppfödaren ska passa hundar till höger och vänster? Och hur mår uppfödarens egna hund/ar av att det kommer in "främmande" hundar med jämna mellanrum i hemmet?

Dessutom så har ju uppfödaren någon/några kullar per år. Jag skulle då inte vilja ha in en "främmande" hund och ev. smittor till dem. Eller ens utsätta tiken för den stress det kan bli av att det kommer in en "främmande" hund. Nä, det bör man nog inte räkna med att få hundvakt om man har hund på foder.

Millan1971
0

#19  nu är det väl ändå ingen som förväntat sig att uppfödaren absolut skall vara hundvakt men som jag skrev så vet jag uppfödare som gärna är det till hundar dom har på foder samt att JAG skulle absolut vara hundvakt om det gällde min valp som jag satt ut på foder…Är detta något man skall tjafsa om?Och en sak till,#19 vadå ta in en främmande hund? Nu hoppas jag då verkligen att uppfödaren inte tycker att dens egna hund är främmande!!!Jag menar,även om den är på foder så hälsar man väl på och håller kontakten så pass så dom inte blir främmande???hunden skall dock ägas av uppfödaren tills den är betald,genom kull/ar eller vad det nu är för avtal….förstår inte riktigt vart detta inlägg lett till för disskution???

Cerrolyn
0

Tråkigt att din dotter är allergisk tyvärr så har jag hört att om man är det mot katt så kan det övergå till hund. Men jag hoppas för din skull att det inte bli så. För att leva utan djur = nej tack.

Annas håller jag med de andra i månt och mycket. Det är inte roligt att lämna bort sin tik i 10-12v. Men sedan är ju kraven olika också, vissa vill att man meritera hunden och vissa fixar sådant själva. Personligen så skulle hunden inte kännas som "min" och därför så köper jag hellre min hund.

Lycka till.

**MVH Cerrolyn

Zebben
0

#20 Ja, nu skriver ju jag utifrån hur hundarna upplever det. För de är de som ska trivas och fungera ihop om en uppfödare väljer att ta emot fodertikar och sålda valpar när ägarna är bortresta.

Det blir en stress i hundgruppen om det kommer in en ny hund iamiljen lite då och då. Är man uppfödare blir det ju lätt ganska många hundar som kanske kommer och går. Och då de hundar som ska passas av uppfödaren inte tillhör familjen (de som hundar sover och bor med) och inte heller sekundärgruppen (hundar som inte bor med familjen men som ses några dagar i veckan) så tillhör foderhundar gruppen över främmande hundar. Sen att hundarna har träffats någon gång tidigare, ja, men det blir ändå nästan som att träffas på nytt. Hundarna har hunnit blivit äldre och samlar på sig nya erfarenheter.

Som uppfödare får man ju självklart information och "ära känna" unden via fodervärden som ringer och berättar hur det går. Men det hjälper ju inte de hundar som bor hos uppfödare. De lär ju inte känna foderhunden förrän de träffas.

ingann
0

#20 läser man ditt inlägg #2 så skriver du faktiskt: Det är enklare at vara fodervärd tycker jag! Då har man garanterat hundvakt om det behövs,man är mera garanterad en bra frisk hund.

det låter väl som att du som eventuell fodervärd förväntar dig hundpassning och en fullt frisk hund?

även en foderhund kan ju bli sjuk eller som vuxen inte passa för avel, och brukar då övergå till fodervärden för en billigare penning istället…

/Ingalill

Cerrolyn
0

När vi skulle iväg förra året så erbjöd vår uppfödare sig att passa Ceasar. Men då de knappt har träffats så sa jag nej och valde att han istället skulle bo med bästisen. Jag var glad åt hennes erbjudande och det är skönt att veta att jag kan fråga om det skulle vara så. Men jag väljer att hellre lösa den biten själv så han hamnar någonstans där han är trygg.

**MVH Cerrolyn

vallhund
1

Några år senare….

Jag är helfodervärd åt min hanhund. Jag bor i norra Uppland o hundens avelsrättsinnehavare/importör bor i södra Skåne.

Allt som rör hunden är mitt problem/skyldighet, allt enligt vårat SKK avtal. Så länge han inte parar andra tikar, eller att jag kastrerar honom så får jag göra vad jag vill med hunden.

Om jag däremot skulle bli så skadad/handikappad att jag inte kan ta hand om hunden, eller om jag skulle avlida är det importörens/avelsrättsinnehavarens problem att sörja för hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.